Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt kun aloin omaa lajia miettimään, niin mites tuo kaloreitten vaikutus voimien kasvuun. Itse olen käsittänyt jutun nyt näin, että kun monien eri lajien urheilijoilla ei tule useinkaan mitään suuria + kaloreita ja lihaksestakaan ei suuremmassa määrin ole kuin haittaa, niin miksi salilla harjoitellaan näissä lajeissa kuitenkin suht paljon. Jostain olen lukenut että Voimantuottoa voitaisiin parantaa joko kasvattamalla lihasta tai parantamalla hermotusta. Niin silloin näissä lajeissa harjoittelu taitaa mennä tuohon hermotuksen parantamiseen. Onko siis näin? Voiko kaloreiden ollessa suurinpiirtein tasan kulutuksen kanssa parantaa silti hermotusta, vaikuttaako siihen jos ollaan - tai +? Rasvaprosentista itselleni on sanottu että liian alhainen hidastaa hermoston kehitystä, tämä totta?

Kuinka kohtalokas on 2 päivän ankara juhlarupeama ja ravintona on pääasiassa vain alkoholi, eli jotain pizzaa tyylii tulee vaan mätöttyä.

Satunnaisesti tapahtuvana tuollaisen keikan ainoa harmi on se, että menee useampi päivä hukkaan, ennen kuin pystyy taas treenaamaan kunnolla, eli pitkän päälle ihan yks ja sama. Jos raskaita juhlarupeamia alkaa olemaan joka, tai edes joka toinen, viikko, niin luonnollisesti hyvien treenipäivien määrä vähenee jo merkittävästi ja muitakin taikajuoman haittoja alkaa mahdollisesti tulemaan esiin.

Kuinka kohtalokas on 2 päivän ankara juhlarupeama ja ravintona on pääasiassa vain alkoholi, eli jotain pizzaa tyylii tulee vaan mätöttyä.

Itse olen sitä mieltä että 2 päivää vaikuttaa helvetisti enemmän kuin vain se yksi. Eniten tossa ryyppäämisessä haittaa se että ruokailut menee päin vittua.
Mutta imo jos ryyppää kerran viikkoon eikä mitään ihan sammumispisteeseen asti niin pystyy säännöllistä reeniä ylläpitämään ihan hyvin + myös kehittymään. Mutta heti jos se koko viikonloppu menee alkoholin kanssa niin haittavaikutukset on todella paljon suuremmat. Puhumattakaan sitten jos arkisin ruvetaan juomaan.
Joku kerran kahessa viikossa juominen lähinnä vain auttaa reenejä kun pääsee ottamaan rennosti ja palautumaan kovasta reeniviikosta :)

Toki ikä vaikuttaa tohon ryyppyillasta palautumiseen aika paljon...

Tuli vastattua vähän ohi kysymyksenkin mutta tässä nyt mun aatteeni asiasta.

Itse olen sitä mieltä että 2 päivää vaikuttaa helvetisti enemmän kuin vain se yksi. Eniten tossa ryyppäämisessä haittaa se että ruokailut menee päin vittua.
Mutta imo jos ryyppää kerran viikkoon eikä mitään ihan sammumispisteeseen asti niin pystyy säännöllistä reeniä ylläpitämään ihan hyvin + myös kehittymään. Mutta heti jos se koko viikonloppu menee alkoholin kanssa niin haittavaikutukset on todella paljon suuremmat. Puhumattakaan sitten jos arkisin ruvetaan juomaan.
Joku kerran kahessa viikossa juominen lähinnä vain auttaa reenejä kun pääsee ottamaan rennosti ja palautumaan kovasta reeniviikosta :)

Toki ikä vaikuttaa tohon ryyppyillasta palautumiseen aika paljon...

Tuli vastattua vähän ohi kysymyksenkin mutta tässä nyt mun aatteeni asiasta.

Mutta jos jätetäan aatteet ja uskot pois, niin kuinka paljon se OIKEASTI haittaa? Kuinka monta grammaa lihaa siellä kerkeää käristä noiden kahden päivän aikana? Eikös siihen kataboliaankin menny tovi, toisin kuin on yleinen uskomus? Jos tätä Inter..fasting mikälie jantteria on uskominen.

Mutta jos jätetäan aatteet ja uskot pois, niin kuinka paljon se OIKEASTI haittaa? Kuinka monta grammaa lihaa siellä kerkeää käristä noiden kahden päivän aikana? Eikös siihen kataboliaankin menny tovi, toisin kuin on yleinen uskomus? Jos tätä Inter..fasting mikälie jantteria on uskominen.

Tuskinpa tuohon on mitään yhtä oikeata vastausta.

Jos pakko on kahden päivän putki vetää niin kannattaa koittaa syödä silti säännöllisesti. Ettei tule mitään 12 tunnin välejä siihen syömiseen, luulis et tossa se katabolia on sitten pahimmillaan.

No enhän mä näistä asioista paljoa tiedä. Aika mutu juttuja kaikki.

2 päivän ryyppy joka viikko ja vielä jos rankasti ottaa niin voi melkein unohtaa koko treeniharrastuksen. Juuri kun on toipunut edellisen viikon ryyppäämisestä normaalitilaan niin taas lähtee holia ääntä kohti.

