Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Juu enköhän noista apua saa Kiitos HANK1321 osaan hakuakin käyttää mut ajattelin tänne vaan nopiaa laittaa :)

jep. oishan se mukavaa kun sais aina täysin tyhjentäviä vastauksia, kun on jokin ongelma/asia epäselvä, mutta eihän se loppupeleissä niin yleensä mene, eikä voikaan mennä. :)
oon huomannu että kaikista kysymyksistä mitä itelle tulee mieleen koskien tätä harrastusta, 95% löytyy vastaus jo valmiista threadeista, kunhan vain jaksaa hieman nähdä vaivaa, eikä tartu heti siihen helpoimpaan oljenkorteen eli perustaa uuden threadin tjsp. tietenkin, jos jokin asia on sellainen ettei se ei oikein aukea, vaikka miten päin sitä tarkastelisi, niin ei muuta kun kissa pöydälle ja kysymään.

Kuinka nopeasti (v, kk) aloittelijan tulisi jaksottaa toistoja? Ajattelin vaan kun olen treenannut hieman yli vuoden ja nyt aloitin tekemään g6:ta niin voiko sillä saada kehitystä vai tottuuko keho nopeasti toistoihin? Olen käynyt viikossa n.3-4 kertaa salilla koko vuoden ajan.

G6 tehdään aina sillä periaatteella, että toistot samoina. Itse olen jaksottanut toistoja kuukauden välein ja se on toiminut kaksi- ja kolmijakoisissa, joita olen tehnyt hyvin. Itsellaä treenitaustaa saman verran takana.

Imo kehittää en ole aivan varma, koska en ole kahvakuulailuun perehtynyt. Kyykky ja mave ovat lähes parhaat syvien vatsojen kehittäjät, niiden lisäksi ohjelmassa ei tarvi välttämättä olla syville vatsoille kuin yksi liike.

Kuinka paljon rakastelu kuluttaa kaloreita? En tiiä kuuluuko tänne vai tonne seksi palstal vai minne nii laitan nyt tänne :D Riippuu kyl temmosta, mut tuleeko siitä nyt yleisesti suurikin kalorinielu?

Eli, punttaan tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla neljästi viikossa arkipäivinä, nyt ajattelin kesäloman alkaessa alkaa käymään viidesti viikossa (ei rajoitu enää arkipäivii), niin onko se nelijakoinen silti toimiva, eli riittääkö aika palautumaan ilman ylikunnon vaaraa? Ja onko liikaa jos teen vatsoja kahdesti viikossa, kun en muutenkaan saa massua kunnolla helläks?

E: Jos lepopäivinä napsii proteiinisheikkei, tarviiko sinne lisätä sitä maltoa ollenkaan vai edistääkö se heran imeytymistä, vaiko onko tälläkään mitään väliä, kun pirtelö ei ole palautusjuoman roolissa? 1dl heraa, 1dl maltoa liian vähän palkkariin, 'bout painoa 73 kiloa.

Voithan sä kokeilla 5-jakosta. Jaat eri päiville etureidet ja takareidet + pohkeet niin siinä varmaan järkevin tapa keikauttaa 4-jakonen 5-jakoseks. Ite välttäsin tota maltoa lepopäivinä tai ylipäänsä koko palkkaria. Vedä mielummin joku kunnon välipala/oikeeta ruokaa ja säästä jauhot treenien jälkeen vedettäviks. Ja kyllä toi desi+desi molempia riittää 73-kiloselle.

Voithan sä kokeilla 5-jakosta. Jaat eri päiville etureidet ja takareidet + pohkeet niin siinä varmaan järkevin tapa keikauttaa 4-jakonen 5-jakoseks. Ite välttäsin tota maltoa lepopäivinä tai ylipäänsä koko palkkaria. Vedä mielummin joku kunnon välipala/oikeeta ruokaa ja säästä jauhot treenien jälkeen vedettäviks. Ja kyllä toi desi+desi molempia riittää 73-kiloselle.

mutta luuletko, että iskee ylikunto, jos pidän nykysen 4-jakoisen Rinta/Hauis, Jalka, Selkä ja Olkapää/Ojentaja? PS. mikä on paras päivä sijoittaa vatsa treeni, vai onko sillä loppujen lopuks merkitystä?

