Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Muut aloittelijat, milloin ekaa kertaa olette huomanneet sen "pumpin", josta tälläkin palstalla puhutaan?

Minä huomasin tänään hauiksissa. Tein leukoja vähemmän kuin yleensä (8 ja 5), mutta sitten lisäksi ylätaljassa kevyemmällä painolla oikein sievällä pitkällä liikkeellä 10 toistoa.

Huomasin sen habassa ensimmäisenä, kun tein pitempää (15 toistoa) sarjaa. Riippu lihaksista, esimerkiksi olkapäitä minun on todella vaikea saada samalla tavalla pumppiin

Aerobinen liikunta ennen vai jälkeen anaerobisen, samassa treenissä?

Ennen, paljon ennen, mikäli pakko tehdä samana päivänä.

Mikäli lihasten kasvattaminen kiinnostaa, mieluiten eri päivänä.

Siis aerobinen treeni, ei koske alkulämmittelyä tai loppuverryttelyä

Moi!
En oikein osannut käyttää hakua tästä aiheesta.. Mutta mietin, että jos vaikka teen klo 15 punttitreenin, syön palkkarit ja näin, mutta illalla mulla on kova aerobinen(jääkiekkotreenit ja juoksua), niin haittaako tämä jotenkin lihaskasvua/palautumista kun ei puntin jälkeen pääsekkään lepäämään(nukkumaan) ja päivän kalorit menee iltatreenien ansiosta miinukselle, mikä on ihan hyväkin, koska mulla on tavotteena laihdutus lihakset säilyttäen, kun en yhtään lisää lihaksia tarviis. Teen enemmän aerobista ja vähemmän punttia kuin ennen, aerobista melkein joka päivä, punttia n. 2 kertaa/vko.
Näin maalaisjärjellä olen tehnyt (vapaapäivinä kun voin itse päättää) aerobisen aamulla rasvanpolttoon, puntin illalla ja syönyt paremmin puntin yhteydessä, että lihas kasvais yöllä. Niin siis onko näitten järjestyksillä ja ruokailuajoilla mitään väliä?

Riippuu.

Kunhan teet kunnon romuilla noi treenit niin ihan ok. Volyymiä (sarjoja ja mahd. treenimääriä) onkin hyvä vähentää dieetillä, varsinkin jos on noin paljon kaikkea muuta juttua. Palautuminen kun ei ole todellakaan optimaalista.

Kunnolla rautaa tankoon sitten, että lihaksilla olisi joku syy säilyä dieetin aikana.

Toistot vaikka sinne 5-8 seudulle ja 2-3 sarjaa per liike. Ei mieluiten yli 6 liikettä per treeni.

Tuolla pitäisi jäädä tehoja sinne lätkätreeneihin ja lihoja säästyä, jos ruokavalio on kunnossa.

arnoldin kultainen kuusikko vai starting strength

Elikkä uudenvuoden jälkee olisi tarkoitus alkaa treenata salilla sen 3-5kk 2-3kertaa viikossa kesälomalle asti ja ehkä jatketaan kesälomallakin. Pitäs saaha lihasmassa kävivarsiin ja muihin kehon osiin. On jääkiekko taustaa 5-7 vuotta ja salilla on käyty n.10 kertaa jääkiekon kuivaharjoittelun parissa, muuten olen aloittelija salilla käynnin parissa. Kumpi ohjelma on noista parempi voiman kasvatukseen ja lihasmassan saantiin. :puntti:

onko oikea ketju viestille? :D

arnoldin kultainen kuusikko vai starting strength

Elikkä uudenvuoden jälkee olisi tarkoitus alkaa treenata salilla sen 3-5kk 2-3kertaa viikossa kesälomalle asti ja ehkä jatketaan kesälomallakin. Pitäs saaha lihasmassa kävivarsiin ja muihin kehon osiin. On jääkiekko taustaa 5-7 vuotta ja salilla on käyty n.10 kertaa jääkiekon kuivaharjoittelun parissa, muuten olen aloittelija salilla käynnin parissa. Kumpi ohjelma on noista parempi voiman kasvatukseen ja lihasmassan saantiin. :puntti:

onko oikea ketju viestille? :D

Ei tuossa 3-5kk ajassa ihmeitä tehdä, mutta itse aikoinaan alottelin tuolla G6. Panosta tosiaan tarkemmin siihen ruokaan niin ei reenit ihan harakoille mene.