Jos tuo taas on satunnainen kerran vuodessa tapahtuva homma niin eipä paljoa haittaa.

Mikä ohjelma olisi hyvä lihaksien kasvatukseen, niin ettei tule massiiviseksi. Huonosti selitetty mutta sitä taidetaan kutsua Body tyyppiseksi treenaukseksi(?), Käykö ihan perus 2 jakoinen
Anteeksi mutta olen aloittelija

Mikä ohjelma olisi hyvä lihaksien kasvatukseen, niin ettei tule massiiviseksi. Huonosti selitetty mutta sitä taidetaan kutsua Body tyyppiseksi treenaukseksi(?), Käykö ihan perus 2 jakoinen
Miksi et halua tulla massiiviseksi? jos saa kysyä. Kannattaa tehdä sitten jotain perus kuntopiiriä, 3x punnerrukset, 3x vatsat, 3x selät, 3x leuanveto max, 3x kyykky. (omalla painolla tehtävät liikkeet) myös dippi menee tähän kategoriaan.

Siis, ei massiivisessa mitään vika ole :) tuntuu vain olevan kovempi homma pitää kasassa kun pitää diettailla ja kasvaa koko ajan. Ja osa massiivisista näyttää pelottavalta. Mutta joo kiitos

Voit ottaa ihan minkä ohjelman vain ilman, että noin vaan epähuomiossa muutut massiiviseksi. Siihen että kasvaa massiiviseksi, edes isoksi, vaaditaan tietoista kovaa työtä pitkällä aikavälillä. Perus 2-jakoinen on hyvä myös aloittelijalle, kuten 1-jakoinenkin. Moninivelliikkeitä kehiin ja ruokaa naamaan, niin lihakset kasvavat. Jos alat jarrutella kehitystä massiivisten lihasten pelossa, niin luultavasti muutaman kuukauden päästä huomaat, että kappas, eihän sitä lihasta ole lyhyen alkuvaiheen jälkeen kertynyt yhtään.

Ei se body-tyyppinen treenaus nyt ihan tuota tarkoita. Sillä tarkoitetaan pääasiassa lihasten kasvattamiseen (pääpaino ei siis ole esimerkiksi voimailulajeissa) tähtäävää treeniä, ja yleensä tavoite body-tyyppisessä treenissä ON tulla massiiviseksi.

Liian massiiviseksi ei tulla vahingossa. Pelkäätkö myös, että jos käyt pari kertaa lenkillä, niin näytät sen jälkeen maratoonarilta?

Jos yrität treenata varovasti siksi, että pelkäät liian hyviä tuloksia, et tule saamaan mitään aikaiseksi, period. Hyvä yksi- tai kaksijakoinen käyttöön ja täysi höyry päälle; kuntopiirit voi työntää sinne minne ei aurinko paista, jos tippaakaan lihaksia haluat.

e: hidas, mutta tulipahan sama totuus samaan aikaan kahdelta eri taholta

Miksi et halua tulla massiiviseksi? jos saa kysyä. Kannattaa tehdä sitten jotain perus kuntopiiriä, 3x punnerrukset, 3x vatsat, 3x selät, 3x leuanveto max, 3x kyykky. (omalla painolla tehtävät liikkeet) myös dippi menee tähän kategoriaan.

Ei sillä kuntopiirillä kaameasti voimaa kehitetä tietyn pisteen jälkeen. Katsos kun kaikki eivät hae salilta lisää massaa vaan räjähtävää voimaa, voimakestävyyttä yms. tukemaan omaa lajiaan. Joissain lajeissa massasta ei ole muuta kuin haittaa kun isot lihakset rajoittavat liikeratoja tai massan takia joudut itsellesi epäedulliseen painoluokkaan.

Kun niitä punnerruksia tai vatsoja menee se sata putkeen niin kyllä silloin saliharjoittelulla saadaan parempaa kehitystä aikaan. Muutenkin todella pitkien sarjojen veivaaminen omalla painolla on pirun tylsää. Jos ei massaa halua pääasiassa niin voimatyyppinen ohjelma käyttöön, ne kuntopiirit voi vetää sitten silloin kun ei salille pääse.

Kuntopiiristä olen sitä mieltä että kyllä sillä voimaa kehitetään. Läpsypunerrukset, Linkkarit, jne. Mukaan siihen kuntopiiriin, niin räjähtävää voimaa pitäisi tulla ja kuntopiirillä voi aina paranataa lihaskestävyyttä.

Hera palkkari mielummin veden kans vai maidolla? Kumminpäin saa maksimaalisen hyödyn palkkarista?

Eikös palkkaria pitäisi päässä heti treenin jälkeen juomaan n. 30min vaikka reenin jälkeen, ja sen pitäisi olla sellasta proteiinia, joka imeytyy nopeiten, eli paras vaihtoehto olisi heraisolaatti, mutta jos sen laittaa maidon kanssa sheikkeriin, niin imeytyykö toi hera hitaammin sitten ja palkkari ei olisikaan niin hyvä, kuin veden kanssa?

Maidolla palkkariin saa enemmän makua, mutta siitä ei ollut kyse, vaan maksimaalisesta tehosta!

Back
Ylös Bottom