Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

3 kertaa viikossa olisi aina tarkoitus käydä salilla. No kuvitellaan, jos vähentäis syömistä ja jatkais pummpausta. Mut millainen ohjelma olisi sit hyvä? Tuo ketoosi vaikutti ihan kiinnostavalta. :))

Eka kerta

parikymppinen 164/68 neitokainen olis siis alottelemassa saliharrastusta ja tavotteena olis maltillisesti saada roimasti lihasta lisää. Eli ei mitään tyttösten painonpudotus/kiinteytys vininää vaan ihan tosissaan harjottelu olis hakusessa..

Tiedän, massaa on liikaa, siksi olenkin alottanut jälleen juoksun/pyöräilyn/salibandyn jne 1-1,5 tuntia 3-4 kertaa viikossa ja ruokailutottumukset on menossa remonttiin myös. YLimääräistä on joo, silti alakroppa ok pohjakunnossa, yläkropalle ei ole tullut aiemmin oikein minkäänlaista treeniä.

Ongelmana onkin salilla käymisen aloittamisen vaikeus. Haluaisin kaiken alusta pitäen kuntoon. Oon löytänykkin vaikka mitä ohjelmia täältä, mutta pää on silti pyörällä muun muassa seuraavista asioista:

- pitäiskö painoa pudottaa ennen harjottelun aloittamista vai muuttuuko rasva lihakseks automaattisesti reenatessa?
- millanen ohjelma? koko kroppa kerralla, 3-jakonen, 4-jakonen..?
- jaksanko tehdä penkissä sarjoja edes tyhjällä tangolla ?? :D

...eli ihan perusjutut hakusessa.. ja tarkoitus olis siis tossa ''äijäsalilla'' alkaa käymään ja vapailla painoilla ruveta repimään, ei siis laitteilla paljoakaan..

Kiitosta jo etukäteen!!

- pitäiskö painoa pudottaa ennen harjottelun aloittamista vai muuttuuko rasva lihakseks automaattisesti reenatessa?

Rasva ei muutu lihakseksi, mutta kyllä sitä rasvaa treenatessa palaa ja lihasta kasvaa, joten ajan myötä kropan koostumus muuttuu varmasti paremmaksi. Jos alat heti laihduttamaan ilman treeniä, niin poltat siinä sivussa herkästi olemassa olevat lihaksetkin.

- millanen ohjelma? koko kroppa kerralla, 3-jakonen, 4-jakonen..?

Varmaankin perusliikkeisiin pohjautuva yksi- tai kaksijakoinen, koska vaatii jonkinlaista treenikokemusta että useampijakoisella pystyy treenaamaan riittävän tehokkaasti.

- jaksanko tehdä penkissä sarjoja edes tyhjällä tangolla ?? :D

Etköhän, ei se niin paljoa paina.

tiimalasi hakusessa..

Mulla on aika samanlaiset systeemit alkamassa... Pituutta 158 ja painoa n. 62 kg. Olen päärynävartaloinen ja suurin osa läskistä sijoittunut alavartaloon ja jopa pohkeisiin. Ojentajissa myös liikaa. Rp on 29.5.

Ongelma on kuitenkin se, että kaipaisin paljonkin lihasta käsiin ja ylävartaloon, mutta yläepäkkäät on jo sen verran isot luonnostaan etten niihin haluaisi enempää massaa. Olkapäihin, ojentajiin, habaan lisää lihaa ja selän leveys kuntoon. Lapaluitten väli usein jumissa, joten sille pitäis jotain kanssa tehdä. Jalat on luonnostaan vahvat ja peppu on pyöreä joten itse ajattelisin ettei niitä tarvitse treenaa muuten kuin aerobisesti (?) Juoksen/hölkkään/kävelen n. 30 min- 45 min. 3krt viikossa.

