Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tässä nyt kuukausi ollu ongelma yläseläs lapaluun ja selkärangan välissä. Joka kerta kun yritän tehdä perinteistä penkkiä siinä jossain lihaksessa tuntuu kipeetä. Se ei kipeydy missään muussa liikkessä esim. penkkippunnerruksessa käsipainoilla. Eikä tunnu muuten mitenkää mutta pidin viikon tauon penkistä mutta taas tuntui pahalta eikä viitsinyt sarjoja loppuun asti tehdä:(Tosi ärsyttävää kumminkin penkki yksi lempiliikkeistä. Pitääkö vaan pitää joku kuukauden tauko siitä vai mitä?? Luulen että se meni aikoinaan kun venyttelin yläselkää "vetämällä" oikeaa kättä eteenpäin.

Tein kerran hauista. Tein 9kg:lla istuen, olin saanut tällä määrällä aikaisemmin 3x15. Noh, eka sarja meni hyvin. Mutta.. Siihen se tysähti, ei tullut kuin 16 toistoa yhteensä (8/käsi) ja seuraavalla ei enää yhtään. Sama pystärissä tänään koitin 14kg:lla 9-10 toistoa (paras on 8x14kg), meni vain 4, otin kevyemmät painot, mutta niilläkään ei mennyt kuin 6.. Aika vituttavaa.
Samoin kun etureisistä voimat pois, niin on prässiä joutunut kelaamaan 25kg taaksepäin, mutta ne onneksi nousee nopeasti takaisin. Reiden ojennusten sarjapainot ei pahemmin kiinnosta, kunhan vain tuntuu. Mave, Penkki yms. pääliikkeet koitan saada nyt nousuun, jos ei kuukaudessa ole noussut paljoa, niin ohjelma menee vaihtoon.

Iltaa. Olisi tarkoitus alkaa nostelee painoja ja saada hieman lihaa luitten päälle, mutta samaan aikaisesti käydä itsepuolustusta kokeilemassa :rolleyes: Miten aeroobinen treeni sopii bodauksen rinnalle? Miksi missään ei suositella tehdä koko kroppaa kerrallaan? Itsellä ei jää hirveästi aikaa jos aijon käydä ma, ke harkoissa, to, la olisi punttis aikoja.

Kiitos jo etukäteen:D

Missä tuota ei suositella? Täälläkin Ahnuldin kultainen kuusikko ja starting strenght saanut kovan suosion. Hyvin voit tehdä koko kropan kerralla, etenki jos treenaat 2x/vk.

Tässä nyt kuukausi ollu ongelma yläseläs lapaluun ja selkärangan välissä. Joka kerta kun yritän tehdä perinteistä penkkiä siinä jossain lihaksessa tuntuu kipeetä. Se ei kipeydy missään muussa liikkessä esim. penkkippunnerruksessa käsipainoilla. Eikä tunnu muuten mitenkää mutta pidin viikon tauon penkistä mutta taas tuntui pahalta eikä viitsinyt sarjoja loppuun asti tehdä:(Tosi ärsyttävää kumminkin penkki yksi lempiliikkeistä. Pitääkö vaan pitää joku kuukauden tauko siitä vai mitä?? Luulen että se meni aikoinaan kun venyttelin yläselkää "vetämällä" oikeaa kättä eteenpäin.

Itelläni on joskus ollut samaa. Kunnollisella lämmittelyllä ja venyttelyllä se kipu lähtee.

Onko remmien tarkoitus se että se työ menee ylätaljassa sit varmasti niihi latseihi? Ite kun koitin ekaa kertaa ni kyllä tuntu isommat raudat liikkuva.

Ja jos alkais säännöllisesti käyttää remmejä ylätaljassa ni voiko ranteet jäädä heikoiksi tai jtn?

Ettei olis Pune huono päivä ollu tai ylikunto iskeny?

Veikkaan ekaa, koska tuskimpa salilla käynti 4krt/vk aiheuttaa yli kuntoa. Muuta liikuntaa en harrasta.
Saa nähdä, meneeköhän tänään paremmin. Mutta eihä peräkkäisinä päivinä treenaaminen ole haitallista, kun on kyse 2-jakoisesta, missä treenataan erilihaksia?

No jos käyt 4 kertaa salilla viikossa ja et harrasta muuta liikuntaa niin en kyllä itsekkään usko ylikuntoon :D

Mutta itse tulin kysymään, kun teen kerran viikossa kovan pystypunnerrustreenin tangolla niin onko järkevä tehdä tälläin: 8, 3-4 x 1, 2x4-5 vai pidempiä sarjoja vähemmän?
Tarkoituksena on voiman haku ja noissa ykkösissä olisi 2 viimistä toistoa menee sillain, että jos saan 60kg suorille käsille 2 kertaa niin teen 60kg:lla 2x1. Onko järkeä? Haluaisin jotakin vaihtelua toistoihin.