Entä jos syö kuitenkin yli kulutuksensa? Eikös siinä tapauksessa energiaa pitäisi jäädä myös lihaskasvuunkin?

Kyse ei ole siitä.

Aerobinen treeni aktivoi AMPK:ta, joka on energiasensori. Tekee kyllä muutakin. Kuten lisää rasvaoksidaatiota, inhibitoi lipogeneesiä (rasvan kerääntymistä) ja näyttelee myös roolia nälänhallinnassa.

Mutta samalla inhibitoi proteiinisynteesiä. Mikä ei punttitreenin jälkeisessä palautumisvaiheessa ole kovinkaan hyvä asia. Varsinkaan dieetillä kun proteiinisynteesi on pitkällä välillä matalampi. Ja lihoja pitäisi silti säilyttää.

Sen takia mielummin eri päivänä.

Ei koske todella matalan intensiteetin liikuntaa kuten kävelyä. Kunhan ei kävele kovin montaa tuntia.

Minulla on 5kg painot kotona. Mitä liikkeitä niillä kannattaisi tehdä?
Normaalisti salilla teen hauiskääntöä 12.5-10 kg:llä. Että onko siitä mitää hyötyä, jos teen noilla 5kg:n käsipainoilla hauiskääntöä?

Onko siitä haittaa vai hyötyä jos teen 2-jakoisessa reenissä samana päivänä liikkeitä, jotka vaikuttavat osittain samoihin ja osittain eriin lihaksiin (esim. viparit sivuille ja pystypunnerrus, dippi ja ojentajat ylätaljassa, ylätalja ja alataljasoutu). Ajattelin että sillä tapaa voisi kehittää jokaista lihasta, mutta onko siitä haittaa kehitykselle tai palautuuko siitä hitaammin (ja jos niin kuinka paljon) jos jotkut lihakset saavat 2 treeniä samana päivänä?

Riippuu vähän missä järjestyksessä teet liikkeet. Raskaimmat liikkeet kannattaa tehdä ensin(kyykky,mave,penkki,pystypunnerrus,leuat,kulmasoutu). Jos 2-jakoista ohjelmaa käytät kannattaa jako tehdä esim helposti kahteen ylä- ja alakroppa päivään. Eli esim maanantaina yläkroppa, tiistaina jalat, ke lepo, to yläkroppa, pe jalat.

Minulla on 5kg painot kotona. Mitä liikkeitä niillä kannattaisi tehdä?
Normaalisti salilla teen hauiskääntöä 12.5-10 kg:llä. Että onko siitä mitää hyötyä, jos teen noilla 5kg:n käsipainoilla hauiskääntöä?
Ei oo oikeesti mitään järkeä nistella niitä jos 200 toiston jälkeen vasta alkaa tuntua liikkeitä nyt en jaksa luetella, muuta jotain muutakin oliss hyvä tehä kun hauiksia. Käy mielummin salilla.

