Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaivoin lenkille mukaan sykemittarin ja reipas kävely,maximaalinen ettei pikakävelyks menny niin ~130 syke,muistan lukeneeni 130-170 on hyvä rasvanpoltto syke? Kuitenkaan ei mun varmaan juosta kannata n.108kg? Kokeilin myös ottaa spurtin sain 202 max sykkeeksi.

Kannattaako dietillä niinkään käyttää erikoistekniikoita? Jos lihas tuhoutuu liikaa eikä ravinto riitä korjaamaan,vaikka söisikin paljo prot.

asiaa..

jos on 16v sälli ja mitat noin 185cm/98kg lihasta tuntuu olevan valmiiks iha sopivasti mutt myös sitä "laardii" on aika paljo .. joten voiko saada kropan parempaa kuntoo vaa alottamal vetää kovaa punttitreenii ja aerobist kans ja terveellisen ja monipuolisen ruokavalion mm jättäen kaikki paskat karkit limut pullat sun muut energiajuomat ym paljo vähemmälle syödä syödä esim vaik lihaa kalaa kasviksii hedelmii ruis- tai moniviljaleipää ym tollasta laskematta kaloreita kokoajan tarkallee voiko syödä hyvin ja treenata kovaa ja et sil kroppa muokkautuis parempaa kuntoo? vai onko välttämätöntä alottaa jonkilaine dieetti ym sellast ? : /

^Onnistuu, kunhan kokemuksen kautta opettelet pitämään päivittäiset syöntimäärät sellaisina, että paino vähitellen vaeltaa alas- eikä ylöspäin. Joka kaloria ei ole mikään pakko laskea.

Apua Nuorelle Pojalle

Terve! Eli oon 14v poika. Mitat on around 176cm ja 73kg. Eli nyt olis tavoitteena aloittaa jonkinlainen treeni. Tässä oon nyt istunu pari vuotta koneella että kunto ei ole mistään parhaasta päästä. Mut ei mikää rapa kuntokaan. Että tavoitteena olis saada vähän lihasta ja vähän kertynyttä ei "läskiä" mutta ns ihoa pois mahan alueelta.
Täällä oon lueskellut paljon Topicceja, mutta itelle ei oikeen luonnistu päähän miten aloittaisin.
Tässä nyt oli tällänen nopea viesti kun alkaa koneella olo menemään vähän yli ja liikunta vähälle.
Joitain pikku vinkkejä olis kiva saada, mitään pitkää listaa en oo odottamassa, mutta ees jotain pientä vinkkiä alotukseen. ( Muista, en ole kasvattamassa mitään lihas kasoja, vaan jtn normi kamaa you know :))

Terve! Eli oon 14v poika. Mitat on around 176cm ja 73kg. Eli nyt olis tavoitteena aloittaa jonkinlainen treeni. Tässä oon nyt istunu pari vuotta koneella että kunto ei ole mistään parhaasta päästä. Mut ei mikää rapa kuntokaan. Että tavoitteena olis saada vähän lihasta ja vähän kertynyttä ei "läskiä" mutta ns ihoa pois mahan alueelta.
Täällä oon lueskellut paljon Topicceja, mutta itelle ei oikeen luonnistu päähän miten aloittaisin.
Tässä nyt oli tällänen nopea viesti kun alkaa koneella olo menemään vähän yli ja liikunta vähälle.
Joitain pikku vinkkejä olis kiva saada, mitään pitkää listaa en oo odottamassa, mutta ees jotain pientä vinkkiä alotukseen. ( Muista, en ole kasvattamassa mitään lihas kasoja, vaan jtn normi kamaa you know :))

Aloittelijalle yleisesti suositellaan semmoista treeniä, joka sisältää suuria massaliikkeitä, jotka stimuloi monia lihasryhmiä samaan aikaan.

Katoppa tuolta treeni -osioita, Arnoldin G6 ohjelma, pitäisi olla helppo toteuttaa jopa kotona, sekä monet ovat kehuneet sen tuovan hyviä tuloksia, myös aloittelijalle=)

Toistaseks jos toi minkä löysin, niin siitä en voi mitään tehdä kotona :s

Ei tuota kotona pysty tekemään ellei panosta rahallisesti. Jos haluaa alkaa kotiin kuntokeskusta kasaamaan kannattaa hankkia penkki, kunnon levytanko ja painoja reilu sata kiloa, kaksi käsipainoa joihin saa tuon ison levytangon kiekkoja, kyykkyhäkki, vatsa-/selkäpenkki, voimapyörä. Nuo eivät ole turhan kalliita ja niillä pääsee aika pitkälle.

