Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ollu nyt viikon ajan treenit katkolla ja syömiset erittäin pienissä lukemissa, ehkä 500kcal päivä on väkisin tullut ängettyä. Nyt sain penisiliinikuurin ja 10pv pitäis napsia. Mites jos ens viikolla olo rupee oleen hyvä voinko käydä kevyesti nostelemassa rautaa, että ei vähäisetkään muskelit kuihdu :(

Teenkö smjv:n alakroppapäivänä vai yläkroppapäivänä?

Kuinka monesti hauista & käsiä voi treenaa viikossa ja mitä haittaa siit on itte käyn 4 kertaa viikossa ja mulla on 1 jakoinen ohjelma ja joka päivä kädet.. oon käyny 1,5kk salilla ja kehitystä tullu hyvin alussa tuli kipeeksi kädet jotka kertoo, että ne kasvaa, mutta ei enään onko se siitä, että kädet on vain tottunut rääkkiin vai ei..

Kuinka monesti hauista & käsiä voi treenaa viikossa ja mitä haittaa siit on itte käyn 4 kertaa viikossa ja mulla on 1 jakoinen ohjelma ja joka päivä kädet.. oon käyny 1,5kk salilla ja kehitystä tullu hyvin alussa tuli kipeeksi kädet jotka kertoo, että ne kasvaa, mutta ei enään onko se siitä, että kädet on vain tottunut rääkkiin vai ei..

Käsien kipeeksi tuleminen ei kerro paskaakaan niitten kasvusta, vai meinaatko että ne kasvaa niin reippaasti että nahkan venyminen sattuu? :jahas:

Mietin tota crossfit harjoittelua ennen noita kysymyksiäni. Crossfitistä saisi varmasti noita kaikkea, mutta ongelmaksi koituu se, että minulla ei ole aikaa käydä viikossa kuin vain se 3 kertaa salilla. Tiedän tiedän crossfittiä ei ole pakko noudattaa niin orjallisesti, että 3on ja 1off. Kummiskin crossfitin yhen päivän treenit jäävät keskimäärin aina 20 - 30 min. Kävin katsomassa tämän päivän treenin ja se oli 2-2-2-2-2-2-2 leuanvetoja lisäpainoin. Mulla menis aikaa tohon semmone 20 min ja kun lämmittelyt lisää niin 30 min. Minusta toi Crossfit tyylinen harjoittelu on vähän liian vähästä jos sitä vaikka alkaa tekee ma, ke ja pe. Tarkoitus ois myös saada kroppaan lihaa hommattua, ja crossfitilla taitaa vaan aika hyvin rasva palaa. En myöskään pysty käymään salilla ennen salibsndy harkkoja tai ennen golf kierrosta, että alkais treenaa tolla crossfitilla sen 4 kertaa viikkoon ma, ti, to ja pe. Aikaakin alkais menee jo jonki verran. Pitäis koittaa myös opiskella ja keretä käydä kavereita tapaamassa.

En sitten tiedä kuin paljon olet perehtynyt crossfittiin mutta mielestäni tämä ratkaisee lähes kaikki ongelmasi mitä esitit.
Treenit on nopeita, monipuolisia ja tehokkaita. Ihan 100% tarttuu lihaa jos syöt vaan kunnolla yli kulutuksen :) Syöminen määrää sen rasvan palamisen. ;)
Voit hyvin skaalata noita treenejä myös, esim. Jos sulla on joku päivä että et pääse salille niin muokkaat siitä semmoisen että pystyt treenaamaan sen kotona.

Totuus: jos haluat olla paras painonnostossa, niin treenaa vain painonnostoa, jos haluat olla paras juoksemaan, niin silloin vain juokset. jne.

Mutta ainakin sain ymmärtää että haluat treenata kaikkea niin crossfit pyrkii juuri tuohon kultaiseen keskitiehen.

Voit vaikka tehdä näin :

Ma: Muutama perusliike + crossfit
Ke: Muutama perusliike + crossfit
Pe: Muutama perusliike + crossfit

Siinä sitten lisäilet rautoja pikku hiljaa ylöspäin vaikka 4kk ajan, ja sitten vaihdat uutta liikettä tilalla jos siltä tuntuu :) Itse treenaan Jim wendlerin 531 ohjelmaa noudattaen ja siihen päälle sitten crossfit. Mutta en tee crossfitin voima treenejä. SIMPLE!

Kipu ei kerro kasvusta. Lihas tarvitsee kasvaakseen ärsykkeen lisäksi riittävästi lepoa ja ravintoa. Sen hauiksen veivaaminen 4 kertaa viikossa on ihan yhtä tyhjän kanssa ja parempia tuloksia saat monipuolisella ohjelmalla, joka rasittaa koko kehoa. Kyllä ne hauikset ottaa ihan pirusti osumaa isoissa selkäliikkeissä myöskin jos vaan vapailla painoilla teet.

