Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kyllä rasvan polttaminen aloittelijoilla on mahdollista ilman miinus kaloreita. myös lihaksia voi kasvattaa ilman plussakaloreita. näissä kummassakin vaaditaan että rasvaa poltetaan energiaksi ja syötyä ruokaa muunnetaan lihakseksi.

Mites tuo ihan käytännössä tapahtuu? Miten tulisi siis syödä ja liikkua jotta +-0 kaloreilla kasvaa lihat tai palaa rasva?

kyllä rasvan polttaminen aloittelijoilla on mahdollista ilman miinus kaloreita. myös lihaksia voi kasvattaa ilman plussakaloreita. näissä kummassakin vaaditaan että rasvaa poltetaan energiaksi ja syötyä ruokaa muunnetaan lihakseksi.

Kuulostaa yksinkertaiselta mutta toteutus onkin sitten toinen juttu. Miksi muuten miltei jokaisessa lehdessä sanotaan, että lihasmassan lisäys edellyttää aina ylisyömistä kulutukseen nähden?

Kuulostaa yksinkertaiselta mutta toteutus onkin sitten toinen juttu. Miksi muuten miltei jokaisessa lehdessä sanotaan, että lihasmassan lisäys edellyttää aina ylisyömistä kulutukseen nähden?

Lehdissä sanotaan paljon. Henk.koht mielipide että 85% paskaa.
Ei lihasta kasvattaakseen tarvitse olla semmosilla kaloreilla että kumuloit läskiä.
Täsmäsyönti vois olla oikea termi. Syö sillon ja semmosia ruoka-aineita mitä kroppa voi käyttää suurimmalla hyötysuhteella hyödyksi.

Voi johtua siitä että ylisyöminen on varmin tapa saada ne kalorit kulutuksen yläpuolelle. Ja siten se lihas kasvamaan vaikka sitten läskin kera.

Suuri osa porukasta kertoo, että alussa ei tullu kehitystä, kun ei osannut syödä tarpeeksi ja sitten sitä mätetään suurilla plussakaloreilla keräten ylimääräistä läskiä itseensä ja tulostakin alkaa pikku hiljaa tulemaan. Aloittelijoille huudellaan, mitenkä lihasta ei voi saada ilman, että vyötärölle kertyy ylimääräistä.

Tosiasiassa, olisiko asia mennyt niin, että alussa ei osattu syödä tarpeeksi proteiinia ja ruokavalio oli muutenkin ihan perseestä.

Olen aloittani salillakäymisen "fiiliksen mukaa", kuitenki sarjoja on ollut ja toistot 10 kieppeillä.

Salilla kävin n. 4kk, on-off, ilman mitää ohjelmaa. Kyllästyin, siirryin punnerruksiin jne.

Nyt ajattelin uudestaan aloittaa salilla käymisen.

Ennen kuin alotin mitään, olin 14v 120kg.

Nyt, 15, 178/94. Lihasmassaa on tullut huomattavasti lisää, eli sali ois ihan mahtava juttu nyt?

Kuitenkin, tarvisin neuvoo ohjelman valitsemisessa. Hätiköin aina, joten 2-jakone ohjelma ei sovi mulle. Energiaa riittää aina vaikka kolme kertaa koko keho läpi.

Ei lihasta kasvattaakseen tarvitse olla semmosilla kaloreilla että kumuloit läskiä.
Ei tietenkään, mutta en näe itse siinä mitään ongelmaa olla 250-500 plussan puolella, varsinkin jos ei ole ennestään isokokoinen.

edit. mieluummin sitä painoa tulee hiukan enemmän kuin että kituuttaa juuri siinä miinus- ja pluskaloridieetin tuntumassa. tämä siis vain oma mielipiteeni.
omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se syö miestä, kun on kovan viikon vetänyt ja puntari näyttää viikon saldona 300g miinusta.

Täsmäsyönti vois olla oikea termi. Syö sillon ja semmosia ruoka-aineita mitä kroppa voi käyttää suurimmalla hyötysuhteella hyödyksi.

