Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon nyt vähän kyllästynyt penkkiin, joten lisäsin treeniin penkkipunnerruslaitteessa -liikkeen. Voisko joku kertoa miten paljon painomäärät eroavat tavallisessa penkissä ja penkkilaitteessa? 3x10 70kg nousee penkissä, joten kuinka suuret painot sopisivat penkkilaitteessa mulle?

Ja kehittääkö tuo myös penkkipunnerrusta? onko hyvä korvike?

Ensinäkään ei kannata vaihtaa vapaalla painolla tehtävää liikettä mihinkään laitteeseen. Jos haluat vaihtelua tankopenkkiin, niin tee vaikka vinopenkkiä, käsipainopenkkiä, alavinopenkkiä (tai jotain muuta niistä miljoonasta penkkipunnerruksen variaatioista).

Toisekseen penkkipunnerruslaitteita on olemassa miljoona erilaista, joten kukaan ei voi antaa sinulle oikeaa vastausta.

Kolmanneksi, herranjestas. Kokeile itse. Aloita lämmittelyt nollapainoilla ja siitä lähdet pikkuhiljaa kokeilemaan, mistä ne sopivat painot löytyvät.

Kaverini käyvät salilla melkein joka päivä ja treenaavat siellä kahta lihasaluetta kerralla loppuun asti.

1.päivä: -tangolla hauista
-käsipainoilla hauista
-istualteen yhdellä käsipainolla hauista
-penkkipunnerrukset
-käsipainoilla rintaliikkeet penkillä maaten
-vinopenkki

2.päivä: -ojentajat yhdellä käsipainolla niskan takaa nostettuna
-ojentajat penkillä maaten otsan päältä
-ojentajat taljassa
-olkapäät tangolla niskan takaa
-olkapäät käsipainoilla pään päälle
-olkapäät käsipainoilla olkapäitä kohottamalla kädet suorina "roikkumassa"

3.pv sama, kuin 1. päivä jne.
Sarjat ovat n. 10x3 joka liikkeessä.

Aloittelijana kysyn, että miten onko tuon tyyppinen treenaus järkevää? Ja miten se eroaa itse tekemästäni puntista, eli joka toinen päivä treenaan tiettyä lihasaluetta yhdellä liikkeellä (esim. hauista tangolla rinnalle)?

Toivottavasti saatte jotain selvää kun en osaa puhua teidän konkareiden salikieltä:)

Pistin tuonne ohjelman sisään systeemin jolla itse tekisin.

Ja ei haittaa vaikka toistomäärät viimeisissä sarjoissa jäisi vajaiksi.

Tuo systeemi on helpompi, kiitän.
Onko ohjelma muuten ok? Kannattaisko noi sulkeissa olevat tehdä vaiko jättää tekemättä?
Ojentajille ainakin ekassa päivässä tulee hittiä suhtkoht paljon.
Kun teen huomenna kulmasoutua, niin otanko painot millä saan tehtyä tuon 5x5 kevyesti?

Tuo systeemi on helpompi, kiitän.
Onko ohjelma muuten ok? Kannattaisko noi sulkeissa olevat tehdä vaiko jättää tekemättä?
Ojentajille ainakin ekassa päivässä tulee hittiä suhtkoht paljon.
Kun teen huomenna kulmasoutua, niin otanko painot millä saan tehtyä tuon 5x5 kevyesti?

Ihan ok mutta varmistukseksi jos teet ekana liikkenä vp smith niin kakkosena ei kande tehdä vp kp vaan
tasapenkki kp :)
Sulla näkyi olevan mave kolmantena liikkeenä niin vetelisin kyllä kulmasoudun kevyesti että ruutia maveen
riittää.