Miten niin? Mitä haittaakaan siitä on?

Ehdottomasti kannattaa hommata joko valmis palautusjuoma tai sitten ainekset joista sekoitella itse. Jälkimmäinen on toki kustannustehokkaampi tapa. Vaikka ihan Prismasta löydät kyllä tarpeet, päädyit sitten ostamaan valmista tai sekoittelemaan itse (alan liikkeet (lisäravinnepuodit) ovat sikäli parempia, että siellä osaavat auttaa tarvittaessa, ainakin lähtökohtaisesti. Muihin lisäravinteisiin en tuhlaisi rahojani. Jos riittävä proteiinin saanti päivän aikana syödyistä ruuista tuottaa tuskaa, niin sitten vaan protskudrinkkejä mukaan välipaloille.

Onkohan nuo Prisman tuotteet sitten terveellisiä? En tiedä kuinka tarkka näiden kanssa tulee olla. Onko markkinoilla joitain proteiinijauheita ym. joita ei missään nimessä kannata ostaa? Jos esim pakkotoisto.com etusivulla mainostettavaa DIETMIX:ä (http://www.fast.fi/Tuotteet/dietmix.html), niin onko tuo halpaa roskaa vai ihan järkevä ostos?

niin onko tuo halpaa roskaa vai ihan järkevä ostos?

Halpaa tuo ei ainakaan ole ;)

Eiköstä tuo dietmix ollu pääosin laihduttajille? Ja proteiiniä siinä tuotteessa muistaakseni oli vaan noin puolet esim. lähes samanhintaiseen Fastin hera80 verrattuna jota sitäkin saa ihan perus kaupoista.

ja nyt kun viisaana katoin niin eihän siinä nyt ihan kauheesti vähempää tota proteiinia ollutkaan. mutta kuitenkin :D

Alakroppapäivänä IMO.

Tarkoitushan oli toki kirjoittaa sjmv, ei smjv. :D No entäs sitten perus maastanosto? Tekisin tämän liikkeen siis toisena yläkroppapäivänä kulmasoudun tilalla. Tällähetkellä sjmv on mulla toisena alakroppapäivänä, mutta keskittyisin mielummin silloin kyykkyyn ja prässiin + eristäviin, kuten ojennus ja koukistus.

Teen omassa jaossa sjmv:n jalkapäivänä muun treenin ohella ja tavallisen maven selkäpäivänä kulmasoudun ja muiden selkäliikkeiden kanssa. Voihan niitä toki vuorotellakin.

Mun alaselkä sanois hyvin nopeasti sopimuksensa irti tuollaisesta. :D Ainakin tällä hetkellä, ehkä joskus sitten :D

En sitten tiedä kuin paljon olet perehtynyt crossfittiin mutta mielestäni tämä ratkaisee lähes kaikki ongelmasi mitä esitit.
Treenit on nopeita, monipuolisia ja tehokkaita. Ihan 100% tarttuu lihaa jos syöt vaan kunnolla yli kulutuksen :) Syöminen määrää sen rasvan palamisen. ;)
Voit hyvin skaalata noita treenejä myös, esim. Jos sulla on joku päivä että et pääse salille niin muokkaat siitä semmoisen että pystyt treenaamaan sen kotona.

Totuus: jos haluat olla paras painonnostossa, niin treenaa vain painonnostoa, jos haluat olla paras juoksemaan, niin silloin vain juokset. jne.

Mutta ainakin sain ymmärtää että haluat treenata kaikkea niin crossfit pyrkii juuri tuohon kultaiseen keskitiehen.

Voit vaikka tehdä näin :

Ma: Muutama perusliike + crossfit
Ke: Muutama perusliike + crossfit
Pe: Muutama perusliike + crossfit

Siinä sitten lisäilet rautoja pikku hiljaa ylöspäin vaikka 4kk ajan, ja sitten vaihdat uutta liikettä tilalla jos siltä tuntuu :) Itse treenaan Jim wendlerin 531 ohjelmaa noudattaen ja siihen päälle sitten crossfit. Mutta en tee crossfitin voima treenejä. SIMPLE!

Minkälainen ohjelma tuo Jim wendlerin 531 on? Mitä liikkeitä pitää sisällään ja montako harjoituskertaa viikossa? Siihenkö päälle sit aina vielä koko se 1 päivän crossfit? Onko tullu tulosta?