Itseä kiinnostais myös vähän tarkemmin perehtyä oikein syömiseen. En haluaisi hirveesti saada ylimäärästä laardia päälle, vaikken nyt kovin tarkka ainakaan viellä ole sen asian suhteen. Pitkällä aikavälillä kuitenkin saattaa kertyä semmonen löysä kerros mistä haluaa myöhemmin eroon. Olen myös joksenkin kehno syömään suuria määriä, niin saattais auttaa kun tietäis tarkemmin asioista, kuin että "syö 500+kcal joka päivä niin kasvat".
Aihehan on tietysti laaja lähteä syvällisemmin analysoimaan, mutta olisko vaikka heittää jotain luotettavia lähteitä, artikkeleja, tutkimuksia, kirjallisuutta yms? Itselläni kyllä englanti kääntyy, mutta jos suomeksi on niin sitä parempi. Tärkeää olis, että tieto on mahdollisimman varmaa.
Tai jos on jotain yksinkertasia tehokkaita vinkkejä, niin olisi mukava kuulla.

Kiitos viestini saamasta huomiosta!

1.5-2g/rasvaton painokilo. No ainakin satavarmasti tulee 1g, ja sekin ylittyy. Tuohon antamaani 60g arvioon laskin vain nopeasti suuret proteiinilähteet, eli päivittäiset maitotuotteet, soijan ja heraproteiinivalmisteen. Siitä puuttuu esim. pastasta, riisistä, myslistä ja leivästä tuleva proteiini. Paljonkohan kehoni massasta voisi olla rasvatonta. Jos nostaisin heraprot. annosta siihen yhteen desiin, niin jokohan uskaltaisin olla rauhallisin mielin.

Minulla ei käytännössä olisikaan tätä ongelmaa kroppani kanssa, jos olisin vain kaikessa yksinkertaisuudessaan saanut rasvakilot tasaisesti koko kroppaani. Hoikassa varressa hyvin paikalliset rasvamakkarat pistävät heti silmään. Minulla on siis makkara tuossa reisien ja pakaroitten ”liitoskohdassa” (mikähän lienee oikea nimitys), muuten kroppani onkin aivan ok, joskin löysempi kuin ennen. Se nyt korjaantuu kyllä aikanaan, mutta noitten paikallisten makkaroitten sulattaminen ei olekkaan niin yksinkertaista kun kuitenkaan en haluaisi enää laihempi olla. Siksipä olenkin joutunut miettimään ankarasti mikä minun tapauksessani olisi paras keino lähteä ratkaisemaan ongelmaa- niin treenin kuin kaloreittenkin osalta.

Askelkyykyt ovatkin yksi suosikeistani, ja niissä on lisäpainot käytössä. Treenaan alavartaloa HIEMAN ylävartaloa kovemmin, mutta huolehdin kyllä että koko kroppa saa kyytiä.

Tällaisena aloittelijana huomaa, että kun treenaa niin vahvistuu kyllä hemmetin nopeasti vaikkei kroppa muuttuisikaan yhtä vauhdilla. Minua mietityttää kuinka paljon minulta palaa rasvaa vielä muualta ennenkuin se alkaa palaa kunnolla takapuolesta. Jos takapuolessa on suurin rasvavarasto, niin täytyykö minun laihtua muualta rasvattomaksi ennenkuin kaikki palaa loppuun takapuolesta? Vai tuleeko joku piste, jonka jälkeen kroppa kävisi suurimman ongelmakohdan kimppuun? Vai onko yksilöllistä? Tätä kyselen siis paikallisen laihtumisen mahdottomuuden takia.
Minulla on muuten hieman vino lantio ja eripituiset jalat (en tiedä onko vika SI-nivelissä). Pitempi jalkani on huomattavasti lyhyempää heikompi. Pitäisikö tämä jotenkin nyt vielä ottaa treenaamisessa huomioon?

Jos huolehdin proteiineista ja siitä etten syö olemattoman vähän, mutten kuitenkaan syö ”liian paljonkaan”, niin onko minun mahdollista päästä tavoitteeseeni vai miten kropalleni todennäköisesti kävisi? Vai pitäisiköhän aluksi syödä miinuskaloreita? Jos kalorit ovat miinuksella, miten takaan että RASVANpoltto olisi mahdollisimman suurta ja lihasten palaminen minimoituisi? Riittääkö pelkkä proteiineista huolehtiminen? Jos en nälkälakkoa ja treenaan niin en kai voi pienentyä niin paljon että näyttäisin vielä jonain päivänä Victoria Beckhamilta? Se on kaikkea muuta kuin toiveenani. En halua laihdutuskuurille vaan kiinteytyskuurille. Ja tietysti lopulta lisää lihasta, mutta jos se on niin kovan työn takana kuin olen ymmärtänyt, niin tässä elämäntilanteessa se on mahdotonta.