Jos haluat pitää 4-jakosena niin sillon ota kevyemmin aina se treeni joka sattuu kahdesti samalle viikolle. Itse sä varmasti parhaiten tunnet missä ajassa ehdit palautua minkä tasosesta treenistä. Vatsatreenistä oon ite havainnut hyväksi tällaisen että kahdesti viikossa mahdollisimman etäällä toisistaan, eli ne ei liity mihinkään muuhun treeniin vaan tehdään vain tiettyinä päivinä oli kierrossa sitten mitkä muut lihakset tahansa. 2 x suorat ja 2x vinot, toisena päivänä kevyesti pitkää sarjaa ja toisena rankemmin lisäpainoilla :)

Toi tiistai vois olla hyvä perjantain lisäks. Kaikki noi harjotusajat on 17:30-19:00 paitsi keskiviikkona alkaa jo neljältä, samoin lauantaina. Noh, kai oma kroppa sitte kertoo ku ei enään pysty lisäämään liikuntaa :)

Juu, mutta älä lisää liikaa kerralla. Ja yritä katsoa, ettei kropan tiettyyn osaan tule liikaa rasitusta liian lyhtessä ajassa. Ja nyt jos noita määriä lähdet nostamaan, niin entistä tärkeämpään osaan nousee:

Palautuminen:
-Venyttely(MUST, vaikka varmaan kamppailijana hoidat muutenkin.)
-Hieronta(Rullailut sun muut, jos paikat on jumissa niin tennareilla on selkää esim. availtu jos saat kaverin auttamaan.)
-Saunonta(Ei kuiteskaan ennen treenejä, mutta mulla toiminut esim. hermostollisen treenin jälkeen hyvin, kun on helvetin jännittynyt olo, auttaa rentoutumaan, eli iltasauna aina välillä raskaissa treeni jaksoissa on enemmän kuin paikallaan)
-Palauttava treeni(Esim. Sali treenin jälkeistä palautumista voit nopeuttaa tekemällä todella kevyen palauttavan treenin seuraavana päivänä, tavoitteena saada vain veri kiertämään treenatulla alueella)
-Lämmittely
-Jäähdyttely
-Ruuan laatu/määrä(Katso jos tuon salin otat että ruokavaliossa tarpeeksi proteiinia ja muutenkin syöminen heti salin jälkeen ja mahd. palkkari)
-Palkkari
-Oikeat syömis ajat(Mieluiten tasaisesti läpi päivän.)
-Levon määrä/laatu(UNI) (Jos tahdot parantaa nopeutta yms. mitään hermostollista ominaisuutta, NUKU! Toimii myös jos opettelet uusia tekniikkoja yms. Unessa tärkeät synapsit yhdistyvät ja turhat purkautuvat. Synapsit ovat uusia hermoyhteyksiä, eli jos opettelette treeneissä uusia tekniikoita seuraavan yön unesi vaikuttaa suuresti siihen kuinka paljon opit. Taas vastaavasti koska turhat synapsit purkautuvat, joten jos nukut huonosti edellisen yön on kehon vaikeampaa omaksua uusia asioita. Kaikki hermostolliset ominaisuudet yleensäkkin ovat paljon tekemisissä unen kanssa, kuten myös ylikunto, eli hermoston ylirasitus tila. Helpoin tapa hankkia mokoma, on lisätä hieman treeniä ja nukkua vähän. Eli eipä muuta kuin NUKU!
-Stressi
-Kylmä/kuuma
-Tekniikka
-Alkoholi(Hermosto myrkky. Ei bodareita yms. haittaa juurikaan, mutta jos vedät vaikkapa kunnon viikonlopun tyhjentävät kännit, niin vaikutukset ulottuvat edellisestä parista päivästä kännäilyyn josta vielä 3-5 pv. eteenpäin. Jos et tuolla usko, niin voin perustellakkin. Haittavaikutuksia kun riittää. En nyt meinaa, että koskaan ei saisi ottaa, mutta kamppailu-urheilijan varsinkin jos huipulla ottelet ei kannattaisi kuin 1-2 kertaa vuodessa vetää kunnon kännejä, ja hieman alkoholia se n. 1krt kuukaudessa, toki vähempi aina parempi.