Päivä 1 (rinta, olkapäät, kädet)

- penkki
- pystypunnerrus (smithillä tai käsipainoilla)
- leuanveto (3x max)
- ristikkäistalja
- hauiskääntö
- viparit sivuille
- dippi
- ojentajat (ranskalainen punnerrus tai ylätalja)

Päivä 2 (selkä, jalat)

- kyykky
- mave
- kulmasoutu
- alataljasoutu
- ylätalja (eteen tai taakse)

+ vatsat molemmilla kerroilla

No tällästä reeni ohjelmaa ajattelin, ja ku en oikee jalkaliikkeitä jaksanu ni selkätohopäivää lisäks. En tosta vatsasta tiijä jos käyn 3-4kertaa viikos ni onks joka kerta liikaa sitte et pitäskö se olla tos tokas reeni päiväs, mut kommentoikaa pliis onko tää toimiva? Ja sitte jos sil järjestyksel oli välii ni onks toi sit hyvä? Ja mikäli tä nyt on hyvä, ni jonku jalka liikkeen toho tokaa päivää vois lisätä ku siin vähemmä liikkeit ni sellast vinkkii kans... :)

Minkälaista ohjelmaa suosittelisitte kun mulla alkaa tossa tammikuussa Krav magan peruskurssi kolme kertaa viikossa. Olis nimittäi kiva saada vähän salia siihen rinnalle.

Itse tekisin varmaan jotain perus 1-jakoista jos tarkotus olisi käydä pari kertaa viikossa salilla tuon magailun lisäksi.

Ota arskan kutonen, jos massaa haluat ja tee ne treenit eripäivinä kun maga treenit. Tai jos enemmän voimapainotteista niin starting strenght.

Onko muilla tuntunu dippiä tehdessä siltä ku rintalasta haluais tulla ihon läpi? Ekaa kertaa tein dippiä sitten yläasteen kuntotestien ja tuntu kyllä aivan helvetin pahalta vaikka ei ollut lisäpainoja ku reilu 10kg, lihaksissa ei vielä hirveämmin tuntunut mutta rintalastassa tuntu.. Vai onkohan tuo vaan alkukankeutta?

Aika syvälle dippasin mutta olkapäiden liikkuvuuden rajoissa kuitenkin ku olen aiemmin onnistunut paskomaan kiertäjäkalvosimeni nii niitä vähän varoin.. Ja tosi hallitusti tein eli ei pitäis olla siitä kiinni.

Onko muilla tuntunu dippiä tehdessä siltä ku rintalasta haluais tulla ihon läpi? Ekaa kertaa tein dippiä sitten yläasteen kuntotestien ja tuntu kyllä aivan helvetin pahalta vaikka ei ollut lisäpainoja ku reilu 10kg, lihaksissa ei vielä hirveämmin tuntunut mutta rintalastassa tuntu.. Vai onkohan tuo vaan alkukankeutta?

Aika syvälle dippasin mutta olkapäiden liikkuvuuden rajoissa kuitenkin ku olen aiemmin onnistunut paskomaan kiertäjäkalvosimeni nii niitä vähän varoin.. Ja tosi hallitusti tein eli ei pitäis olla siitä kiinni.
Ei perkele en tajuu mikä täs on, itellä pistää solisluiden/rintalastan kohalle ku laskeudun telineestä iha hetken aikaa. Millaselta sulla tuntu? Haluun nimittäin et joku selventää mistä tää johtuu.

Nyt mennyt 1 säkki fastin Muscle+ jossa siis noin 3,5 g kreaa per annos. Ajattelin vaihtaa palkkaria ja lisätä kreatiini erikseen.. Tarviiko alottaa siis latausjakso?

Ei perkele en tajuu mikä täs on, itellä pistää solisluiden/rintalastan kohalle ku laskeudun telineestä iha hetken aikaa. Millaselta sulla tuntu? Haluun nimittäin et joku selventää mistä tää johtuu.
Tuntuu niinku rinta ihan helvetin "kireältä" ja niinku rintalasta (luut) pyrkis rinnasta ulos.. Lihaksissa ei niinkään tunnu. En ajatellu että tuntuko solisluissa mut rintalastassa ainaki, oli pakko lopettaa ku tuntu että kohta käy huonosti vaikkei lihaksia vielä saanu väsytettyä.. Muutaman päivän päästä kokeilen uusiksi, voiha se olla että ku uus liike mulle nii menee vähän aikaa ku totuttelee..

Back
Ylös Bottom