Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Doddiiih, nyt ois semmonen ongelma, että olen KAKSI VIIKKOA joutunut olemaan treenaamatta kun olen ollut maalla ja tuloksetki kääntynyt pieneen laskuun :( esim penkissä meni ennen 5x5x55 mutta nyt toisen vitosen viimeinen toisto meinasi jäädä rinnalle ja tiputin painot 52.5 kolmanteen vitoseen ja silti viimeinen meinasi taas jäädä rinnalle ja sitten pudotin painot 50kg ja sain 6toistoa eli väsähdin nopeasti. mutta asiaan olen tavallisesti treenannut 2pv ja 1pv lepoa nniin nyt kun tänään ensimmäistä kertaa olin salilla niin huomenna paikat taatusti kipeät niin miten nyt jatkan? onko huomenna sali vai-treenipäivä?

Doddiiih, nyt ois semmonen ongelma, että olen KAKSI VIIKKOA joutunut olemaan treenaamatta kun olen ollut maalla ja tuloksetki kääntynyt pieneen laskuun :( esim penkissä meni ennen 5x5x55 mutta nyt toisen vitosen viimeinen toisto meinasi jäädä rinnalle ja tiputin painot 52.5 kolmanteen vitoseen ja silti viimeinen meinasi taas jäädä rinnalle ja sitten pudotin painot 50kg ja sain 6toistoa eli väsähdin nopeasti. mutta asiaan olen tavallisesti treenannut 2pv ja 1pv lepoa nniin nyt kun tänään ensimmäistä kertaa olin salilla niin huomenna paikat taatusti kipeät niin miten nyt jatkan? onko huomenna sali vai-treenipäivä?

Millä jaolla treenaat?

Vuoden nyt tehnyt 2-jakosella, en käyttänyt SS/G6 siis vaan alusta lähtien "omalla tyylillä". Tulokset on kasvanut ihan ok, penkki 110 ja kyykky/mave about samaa tasoluokkaa (suhteessa liikeeseen). Siihen nyt vähän jämähtänyt, oisko ohjelman vaihto pakollinen vai onko vaan pureuduttuva paremmin tohon 2-jakoseen? 4-jakoinen tuntuu olevan suosittu?

miten lisää lihasta ja samalla vyötärön kavennusta?

Eli millä lisää lihasta ja vyötäröä kapeammaksi?muutamia vuosia punttia nostellu(aamulla ennen töihin menoa kotona ja kerran kaks pumppia viikossa ja spinningiä 1-2 kert viikossa..ongelma että syön ku hevonen..millä sais rajotettua sitä ja millasta ohjelmaa?ku tehny oikeastaan vaan kestävyyttä,joskus salilla tulee isommilla painoilla kokeiltua jos ei kukaan oo kattomassa :) proteiinia tulee syötyä ehkä liikaaki että siitä ei pitäs olla puutetta. tämän kaiken lisäksi on 1-tyypin diabetes..niin hiilareita yritän vähän rajotella ettei tarttis hirveästi pistää mutta välillä tulee hiilari himoja ja syön kaapit tyhjiksi..varsinki näin nais ihmisenä tulee noita suklaa himoja..:D

Lihakset kipeinä lauantaina, myös paikoista jotka ei yleensä koskaan kipeydy. Johtuu vissiin dokaamisesta perjantaina vai onko vain sattumaa? Kannattaako treeni jättää väliin kokonaan jos tietää, että viinaa tulee otettua illalla vain onko vaikutus +-0?

Aikasemmin oon reenaillu siinä mielessä ihan perstuntumalla, että aina oon vaan lisänny painoa tankoon kun on kevyeltä tuntunut. Tekniikan tietysti koittanut pitää hyvänä. Nyt sitten ajattelin kokeilla jotain tollaista voimailuohjelmaa niin mites kun näissä on merkintöjä esmes.

5 X 5 X 70%
5 X 5 X 73%

tai

2 X 2 X 90%

niin tarkoitetaanko sillä että kyseinen sarja vedetään AINA YKKÖSmaksimin kyseisillä prosenteilla vaiko sitten esmes VITOS- tai KAKKOSmaksimin prosenteilla?

