xvn:
Sanotaan, että noin 500 kcal plussalla on hyvä massankasvatuksessa, tai ainakin sen olen täältä pakkikselta oppinut näitä keskusteluja lukemalla. Itse silti käytän erilaista laskutapaa noihin kaloreihin. Elikäs menee näin: tavoitepaino paunoina (lbs) x (viikottaiset treenitunnit + 10) = kalorit jotai tarvitset kasvamiseen. Ja jos ei tolla kaavalla parissa viikossa paino liiku nii 300-500 kcal lisää suuhun.
Jakaumaan en ole kamalasti perehtynyt, mutta jos muistan oikein niin sen voi aika helposti laskea.
1. Proteiinit: Joko 2-3g/kg (omasta painosta siis), tai sitten, jos halutaan näillä paunoilla temppuilla, kuten itse teen, syö 1-1,5g/lbs (tavoitepainosta).
2. Rasvat: 20-30% päivän kaloreista tulisi saada rasvoista ja mieluiten hyviä rasvoja (rypsi -ja oliiviöljy, pähkinät, siemenet, mantelit, avokado, rasvainen kala jne.) Eli koska koulua vielä käyt, tai niin ainakin ymmärsin tekstistäsi niin, selviät varmaan yksinkertaisesta prosenttilaskusta. Muista sitten vielä, että 1g rasvaa = 9kcal
3. Hiilarit: Sitten vain vähennät päivän kulutuksestasi proteiinien kalorit (1g = 4kcal) ja rasvojen (1g = 9kcal) ja erotukseksi jää kuinka paljon sinun pitäisi saada kaloreita hiilareista. Niissäkin 1g = 4kcal.
Massaa haettaessa ei hiilareita ainakaan kannata mielestäni vältellä ja kyllä niitä terveellisiä ja hyviä lähteitä on paljon muitakin kuin malto. Laitan vähän luetteloa esimerkeistä: peruna, bataatti, hedelmät, muutkin juurekset (vaikkeivat mitään "pommeja" ole), täysjyväriisi, täysjyväpasta, täysjyvä- ja ruisleivät, marjat, pavut, linssit, kvinoa, couscous... Noita vaan kunnolla naamaan niin kyllä niitä hiilareita pitäis tulla. Itsellänikin kyllä välillä vaikeuksia saada niitä tarpeeksi ja prodea tulee taas vedettyä vähän liikaakin, mutta onneksi esim. kouluruoka on niin hiilaripitoista, että se tasoittaa vähän tuota.
Yleensä ihan silmämääräisesti arvion, mutta joskus itse kokkaillessani tulee aina punnittua jotain tuotetta, jos en ole varma painosta. Muuten massakaudella tuo kalorilaskurin käyttö on vähän niin ja näin, sillä jos terveellisesti syö, osaa vähän päässälaskua, muistaa suurinpiirtein tuotteen kalorit ja on edes vähän silmää arvioida määrää niin pärjää jo loistavasti.
Toivottavasti tuli nyt jotain vastauksia.