Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten tärkeä plussa kaloreita hamutessa on kaloreitten lähde? Onko huomattavaa eroa ottaako ne tarvittavat extra kalorit vaikka juomalla kokista taikka kaljaa, kuin että söisi jotain lähtökohtaisesti terveellisempää, jos molemmissa ruokavalioissa proteiinin määrä kuitenkin on sama?

Miten tärkeä plussa kaloreita hamutessa on kaloreitten lähde? Onko huomattavaa eroa ottaako ne tarvittavat extra kalorit vaikka juomalla kokista taikka kaljaa, kuin että söisi jotain lähtökohtaisesti terveellisempää, jos molemmissa ruokavalioissa proteiinin määrä kuitenkin on sama?

Taviksen ajatus: Kokeile olla puoli vuotta täysin ilman keittoa, niin huomaat kehityksen todellisen vauhdin. Kunhan nautit suurinpiirtein suositellun proteiiniannoksen vuorokaudessa, niin lihat kasvaa kohtuu järkevälläkin treenillä. Jos ei jalkoja treenaa, niin treenaa edes muutakin kuin penkkiä, niin saa edes tasapainoisen yläkropan.

Grip, ihan tosissani kysyin että mitä eroa siinä on ja mihin se homma perustuu. Ja mistä tän penkki homman tähän vedit? :D.
En myöskään aio olla puolta vuotta ilman keittoa, koska keitto on hyvää.

Grip, ihan tosissani kysyin että mitä eroa siinä on ja mihin se homma perustuu. Ja mistä tän penkki homman tähän vedit? :D.
En myöskään aio olla puolta vuotta ilman keittoa, koska keitto on hyvää.

Yleisesti aloittelijoiden, (joihin kuulun myös itse), kuuluu korostuneen "penkkilihasten kasvattaminen". Omalta osaltani voin kertoa, että alkoholi hidastaa kehitystä!!! Keitto on hyvää, jos siihen on joku hyvä syy. Hyviä syitä ei olekaan. Jotain siihen suuntaan yksinkertaistettuna, että keho käyttää alkoholin ensisijaisena energianlähteenä. Lisäksi krapulan aiheuttamat morkkikset ja muut mielialan/fyysisen hyvinvoinnin laskut.

2. Mikä helvetti siinä on ku pohkeet ei kasva vaikka sarjapainot nousee tasasta tahtia? (Smithissä 90kg->140kg)

Kuinka usein treenaat pohkeita? IMO niitä voi rasittaa vaikka joka treenissä ja ne palautuvat silti. Pohkeille tehtäviä toisto- ja sarjamääriäkin kannattaa vaihdella.
Teetkö pohkeet smithissä seisten? Pohkeita kannattaa treenata myös istuen, koska tällöin eri osa pohkeesta saa rasitusta. Seisten tehdyt varpaillenousut eivät rasita koko pohjetta. Myös donkeytä kannattaa kokeilla, jos siihen vain on mahdollisuus.

Proteiinintarve kunnon lihaskasvatukseen?

Päätin sit mäkin heittää tälläsen kysymyksen ku tää ketju oli vissii tarkotettu näille aloittelijoille :p Niin nyt kun on kesälopuillaan ja suunnataan salille rehkiin niin mietityttää et paljonko tarvitsen päivässä protskuja kun oon 180cm/73kg ja tarkotuksena ois saada lihasmassaa mahdollisimman hyvin, mut sitten taas ei mikään lihottaminen kiinnosta kun se diettaaminen on sit niin rankkaa keväämmällä, kiitos etukäteen jo :worship:

Päätin sit mäkin heittää tälläsen kysymyksen ku tää ketju oli vissii tarkotettu näille aloittelijoille :p Niin nyt kun on kesälopuillaan ja suunnataan salille rehkiin niin mietityttää et paljonko tarvitsen päivässä protskuja kun oon 180cm/73kg ja tarkotuksena ois saada lihasmassaa mahdollisimman hyvin, mut sitten taas ei mikään lihottaminen kiinnosta kun se diettaaminen on sit niin rankkaa keväämmällä, kiitos etukäteen jo :worship:

2g proteiinia per painokilo. Pyri syömään tämä määrä päivittäin.