Ruokavalio on atkins. En laske hiilareita, mutta katson mitä laitan suuhuni. On muuten veriarvot parantunu ;)

PT teki koko kropan ohjelman jossa jalat mukana ja toistot 6-12 ja sarjoja 2. Tämä 3 kertaa viikossa. Mikä tässä on ideana, kun yleensä "kiinteytys-ohjelmaan" laitetaan 3 sarjaa ja 12-15 toistoa.

Pitkän ajan tähtäys on näyttää fitnessmallilta.

Ohjelmaa kaipailen.. ;-)

Kuumoduli:En usko että sinulle tuosta olisi juurikaan hyötyä, näin alussa varsinkaan. Ravinto-osiosta löydät vinkkejä tuohon jokatapuksessa. Kannattaa aluksi vain saada se ohjelma käyntiin ja syödä hyvin kun tulee salilta kotia.
Miten niin? Mitä haittaakaan siitä on?

Ehdottomasti kannattaa hommata joko valmis palautusjuoma tai sitten ainekset joista sekoitella itse. Jälkimmäinen on toki kustannustehokkaampi tapa. Vaikka ihan Prismasta löydät kyllä tarpeet, päädyit sitten ostamaan valmista tai sekoittelemaan itse (alan liikkeet (lisäravinnepuodit) ovat sikäli parempia, että siellä osaavat auttaa tarvittaessa, ainakin lähtökohtaisesti. Muihin lisäravinteisiin en tuhlaisi rahojani. Jos riittävä proteiinin saanti päivän aikana syödyistä ruuista tuottaa tuskaa, niin sitten vaan protskudrinkkejä mukaan välipaloille.

Kiinteytys on lehtien jauhama myytti.

Alkuun kannattaa pistää se PT:n tekemä ohjelma esille, jotta nähdään onko siinä edes jonkinlaista tolkkua. Totuus meinaan on se, että jos kyseessä on joku salin "PT" niin se ohjelma voi olla täysin järjetön ja sillä saavutettavat tulokset vähintäänkin kyseenalaiset. Jos taas nyt lähdetään ihan aloittelijan ohjelmista, niin Starting Strength ja Arnoldin Golden Six on molemmat hyviä, yksinkertaisia ja tulosta tuottavia. Ei niitä jalkojakaan kannata unohtaa, kyllä se lihas tuo ihan toisenlaista muotoa ja pyöreyttä sinne takaosastollekin.

Kyllä se rasva siellä juoksemallakin palaa oikealla sykkeellä ja tuon aerobisen laitoin juuri jos hän haluaa dietata ja sali jos haluaa kasvattaa itseään.

Testaa. Syö 6000kcal päivässä ja juokse oikeella sykkeellä. Inbodyt ennen ja jälkeen alottamisen.

Miten niin? Mitä haittaakaan siitä on?

Ehdottomasti kannattaa hommata joko valmis palautusjuoma tai sitten ainekset joista sekoitella itse. Jälkimmäinen on toki kustannustehokkaampi tapa. Vaikka ihan Prismasta löydät kyllä tarpeet, päädyit sitten ostamaan valmista tai sekoittelemaan itse (alan liikkeet (lisäravinnepuodit) ovat sikäli parempia, että siellä osaavat auttaa tarvittaessa, ainakin lähtökohtaisesti. Muihin lisäravinteisiin en tuhlaisi rahojani. Jos riittävä proteiinin saanti päivän aikana syödyistä ruuista tuottaa tuskaa, niin sitten vaan protskudrinkkejä mukaan välipaloille.

Meinasin tuossa sitä, että mielummin aloittaa ensin sen ohjelman ja katsoo, että liikkeiden tekniikka on kunnossa. Siihen vielä kunnollinen syöminen ja lepo. Sen jälkeen jos nuo on kunnossa niin voi alkaa miettimään palautusjuomia. Ja kuten mainitsin niin ravinto-osiossa on niistä jo paljon keskustelua... Haulla pitäisi löytyä.

Testaa. Syö 6000kcal päivässä ja juokse oikeella sykkeellä. Inbodyt ennen ja jälkeen alottamisen.

