Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Riippuu varmaan aika paljon siitä, mitä haluat saavuttaa..

E: muutenkin ehkä hieman typerää kysellä muilta, että pitääkö dietata. Jos rasvaa on omasta mielestä liikaa niin silloin varmaan kannattaa. Eikä tossa nyt vielä kovin luokattomassa kunnossa voi olla tolla pituus-paino suhteella.

Kyykkytangon vieressä on laitteet reisien levittämiseen ja supistamiseen, joten olen niitä käyttänyt kun ovat käsillä sopivasti. Kuudessa viikossa 10 sarja noissa on kasvanut 45 kg -> 80 kg.

Jos nyt oikein ymmärsin että kyse on lähentäjä- ja loitontajakoneista, nin säästä turhaa aikaa ja vaivaa ja unohda ne kokonaan, puhumattakaan että miettisit millä painoilla pystyt niissä tekemään.

Jos nyt oikein ymmärsin että kyse on lähentäjä- ja loitontajakoneista, nin säästä turhaa aikaa ja vaivaa ja unohda ne kokonaan - -

Lienevät juuri nuo koneet. Onko niissä rasittuva lihas sitten joku pieni lihas, jonka kiinnitys luuhun on sellainen, että välityssuhde tulee hyväksi? Muutoinhan kai isomman kuorman liikutus tarkoittaa isompaa lihasta, noin suunnilleen.

Miksi salilla on laitteita, joita ei kannata käyttää?

Nämä niin sanotut turhat laitteet ovat vartalon kuntoutusta varten käsittääkseni. Eihän kiertäjäkalvosimiakaan treenata pääsääntöisenä massaliikkeenä vaan pyritään saamaan kestävyyttä niihin ettei paikat hajoa treenatessa.

Kyllä ne viparit ihan hyvin voi tehdä tohon lisäksi vielä, jos vaan jaksat.
Kun nyt kerran alotit tuota 5x5 tekemään niin tee nyt sitä niin kauan kuin kehtystä tulee. Olisit myös voinut alottaa jonkun suunnitellun progression jonka tarkoituksena on kasvattaa sarjamääriä ja samalla myös kuormaa.
Itse jättäisin koukistukset pois ainakin, niissä kun ei ole oikein järkeä tehdä lyhyempää sarjaa.
Joo no kovaa mavea ei varmaan kannata kuin kerran viikkoon tehdä. Alataljan tilalle voisit vaihtaa kulmasoudun IMO, tai tee molemmat jos haluat. (kulmasoudun voi tehdä myös kp:illa)

Selvä. Voisitko vielä hieman selventää tuota että mitä tuo suunniteltu progressio tarkoittaa?:)

Anteeksi nyt tyhmyyteni mutta tämä on mulle uutta asiaa.
Eli kun nyt vedän vinopenkissä esimerkiksi 5x5x40kg... niin tässä mulla tulee stoppi.. Miten tuota kannattaisi järkevästi lähteä suunnittelemaan?

Mun rasva prosentti on joku 20.7%, painan 70kg ja pituutta on 182cm. Nii että pitäiskö mun alkaa diettaa?

Oot melko pitkä ja vaan 70kg. Millä mittasit rasva%? Ite oon nuilla kotilaitteilla mitannu ja ne ihan täysin arpoo ne luvut sen mukaa miten paino nousee. Itelläki näyttää vanhempien mittari 20% rasva% mutta ei varmasti ole niin paljon.. että ei kannata katsoa vaan nuita lukuja ja %, vaan itse miettiä tarviiko sitä dieettiä vai ei..

Arvioisko joku nyt tämän; (sarjat*toistot*kilot)

1. 5x5x40
2. 3x4x45
3. 4x5x45
4. 5x5x45
5. 3x4x50
6. 4x5x50
7. 5x5x50
jne.

Kysymys kuuluu, että onko tuo nousujohteisuus hyvä vaiko täysin jostain?
Jos niin voisiko joku autella vähän. Kiitos:)

Jorimantysalo: Hyvä yleispätevä ohje on, että älä koske laitteisiin ja treenaa vain ja ainoastaan vapailla painoilla. Joten lopeta niiden hilavitkuttelujen tekeminen ja käytä sekin aika ja energia kyykkyjen ja maastavetojen tekemiseen.

