Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei ole tarpeeksi.

Kysymys mun ruokavaliosta.

Onko tämä noin niikun about tarpeeksi safkaa päivässä:

(tänään)

9:00 Aamulla 250 g rahkaa+hilloa

12:30 250 g rahkaa+hilloa, 2 tortillaa jossa kanaa ja salaattia

14:00 myslipatukka

17:00 banaani

20:00 hodari (ei tietenkää jokapäivänen safka)

20:45 1 ja puol kanapihvia, salaattia.

Painoa 74-77 pituutta 180-181 cm. Lähinnä treenaan voimatreeniä (?), pienemmillä toistoilla ja isomilla painoilla.

Itse olen suurinpiirtein saman kokoinen kuin sinä ja jos vertaan tuota ruokamäärääsi omaani niin huomaan, että syön dieetilläkin melkein kaksinkertaisesti! Tosin postistasi ei ilmene reenien määrää eikä muutakaan päivän aktiivisuutta(eli ns. hyötyliikunta tai työt yms.). Silmiin pistää erityisesti tuo, että sinulla ei ole yhtään KUNNON lämmintä ateriaa ruokalistassasi eli tuon 17.00 banaanin tilalle ottaisin normaalia kotiruokaa reilu annos ja ehkä 12.30 jotain järkevämpää tilalle. En ymmärrä miten jaksat vetää reenit kunnolla, jos syöt kuin hiiri. No nämä oli vain minun mielipiteitä, mutta näin ainakin itse muuttaisin.

Käyn joka toinen päivä salilla + juoksen sinne (matkaa n. 700-800 m).
Yleensä on lämmin ateria, tänään ei ollut.

Onks totta muuten että pitkin päivää syöminen on parempi kuin pari tiukkaa mättöä ?

EDIT: Niin ja aika usein painottuu ruokailu myös ilalle (20:00 jälkeen). Onko tolla jotain väliä ?

Käyn joka toinen päivä salilla + juoksen sinne (matkaa n. 700-800 m).
Yleensä on lämmin ateria, tänään ei ollut.

Onks totta muuten että pitkin päivää syöminen on parempi kuin pari tiukkaa mättöä ?

EDIT: Niin ja aika usein painottuu ruokailu myös ilalle (20:00 jälkeen). Onko tolla jotain väliä ?

kato kulutukses kalorilaskuri.fi ja siitä näät, syötkö tarpeeks. Tai nyt se on selvää, syöt liian vähän. Toisaalta, jos voimaa haluat, syöminen yli kulutuksen ei ole sille mikään ehto.
Pitkin päivää jakaminen on parempi. Ei oo väliä, jos painottuu illalle, samat kalorit sieltä kumminkin tulee syöt ne sitten aamulla tai illalla.

Juu. Mites sitten jos tuntuu, ettei saa tuota 2760 kaloria (laskin tuola sivulta) niin onko se parempi mussuttaa jotain sipsiä kuin olla vaan miinuskaloreilla ?

Elikkäs, oon ennen treenaillut korkealla frekvenssillä ja volyymilla 5 kertaa viikossa, tekemättä sarjoja ikinä loppuun, eli vältellen failurea. Nyt oon juoksuharjoitusten takia tiputtanut salikerrat kolmeen per viikko, jaolla Jalat (voimapainotteinen), yläkroppa (voimapainotteinen) ja kädet/olkapäät (hypertrofiapainotteinen). Eli kahdessa ensimmäisessä treenissä lyhyttä, 4-8 sarjaa ja viimeisessä 10-20. Kysymys kuuluukin: pitäisikö minun edelleen vältellä failurea, vaikka frekvenssi on nyt paljon pienempi?
Jalkatreenin volyymi on melko matala, enkä käytä siinä liikepareja. Yläkropan voimapainotteisessa treenissä volyymi on suurempi, ja kaikki liikkeet ovat liikepareina, kuten myös viikon viimeisessä hypertrofiapumppailussa käsille ja olkapäille.