En ole missään vaiheessa väitännyt ettei kalori vajetta tarvisi olla tiedän itsekkin sen kun olen dietillä mutta fakta on että kyllä se juoksu ainakin omalla kohdalla tuntuu tehokkaammin polttavan rasvaa kuin puntti tosin tulee puntti treeniäkin 5-6kertaa viikkoon ja itselläni tulee syötyä 1700-1800kcal per päivä :puntti:

Heips!

Minkälaisella ohjelmalla kannattais lähtee liikkeelle? Tarkotus ois saada kroppaan maksimivoimaa, räjähtävää voimaa ja kestävyyttä. Salilla olis mahdollista käydä 3 kertaa viikossa, ja 2 kertaa viikossa tulee sit harrastettua aerobista (salibandy, golf). Lauantait ja sunnuntait ois tarkotus ottaa lepoa ja venyttelyä.

Elikkä kysymykset yksinkertaisuudessaan kuuluu näin:

1. Missä järjestyksessä kannattais tehdä noi maksimivoima, räjähtävä voima ja kestävyys jaksot?

2. Riittääkö esim. 4 viikkoo maksimivoimaa, sit 1 kevyt viikko, jonka jälkeen siirrytään vaikka kestävyyteen, ja taas 4 viikkoo kestävyyttä, jonka jälkeen kevyt viikkoo jne...

3. Kannattaako kevyellä viikolla vähentää vain treenien volyymia esim. pienillä painoilla niveliä huoltavaa pumppailua, muuten sama ohjelma? Vai kannattaisko jättää kokonaan puntti pois, ja käydä vaikka 2 kertaa uimassa noiden 2 aerobisen lisäks, ja käydä vaikka kerran hierojalla?

4. Mitenkä lähtisitte ohjelman kanssa liikkeelle, jos on mahdollista käydä 3 kertaa viikossa salilla. Penkkiä en jaksa tehdä täydellä teholla mm. 3 kertaa viikossa viikossa.

5. Millekkä päiville laittaisitte Rinnallevedon, tempauksen ja vauhtipunnurruksen?

6. Olisiko tossa kestävyys hommassa parempi treenata kahvakuulilla kuin levytangolla ja käsipainoilla?

7. Treenattiinko räjähtävyyttä niin, että painot oli 40 - 60 % maksimista? Millaisilla sarja ja toistomäärillä? Eikös treeni itessään ollu semmoista, että mahdollisimman räväkästi aina. Esim. penkki niin hitaasti alas ja mahdollisimman nopeasti ylös?

Kiitoksia vastanneille!

Heips!

Minkälaisella ohjelmalla kannattais lähtee liikkeelle? Tarkotus ois saada kroppaan maksimivoimaa, räjähtävää voimaa ja kestävyyttä. Salilla olis mahdollista käydä 3 kertaa viikossa, ja 2 kertaa viikossa tulee sit harrastettua aerobista (salibandy, golf). Lauantait ja sunnuntait ois tarkotus ottaa lepoa ja venyttelyä.

Elikkä kysymykset yksinkertaisuudessaan kuuluu näin:

1. Missä järjestyksessä kannattais tehdä noi maksimivoima, räjähtävä voima ja kestävyys jaksot?

2. Riittääkö esim. 4 viikkoo maksimivoimaa, sit 1 kevyt viikko, jonka jälkeen siirrytään vaikka kestävyyteen, ja taas 4 viikkoo kestävyyttä, jonka jälkeen kevyt viikkoo jne...

3. Kannattaako kevyellä viikolla vähentää vain treenien volyymia esim. pienillä painoilla niveliä huoltavaa pumppailua, muuten sama ohjelma? Vai kannattaisko jättää kokonaan puntti pois, ja käydä vaikka 2 kertaa uimassa noiden 2 aerobisen lisäks, ja käydä vaikka kerran hierojalla?

4. Mitenkä lähtisitte ohjelman kanssa liikkeelle, jos on mahdollista käydä 3 kertaa viikossa salilla. Penkkiä en jaksa tehdä täydellä teholla mm. 3 kertaa viikossa viikossa.