14 vuotiaalle punttiohjelma

Eli olen 14v keihäänheittäjä ja kaipailen punttiohjelmaa että saan "rautaisen" keskikropan, olkapäät, hauikset sekä ojentajat kuntoon. Minkäänlaista tempausta/maastavetoa en rupea tekemään että pituuskasvu säilyy (tai siis minkäänlaista mikä rasittaa selkää). Ja kysymys. Onko pakko vetää proteiinijauheita jos treenaa keskikroppaa? Siis haussa ei ole mikään bodaus vaan lisävoiman saanti (hiukan epäselvä :hyper: ) Jos tarvis on niin kyllä sitä kaupasta saan =) . Jalkoja myöskin teen mutta se rajoittuu kyykkyihin (oma paino/2,5kg/5kg lisäpaino jos tarvis) Punttisalille pääsen että mitään rajoituksia ei ole :)

-Zamiii

Ps. lisäkysymyksiä saa esittää jos jotain jäi epäselväksi.

Eiköhän sun valmentaja ole oikea ihminen tekemään sulle saliohjelman joka nimenomaan tukee sun lajias?

Mavea ja tempausta voi tehdä, etsä pätkäks jää.. pienemmillä painoilla vaan maltilla hioo tekniikkaa.

vatsalle voit tehdä rutistuksia, voimapyörää, jalan nostoja roikkuen.

Selälle mavea tai selän ojennusta lisäpainolla, pienillä lisäpainoilla tekee räjähtäviä toistoja.

sama leukojen vedon suhteen, räjähtäviä ylös vetoja, jokainen toisto periaatteessa "ykkösenä"

Rive+työntö on hyvä liike myös sekä vauhtipunnerrus.

Ja voihan kyykkyä tehdä räjähtävästi myös, esim 30-50% painoilla sun maximista.

Kun keihäänheittokyseessä niin varmasti olis myös suositeltavaa tehdä kiertäjäkalvosimille kunnon jumppaa, kuminauhalla tai _tosi_ pienillä painoilla vaikka kilolla tai 2,5 kilolla.

En tiedä auttoko, toivottavasti , mutta tosiaan kysele ennemmin valmentajaltasi vinkkejä. ;)

Et välttämättä tarvii mitään lisäravinteita, tarpeeksi ruokaa vain naamariin niin avot

Ainut ongelma on se että valmentajan kiinnostus lopahti eikä ole näkynyt talvikauden jälkeen. sen sijaan on seurassa valmentajia mutta ketään ei ole ns. expertti keihäänheitossa. olen suomen tilaston top 15 omassa ikäluokassani (14v) ja tähänkin asti treenannut omin voimin ja isoveljen avituksella. Tosiaan kyseinen valmentaja asuu vähän kauempana ja en ole nähnyt talven jälkeen ja lupasi tehdä pienen treeniohjelman ja lähettää sähköpostilla mutta mitään ei ole kuulunut enkä ole perään jaksanut kysellä, koska häntäkään ei kiinnosta niin ei minuakaan kiinnosta kysellä että missä mennään. Seurassa on sitten tullut vinkkejä tekniikkaan (lajitreeni), mutta ketään ei ole punttitreeni ohjelmaa suostunut tekemään.

Tuossa Pakkiisin viestissä oli monia hyviä liikkeitä jo, mutta lisääkin saa vielä tulla :)

Edit: pääasiassa noita keskikroppa liikkeitä haikailen :)
Edit2: Sen takia kyselen punttiohjelmaa kun täällä on osaavaa väkeä.!

Lajivaatimuksia tarkemmin tuntematta sanoisin, että ei sitä keskivartalon voimaa kunnolla saa treenattua kuin juuri raskailla perusliikkeillä joihin maastaveto ja kyykytkin lukeutuvat, pn-liikkeet ehkä hyvänä lisänä räjähtävyyttä ja kehonhallintaa tuomaan. Sun iässäsi ei varmaankaan kannata heti alkaa täysillä repimään, mutta hyvällä tekniikalla ja maltin kanssa tehtyinä nämä raskaammatkaan liikkeet eivät pituuskasvua vaaranna. Kun tekemisen aloittaa nyt, niin sulla on kuitenkin hyvä peruskunto- ja tekniikkapohja olemassa siinä vaiheessa, jos treeni parin vuoden päästä alkaa muuttumaan oikeasti totiseksi.

Juu siis en nyt ihan vakavasti rupea ottamaan mutta kunhan saa edes jonkinmoisen taustan kun 16 vuotiaana rupeaa tosissaan punttia vetämään. ja kai tästä sitten täytyypi tekniikoita opettelemaan hyvin pienillä painoilla aluksi.