1. Kyykkysarjojen aikana alko kivistämään polvee. Miks moinen?

2. Mikä helvetti siinä on ku pohkeet ei kasva vaikka sarjapainot nousee tasasta tahtia? (Smithissä 90kg->140kg)

1. Kyykkysarjojen aikana alko kivistämään polvee. Miks moinen?

2. Mikä helvetti siinä on ku pohkeet ei kasva vaikka sarjapainot nousee tasasta tahtia? (Smithissä 90kg->140kg)

1. Jos oikein ymmärrän niin syy saattaa olla että polvet menevät sisään tai ulos noustessa kyykyssä, tai tekniikka ei ole muuten kohdillaan tai kunnon polvien lämmittelyt saattaa olla toinen syy.

2. Toisilla pohkeet kasvavat itsestään ja toisilla ei sitten kirveelläkään. Karu totuus. Tai voit koittaa toki muita pohjereenijuttuja.

+ kysynpä nyt kun pyöräilen viikossa varmaan 6 kertaa tälläin:

ma: pihassa hyppyjä, keulimista yms. kesto usein 1-2h
ti: 2-3 tunnin pitkä lenkki
ke: sama kuin ma
to: 2-3 tuntia pitkä pyötälenkki
pe: sama kuin ma
la: sama kuin ma
sunnuntaina taitaa olla pientä kikkailua ja jos puhti riittää niin usein pitkien lenkkien jälkeen tapahtuu vielä kikkailua

Joten tarvitseeko jalat muuta reeniä? Treenaan 3x viikko:
1. rinta, ojentajat, hartiat
2. selkä, hauis
3. bison-1 jotakin jumppaa ja pohkeet usein

päivät menee näin: ma 1. päivä, ke 2. päivä ja pe 3. päivä

Eipä tollanen pyöräily ymmärtääkseni reisiä kasvata, ainakaan samassa tahdissa kun punttailu, joten suosittelisin. Tosin jalkapuntin jälkeen voivat tuollaiset aktiviteetit käydä aika koville :D

Paikat kiristää joka puolelta ihan hemmetisti kun tätä posea yrittää tehdä: http://www.fitnessatlantic.com/galleries/MandatoryPoses/Side-Tricep.jpg
En saa käsiä suoraksi ja jään etukumaraan, en siis pysty tekemään tota, koska kiristää niin paljon, varsinkin etuolkapäistä. Mitä venytyksiä pitäis alkaa tekemään, että sais ainakin noi etuolkapäät vetreytymään, koska ne on hemmetin jumissa.

Olen nyt kohta kaksi viikkoa joka päivä tehnyt noita venytyksiä tuolta pakkotoiston venytysoppaasta, mut siel ei oikeen ole tohon etuolkapäähän mitään hyvää venytystä.

Tee jotain täysin päinvastaista pohjetreeniä mitä olet nyt tehnyt ja vaihda liikkeitä toisiin. Ei ne sarjapainojen nousutkaa kerro ihan kaikkea yks yhtee jos lihaskokoa haetaan. Mites sä nyt pohkeita vedät?

Eli oon just alottannu tään harrastuksen ja olis muutamii kysymyksii esim teeeni ohjelmasta. Ja treeni ohjema olis seuraavainen

TI

Penkkipunnerrus 3x12
Hauiskääntö 4x12
Ylätaljanveto 3x12
O´jentajapunnerrus 4x12
vatsalihakset 150 kpl

TO
Jalankoukistus 3x12
Jalanojennus 3x12
vatsat 150kpl

La
Penkkipunnerrus 3x12
Hauiskääntö 4x12
Ylätaljanveto 3x12
O´jentajapunnerrus 4x12
vatsalihakset 150 kpl

ja treenin jälkeen vedän fast:in Hera 80 tai jotai sellast (oksennnus meinaa lentää) Eli onks täst mitää hyötyy. Tuleeko tulosta) mitä lisätä/vähentää NEUVVOJA PLEASE

Back
Ylös Bottom