Pitäskö huolestua kun mulla näkyy erittäin selvästi hauiksissa verisuonet? Siis ovat kohollaan vähän kuten näillä suuren maailman hormonihirviöillä. Kuitenkaan en ole mitenkään vahva, penkki 85 ja tuollaista. Olen ollut nuorempana paljon paremmassa tikissä, ja silloin eivät suonet pullistuneet/näkyneet yhtään tippaa. Voiko olla iän myötä tullut asia? Ikä 31 pian. Vai voiko olla merkki jostakin sairaudesta? Ei tunnu järkeenkäyvältä, kun en ole kuitenkaan vahva tai mikään bodari. Olen nähnyt lihaksikkaita kavereita, joilla ei näy tuolla tavalla vielä ollenkaan. WTF?

Kävin inbody mittauksesssa ja kysyisin että kannattaako alkaa laihuttamaan?

Pituus 185cm
Paino: 82kg
Lihasmassa: 39,7 kg
Rasvaprosentti: 17%
Painoindeksi ~ 24

Testilapussa lukee että pitäs pari kiloa laihuttaa. Joten alanko laihuttamaan vai lähteekö sillä nämä nykysetki lihakset?

Eipä tollanen pyöräily ymmärtääkseni reisiä kasvata, ainakaan samassa tahdissa kun punttailu, joten suosittelisin. Tosin jalkapuntin jälkeen voivat tuollaiset aktiviteetit käydä aika koville :D

Jep, oon miettiny et tekis kerran viikkoon suorinjaloin maastavedon ja jotakin kyykkyhyppyä (etureisille erittäin hyvä liike ittellä), mutta katsoppa näitä kuvia :D:
http://cozybeehive.blogspot.com/2009/01/serious-cycling-serious-legs-serious.html

+ tosin noi pyöräilee vähäsen enemmän kuin meikäläinen

Pituus 185cm
Painoindeksi ~ 24

Testilapussa lukee että pitäs pari kiloa laihuttaa. Joten alanko laihuttamaan vai lähteekö sillä nämä nykysetki lihakset?

Yleisesti ottaen jos painoindeksi näyttää lähelle 25 niin suositellaan laihduttamaan. Toinen asia sitten jos on käynyt jo salillakin jonkun verran niin paino indeksi vääristyy.
En InBody mittauksen menetelmistä sen enempää tiedä niin en pysty sanomaan kuinka luotettava tuo 17% rasvaprosentti on. Pihdeillä saa ainakin luotettavan tuloksen.

Kysymykseen kannattaako laihduttaa tiedät ite parhaan vastauksen, jos haluat kireämmäksi niin laihduta. Jos taas haluat enemmän lihasmassaa ja sitten vasta kiristellä niin älä laihduta. Näin kuvia näkemättä noiden tietojen perusteella sanoisin että älä laihduta vaan kerää ensin muutama kilo lihasta.

Pituus 185cm
Painoindeksi ~ 24

Miltä peilistä näyttää? Peilihän se paras mittari on niin näkee ihan suoraan mistä se keho koostuu. Pihdeissäki pitäis olla sama henkilö mittaamassa niin tulee luotettavampia tuloksia kun on sama ote hommaan.

+ noi kaverit todennäkösesti kyykkää. Maratoonaritkin juoksee vitusti enemmän kun kumpikaan meistä, mutta onko isot jalat? Ei.

Jep jäi sanomatta viime tekstis et kyllä ne tekee jalkaliikkeitäkin, mutta pyöräilystä niille on tullut aika paljon lihaa, mutta lenkit on aika pitkiä.

Pitäskö huolestua kun mulla näkyy erittäin selvästi hauiksissa verisuonet? Siis ovat kohollaan vähän kuten näillä suuren maailman hormonihirviöillä. Kuitenkaan en ole mitenkään vahva, penkki 85 ja tuollaista. Olen ollut nuorempana paljon paremmassa tikissä, ja silloin eivät suonet pullistuneet/näkyneet yhtään tippaa. Voiko olla iän myötä tullut asia? Ikä 31 pian. Vai voiko olla merkki jostakin sairaudesta? Ei tunnu järkeenkäyvältä, kun en ole kuitenkaan vahva tai mikään bodari. Olen nähnyt lihaksikkaita kavereita, joilla ei näy tuolla tavalla vielä ollenkaan. WTF?

Verisuonten näkymiseen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten paljon rasvaa päällä on. Mitä rasvattomampi kondis, sitä paremmin suonet näkyvät. Ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, miten isot lihakset on.

Miksi/ kannattaako olla pois salilta pienen flunssa/yskän takia?

Meinasin ensin vastata että parempi pysyä flunssaisena pois toisia tartuttamasta mutta ennen kuin oireet tulevat tunnistettavalle asteelle
olet jo köhinyt miljoonia viruksia ympärillesi.

e:pikku köhä ei haitanne mutta flunssasta toipumista treeni ei edesauta.

Back
Ylös Bottom