Minkälainen ohjelma tuo Jim wendlerin 531 on? Mitä liikkeitä pitää sisällään ja montako harjoituskertaa viikossa? Siihenkö päälle sit aina vielä koko se 1 päivän crossfit? Onko tullu tulosta?

Siinä se 531: (Siihen kuuluu pystypunnerrus,penkki,kyykky,mave)
http://www.t-nation.com/free_online...aining_performance/how_to_build_pure_strength
Teen lisäpainoilla leuat samalla periaatteella.

Voit tehdä ton joko 3 päivässä tai 4 päivässä. Esim kyykky ja pystypunnerruksen voi helposti pistää samalle päivälle.

Crossfit treenejä teen aina mitä sivuilla lukee, tai ainakin skaalaan niitä. Ja joka kerta kun tulee joku voimaharjoitus joka on noista 4 liikkeestä, niin jätän väliin. Kroppaa kuunnellen homma hoituu hyvin. :)

Pääpainopiste on kummiskin tuossa voimailussa, että niitä en jätä koskaan väliin. Crossfittiä pystyy meinaan aina skaalaa tarpeen mukaan :)

Tuloksia voima puolelta tullut 4kk sisällä:

Leuat lisäpainoilla 35kg -> 45kg (Oma kehonpaino 98,5kg)
Maastaveto 190kg -> 200kg
Pystypunnerrus 85kg -> 95kg
Penkki 135kg -> 145kg
kyykky 120kg -> 130kg (kyykky on heikko koska polvet kiukuttelee)

Crossfit/Kestävyys puolelta 4-6kk sisällä:
Coopper 2600m --> 3000m
Fran 9.30min -> 6.45min (heikko silti)
Ylipäätänsä kovempi kondis :D

En sitten tiedä mitä tuloksia kaipasit, mutta tärkeintä tälläisessä sooloilussa se että kuuntelet kroppaa, ja tunnistat mikä on neiteilyä ja mikä aitoa väsymystä :)

Kokemuksia kellään Finnmaxin 3-tehokreatiinista? Hyvä tai huono?

Onko kellään kokemuksia samaisesta tavarasta dietillä?

Olisin kiitollinen jos joku vois vähän autttaa ohjelman tekemisessä. Eli pitäs lajitella nämä liikkeet tiistaille ja perjantaille: mave,penkki,pystypunnerus,vatsat,leuat. Kyykky tulee perjantaille joka tapauksesssa, koska keskiviikkona potkunyrkkeily treenit.

Ja 1 kysymys viel: Onko paljonkin huonompi vetää ylätäljaa kuin leukoja (samallaisella otteella molempia).

Olisin kiitollinen jos joku vois vähän autttaa ohjelman tekemisessä. Eli pitäs lajitella nämä liikkeet tiistaille ja perjantaille: mave,penkki,pystypunnerus,vatsat,leuat. Kyykky tulee perjantaille joka tapauksesssa, koska keskiviikkona potkunyrkkeily treenit.

Ja 1 kysymys viel: Onko paljonkin huonompi vetää ylätäljaa kuin leukoja (samallaisella otteella molempia).

Varmaan kaksijakoinen ois tossa se paras ratkasu sulla. Se, onko jako työntävät/vetävät vai alakroppa/yläkroppa onkin sitten jo toinen juttu. Jos ois kolmas treenipäivä niin sais hyvin kolmejakosen jaolla rinta&olkapäät&ojentajat, selkä&hauis ja jalat&vatsat.

Joo olisko tälläsessä jotain vikaa: ti: mave & leuat (vetävät). pe: penkki,pystypunnerrus,vatsat, kyykyt (työntävät). Riittääkö leuat haukoille, ja penkki ojentajille vai tarviiko niille lisätreeniä ?

^^ Vaikea sanoa toisen puolesta, mutta itse olen kyllä kehittynyt vastaavanlaisella perustreenillä. Kokeiluun vaan, ei ne kädet siitä katoa. Ruokaa riittävästi koneeseen.

edit
Jos treenaat vaan 2 kertaa viikossa, niin ehdottomasti koko kroppa kerralla-treeniä....

edit
Jos treenaat vaan 2 kertaa viikossa, niin ehdottomasti koko kroppa kerralla-treeniä....

Näinkö meinaat ? Kyykyt treenaisin kyllä vain yhtenä päivänä ettei potkistreenit menis pilalle. Ja tavoitteena ei ole saada massaa vaan voimaa jos sillä jotain merkitystä on (perusliikkeissä 5 toiston sarjoja....).

EDIT: Onko muutkin sitä mieltä että jos treenaa 2 kertaa viikossa niin kannattaa tehä samat liikkeet joka kerta ?

Back
Ylös Bottom