Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

salilla kuluu yllättävän paljon kaloreita kun lasketaan lämmittelyt mukaan.

Yllättävän vähän. 300 kcal on kuullemma hyvä keskiarvo, johonkin 700kcal saa vetää tyyliin 50 sarjaa.

Toki tyhmää laskea varsinaisesti jotain soutulaitetta/kuntopyörää salitreeniin, mutta vartissa niillä saa melkein saman verran kulutusta kuin itse treenistä.

Yllättävän vähän. 300 kcal on kuullemma hyvä keskiarvo, johonkin 700kcal saa vetää tyyliin 50 sarjaa.

tänään tein g6+10min alkulämmittely (kävely 7km/h)+10min loppuverryttely (6km/h), reeni kesti 1h 20min ja kaloreita sykemittarin mukaan kului 744kcal, max heartrate 172 ja avg 126. jos ei polari nyt aivan uskomattomia määriä kuseta niin kyllä tuo omaan korvaan aika isolta kulutukselta kuulostaa.

Toki tyhmää laskea varsinaisesti jotain soutulaitetta/kuntopyörää salitreeniin, mutta vartissa niillä saa melkein saman verran kulutusta kuin itse treenistä.
imo alkulämmittely pitäisi olla kaikilla osa salitreeniä. ja jos se soutu/pyöräily tehdään samalla kertaa kuin penkki tai kyykky niin kyllä se kulutus imo lasketaan yhteen puntin kanssa.

ja semi kovaa saa kyllä pyörällä sotkea, jos haluaa vartissa saman verran kuluttaa kaloreita kuin itse treenissä.

Selkäkipuja...

Mihinhän tuota kannattas lähteä näyttämään kun on alaselkä alkanut kipuilemaan jumalattomasti? Vihlovaa kipua aivan alaselässä, osittain jo perseen puolella. Alaselkää ei pysty ollenkaan pyöristämään, jo kenkien sitominen sattuu. Kolmisen viikkoa on jo kipua ollut eikä tunnu millään lähtevän vaikka olen alaselkää varonut rasittamasta. Kivut alkoivat mave -päivän jälkeisenä aamuna. Itse treenissä ei tuntunut mitään outoa.

Santahaminan terveysaseman lekuri tarjosi buranaa ja lepoa:jahas:

Aloittelijalle treeniohjelma

Olen 16 vuotias poika ja aloitin juuri käymään salilla. Tarvitsisin hieman apua täs treeniohjelmas. Et jos joku ystävälline ihmine vois vaik tehä jonku pieni muotose. Oon ajatellu et kävisin 2-3 kertaa viikos. Oon 174 pitkä & 59 Painoo.
Kiitos jo etukäteen!

Mitä meinaa kun on kehonrakennuskisoja, niin on se Professional-sarja, tottakai nyt kaikki tietää sen, mutta mikä on tarkkaan ottaen toi 202-sarja?

Dieetti salin aloittaessa

Moro, olen 18 vuotias poika, 179cm/74kg. Tässä on nyt viimeisen vuoden aikana tullut lorvailtua ja tuntuu että nyt olisi aika vihdoin aktivoitua. En mielestäni ole erityisen lihava, ennenminkin löysä. Haluaisin eroon pienoisista jenkkakahvoistani ja yleisesti olla kiinteämpi.

Kysymykseni on siis, kun aloitan taas salilla käymisen, kannattaako minun alkaa välittömästi dietata, vai miten kannattaa toimia? Tällä hetkellä syön erittäin huonosti ja epäsäännöllisesti, tyyliin ei aamiaista ja kaksi massiivista ateriaa päivässä. Yleisesti, minkä laisella ruokailulla minun kannattaisi alottaa? Missä vaiheessa laihdun? Haluan todella kovasti kiinteyttä.

Kiitos paljon avusta.

Moro, olen 18 vuotias poika, 179cm/74kg. Tässä on nyt viimeisen vuoden aikana tullut lorvailtua ja tuntuu että nyt olisi aika vihdoin aktivoitua. En mielestäni ole erityisen lihava, ennenminkin löysä. Haluaisin eroon pienoisista jenkkakahvoistani ja yleisesti olla kiinteämpi.

Kysymykseni on siis, kun aloitan taas salilla käymisen, kannattaako minun alkaa välittömästi dietata, vai miten kannattaa toimia? Tällä hetkellä syön erittäin huonosti ja epäsäännöllisesti, tyyliin ei aamiaista ja kaksi massiivista ateriaa päivässä. Yleisesti, minkä laisella ruokailulla minun kannattaisi alottaa? Missä vaiheessa laihdun? Haluan todella kovasti kiinteyttä.

Kiitos paljon avusta.

