Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tämmönen tuote kun Vaasan 100% Ruissämpylät. Näyttää ja maistuu pitkälti vaalealta leivältä, mutta väittää olevansa ruisleipää? Huijausta?

Monestihan 100% ruisleivissäkin on vaan 50% ruista? Katsoppa sinne sämpyläpussin taakse ;)

Tämmönen tuote kun Vaasan 100% Ruissämpylät. Näyttää ja maistuu pitkälti vaalealta leivältä, mutta väittää olevansa ruisleipää? Huijausta?
Ruista 62 % tuotteen painosta ja 100 % leivontaan käytetystä viljasta. Täysjyväruista 39 % leivontaan käytetystä viljasta. Sisältää pienen määrän vehnää, jota käytetään leivinlaudalla alusjauhona.

Ravintosisältö ja ainesosat löytyy Vaasan sivuilta.

Ruista 62 % tuotteen painosta ja 100 % leivontaan käytetystä viljasta. Täysjyväruista 39 % leivontaan käytetystä viljasta. Sisältää pienen määrän vehnää, jota käytetään leivinlaudalla alusjauhona.

Ravintosisältö ja ainesosat löytyy Vaasan sivuilta.

En oikein ymmärrä näistä ravintojutuista mitään vielä (opiskelun alla) niin lyhyesti: onko tuo yhtä terveellistä kun esim. Ruispalat? Tai lähes yhtä terveellistä?

Penkkipunnersin 4x8 40 kg. Puutunut tunne tuli tasaisesti olkapäihin ja olkavarren olkapään puoleiseen päähän liki puoliväliin olkavartta, rintalihaksissa ei tuntunut oikeastaan mitään rasitusta. Pitäisikö? Tekniikkavirhe, vai onko rintalihas jostain syystä vahvempi ja ojentaja heikompi, jolloin rintalihas ei rasitu ennenkuin ojentajat ovat kehittyneet? Voiko penkkiä tehdä puolella liikeradalla, siis alhaalta puoliväliin ja takaisin, kun tällöin kai ainakin teoriassa rasitus on enemmän rintalihaksilla?

Moi. En ole varma kysynkö nyt oikealta palstalta, mutta kaiketi tämä alottelijoiden kysymyksistä menee :D Joten.
Olen tässä lukenu kaikenlaista lihaksista ja anatomiasta pääsykokeita varten, ja olen koulun bilsantunneilla saanut semmosen käsityksen että lihas tuottaa voimaa ainoastaan supistumalla. Nyt kuitenki olen lukenut jotain eksentrisestä voimantuotosta, jossa lihas pitenee, ja näin kuulemma saadaan aikaan suurin maksimivoima. Maailma sortui. Siis voiko lihas tuottaa voimaa pitenemällä? Mä olen aina kuvitellut, että lihakset voi aktiivisesti pelkästään supistua - eli lyhentyä (koukistat kättä -> hauislihaksen solut supistuu ---- ojennat käden -> ojentajalihaksen solut supistuu), ja venyvät sitten venytettäessä hieman. Jos olen siis ymmärtänyt oikein ja lihas VOI tuottaa runsaastikin voimaa pitenemällä, niin viitsittekö antaa jonkun käytännön esimerkin :D Kiitos.

^^Nyt tekisi melkein mieli sanoa, että niin kauan kuin tulokset kaikissa perusliikkeissä eivät ole selkeästi kolminumeroisia, on ajanhukkaa miettiä mitään tuntumaa. Lisää rautaa tankoon vaan ja se on ihan saletti, että siinä vaiheessa kun penkkaat vaikka sen satasen niin rintalihaksetkin ovat ihan eri mallilla kuin nyt, tuntui sarjat sitten miltä tahansa. Sivuhuomautuksena voisin kuitenkin sanoa, että mulla itselläni ei ole ikinä penkki tuntunut rintalihaksissa treenin aikana, mutta silti niihin tulee kunnon DOMS-kivut sitten päivä tai pari treenin jälkeen.

En oikein ymmärrä näistä ravintojutuista mitään vielä (opiskelun alla) niin lyhyesti: onko tuo yhtä terveellistä kun esim. Ruispalat? Tai lähes yhtä terveellistä?
no en tiä noista vaasan ruispaloistakaan, täysjyväruisleipä antaa ainakin mulle hieman väärän kuvan, noissa kuitenkin 20-30% vehnää?
Ite yritän välttää vehnää mahdollisimman paljon kun olen sille hieman allerginen (luulen että aika pitkälti kaikki ihmiset on sille allergisia, ei siitä mitään hyvää oo koskaan kellekkään seurannut). En tiä onko edes 100% ruisleipä mitenkään erityisen terveellistä, mutta tykkään siitä ja kyllä se vehnäleivän voittaa

Jos olen siis ymmärtänyt oikein ja lihas VOI tuottaa runsaastikin voimaa pitenemällä, niin viitsittekö antaa jonkun käytännön esimerkin :D Kiitos.

