Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Niin, tai sitten voisi ajatella että jos se ruokavalio on oikeasti monipuolinen ja sisältää niitä rehuksia reilusti, niin mihin nuita lisävitamiinejä tarvii? Talvella D:tä, mutta muutoin riittänee kalaöljyt hyvin pitkälti, eikä niitäkään tarvi, mikäli syö muikkua useamman kerran viikossa reilummin.

"Jos ruokavaliosi on monipuolinen ja sisältää runsaasti kasviksia voidaan lisäravinteena nauttia vain B- ja C-vitamiineja."

Mitähän mä oon taas kirjoittanut.
Anteeksi yritin painottaa tuossa asiaa kasvisruokailijan näkökulmasta. Siis jos ruokavalio on monipuolinen ja kasvisvoittoinen on vaihtoehtona nauttia vain B-vitamiinia lisäravinteena. Mutta koska kysyjä ei ole vegetaristi tämä oli turha maininta :piis:

edit. mutta en näe silti ongelmaa, jos joku haluaa nauttia c-vitamiiniakin lisäravinteena. Eikös asia ole kuitenkin niin että n. 10mg riittää ehkäisemään puutosoireet, mutta optimaalisen terveydentilan kannalta suositellaan kuitenkin huomattavasti suurempia määriä?

Oon tässä huomannut, että mulla on aivan tuhottoman jäykät takareidet. Tai ei varsinaisesti koko takareisi vaan aivan takareiden yläosa lähellä nivusen seutua. Olen koittanut monenlaisia venytyksiä. Äsken koitin laittaa toisen jalan poikittain eteen ja taivuttamaan itseni siihen päälle (jos tiedätte mitä tarkoitan), mutta niin kipeää teki, ettei siinä kauan voinut olla. Toinen venytys mikä tuntuu kanssa ihan mahdottomalta on kun toisella jalalla astutaan eteen ja toinen jalka makaa takana, reisi maata vasten (muistuttaa ylipitkää askelta). Eli olisiko jäykkyyttä myös lonkan koukistajissa?
Miten näitä paikkoja saisi avattua, kun aivan perkeleen kipeät ovat.

Oon tässä huomannut, että mulla on aivan tuhottoman jäykät takareidet. Tai ei varsinaisesti koko takareisi vaan aivan takareiden yläosa lähellä nivusen seutua. Olen koittanut monenlaisia venytyksiä. Äsken koitin laittaa toisen jalan poikittain eteen ja taivuttamaan itseni siihen päälle (jos tiedätte mitä tarkoitan), mutta niin kipeää teki, ettei siinä kauan voinut olla. Toinen venytys mikä tuntuu kanssa ihan mahdottomalta on kun toisella jalalla astutaan eteen ja toinen jalka makaa takana, reisi maata vasten (muistuttaa ylipitkää askelta). Eli olisiko jäykkyyttä myös lonkan koukistajissa?
Miten näitä paikkoja saisi avattua, kun aivan perkeleen kipeät ovat.

Saattaa olla, että oot nää jo kattonnu, mutta tuolta näyttäis löytyvän venytyksiä http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/

En ole itse asiassa vilkaissut, kiitoksia vain.
Mites kun on jo pidemmän aikaa ollut yhtä jäykät nuo takareidet. Jos ei tunnu millään aukeavan nämä jumit niin pitäiskö kokeilla hierontaa?

Hieronta auttaa varmasti, tai ainakin, jos muistaa juoda session jälkeen tarpeeksi, että kaikki se kuona pääsee elimistöstä pois. Myös kaiken maailman kylmän ja kuuman vuorottelu sekä muut hifistelyt auttavat varmaan kans, mutta eiköhän paras lääke tuohon kireyteen ole kuitenkin se venyttely.

Eli enemmän venyttelyä.

Hieronta auttaa varmasti, tai ainakin, jos muistaa juoda session jälkeen tarpeeksi, että kaikki se kuona pääsee elimistöstä pois. Myös kaiken maailman kylmän ja kuuman vuorottelu sekä muut hifistelyt auttavat varmaan kans, mutta eiköhän paras lääke tuohon kireyteen ole kuitenkin se venyttely.

Eli enemmän venyttelyä.

[mutu]kuitenkin pitää muistaa se, että ihan heti punttireenin jälkee ei kannate venytellä, iha vaa sen takia, että veri on pakkautunut vielä lihaksiin[/mutu]

Apua huomiseen treeniin.

Moro kaikki!

Huomenna ois tarkotus lähteä aamulla salille ja 2 jaksonen ohjelmani alkaa penkkipunnerruksella.
Ohjelmaani on merkitty 3x15 ja paino 30. Eli jos tehdään ohjelma niin merkitäänkö siihen painokohtaan ikinä tangon painoa vaan pelkästään lisättävät painot? vai laskenko tangonkin mukaan n. 20g ja läiskäsen vaan 5kg päihin? vai laitanko 15kg molempiin päihin, ku ei kuitenkaa kehtais sinne tangon alle jäädä!! :D

Pikaista apua aloittelijalle!