Hyvä jos saitte jotakin selvää :D

sori.olen treenannut vuodesta 1994 välillä taukoja.nyt olen reenannut 2.5 vuotta kilpailu mielessä.en viitsinyt alkaa kaikkia tietoja laittaan.mutta jos täältä sais tietoa joltain joka ois samoista kiloista alkanut diettaan,niin olisin kaivannut ruoka ja treeni vinkkiä......en tosiaan ole pystymetsästä lähössä.

Ei tuossa taida mitään kiveenkirjoitettua sääntöä olla. Pari kolme kertaa viikkoon luulisi riittävän.

ps. mutu

Tekeekö suurin osa teistä mavea,jos ette miksi? Montako sarjaa & toistot teette mavea/kannattaa tehdä?,mulla on käsitys ettei 6 yli kannata.

Tekeekö suurin osa teistä mavea,jos ette miksi? Montako sarjaa & toistot teette mavea/kannattaa tehdä?,mulla on käsitys ettei 6 yli kannata.

En tee kuin harvoin, tullu niin monta kertaa noidannuoli selkään. Jotenkin yliherkkä toi mun selkä, tullu em. mm. sukkaa pujottaessa ja autosta noustessa myös. 6 raskasta sarjaa on jo aika paljon, pitää muistaa et tos kannattaa olla myös jo oikee tekniikka, koska jos keskivartalon lihakset väsyy, muotokin menee liikkeestä ja mavessa voi helposti tulla lihasvammoja. Ei siis oo järkee tehdä sitä kuutta sarjaa, jossa ekassa sarjassa vedät ittes piippuun. Tee miten itestäs hyvältä tuntuu. Ota vaikka http://www.timinvermont.com/fitness/deadlift.htm toi ohjelma, joka alkaa kevyesti ja kovenee loppua kohden. Ite pitäs tolla alkaa veteleen kohta.

Otetaan kuvitteellinen tilanne jossa henkilö Ö haluaa käydä salilla niin usein kuin mahdollista pitäen tietysti kuuliaasti lepopäiviä joka toinen tai joka kolmas päivä. Ryyppyjuhlia on kuitenkin esim. fuksisyksystä johtuen todella paljon, esim. joka toinen ilta nyt alkuun. Onko lihaksen kasvatuksen näkökulmasta parempi käydä salilla samana päivänä kun illalla menee ryyppäämään, ja pitää lepopäivä+krapulapäivä sitten samalla, vai kenties käydä salilla "krapulapäivän" iltana ja lepopäivänä sitten ottaa soppaa. Ei nyt oteta huomioon krapulapäivänä treenaamisen haittoja esim. sydämelle, sillä treeni tapahtuisi tietenkin myöhään illalla eikä tarkoitus ole vetää ihan älyttömiä perseitä ylipäätään.

??

KillWithPower sanoi:
Onko remmien tarkoitus se että se työ menee ylätaljassa sit varmasti niihi latseihi? Ite kun koitin ekaa kertaa ni kyllä tuntu isommat raudat liikkuva.

Ja jos alkais säännöllisesti käyttää remmejä ylätaljassa ni voiko ranteet jäädä heikoiksi tai jtn?

Remmejä yleensä tosiaan käytetään siksi että saatais paras rasitus kohdelihakselle, jos puristusvoima ei riitä tarpeeksi isoihin painoihin.
Remmit eliminoivat aika hyvin rasitusta forkuilta, joten kannattaa niitäkin treenata erikseen, mikäli aiot käyttää remmejä. Rannerullauksilla taitaa saada parhaiten kokoa, mutta en jättäis puristusvoiman treenaamista pois. Grippitreeniä mukaan myös.

Pune sanoi:
Veikkaan ekaa, koska tuskimpa salilla käynti 4krt/vk aiheuttaa yli kuntoa. Muuta liikuntaa en harrasta.

Millon oot pitäny kevyen viikon viimeks? Ei tosiaan ylikuntoon pääse kovin helposti, mutta pieni kevennys/lepoviikko on melkeinpä pakollinen aina välillä. Sen jälkeen sitten taas pitäis kulkee paremmin ku koskaan.

Riska sanoi:

Luulen että suurin osa täällä tekee mavea, koska se on erinomainen liike massan ja voiman hankintaan koko kroppaan. Aika lyhyitä sarjoja tulee tehtyä, koska keskivartalo väsyy pitkissä sarjoissa jolloin selkä pyöristyy helposti ja loukkaantumisriski kasvaa suureksi. Yleisesti suositellaan max. 6 toistoa per sarja juuri siksi. Itse teen lähinnä 3-5 toiston sarjoja ja 3-5 sarjaa. Esimerkiksi 4x4.

Back
Ylös Bottom