Lihas voi tuottaa niin vähän voimaa tai vastusta voi olla niin paljon, ettei lihasvoima esim. nosta kappaletta vaan vain hidastaa sen putoamista. Tämä on ihan arkipäivää, kävelyssähän jalka ensin vain vain hidastaa kehon putoamista ja sitten vasta alkaa nostaa sitä. Kolmantena vaihtoehtona on vielä väliin jäävä staattinen supistus, esim. istuessa selän lihakset säilyttävät asennon. Voimailussa ja kehonrakennuksessa on muutama erikoiskeino, ja yksi niistä on tehdä pelkkä painon alaslasku kuormalla, joka on vähän enemmän kuin jaksaa nostaa.

Lihas tuottaa pidentyessään enemmän voimaa kuin supistuessaan. Jos esim. jaksat nostaa 10 kg painon, jaksat luultavasti laskea 11 kg painon melko tasaisesti alas.

Onko jotenkin huonompi jos vetää vinopenaa käsipainoilla ? Entä kumpi olis parempi lihaksenkasvua ajatellen: 1. vetää puntilla (aina kun treenaa rinnat) penan ja vinopenan samalla kertaa, 2. vetää joka toinen kerta pena, joka toinen kerta vinopena

Lihas tuottaa pidentyessään enemmän voimaa kuin supistuessaan. Jos esim. jaksat nostaa 10 kg painon, jaksat luultavasti laskea 11 kg painon melko tasaisesti alas.

Kiitos paljon! Nyt hiffasin, tossa jutussa mitä luin aikasemmin puhuttiinki tosta "luonnollisesta liikkumisesta." Meikäläiselle on vaan vähän hankala hahmottaa asioita ilman jotain käytännön esimerkkiä, vielä kerran kiitokset! :worship:

Penkkipunnersin 4x8 40 kg. Puutunut tunne tuli tasaisesti olkapäihin ja olkavarren olkapään puoleiseen päähän liki puoliväliin olkavartta, rintalihaksissa ei tuntunut oikeastaan mitään rasitusta. Pitäisikö? Tekniikkavirhe, vai onko rintalihas jostain syystä vahvempi ja ojentaja heikompi, jolloin rintalihas ei rasitu ennenkuin ojentajat ovat kehittyneet? Voiko penkkiä tehdä puolella liikeradalla, siis alhaalta puoliväliin ja takaisin, kun tällöin kai ainakin teoriassa rasitus on enemmän rintalihaksilla?

Treenaa ja lopeta tuo aivan överiksi menevä analysointi.

Mieti nyt itse tuota sarjapainoa, tarvitseeko tuolla voimatasolla vielä tosiaankin noin syvällistä analyysia?

Mieti nyt itse tuota sarjapainoa, tarvitseeko tuolla voimatasolla vielä tosiaankin noin syvällistä analyysia?

Ite olisin kyllä ylpeä tosta tiedonmärästä mitä jori on jaksanut opiskella, ennen salireenin alottamista :) Toki myönnän että turhan syvällinen analyysi ehkä vaikeuttaa vaan reenaamista näin aikasessa vaiheessa, kun lihas ei oo vielä kunnolla tottunut rasitukseen.

Ite olisin kyllä ylpeä tosta tiedonmärästä mitä jori on jaksanut opiskella, ennen salireenin alottamista :) Toki myönnän että turhan syvällinen analyysi ehkä vaikeuttaa vaan reenaamista näin aikasessa vaiheessa, kun lihas ei oo vielä kunnolla tottunut rasitukseen.

Sanoinko että pitäisi lopettaa lukeminen?

Jorilla on kyllä tiedonhalu kohdillaan mikä on hieno asia.

Onko jotenkin huonompi jos vetää vinopenaa käsipainoilla ? Entä kumpi olis parempi lihaksenkasvua ajatellen: 1. vetää puntilla (aina kun treenaa rinnat) penan ja vinopenan samalla kertaa, 2. vetää joka toinen kerta pena, joka toinen kerta vinopena

2) Vinopenkkiä vaan jos tavoittelet body-kroppaa minä itse pidän penkkipunnerrusta suhteellisen turhana justiinsa kehonrakennus tyyppisessä treenissä :)

Eikö pienilläkin painoilla voi treenata väärin? Ei kai niin helposti niveliä rikkoen, mutta tehottomasti?