Tanko + painot

ps. ei tietenkään mitään mutkatankojen painoa, vaan se perus penkkipunnerrustanko, joka painaa sen 20kg

edit. eli jos paperissa lukee penkkipunnerrus 30kg --> tanko + 5kg x 2

Hei haluisin lisää massaa ilman että sitä kertyy johonkin paikkaa liikaa.

elikkä olen käynyt 7kk salilla. haluaisin lisää massaa ja pituuteni on 183 ja paino 72kg.ikää on 17v.
minulla on mahdollista käydä salilla 3-4kerta viikossa.Lisä ravinteina löytyy l-arginiini,kreatiini,malto ja hera. kuinka paljon noita kannattaa ottaa treeni päivinä. Minkälaisella sali ohjelmalla kannattaa tehdä.Itsellä ei ole mitää hajua.

Ps. olen opiskeli eikä rahaa ole mulla liikaa.

Lisä ravinteina löytyy l-arginiini,kreatiini,malto ja hera. kuinka paljon noita kannattaa ottaa treeni päivinä. Minkälaisella sali ohjelmalla kannattaa tehdä.Itsellä ei ole mitää hajua.
Ootko vilkaissut pussien tuoteselosteita?
Aloittelijoiden osiosta löytyy jos minkälaista treeniohjelmaa + ruokavaliovinkkejä

En sano mitään muuta kun että malto+hera sekotus treenin jälkeen ja kreatiini ohjeiden mukaan pussista ta purkista luettuna. Nämä varmaan kyllä tiesitkin mutta kummiskin....
Sitten kun alkaa kreatiinissa se jakso missä sitä otetaan (esim. fastin purkissa lukee että 5-10g päivässä) 5-10g päivässä niin sen voi ottaa aamulla tai palkkarissa.

Helpompaa eka lisäillä sarjoja ja toistoja.
Esim:

2-3x8-10 ohjelmassa niin silloin saattaisi tulla näin:

2x10,9 -> 2x10,10 -> 3x10,10,9 -> 3x10,10,10 -> Lisää rautaa ja alusta.

Mites tämä ns. herkistely pitäs suorittaa? Voimaa on yritetty hankkia mutta, nyt ne pitäs saada pihallle. Syksyllä alkaa kaukalopallin peluu ja tarkoitus olisi että, putket kulkisi entistä kovemmin. G6:sta tein alku kesästä ja nyt teen sitä vähän muunneltuna, toki olen lenkkeillyt ja pyöräillyt. Onko hyviä vinkkejä?

[mutu]kuitenkin pitää muistaa se, että ihan heti punttireenin jälkee ei kannate venytellä, iha vaa sen takia, että veri on pakkautunut vielä lihaksiin[/mutu]

Ite olen nyt venytelly tässä ohjelmassa treenien jälkeen sellasia 30 sekunnin kevyitä venytyksiä treenin jälkeen ja en oo mitää negatiivista vaikutusta huomannu siihen, että ei olis venytelly. Tosin nuo venytykset on tosi kevyitä.

Oot sä varma että se on nimenomaa hera joka aiheuttaa? Esim. nää helteet voi olla myös yks syy.

Jotenki hankala uskoo heran aiheuttavan finnejä.

Tähän johtopäätökseen olen tullut, mutta voinhan toki olla väärässäkin.
Olen vuoden nyt seuraillut tilannetta ja pitänyt välillä kuukauden taukoja tms. jauheen käytöstä ja huomattavia muutoksia tapahtunut. Eihän se ole niin paha, miltä kuulostan, mutta olisihan se hienoa jos olis jauhe, josta tätä reaktiota ei tule..:puntti:

Tähän johtopäätökseen olen tullut, mutta voinhan toki olla väärässäkin.
Olen vuoden nyt seuraillut tilannetta ja pitänyt välillä kuukauden taukoja tms. jauheen käytöstä ja huomattavia muutoksia tapahtunut. Eihän se ole niin paha, miltä kuulostan, mutta olisihan se hienoa jos olis jauhe, josta tätä reaktiota ei tule..:puntti:

Kokeile puolittaa annos. Jos auttaa, hyvä homma.:)

Moi!

Eli oon 14v ja alottelin salilla käymisen 5kk sitte ja tuloksia on tullut mielestäni ihan hyvin mutta ajattelin testata treeniä kreatiinilla ja ostinkin tänään fastin kreatiinia. Eli eikö annostus mene jotakuinkin näin, alkuun 5pv boosti(20g päivässä) jonka jälkeen alkaa parin kk kuuri jolloin sitä otetaan 5g päivässä ja sitte alotetaa homma alusta? Sitte vielä siitä et eihän sen käyttö vaikuta mitenkään pituuskasvuun ja muutenkaa fyysiseen kehitykseen?

Kiitos etukäteen!

Back
Ylös Bottom