Vatsalihatreenini junnaa paikallaan ja tarvisin jotain vinkkejä siihen miten tästä etiäpäin. Olen tehnyt nyt tähän asti vatsoja ainostaan vatsaprässissä ja satunnaisesti jotain polvien nostoja sellaisessa häkkyrässä. Onko nuo treenimuodot sinällään ok, vai pitäisikö ne vaihtaa johonkin muuhun? Minkätyyppistä treeniä taas pitäisi lisätä? Teen yksijakoisella ohjelmalla ja vatsat on olleet joka treenissä messissä. Pitäisikö kuitenkin jättää joka toiselta treenikerralta vatsojen teko pois ja treenata kylkiä (kylkitaivutus?) sen sijaan? Voimapyörän olen ajatellut ostaa kotiin. Kiitos jo etukäteen. :)

Kyllä reiden ojennus/koukistuskoneilla saa jalkoihin lihaa, ihan hyvin voi tehdä niillä, mutta ensiksi aina mielestäni raskaat kyykyt ja vedot.

Millä tahansa liikkeellä voi saada lihaa jos tekee tarpeeksi raskaasti ja oikein ja kokonaisuus on kunnossa. Laitteillakin. On treenaajia saleilla pyörimässä jotka vannoo vapaapainojen nimeen ja hinkkaa dippiä, penkkiä, kyykkyä ja maastavetoa vuodesta toiseen sen kummemmin kehittymättä. Kokonaisuus mättää vaikka siellä perusvapaapainoliikkeitä oiskin. Välillä liika kapeakatseisuus muuhun touhuun estää kehitystä.

Vatsalihatreenini junnaa paikallaan ja tarvisin jotain vinkkejä siihen miten tästä etiäpäin. Olen tehnyt nyt tähän asti vatsoja ainostaan vatsaprässissä ja satunnaisesti jotain polvien nostoja sellaisessa häkkyrässä. Onko nuo treenimuodot sinällään ok, vai pitäisikö ne vaihtaa johonkin muuhun? Minkätyyppistä treeniä taas pitäisi lisätä? Teen yksijakoisella ohjelmalla ja vatsat on olleet joka treenissä messissä. Pitäisikö kuitenkin jättää joka toiselta treenikerralta vatsojen teko pois ja treenata kylkiä (kylkitaivutus?) sen sijaan? Voimapyörän olen ajatellut ostaa kotiin. Kiitos jo etukäteen. :)

Kannattaa tosiaan välillä vaihtaa liikkeitä ja vatsoissahan sitä variaatiota löytyy. Voimapyörä on ilman muuta hyvä ostos. Lisäksi istumaannousuja (lisäpainolla, penkissä,lattialla jne.), vatsarutistuksia, jalkojen nostoja (roikkuen, maaten, jne), venäläisiä kiertoja, staattisia pitoja... Samat periaatteet kuin muussakin treeneissä, eli ei tarvitse tehdä mitään 40 toiston maratoneja tai 7 eri liikettä kerralla. Yksijakoisessa pari-kolme raskasta sarjaa/treeni riittää vallan mainiosti, jonkunlaisen progression kanssa niin ei jämähdä paikalleen. Kylkiäkin kannattaa treenata, vaikka kerran viikkoon. Sivutaivutuksilla saa tauon jälkeen kyljet suhteellisen kipeiksi :) .

^ Minkälainen liike on tuo venäläinen kierto? :)

Kaverini käyvät salilla melkein joka päivä ja treenaavat siellä kahta lihasaluetta kerralla loppuun asti.

1.päivä: -tangolla hauista
-käsipainoilla hauista
-istualteen yhdellä käsipainolla hauista
-penkkipunnerrukset
-käsipainoilla rintaliikkeet penkillä maaten
-vinopenkki

2.päivä: -ojentajat yhdellä käsipainolla niskan takaa nostettuna
-ojentajat penkillä maaten otsan päältä
-ojentajat taljassa
-olkapäät tangolla niskan takaa
-olkapäät käsipainoilla pään päälle
-olkapäät käsipainoilla olkapäitä kohottamalla kädet suorina "roikkumassa"

3.pv sama, kuin 1. päivä jne.
Sarjat ovat n. 10x3 joka liikkeessä.

Aloittelijana kysyn, että miten onko tuon tyyppinen treenaus järkevää? Ja miten se eroaa itse tekemästäni puntista, eli joka toinen päivä treenaan tiettyä lihasaluetta yhdellä liikkeellä (esim. hauista tangolla rinnalle)?