Yksinkertaisinta on tietenkin mennä salille, mutta ei tuollainen satsaus vanhemmillesi varmaan olisi kovin suuri jos on vain tilaa laittaa oma kuntokeskus pystöön. Itse treenailin satunnaisesti hieman tuota laajemmassa kotikuntosalissa porukoilla asuessani. Kyllä se meinasi mennä aika paljon tv:n katsomiseksi ja motivaatio treenaamiseen on kyllä parempi nyt salilla treenatessa. Toisaalta oli tuossa omat hyvät puolensa ja tulee takuulla halvemmaksi.

Kokeilin itse tuota Arnoldin treeniä, ei ollut oikein minun juttuni tehdä koko kroppa yhdessä päivässä. En silti sano, ettei se voisi olla tehokas. Itselläni ravintopuoli on niin surkeassa jamassa, ettei tuota treenin hyvyyttä osaa oikein arvioida.

Suunnittelen tässä juuri dieetti ruokavaliota itselleni. Olen 181cm/78kg ja turhaa läskiä on kertynyt ja siitä olisi tarkoitus päästä eroon. Tarkoituksena on käydä salilla 2x viikossa, ja käydä lenkillä 2x viikossa. Lisäksi pelailen välillä futista/sählyä. Salilla treenatessani keskityn aloittelijan perusliikkeisiin. Osaisiko joku arvioida minun kulutukseni, ja että onko alla mainittu Timba79:n kirjoittama dieettiruokavalio hyvä minulle?

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

Haluaisin vähän tehdä muutoksia tuohon, koska lainatakseni Tomppaa: "1. Valitse elintarvikkeet, joista itse pidät. Jätä kaikki paskan makuinen dieetistäsi pois, sillä kenelläkään ei ole kiinnostusta syödä oksennus kurkussa jotain ruoka-ainetta kahta päivää kauempaa. "

Aamupala: Ultra Whey 8100 40g + kaks ruispalaa(margariinia päälle, ei muuta) ja lasi maitoa

Lounas: Millä voisin korvata tuon Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatin? Voin välillä käydä syömässä tuonkin, mutta kalliiksi tulee jos joka päivä syö? Ehdotuksia?

Välipala: Ananas 140g maitorahka 250g käy minulle hyvin

Illallinen: Olen huono kokkaamaan ruokaa, niin olisiko tähän ehdottaa jotain kaupan valmisruokaa, joita ei tarvitse ihmeemmin valmistaa muuta kuin mikrossa lämimttää?

Iltapala: Ultra Whey 8100 40g

En löytänyt kysymykselle muutakaan paikkaa joten esitän sensitten tänne :) eli tuntuu kuin liikkeellä olis jonkinlaista "vihaa" penkkiä kohtaan :D useempikin tuttu kieltäytyy treenaamasta penkkiä ollenkaan sen takia, koska naureskelevat pelkkää penkkiä tekeville.

Eli onko tälläinen penkin kokonaan pois jättäminen ookoo treenin suhteen?

toivottavasti pointti tuli esille, nyt ei oikein ajatus kulje että sais selvää tekstiä

En löytänyt kysymykselle muutakaan paikkaa joten esitän sensitten tänne :) eli tuntuu kuin liikkeellä olis jonkinlaista "vihaa" penkkiä kohtaan :D useempikin tuttu kieltäytyy treenaamasta penkkiä ollenkaan sen takia, koska naureskelevat pelkkää penkkiä tekeville.

Eli onko tälläinen penkin kokonaan pois jättäminen ookoo treenin suhteen?

toivottavasti pointti tuli esille, nyt ei oikein ajatus kulje että sais selvää tekstiä

Idiootteja. Penkki on yksi isoista pääliikkeistä ja tärkeä rinnan kehityksen kannalta. Kuuluu monipuoliseen ohjelmaan. Touhulle nauretaan vain silloin kun kyseessä on RHP-treenaaja. Voihan sen penkin toki korvata muillakin rintaliikkeillä, mutta miksi vaivautua jos taustalla ei ole jotain ihan oikeaa syytä kuten vaikka vamma.