5. Millekkä päiville laittaisitte Rinnallevedon, tempauksen ja vauhtipunnurruksen?

6. Olisiko tossa kestävyys hommassa parempi treenata kahvakuulilla kuin levytangolla ja käsipainoilla?

7. Treenattiinko räjähtävyyttä niin, että painot oli 40 - 60 % maksimista? Millaisilla sarja ja toistomäärillä? Eikös treeni itessään ollu semmoista, että mahdollisimman räväkästi aina. Esim. penkki niin hitaasti alas ja mahdollisimman nopeasti ylös?

Kiitoksia vastanneille!

Kaikki mitä tarvitset on tässä:

http://www.crossfit.com/ ;)

Mietin tota crossfit harjoittelua ennen noita kysymyksiäni. Crossfitistä saisi varmasti noita kaikkea, mutta ongelmaksi koituu se, että minulla ei ole aikaa käydä viikossa kuin vain se 3 kertaa salilla. Tiedän tiedän crossfittiä ei ole pakko noudattaa niin orjallisesti, että 3on ja 1off. Kummiskin crossfitin yhen päivän treenit jäävät keskimäärin aina 20 - 30 min. Kävin katsomassa tämän päivän treenin ja se oli 2-2-2-2-2-2-2 leuanvetoja lisäpainoin. Mulla menis aikaa tohon semmone 20 min ja kun lämmittelyt lisää niin 30 min. Minusta toi Crossfit tyylinen harjoittelu on vähän liian vähästä jos sitä vaikka alkaa tekee ma, ke ja pe. Tarkoitus ois myös saada kroppaan lihaa hommattua, ja crossfitilla taitaa vaan aika hyvin rasva palaa. En myöskään pysty käymään salilla ennen salibsndy harkkoja tai ennen golf kierrosta, että alkais treenaa tolla crossfitilla sen 4 kertaa viikkoon ma, ti, to ja pe. Aikaakin alkais menee jo jonki verran. Pitäis koittaa myös opiskella ja keretä käydä kavereita tapaamassa.

Onko hyötyä treenata yli 60 min kerrallaan? Teen 2-jakoista. Jotkut tutut sanoo, että yli 60 min on liikaa. Itse teen joskus 90 min treenejä ja tuntuu että saa paremman reenin aikaan.

Kun reenaahan jotkut HC-bodarit kaksikin kertaa päivässä..

Apuja aloittelijalle?

Eli olen juuri aloittanut liikkumisen todella pitkän tauon jälkeen, toiveissa olisi saada raskauksien aikana menetty kroppa takaisin kuosiin. Ja haaveilen myös reippaasti paremmasta kunnosta. Joten päätin rekkautua tänne jos täältä löytyisi minua viisampia ihmisiä neuvomaan treeniohjelman suunnittelussa ja ehkäpä jopa neuvomaan oikeanlaisen ravinnon valitsemisessa :)

Taustatietoa:
Olen 168 cm pitkä ja painan 80 kg.
Tällä hetkellä lenkkeilen koirien kanssa kerran viikossa 20min- 1h20 min (riippuu säästä), zumbaan dvd:n tahtiin vähintään kahdesti viikossa ja jos aikaa riittää niin teen myös lihaskuntoa jumppapallolla ja käsipainoilla.

Onko hyötyä treenata yli 60 min kerrallaan? Teen 2-jakoista. Jotkut tutut sanoo, että yli 60 min on liikaa. Itse teen joskus 90 min treenejä ja tuntuu että saa paremman reenin aikaan.

Kun reenaahan jotkut HC-bodarit kaksikin kertaa päivässä..

Yli tunnin reenaaminen ja reenaminen kaksi kertaa päivässä on kaksi eri asiaa. Itse ainakin treenaan lähes poikkeuksetta yli tuon 60min. Ja niillä HC bodareilla ketkä vetävät useamman punttitreenin päivässä, voi olla muutakin kuin hart-sporttia kierrossa...

Back
Ylös Bottom