Toivottavasti saatte jotain selvää kun en osaa puhua teidän konkareiden salikieltä:)

Jos tuo sun kuvailema kaveriesi treenitapa menee tosiaan noin, että pojjaat reenaa rintaa, haukkaa, ojentajaa ja olkapäitä ja sama toistuu joka päivä, niin eipä ne oikeastaan enempää perseelleen vois enää asioita tehdä.

Tuosta sun ohjelmasta en taas oikein ymmärtänyt, että treenaatko tosiaan vain yhtä lihasryhmää per päivä ja joka toinen päivä treenit? Jos tarkoitit noin, niin perseelleen menee. Jos et tuota tarkoittanut, niin sitten en tiedä mitä tarkoitit, joten en voi auttaa enempää. Haiskahtaa vähän siltä, että sun kannattaa lueskella vähän noita tärkeiksi merkattuja threadeja ja ottaa vähän selvää asioista itsekin. Ja todennäköisesti ohjelma kannattaa ottaa valmiiksi tehtynä, sillä itselläsi ei ilmeisesti ole vielä osaamista rakentaa treeniohjelmaa.

Ihan ok mutta varmistukseksi jos teet ekana liikkenä vp smith niin kakkosena ei kande tehdä vp kp vaan
tasapenkki kp :)
Sulla näkyi olevan mave kolmantena liikkeenä niin vetelisin kyllä kulmasoudun kevyesti että ruutia maveen
riittää.

Tai sitten kun painot kasvaa, niin voihan sitä maven vetää ensimmäisenä liikkeenä.

Mutta tuohon kulmasoutuun en ole saanut vastausta (tai ehkä epäsuoria). Että teenkö esimerkiksi tänään kymppiä kun olen sitä vain kerran tehnyt vaiko vedänkö heti 5x5 painoilla joilla saan sen kevyesti?

Kiitän kaikkia vastanneita!:)

Ja nuo lähentäjä- ja loitontajakoneet vaikuttavat todellakin niin pieniin lihasryhmiin, ettei niihin kannata paljoa vaivaa uhrata.

OK ja kiitokset (taas) selityksestä. Tästä päätellen elimistö ei lihasta kasvattaessaan pidä merkittävänä suhteellista vaan absoluuttista muutosta. Kuulostaa järkevältä: pienen lihaksen tuplaaminenkaan ei tietysti proteiinia kuluta niin paljoa kuin 10% lisäys suurempaan lihakseen.

Tästä päätellen elimistö ei lihasta kasvattaessaan pidä merkittävänä suhteellista vaan absoluuttista muutosta.

Niin lihaksen kuin voimienkin kasvaminen on viime kädessä kehon adaptoitumista siihen, että se pakotetaan ylittämään omia rajojaan. Mieti siltä kannalta, paljonko jokin lähentäjälaite, edes maksimipainoilla, rasittaa kroppaa verrattuna vaikka kunnon kyykkysarjaan.

Jos tuo sun kuvailema kaveriesi treenitapa menee tosiaan noin, että pojjaat reenaa rintaa, haukkaa, ojentajaa ja olkapäitä ja sama toistuu joka päivä, niin eipä ne oikeastaan enempää perseelleen vois enää asioita tehdä.

Tuosta sun ohjelmasta en taas oikein ymmärtänyt, että treenaatko tosiaan vain yhtä lihasryhmää per päivä ja joka toinen päivä treenit? Jos tarkoitit noin, niin perseelleen menee. Jos et tuota tarkoittanut, niin sitten en tiedä mitä tarkoitit, joten en voi auttaa enempää. Haiskahtaa vähän siltä, että sun kannattaa lueskella vähän noita tärkeiksi merkattuja threadeja ja ottaa vähän selvää asioista itsekin. Ja todennäköisesti ohjelma kannattaa ottaa valmiiksi tehtynä, sillä itselläsi ei ilmeisesti ole vielä osaamista rakentaa treeniohjelmaa.