Onko yksikin proteiinivajaa päivä suuri takaisku lihaksilleni?

Kiitos jos jollakulla on aikaa ja kiinnostusta antaa vastauksia!

Onko liiallisella proteiinin syömisellä haittavaikutuksia? Jos syö enemmän proteiinia kuin mitä lihakset tarvitsevat, varastoituuko ylimääräinen proteiini esim. rasvana?

Onko liiallisella proteiinin syömisellä haittavaikutuksia? Jos syö enemmän proteiinia kuin mitä lihakset tarvitsevat, varastoituuko ylimääräinen proteiini esim. rasvana?

Mä oon kuullu sanonnan joskus joka toimii usein ja useissa eritilanteissa; kohtuus kaikessa. Aika turvallisesti sitä saa syyä vähän enemmänki.

Keho muuten varastoi aina rasvaa aterian jälkeen...

Ei tietenkään, mutta en näe itse siinä mitään ongelmaa olla 250-500 plussan puolella, varsinkin jos ei ole ennestään isokokoinen.

edit. mieluummin sitä painoa tulee hiukan enemmän kuin että kituuttaa juuri siinä miinus- ja pluskaloridieetin tuntumassa. tämä siis vain oma mielipiteeni.
500 pluskaloria päivässä tekee 20 kiloo rasvaa vuodessa ja lihaksena ymmärtääkseni vielä enemmän.

en alunperin sanonut että kulutuksen mukaan syöminen olisi paras tapa kasvattaa lihasmassaa, mutta että se on mahdollista.

joissain tutkimuksissa on todettu että munuaiset ottaa damagee. elimistön ei kannata käyttää proteiiniä energialähteenä, koska sen purkaminen kuluttaa suhteessa paljon energiaa.

Mitkä liikkeet soveltuu parhaiten jumalaisen perseen muovaamiseen?

Askelkyykky on mun kokemuksen ja mielipiteeni mukaan paras liike tuohon tarkoitukseen (itsellä ei ainakaan toiminut mikään sjmv, joka ottaakin enemmän takareisiin kuin hanuriin). Itse teen tuon askelkyykyn vielä niin, että otan käsipainot käteen ja kävelen (pitkillä venytyksillä) pitkää käytävää edestakas. Oon myös kuullu, että kävely levytanko hartioilla olisi myös oivallinen variaatio. Itse en oo sitä noin kokeillut, mutta varmasti toimiva. Mutta ehdottomasti suosittelen kävelyä, kuin paikallaan kyykkäämistä. Kävely vaan ottaa paremmin (ja on yllättävän raskas liike). Ja kaiken maailman "thigh masterit" + muut vempulat on mielestäni kundien syytä unohtaa. :)

500 pluskaloria päivässä tekee 20 kiloo rasvaa vuodessa ja lihaksena ymmärtääkseni vielä enemmän.

en alunperin sanonut että kulutuksen mukaan syöminen olisi paras tapa kasvattaa lihasmassaa, mutta että se on mahdollista.

joissain tutkimuksissa on todettu että munuaiset ottaa damagee. elimistön ei kannata käyttää proteiiniä energialähteenä, koska sen purkaminen kuluttaa suhteessa paljon energiaa.

Ensinnäkin kukaan ihminen maanpäällä ei pysty laskea metaboliaan niin tarkkaan kuin esität.
Mitä jos kävelet kauppaan joku päivä ku ei olisi pitänyt? Aineenvaihduntasi kulkee eri kalorimäärällä kuin ilman sitä kävelyä.
Tai mitä jos stressaat esim kokeista enemmän kuin normaalisti? Kortisolit ovat koholla ja jälleen kerran tämä "taianomainen" kaloripaska ei pidä paikkaansa.
Paperilla se on noin helppoa mutta oikeassa maailmassa EI IKINÄ.