Jos haluat pitää 4-jakosena niin sillon ota kevyemmin aina se treeni joka sattuu kahdesti samalle viikolle. Itse sä varmasti parhaiten tunnet missä ajassa ehdit palautua minkä tasosesta treenistä. Vatsatreenistä oon ite havainnut hyväksi tällaisen että kahdesti viikossa mahdollisimman etäällä toisistaan, eli ne ei liity mihinkään muuhun treeniin vaan tehdään vain tiettyinä päivinä oli kierrossa sitten mitkä muut lihakset tahansa. 2 x suorat ja 2x vinot, toisena päivänä kevyesti pitkää sarjaa ja toisena rankemmin lisäpainoilla :)

Ja mistä osaan päätellä palautuneeni? Perkele kun tulee tällätteet biologiset seikat eteen, kun tahtois vaan reenata :)

Tajusin tänään että reidet on ihan eriparia kun peilin eteen eksyin :D Eli onkohan yleistäkin alle 1v treenanneella ja muuttuuko symmetrisemmiksi kun vaan veivaa sitä kyykkyä ja muita jalkaliikkeitä? Erimerkiksi polven vieressä olevat lihakset joiden nimiä en tiedä, ovat eri kokoiset. Vähän kyllä tuntuis että on vaan pahemmin muuttuneet erilaisiksi mitä enemmän lihasta kertynyt...Outoa.

Edit: eli "vastus medialis" on vasemmassa reidessä huomattavasti kehittyneempi, ja vähän myös "vastus lateralis"

Tuli mieleen, voisiko johtua siitä kun usein nojaan painoani melkein kokonaan vasemman jalan varaan huomaamattani? Tästä tavasta oon kuitenkin yrittänyt päästä eroon...Jalat muistaakseni vähän eri pituiset, mutta ei paljoa

Tajusin tänään että reidet on ihan eriparia kun peilin eteen eksyin :D Eli onkohan yleistäkin alle 1v treenanneella ja muuttuuko symmetrisemmiksi kun vaan veivaa sitä kyykkyä ja muita jalkaliikkeitä? Erimerkiksi polven vieressä olevat lihakset joiden nimiä en tiedä, ovat eri kokoiset. Vähän kyllä tuntuis että on vaan pahemmin muuttuneet erilaisiksi mitä enemmän lihasta kertynyt...Outoa.

Edit: eli "vastus medialis" on vasemmassa reidessä huomattavasti kehittyneempi, ja vähän myös "vastus lateralis"

Tuli mieleen, voisiko johtua siitä kun usein nojaan painoani melkein kokonaan vasemman jalan varaan huomaamattani? Tästä tavasta oon kuitenkin yrittänyt päästä eroon...Jalat muistaakseni vähän eri pituiset, mutta ei paljoa

Kyllä se toinen jalka vissiin saa enemmän harjotusta, ja mitä enemmän teet tota ajan kanssa niin eron luulis kasvavan entisestään.

Itsellä skolioosista johtuva vino lantion asento ("eripituiset jalat") aiheuttaa sen että esim. kyykätessä toinen jalka tekee enemmän duunia, jonka seurauksena ko. jalka on kasvanut vähän isommaksi. Tai näin olen itse asian diagnosoinut :) . Ja samalla tavalla paino tuntuu aina olevan sillä lyhyemmällä & paksummalla koivella.

Jos treenaa body-tyyppisesti, miten määritän painot sarjaan. Jos tarkoituksena on tehdä esim. 3x10, pistänkö tankoon rautaa sen verran että saan juuri sen 10 ja seuraavaan sarjaan vähennän painoa, vai pidänkö painon samana niin että ensimmäinen/viimeinen sarja on tiukka, jollon 2 ensimmäistä sarjaa ovat kevyitä, tai kahdessa viimeisessä ei tule enään kymppiä?

Jos treenaa body-tyyppisesti, miten määritän painot sarjaan. Jos tarkoituksena on tehdä esim. 3x10, pistänkö tankoon rautaa sen verran että saan juuri sen 10 ja seuraavaan sarjaan vähennän painoa, vai pidänkö painon samana niin että ensimmäinen/viimeinen sarja on tiukka, jollon 2 ensimmäistä sarjaa ovat kevyitä, tai kahdessa viimeisessä ei tule enään kymppiä?

Jokainen tapa toimii.

Back
Ylös Bottom