Oisko jollain jotain oivaa keinoa saada kuntoilumotivaatiota? Olen nyt tässä varmaan vuodenpäivät tehnyt salilla ties mitä, G6:sta ja SS pääasiassa, mutta jotenkin noidenkin ylläpitäminen tuntuu olevan vaikeaa. Tuntuu ettei lihaa tule, oon tämmönen aika ruipelo kaveri muutenkin. Ehkä syynä oma laiskuus, ehkä noi ohjelmat alkaa olemaan jo liiankin yksinkertasia että ois motivaatiota jatkaa. Nyt oon tutustunu noihin jenkkilän fitness tuotteisiin P90X ja Insanity, onko kellään niistä mitään sanottavaa?

Kuntoa ja kroppaa pitäs saada kehitettyä, ruokavaliota muutettua ja unirytmit kohilleen. Tää kaikki vaan tuntuu olevan jotenkin niin vaikeeta, help anyone?

Suunnittelen tässä juuri dieetti ruokavaliota itselleni. Olen 181cm/78kg ja turhaa läskiä on kertynyt ja siitä olisi tarkoitus päästä eroon. Tarkoituksena on käydä salilla 2x viikossa, ja käydä lenkillä 2x viikossa. Lisäksi pelailen välillä futista/sählyä. Salilla treenatessani keskityn aloittelijan perusliikkeisiin. Osaisiko joku arvioida minun kulutukseni, ja että onko alla mainittu Timba79:n kirjoittama dieettiruokavalio hyvä minulle?

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

Haluaisin vähän tehdä muutoksia tuohon, koska lainatakseni Tomppaa: "1. Valitse elintarvikkeet, joista itse pidät. Jätä kaikki paskan makuinen dieetistäsi pois, sillä kenelläkään ei ole kiinnostusta syödä oksennus kurkussa jotain ruoka-ainetta kahta päivää kauempaa. "

Aamupala: Ultra Whey 8100 40g + kaks ruispalaa(margariinia päälle, ei muuta) ja lasi maitoa

Lounas: Millä voisin korvata tuon Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatin? Voin välillä käydä syömässä tuonkin, mutta kalliiksi tulee jos joka päivä syö? Ehdotuksia?

Välipala: Ananas 140g maitorahka 250g käy minulle hyvin

Illallinen: Olen huono kokkaamaan ruokaa, niin olisiko tähän ehdottaa jotain kaupan valmisruokaa, joita ei tarvitse ihmeemmin valmistaa muuta kuin mikrossa lämimttää?

Iltapala: Ultra Whey 8100 40g

Muuten vaikuttais olevan hyvä ruokavalio, mutta ite ottaisin nuo aamupalan proteiinit esim kanamunista, ei ne jauhot kuitenkaan oikeaa ruokaa päihitä=) Täysjyvä ruisleipä ajaa samanasian kuin neljän viljan puuro

Tuon mäkkärin salaatin voisin taas korvata sillä Proteiinijauholla ja vaikkapa banaanilla.

Tuohon kokkaamiseen, itsekkään en ole mikään maailman parhaita kokkeja, mutta vaikkapa pari broilerin palasta ei pitäisi olla ylitsepääsemätön este=) Ja erittäin hyvää ja terveellistä se vieläpä on

Kulutuksesi suhteen on hankala sanoa mitään, netistä löytyy monia hyviä laskureita millä saat oikean kulutuksen, kunhan vain syötät sinne tarvittavat tiedot.. Että ei kun google käyttöön hakusanoilla "Metabolic rate calculator tai kalorikutulus", Sitten vain syöt nuita samoja ruokia, mutta enemmän mikäli kulutuksesi onkin korkeampi=) Suositeltava kalorimäärä dietin suhteen on -500Kcal siitä peruskulutuksestasi

Kyllä tuolla ruokavaliolla kuntoon pääsee, kunhan muistaa pitää tarkasti siitä kiinni, treenata ja lenkkeillä ahkerasti ja elää 6pv viikosta _Erittäin_ tarkasti ruokavaliota noudattaen. 1pv viikossa ei nyt ole niin nuukaa jos muutaman lihapullan tai sipsin syö=)