Kiitoksia vastanneille :)

^Parempi mihin? Esim. keskivartalon stabiliteetin kehittäjänä etukyykky on pirun hyvä, kehittää isoilla painoilla tehtynä vatsalihaksiakin enemmän kuin suurin osa yleensä väännetyistä vatsalihashinkkauksista ja puree takakyykkyä tehokkaammin nimenomaan etureisiin, jos niihin haluaa panostaa. Silti, jos jompikumpi versio pitäisi valita loppuelämäksi niin kyllä se mullakin olisi takakyykky sen raskauden ja kokonaisvaltaisuuden vuoksi, mutta monta kertaa etukyykkyä tulisi ikävä. En vain ymmärrä tuollaisia perustelemattomia onelinereita vastaukseksi kysymyksiin, jotka eivät tosiaan ole yhdellä lauseella lukkoon lyötävissä.

Takakyykyssä tangon paikka riippuu siitä, haluatko tehdä high bar- "olympiakyykkynä" vai low bar-voimanostotyylisenä; kyykky- ja mavekyssäriketjusta löytyy lisää juttua tyylien eroista. Tuossa yksi esimerkkileffa tangon paikasta kummallakin tyylillä:

Itse ehdottaisin low baria, koska se ei ainakaan paina niskaa, rautaa saa liikkeelle enemmän ja jos haluaa nostaa selkä suorana etureisipainotteisesti, niin voi saman tien tehdä etukyykkyä. Jos tanko ei tunnu selässä hyvältä, niin yleensä se tulee luonnostaan asetettua ennemmin liian ylös kuin liian alas...

Etukyykky on myös hyvä liike ja sekin kannattaa joskus opetella, mutta ehkä vasta takakyykyn jälkeen jos kyykkytekniikan kanssa ylipäänsä on ongelmia. Se on monille haastava opetella ja useimmat etukyykyn lyttääjistä eivät itsekään osaa etukyykätä kunnolla eivätkä siksi saa siitä mitään irti, mutta monessa mielessä etukyykkäily silloin tällöin tukee myös takakyykkyä tosi hyvin, opettaa mm. väkisinkin tulemaan selkä suorassa ylös.

Laudanpätkä kantapäiden alla on OK, mutta viimeistään isoihin painoihin siirryttäessä siitä kannattaa yrittää hankkiutua eroon. Liikkuvuutta kannattaa yrittää parantaa aktiivisesti ja kunnon painonnostokengät auttavat ihmeesti tasapainon pitämisessä, jos muutaman kympin pystyy ja haluaa sijoittaa.

Siis tarkoitin , että omasta kokemuksestani takakyykky on paljon helpompi opetella :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli millä lisää lihasta ja vyötäröä kapeammaksi?muutamia vuosia punttia nostellu(aamulla ennen töihin menoa kotona ja kerran kaks pumppia viikossa ja spinningiä 1-2 kert viikossa..ongelma että syön ku hevonen..millä sais rajotettua sitä ja millasta ohjelmaa?ku tehny oikeastaan vaan kestävyyttä,joskus salilla tulee isommilla painoilla kokeiltua jos ei kukaan oo kattomassa :) proteiinia tulee syötyä ehkä liikaaki että siitä ei pitäs olla puutetta. tämän kaiken lisäksi on 1-tyypin diabetes..niin hiilareita yritän vähän rajotella ettei tarttis hirveästi pistää mutta välillä tulee hiilari himoja ja syön kaapit tyhjiksi..varsinki näin nais ihmisenä tulee noita suklaa himoja..:D

Syömisen rajoittaminen on aika simppeliä, eli jaat päivän ruokasi 5-6 osaan ja näin nälän tunne ei pääse yllättämään ja aineenvaihdunta pysyy korkealla. Pääperiaate on aamulla hiilarit ja vähä protskua (puuro, raejuusto yms.) aamupala on päivän aterioista kaikista TÄRKEIN! Illalla rasvat, proteiinit (normaali päivällinen, pähkinät yms.)

Ja tuohon hiilarihimoon, kun se iskee niin se kannattaa tiedostaa, että mättämällä paljon hiilaria verensokeri pomppii miten sattuu mikä ei taas ole sairaudellesi hyväksi ja ylimääräiset hiilarit keho muuttaa sokeriksi ja siitä rasvaksi...

Kertokaapa vielä (mielummin videolla) että mikä olisi tälläselle jannulle (14v) olisi sopiva takaolkapäiden liike?

Esimerkiksi tämä. Tuo on vain yksi variaatio, löydät itse monia mainioita liikkeitä googlettamalla esim. "Rear lateral exercise" tai "Deltoid posterior"

Edit: Ja muistahan myös tehdä horisontaalisia vetoja, kuten alataljaa tai kulmasoutua.

Back
Ylös Bottom