Ja toinen juttu, proteiini EI vahingoita munuaisia ellei taustalla ole entuudestaan munuaissairautta.
YHTÄÄN TUTKIMUSTA MAAILMASSA EI OLE JOSSA NÄYTETTÄISIIN PROTEIININ AIHEUTTAVAN HAITTAA TERVEILLE MUNUAISILLE.

Joten, ole ystävällinen äläkä levitä perätöntä huhua tuommoisesta tutkimuksesta.

Ensinnäkin kukaan ihminen maanpäällä ei pysty laskea metaboliaan niin tarkkaan kuin esität.
Mitä jos kävelet kauppaan joku päivä ku ei olisi pitänyt? Aineenvaihduntasi kulkee eri kalorimäärällä kuin ilman sitä kävelyä.
Tai mitä jos stressaat esim kokeista enemmän kuin normaalisti? Kortisolit ovat koholla ja jälleen kerran tämä "taianomainen" kaloripaska ei pidä paikkaansa.
Paperilla se on noin helppoa mutta oikeassa maailmassa EI IKINÄ.

Ja toinen juttu, proteiini EI vahingoita munuaisia ellei taustalla ole entuudestaan munuaissairautta.
YHTÄÄN TUTKIMUSTA MAAILMASSA EI OLE JOSSA NÄYTETTÄISIIN PROTEIININ AIHEUTTAVAN HAITTAA TERVEILLE MUNUAISILLE.

Joten, ole ystävällinen äläkä levitä perätöntä huhua tuommoisesta tutkimuksesta.

Tuosta samasta aiheesta kirjottelin kun jengi sanoo syövänsä aina joku 125 kcalia plussalla, että mistä jokainen tietää että se on sen verran plussalla jos tuleekin käveltyä sen verran päivässä extraa ja se onkin 50 kcal miinuksella yhtäkkiä. Noi energiamäärät on niin pieniä, että ne saattaa tulla mistä vaan ja kulua mihin vaan. 15 min extra-aikaa salilla voi kuluttaa tuon määrän heti takaisin sinne +-0 tilanteeseen.

Tarkoitan mitä pienemmistä pluskaloreista on kyse niin sitä vaikeampi sitä on toteuttaa ja seurata, että pysyykö se oikeasti plussalla jos liikkuu ja touhuaa. Tai sitten jengi oikeasti täällä laskee todella tarkkaa omaa energiankulutusta ja sisääntulevia kaloreita. Mitä jos et syökkään sitä yhtä yhtä desiä kaurahiutaleita joka ajaa pluskaloreille? Vai onko nää vaan kauniita ajatuksia ja kivoja teorioita, mutta käytännössä jengi ei niin tarkasti noudata oikeasti.

Eikä ihmisen kroppa nyt ole mikään kone, että pam joka päivä 500 kcal niin sitte on läskiä vuoden lopussa laskennallinen x määrä. Se vaihtelee ihan helvetisti joka asiasta ja reagoi joka asiaan. Eri asia jos söisit samat ruuat joka päivä tekisit samat rutiinit joka päivä eikä olisi mitään vaihtelua missään asiassa. Eläisit joka päivä saman kaavan mukaan kuin robotti niin sitte tollasia vois miettiä sitten. Ruuassa treenissä kuitenkin ihmiset tekee muutoksia päivittäin ja kaikki vaihtelee. Mutta voihan kaikesta tehdä matemaattisesti laskennallista. Kroppa vaan ei käyttäydy niin.

Tai sitten vaan unohtaa kaikki kalorit vähäks aikaa ja syö oman arvion mukaan, seuraa painoa vaalta ja ettii sen kalorimäärän jolla paino nousee 100-300grammaa viikossa niin ei voi paljon metsään mennä. Eli max kilon kuussa niin ollaan aika hyvillä vesillä läskinkin kertymisen suhteen.

treeni ohjelma n. 3vk käyneelle nuorelle

Eli innostuin n. 3 viikkoa sitten käymään salilla, tähän asti olen tehnyt oikeastaan mitä huvittaa, mutta olisi varmaan hyvä suunnitella treeni ohjelma, olen treenannut pääasiassa pelkkää ylävartaloa. Jos täältä löytyisi apuja treeni ohjelman tekemiseen, eli minkälaisia toistoja pitäisi tehdä ym ym.?:):)

Kiitos!

Back
Ylös Bottom