Oisko jollain jotain oivaa keinoa saada kuntoilumotivaatiota? Olen nyt tässä varmaan vuodenpäivät tehnyt salilla ties mitä, G6:sta ja SS pääasiassa, mutta jotenkin noidenkin ylläpitäminen tuntuu olevan vaikeaa. Tuntuu ettei lihaa tule, oon tämmönen aika ruipelo kaveri muutenkin. Ehkä syynä oma laiskuus, ehkä noi ohjelmat alkaa olemaan jo liiankin yksinkertasia että ois motivaatiota jatkaa. Nyt oon tutustunu noihin jenkkilän fitness tuotteisiin P90X ja Insanity, onko kellään niistä mitään sanottavaa?

Kuntoa ja kroppaa pitäs saada kehitettyä, ruokavaliota muutettua ja unirytmit kohilleen. Tää kaikki vaan tuntuu olevan jotenkin niin vaikeeta, help anyone?

Oikeastaan mikään treeniohjelma ei tuota niitä maagisia tuloksia ilman _Oikeaa ruokavaliota_ sekä _Riittävää nukkumista_

Se ei nyt auta sen enempää, vaikka kokeilisit mitä treeniohjelmia, samalla kun muut elämäntapasi ovat ihan perseelleen=)

Treeniohjelmia on nyt vaikka millä mitalla, mutta suosittelen tosiaankin jompaakumpaa nuita SS/G6. Itsekkin aloitin treenaamisen SS ohjelmalla ja lihaa tarttui hyvin, kunhan vaan muisti syödä ja nukkua kunnolla=)

Eli karkit, sipsit, limut, muut paskat pois ruokavaliosta ja korvaat ne äidin kunnon pöperöillä=) Alkuvaiheessa ei nyt ole niin tärkeää laskea kalorin tarkkaa, kunhan vaan syö aina lautasen tyhjäksi niin pääsee jo aika pitkälle.

Mitäpä sanotte tällaisesta ohjelmasta?

Ma aamu: Girya tempauksia 6 x 10 - 20 (palautus 1 min, 16 kg kuula)
Selänojennuksia 3 x 15
Vatsalihasliikkeitä 3 x 15 - 20

Aika: 20 - 30 min

Ma ilta: 1. Rinnalleveto 7+5+3

2. Penkkipunnerrus 10+8+6

3. Takakyykky 3 x 6 (oma paino -10kg)
-lisäksi terävät kevennyshypyt x3

4. Ranne tuelta 2 x 8 - 10
Hauis tangolla 2 x 6 - 8

5. Leuka (mailaote) maksimi
Dippi (leveä ote) maksimi

6. Vatsa
-Vinot istuen 3 x 15 (lisäpainoin)
-Rutistus kiertäen 3 x 30
-Lantion nosto 3 x 30

Viimeset toistot tiukkoja, sarjatauko 2-3 minuuttia.

Aika: 60 - 70 min

Ti: Sähly 75 min / Golf riippuu kuinka paljon pelaajoita, mutta keskimäärin 3 h

Ke: lepo/venyttelyä

To aamu: Girya rinnalleveto + punnerrus 4 x 10 - 20 (palautus 1 min, 16 kg kuula)
Turkkilainen ylsönousu 3 x 5 (palautus 1 min, 16 kg kuula)

Aika: 20 min

To ilta: Askelkyykky levytangolla 3 x 15
Pohkeet seisten 3 x 15
Pystypunnerrus levytangolla seisten 3 x 6
Leuanveto lisäpainoin 3 x 5
Vatsalihasliikkeitä 3 x 20
Selänojennuksia 3 x 15

Aika: 60 min

Pe: Sähly 75 min / Golf riippuu kuinka paljon pelaajoita, mutta keskimäärin 3 h

La: lepo/venyttely

Su: lepo/venyttely

Mielipiteitä tästä ohjelmastani? Ajattelin ottaa tämän käyttöön noin kuukauden päästä. Syy siihen miksi treenaan aamuisin ja iltaisin painoilla on se, että mielestäni 2 kertaa koko kroppa viikkoon on vähän liian vähän. En myöskään halua 3 päivää puntille sillä haluaisin myös pitää 3 täysin vapaata päivää viikossa.