Laitteet on salilla sitä varten, että tavalliset mummot ja mammat voisivat kutsua kuntosalia kuntosaliksi - ja maksaa siellä käymisestä rahaa. Kun ei se peruspertti jaksa oikein opetella mitään kyykkyjä, niin heidän mielestään on yhtä tehokasta ja ennen kaikkea paljon helpompaa tehdä kaiken maailman vitkutteluja.

Kyllä reiden ojennus/koukistuskoneilla saa jalkoihin lihaa, ihan hyvin voi tehdä niillä, mutta ensiksi aina mielestäni raskaat kyykyt ja vedot.

Voisko joku nyt kommentoida tähän;

1.
Vinopenkki smith/penkki 5x5
(vinopenkki kp 2x8)
Jalkaprässi 5x5
Pystypunnerrus smith 5x5
(viparit sivuille 2x10)
(pushdown 2-3x10)

2.
Leuat (fiksulla progella enemmän toistoja) 3xMAX.
Kulmasoutu 5x5
Mave 5x5
(pohkeet istuen 3-4x10-12)
Hauiskääntö 3x6-8

Onko tuo ok?

Sitten teen näin;

1. vk 5x5
2. vk 3x4
3. vk 4x5
(kierto alusta)

Miten on kulmasoudun laita, en ole kuin kerran tehnyt? :nolo:
Sulkeissa olevat ovat lähinnä jos jää puhtia, onko ok?

Kommenttia kuitenkin, kiitos!

e. siksi ajattelin osan apuliikkeistä (reisiojennukset/koukistukset) heittää vittuun koska ei niillä tee mitään.
esim. siksi pushdown sulkeissa koska punnertavia liikkeitä tulee kuitenkin 10 sarjaa ennen.

Oon nyt vähän kyllästynyt penkkiin, joten lisäsin treeniin penkkipunnerruslaitteessa -liikkeen. Voisko joku kertoa miten paljon painomäärät eroavat tavallisessa penkissä ja penkkilaitteessa? 3x10 70kg nousee penkissä, joten kuinka suuret painot sopisivat penkkilaitteessa mulle?

Ja kehittääkö tuo myös penkkipunnerrusta? onko hyvä korvike?

Muutoinhan kai isomman kuorman liikutus tarkoittaa isompaa lihasta, noin suunnilleen.

Mä nostin viimeksi pari viikkoa sitten muutaman tonnin kuormaa eikä tehnyt edes tiukkaa. Oli hyvä talja kourassa, nimittäin. Eipä siinä silti kovin isoja lihaksia tuntunut rasittuvan. Sama homma painopakkalaitteiden kanssa, se lukema pakan kyljessä ei kerro todellisesta lihakseen kohdistuvasta kuormituksesta mitään.

Ja nuo lähentäjä- ja loitontajakoneet vaikuttavat todellakin niin pieniin lihasryhmiin, ettei niihin kannata paljoa vaivaa uhrata. Reiden ojennus- ja koukistusvehkeille taas on täydentävinä liikkeinä paikkansa, vaikkei niidenkään varaan treeniänsä kannata rakentaa..

Voisko joku nyt kommentoida tähän;

1.
Vinopenkki smith/penkki 5x5
(vinopenkki kp 2x8)
Jalkaprässi 5x5
Pystypunnerrus smith 5x5
(viparit sivuille 2x10)
(pushdown 2-3x10)

2.
Leuat (fiksulla progella enemmän toistoja) 3xMAX.
Kulmasoutu 5x5
Mave 5x5
(pohkeet istuen 3-4x10-12)
Hauiskääntö 3x6-8

Onko tuo ok?

Sitten teen näin;

1. vk 5x5
2. vk 5x5 +2.5kg lisää viikon 1 painoon
3. vk 5x5 -"- viikon 2 painoon
4. vk 5x5 -"- viikon 3 painoon
5, vko vähän kevyemmin

Onko tuo ok?

Miten on kulmasoudun laita, en ole kuin kerran tehnyt? :nolo:
Sulkeissa olevat ovat lähinnä jos jää puhtia, onko ok?

Kommenttia kuitenkin, kiitos!

Pistin tuonne ohjelman sisään systeemin jolla itse tekisin.

Ja ei haittaa vaikka toistomäärät viimeisissä sarjoissa jäisi vajaiksi.

Back
Ylös Bottom