No korjaa tuo ruokapuoli ensimmäiseksi. 5-7 ateriaa päivässä. Aamiaistahan sanotaan päivän tärkeimmäksi ateriaksi, ei mullakaan aamusin nälkä ole mut kyl silti yhden tunapurkin vetää 3 ruisleivän päällä. Itse sijoittaisin 3 tunnin välein nuo ruokailut, silloin tulisi n. 6 ateriaa päivään. Ja tuohon treenin aloittamiseen niin aloita vaikka dieetillä ja treenaa samalla, aloittelija kun onnistuu kehittymään silloinkin niin ainutlaatuinen tilaisuus kannattaa käyttää. ;) Ja ei, en ole ammattilainen enkä edes asiantuntija vaan kaikki tuo perustuu omaan kokemukseen/täältä luettuun tietoon. Toivottavasti oli apua!

Mitä meinaa kun on kehonrakennuskisoja, niin on se Professional-sarja, tottakai nyt kaikki tietää sen, mutta mikä on tarkkaan ottaen toi 202-sarja?
Ammattilaisia koko porukka. 202 on siis painoluokka, eli alle 202 paunaa painavat kaverit (joka tosin muuttuu seuraavaksi kaudeksi 212-sarjaksi). Loput kisaavat sitten avoimessa, eli saavat painaa mitä tahansa yli 202 paunaa.

Pitääkö monijakoisissa ohjelmissa, kuten 3-jakosessa ohjelmissa, tehdä viimeiset sarjat failureen asti? Jostain täältä olen sellaista lukenut, pitääkö paikkansa?

Selkäkipuja...

Mihinhän tuota kannattas lähteä näyttämään kun on alaselkä alkanut kipuilemaan jumalattomasti? Vihlovaa kipua aivan alaselässä, osittain jo perseen puolella. Alaselkää ei pysty ollenkaan pyöristämään, jo kenkien sitominen sattuu. Kolmisen viikkoa on jo kipua ollut eikä tunnu millään lähtevän vaikka olen alaselkää varonut rasittamasta. Kivut alkoivat mave -päivän jälkeisenä aamuna. Itse treenissä ei tuntunut mitään outoa.

Täyslepo on selän vihollinen. Mullakin on ollut pariin oteeseen alaselkäkipuja ja joskus paras lääke on ollut kyykkääminen pitkillä sarjoilla, mutta aina se ei ole toiminut. Kävely, uinti ja kaikenlainen touhuilu on aina parempi kuin sohvalla löhöily. Kannattaa pyrkiä jatkamaan treeniä kivuista huolimatta. Jos ei pysty kyykkäämään, niin sitten koittaa vaikka etukyykkyä. Lisäksi selkää kannattaa vahvistaa vaikka selän ojennuksilla ja venytellä takareisiä ja pakaroita. Voltaren (tabletti-muodossa) on mahtava lääke selkäkipuihin, mutta siihen tarvii reseptin. Lääkäreillä on samat neuvot joka tilanteeseen, mutta ainakin ne osaa sulkea pois pahimmat vaihtoehdot.

Tein uuden nelijakoisen treenin ja kaipaisin neuvoja sen suhteen. Jos olette sitä mieltä että sarjoja/toistomääriä pitäisi muokata niin voisitko muokata ne sopivaksi? Ja onko ilta treenit liian raskaita tuossa vielä?

Ma aamu: maastaveto 4x6-8, takakyykky 4x6-8, askelkyykky 3x6-8
Ma ilta: maastaveto 3x10-12, takakyykky 3x10-12, askelkyykky 2x10-12

Ti aamu: ristitalja 2x6-8, penkki 4x1-4, hauiskääntö istuen 4x4-6
Ti ilta: ristitalja 2x12-14, penkki 3x10-12, hauiskääntö istuen 3x10-12

To aamu: viparit sivulle 2x10-12, pystypunnerrus käsipainoilla 4x6-8,
ranskalainen punnerrus 4x6-8
To ilta: viparit sivulle 2x10-12, pystypunnerrus käsipainoilla 3x10-12,
ranskalainen punnerrus 3x10-12

Pe aamu: ylätalja 4x6-8, kulmasoutu 4x6-8, face pull taljassa 4x6-8
Pe ilta: ylätalja 3x10-12, kulmasoutu 3x10-12, Jalan nostot roikkuen 3x10-12

Selkäkipuja...

Qvistuksen neuvojen lisäksi kokeile venytellä lonkan koukistajia. Niiden kireys voi tuntua kipuiluna juurikin alaselän alueella.

Mitkä liikkeet korvais etureiden ja takareiden koukistukset koneessa? Kun mieluummin tekisin jotain vapailla painoilla kuin laitteissa... Toisena jalkapäivänä tulee tehtyä jo askelkyykkyjä käsipainoilla ja hyvää huomenta, pääliikkeinä ovat silloin kyykky ja SJMV. Nyt tarvittais siis jotkut kaks liikettä maven ja prässin lisäksi ja mieluiten sellaset jotka saa tehtyä superset -sarjoina.

Löytyykö Hackia? Siinä olis hyvä etureisille. Selän ojennus takareisillä, sen voi tehdä selkäpenkissä niin, että pidät vain polvet siinä pehmusteella.

Back
Ylös Bottom