Olen aloittelemassa salitreenejä ohjelman kanssa. Ennen olen vaan käynyt epäsäännöllisesti salilla riippuen milloin olen ehtinyt. Minun varmaan kannattaa ottaa palautusjuoma mukaan, koska se on varmaakin ihan terveellistä.

Olen rakentamassa tämänlaista palautusjuomaa:
-20-30 g proteiinia
-40-50 g maltoa
-5 g kreatiinimonohydraattia

(Tämän ohjeen luin Jouni Virtamon kirjasta "Monipuolinen kuntosaliharjoittelu - voimaa, kuntoa ja kiinteyttä" http://www.docendo.fi/tuote/951-0-35533-X)

Mistään ei tunnu löytyvän tämänlaista jauhepussi/purkkia, niin tämä pitää sekoittaa varmaan itse. Onko palautusjuoman itse sekoittaminen ihan jokapäiväistä salilla treenaajille? Siis se kannattaa ja rahaakin säästyy?

Sitten onko merkeillä miten eroa? Netti on pullollaan vaikka mitä jauheita ja mistään ei tiedä mistä aloittaisi kun kertaakaan en ole ostanut tällaisia. Voiko näitä ostaa Prismasta vai onko netistä ostaminen se järkevin tapa (Vai tietäisikö joko Oulusta jonkun kunnollisen ja asiansa osaavan liikkeen?)?

Kuumoduli:En usko että sinulle tuosta olisi juurikaan hyötyä, näin alussa varsinkaan. Ravinto-osiosta löydät vinkkejä tuohon jokatapuksessa. Kannattaa aluksi vain saada se ohjelma käyntiin ja syödä hyvin kun tulee salilta kotia.

viikko-ohjelma 14v-jääkiekkoilijalle

Moi! Olen 14v-poika, olen hankkinut kuntosali kortin, voisitteko siis luoda minulle viikko-ohjelman, johon sisältyisi kuntosalilla olemista, juokua ja muuta, mitä teidän mielestä on hyvää jääkiekkoilijalle. Kiitti jo etukäteen :)

Mitäpä sanotte tällaisesta ohjelmasta?

Ma aamu: Girya tempauksia 6 x 10 - 20 (palautus 1 min, 16 kg kuula)
Selänojennuksia 3 x 15
Vatsalihasliikkeitä 3 x 15 - 20

Aika: 20 - 30 min

Ma ilta: 1. Rinnalleveto 7+5+3

2. Penkkipunnerrus 10+8+6

3. Takakyykky 3 x 6 (oma paino -10kg)
-lisäksi terävät kevennyshypyt x3

4. Ranne tuelta 2 x 8 - 10
Hauis tangolla 2 x 6 - 8

5. Leuka (mailaote) maksimi
Dippi (leveä ote) maksimi

6. Vatsa
-Vinot istuen 3 x 15 (lisäpainoin)
-Rutistus kiertäen 3 x 30
-Lantion nosto 3 x 30

Viimeset toistot tiukkoja, sarjatauko 2-3 minuuttia.

Aika: 60 - 70 min

Ti: Sähly 75 min / Golf riippuu kuinka paljon pelaajoita, mutta keskimäärin 3 h

Ke: lepo/venyttelyä

To aamu: Girya rinnalleveto + punnerrus 4 x 10 - 20 (palautus 1 min, 16 kg kuula)
Turkkilainen ylsönousu 3 x 5 (palautus 1 min, 16 kg kuula)

Aika: 20 min

To ilta: Askelkyykky levytangolla 3 x 15
Pohkeet seisten 3 x 15
Pystypunnerrus levytangolla seisten 3 x 6
Leuanveto lisäpainoin 3 x 5
Vatsalihasliikkeitä 3 x 20
Selänojennuksia 3 x 15

Aika: 60 min

Pe: Sähly 75 min / Golf riippuu kuinka paljon pelaajoita, mutta keskimäärin 3 h

La: lepo/venyttely

Su: lepo/venyttely

Mielipiteitä tästä ohjelmastani? Ajattelin ottaa tämän käyttöön noin kuukauden päästä. Syy siihen miksi treenaan aamuisin ja iltaisin painoilla on se, että mielestäni 2 kertaa koko kroppa viikkoon on vähän liian vähän. En myöskään halua 3 päivää puntille sillä haluaisin myös pitää 3 täysin vapaata päivää viikossa.

Back
Ylös Bottom