Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kertokaapa vielä (mielummin videolla) että mikä olisi tälläselle jannulle (14v) olisi sopiva takaolkapäiden liike?

Tempausvala. Jos sun tavoitteesi on edelleen enemmän lajinomainen voimatreeni kuin bodailu, niin en sinun sijassasi juuri tuhlaisi aikaa ja vaivaa mihinkään viparien hinkkaamiseen. Ja pitkään aikaan et siinä pääse niin isoihin painoihin, että voisit sen takia esim. selkääsi liikaa rasittaa.

e: ja samalla kehittyy myös kehonhallinta ja keskivartalon pito

Mutta siis kannattaahan olkapäitä vahvistaa myös eikä pelkästään ojentajia ja hauista. Valmistaudun olkapääleikkaukseen jos en reenaa olkapäitä vaan pelkästää hauista ja ojentajaa.. onko näin??

^Jep, mutta sitä suuremmalla syyllä sun ei kannata luottaa pelkkiin bodausliikkeisiin jos tarkoitus on nimenomaan olkapäiden kunnossa pitäminen lajitreenejä varten. Kiertäjäkalvosimia ja tempausvalaa on mun vakaa mielipiteeni edelleen, siinä ne olkapäät jämäköityvät ja samalla pysyy olkapäiden liikkuvuuskin kunnossa.

Pystäriäkin kannattaa toki tehdä sellaisen olkapäiden yleisvoiman hankkimiseksi, mutta jotain vipareita mä en edelleen osaa pitää kovin olennaisina sun kannaltasi. Hyvä lisä nekin treenille toki silloin tällöin, ei siinä mitään.

Aloittelija vinkkejä ja ohjelmaa vailla salitreenaamiseen

Heippa!

Haluaisin aloittaa salilla käymisen. Olen 161 cm ja 45 kg, siis hento nainen. Haluaisin saada kropan kuntoon, en kaipaa sen suurempia lihaksia, vaan timmin vartalon. Olen ajatellut, että alkaisin käymään Leppävaarassa Fitnessclubilla. Voisitteko antaa henkilökohtaisia vinkkejä, että kuinka usein mun pitäisi käydä salilla? Mitä kaikkia laitteita tulisi käyttää eli mitä kaikkia treenata? Voisiko joku tehdä ystävällisesti mulle treeniohjelman, jolla pääsisin alkuun? Mieluiten kävisin n. 3 kertaa viikossa salilla, onko se riittävästi?

Kiitos paljon, olen tosiaan vinkkejä ja neuvoja vailla :)

Heippa!

Haluaisin aloittaa salilla käymisen. Olen 161 cm ja 45 kg, siis hento nainen. Haluaisin saada kropan kuntoon, en kaipaa sen suurempia lihaksia, vaan timmin vartalon. Olen ajatellut, että alkaisin käymään Leppävaarassa Fitnessclubilla. Voisitteko antaa henkilökohtaisia vinkkejä, että kuinka usein mun pitäisi käydä salilla? Mitä kaikkia laitteita tulisi käyttää eli mitä kaikkia treenata? Voisiko joku tehdä ystävällisesti mulle treeniohjelman, jolla pääsisin alkuun? Mieluiten kävisin n. 3 kertaa viikossa salilla, onko se riittävästi?

Kiitos paljon, olen tosiaan vinkkejä ja neuvoja vailla :)

Tuo toivelistasi työllistäisi kyllä ihan tätä hommaa työkseen tekevän personal trainerin. Viisainta varmaan on hakeutua salille missä ne tekee sulle sen ohjelman ja opastaa liikkeet.

Täällä on mua viisaampia kirjoittamassa, joten kysytään täällä :) Nyt ku lenkit kuuluu olennaisena osana treeniin illan viimeisenä suorituksena juoksupäivänä, niin syönkö lenkin jälkeen normi treenin jälkeisen aterian (1.5-2 dl makaronia ja 200g jauhelihaa) vaiko normaali iltapalan (rahkaa ja rypsäriä)? Kun hiilarit on kuitenkin loppu, eikä palautuneet edes osittain kuten salipäivänä samana aikana eli juuri ennen nukkumaan menoa. Pitäshän tää mun tietää :D

tänään ajattelin alottaa säännöllisen salilla käynnin parin kuukauden dietin jälkeen. Dietillä tuli juostua 4-5 kertaa viikossa plus kuntopiiri pari kertaa. Ohjelmaksi oon miettiny arskan g6. Luin ketjua, missä käsiteltiin kyseistä ohjelmaa ja huomasin monen vaihtaneen leukojenvedon ylätaljaan tai vastaavaan koska eivät pysty tekemään tarpeeksi leukoja, mistä itse tietäisi pitäisikö pysyä leuvoissa vai vaihtaa ylätaljaan? Leukoja saan vedettyä noin 6-7.

tänään ajattelin alottaa säännöllisen salilla käynnin parin kuukauden dietin jälkeen. Dietillä tuli juostua 4-5 kertaa viikossa plus kuntopiiri pari kertaa. Ohjelmaksi oon miettiny arskan g6. Luin ketjua, missä käsiteltiin kyseistä ohjelmaa ja huomasin monen vaihtaneen leukojenvedon ylätaljaan tai vastaavaan koska eivät pysty tekemään tarpeeksi leukoja, mistä itse tietäisi pitäisikö pysyä leuvoissa vai vaihtaa ylätaljaan? Leukoja saan vedettyä noin 6-7.

http://twentypullups.com/

Leuanveto ohjelma, jolla saat toistomäärät nousuun.

Uudestaan...

Eli vuoden ajan treenannut nyt 2-jakoista, hyvällä kehityksellä. Sitä ennen en harrastanut salia. Nyt tuntuu ettei sarjapainot nouse, onko kehitystasanne vai aika vaihtaa ohjelmaa?

Jalka-vatasa-kyljet on päivä 1 ja yläkroppa on päivä 2.

Onko syytä vaihtaa ohjelmaa 3- tai 4-jakoiseen, vai riittääkö 2-jakoinen esim. vielä toisen vuoden?

1-jakoisella menen, viim. treeni tehty viime sunnuntaina. Tänään pitäisi mennä salille, mutta paikat hiukan vielä jumissa.
Miten on, lepo vaiko salille ja 10 minuutin alkulämpö ja hyvät venyttelyt päälle?

Mitä olette mieltä, jos teen 3 variaatiota nykyisestä ohjelmasta (4-jakoinen), joita sitten kierrätän neljän viikon välein vaihtelevuuden vuoksi?

Esimerkiksi:

Penkki 4x
Vinopenkki kp 4x
Ristikkäistalja 2x

Penkki kp 4x
Vinopenkki 4x
Viparit 2x

Vinopenkki kp 4x
Penkki 4x
Viparit vinopenkissä 2x

Sarjapituudet 6-15

Back