Siis kaverit treenaavat joka toinen päivä noi rintalihakset ja haukat loppuun asti ja väliin jäävinä päivinä ojentajat ja olkapäät loppuun asti. Itse treenaan siis noin viittä lihasryhmää päivittäin. Mutta toisin kuin nämä kaverit, treenaan jokaista lihasryhmää yhdentyyppisellä liikkeellä. Esim hauista tangolla rinnalle 3x12

Siis kaverit treenaavat joka toinen päivä noi rintalihakset ja haukat loppuun asti ja väliin jäävinä päivinä ojentajat ja olkapäät loppuun asti. Itse treenaan siis noin viittä lihasryhmää päivittäin. Mutta toisin kuin nämä kaverit, treenaan jokaista lihasryhmää yhdentyyppisellä liikkeellä. Esim hauista tangolla rinnalle 3x12

Helpota vähän muiden elämää ja kerro koko treeniohjelma. Jos teet tyyliin kyykky, leuat, penkki, pystypunnerrus, hauiskääntö joka toinen päivä, niin suunta on oikea. Jos teet pecdeck, hauiskääntö, reiden loitonnus, selän ojennus, istumaannousu joka toinen päivä, niin metsään menee pahasti.

Kuten marde sanoi, käy lukemassa läpi noita tärkeäksi merkattuja ketjuja treeni ja aloittelijoiden osioiden yläpäässä. Sieltä löytyy teoriaa ja käytännön vinkkejä treenaamiseen, syömiseen, venyttelyyn ja kaikkeen mitä tarvitset. Suosittelisin katsomaan jonkun hyväksi todetun 1 tai 2 jakoisen ohjelman, jolla aloittelet. Ei kannata seurata kaverien penkkihaba systeemejä.

Vielä laitteilla vs. laitteetta -kyselyyn: eikö kuitenkin ylätaljan kiskominen leuan alle voi olla ihan järkevää, kun oma paino ei ole sopiva vastus. Jaksan kuusi leukaa, mutta jos laittaa vähän alle oman painon painopakkaan, voisin tehdä välillä vaikka tusinan toistoja taljassa. Ainakin liike tuntuisi olevan melko lailla sama.

Vielä laitteilla vs. laitteetta -kyselyyn: eikö kuitenkin ylätaljan kiskominen leuan alle voi olla ihan järkevää, kun oma paino ei ole sopiva vastus. Jaksan kuusi leukaa, mutta jos laittaa vähän alle oman painon painopakkaan, voisin tehdä välillä vaikka tusinan toistoja taljassa. Ainakin liike tuntuisi olevan melko lailla sama.

No tämä on ihan mielipide kysymys. Eli it's up to you kumpaa teet. Mutta IMO kannattaisi tehdä leukoja. Mielummin vedät 20 leukaa, kun sulla on ylätaljassa 100kg painoa.

Sitten mun kyssäriin;

Leuat (leveähkö myötäote) 5x5
Kulmasoutu tanko 2x8
Koukistukset 2x10
Pohkeet istuen 3x10
Hauiskääntö istuen (kp) 6/5/5

Tuon pitäis olla ok. Kulmasoudussa teen kyllä muuten 5x5, mutta se on niin uusi liike, niin vedän nyt hetken 2x8, leuoissa 5x5, mavessa 5x5.

Hyvä kun olen nyt saanut edes tämänkin näköisen progression (jos se noin meni:D).

Mutta mun teen tälläsellä progella;

1. 5x5
2. 5x5 + 2.5kg lisää
3. sama
4. sama
5. kevyempi

Eli jos esimerkiksi penkissä menee 5/5/5/4/4 niin vedänkö niin kauan niillä painoilla, kun menee se 5x5?
Kiitos jos joku voisi vastata:)

Teenkö jotain väärin jos selkä tulee helläksi kyykyn jälkeen ja seuraavana päivänä? Vai onko tämä vain tottumisesta kiinni (ekan kerran tein eilen + olen yleensäkin rautakanki)?

Ei tuo selän rikkominen oikein iske.

Back
Ylös Bottom