Kysyin aiemmin pitäisikö tuntea liikkeen aikana mikä lihas liikkeen tekee, ja sain vastauksen että ei. Nyt oli eri asiasta kyse, kun liikkeen jälkeen tunsin puutumisen selvästi osassa lihaksia. Mutta kun kerran tälläkään ei ole väliä, niin parempi toki minulle. Ei voi tietää millä on väliä ja millä ei, joten pakko kysyä, kun ei osaa muotoilla sopivia hakusanojakaan.

Minua ei haittaa vaikka vaikuttaisin pöljältä. Olen keskimäärin lahjaton ja ihan sinut sen kanssa.

2) Vinopenkkiä vaan jos tavoittelet body-kroppaa minä itse pidän penkkipunnerrusta suhteellisen turhana justiinsa kehonrakennus tyyppisessä treenissä :)

Siis mitä? Sun mielestä kehonrakentajan ei kannata tehdä penkkipunnerrusta, koska se on turhaa? Saisko jotain perusteluja vielä? ei ummarra

Mistä voi johtua vasemman käden punoitus muutaman haukkasarjan jälkeen? Ja ei mitään pientä punoitusta, koko käsivarsi muuttuu punertavaksi.
Oikea sen sijaan ei muutu punaiseksi hauista tehdessä..

Eerjo1:n kokoisena ukkona en lähtis määrittelemään, mitkä liikkeet ovat "suhteellisen turhia" kehonrakennustyyppisessä treenissä. Varsinkaan niinkin perustavanlaatuisen liikkeen kohdalla kuin tasapenkki. Hyvin tehokas moninivelliikehän penkkipunnerrus kuitenkin on isolle osalle treenaajista, ja siinä normijamppa kuitenki liikuttelee merkittävästi isompia rautoja kuin vaikkapa vinopenkissä. Mun mielestä on suht vajaata huudella aloittelijan peruskysymyksiä koskevassa threadissa, että penkki on turha liike - erittäin todennäköisesti vaikkapa 30 kg lisää penkin sarjapainoissa näkyy yläkropan lihasmassassa merkittävästi. Lihasmassan kasvu kuitenkin tapahtuu natulla isoilta osin voimatasojen kasvun kautta.

Moi. En ole varma kysynkö nyt oikealta palstalta, mutta kaiketi tämä alottelijoiden kysymyksistä menee :D Joten.
Olen tässä lukenu kaikenlaista lihaksista ja anatomiasta pääsykokeita varten, ja olen koulun bilsantunneilla saanut semmosen käsityksen että lihas tuottaa voimaa ainoastaan supistumalla. Nyt kuitenki olen lukenut jotain eksentrisestä voimantuotosta, jossa lihas pitenee, ja näin kuulemma saadaan aikaan suurin maksimivoima. Maailma sortui. Siis voiko lihas tuottaa voimaa pitenemällä? Mä olen aina kuvitellut, että lihakset voi aktiivisesti pelkästään supistua - eli lyhentyä (koukistat kättä -> hauislihaksen solut supistuu ---- ojennat käden -> ojentajalihaksen solut supistuu), ja venyvät sitten venytettäessä hieman. Jos olen siis ymmärtänyt oikein ja lihas VOI tuottaa runsaastikin voimaa pitenemällä, niin viitsittekö antaa jonkun käytännön esimerkin :D Kiitos.

Eksentrisessä voimantuotossa lihas yrittää vastustaa pitenemistä ja supistuu silloinkin. Se ei siis yritä pidentyä. Eksentristä voimaa käytetään aina kun painoa lasketaan hallitusti, kuten penkkipunnerruksen laskuvaiheessa. Tällöin vain pieni osa lihassoluista supistuu kerrallaan.
"Negatiiviset" on bodailussa käytetty tehokeino , jossa käytetään maksimaalisia painoja tai jopa isompia, ja tangon liikettä yritetään kaikin voimin estää. Näin saadaan maksimaalinen rasitus lihassyille. Kun lihas yrittää supistua, mutta ei pysty, niin jonkin on annettava periksi. Tuloksena on todella kipeät lihakset. Aloittelijan ei kannata rikkoa paikkojaan näillä ja kokeneempienkaan ei kannata tehdä liian usein.

Back
Ylös Bottom