Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Selkä on tosi jumissa, joten päätin mennä roikkumaan hetkeks leuanveto tankoon, sitten ku päästin kropan rennoksi niin alaselkään tuli semmoinen vetävä kipu. Mistä vois johtua?
Eihän mitään välilevyn pullistumaa tms.?

Itellä välilevyn pullistuma tai oikeastaan jo paranemassa mutta samaa oiretta oli. Lisäksi säteilyä jalkaa ja nivusiin + peruskipua alaselässä. Kannattas ottaa hieman rennommin ainakin jonku aikaa.

Asiat kuntoon!

Moro!

Olen lueskellut täällä jo jonkin aikaa kaiken näköisiä ongelmia ja muita asioita, ja nyt päätin tehdä oman tunnuksen ja kysellä sitten.
Täyttelen kohta 18-vuotta, painoa on vain 63kg ja pituutta jo 181cm ja tulee varmasti lisää. Olen pari vuotta jo treenannut hieman käsipainoilla, käynyt koulun kuntosalilla ja myös paikallisella salilla. Punnerruksia ja vatsojakin on tullut tehtyä säännölisesti ja päkki näkyy hiukan, kun menee maaten.

Mutta nyt olen kriittisessä vaiheessa, koska haluaisin treenata, mutta onko siitä näillä mitoilla mitään hyötyä, ja taas ei viitsisi lihottaakkaan, kun on kesä menoillaan. Miten saisin massaa kerättyä ympärille nopeasti? Ja tuskin on mitään mahdollisuutta kerätä massaa ja treenata? Koska ne ovat vissiin eri vaiheissa. Keväällä kävin lenkille, mutta tajusin ettei siitä ole muuta hyötyä, kun kunnon puolesta.

Ja myös sellainen kysymys, josta tämä viesti lähti oikein liikkeelle, Miten saan alavatsan näkyviin, kun ei meinaa millään päkki tulla näkyviin? Miten saa rintoja kasvatettua nopeasti, entä kylkilihaksia? Ja käytössäni ei ole, kuin käsipainot, koska en ole hommannut salikorttia.

Olisi kiva jos johonkin kysymyksiin tulisi vastauksia, ja yritän myös vastata kysymyksiinne. :)

Mutta nyt olen kriittisessä vaiheessa, koska haluaisin treenata, mutta onko siitä näillä mitoilla mitään hyötyä, ja taas ei viitsisi lihottaakkaan, kun on kesä menoillaan. Miten saisin massaa kerättyä ympärille nopeasti?
Jos massaa haluat niin ei siinä muukaan auta kuin lihottaa itseään, ts. syömällä enemmän kuin kuluttaa.

Ja tuskin on mitään mahdollisuutta kerätä massaa ja treenata?
Mitäs ne kehonrakentajat sitten tekee?

Miten saan alavatsan näkyviin, kun ei meinaa millään päkki tulla näkyviin?
Syömällä vähemmän kuin kulutat = rasvat vähenee kropassa.

Miten saa rintoja kasvatettua nopeasti, entä kylkilihaksia?
Kehonrakennus ja lihojen kasvatus on pitkäjänteistä puurtamista, eikä siinä tule onnistumaan kaikki mulle ja heti tyyppiset ihmiset. Ei se paita kuitenkaan viikon jälkeen ala kiristämään, vaikka joka päivä kävis rintaa repimässä, varsinkaan jos paino on kaiken lisäksi noin alhainen kuin sulla.
Kiertoliikkeet ottaa hyvin kylkilihaksiin, samoin käsipainolla tehdyt kylkiliikkeet.

Nyt kannattaa vain opetella syömään tuhdimmin, ei se patti muutoin pahemmin suurene. Ruokapuoli kuntoon ja järkevää treeniä, lepoa unohtamatta.

Jos massaa haluat niin ei siinä muukaan auta kuin lihottaa itseään, ts. syömällä enemmän kuin kuluttaa.

Mitäs ne kehonrakentajat sitten tekee?

Syömällä vähemmän kuin kulutat = rasvat vähenee kropassa.

Kehonrakennus ja lihojen kasvatus on pitkäjänteistä puurtamista, eikä siinä tule onnistumaan kaikki mulle ja heti tyyppiset ihmiset. Ei se paita kuitenkaan viikon jälkeen ala kiristämään, vaikka joka päivä kävis rintaa repimässä, varsinkaan jos paino on kaiken lisäksi noin alhainen kuin sulla.
Kiertoliikkeet ottaa hyvin kylkilihaksiin, samoin käsipainolla tehdyt kylkiliikkeet.

Nyt kannattaa vain opetella syömään tuhdimmin, ei se patti muutoin pahemmin suurene. Ruokapuoli kuntoon ja järkevää treeniä, lepoa unohtamatta.

Juu, no varmasti itsellä se tulee olemaan vaikeeta, kun tulee liikuttua niin paljon, vaikka niin monella muullakin. Mutta kun on se jokin tavoite ,johon haluaa pyrkiä, tekee varmaan kaikkensa sen puolesta, ja niin varmasti yritän minäkin. Syksy on varmasti parasta aikaa treenata, ja myös talven yli. Jos sitä aloittaisi sitten lihoittamaan. Kauan on mennyt tai paljon on tullut lihotettua, ennen kuin on alottanut polttaa rasvoja? Onko kokemuksia? Ja millä tavalla sitä aletaan yleensä polttamaan?:)

Juu, no varmasti itsellä se tulee olemaan vaikeeta, kun tulee liikuttua niin paljon, vaikka niin monella muullakin.
Silloin kannattaakin kaikkea mahdollista liikuntaa välttää jos syöminen on hankalaa. Kaiken lisäksi sun kokoinen jässikkä vaatii aika perhanasti kaloreita, että paino nousee.

Kauan on mennyt tai paljon on tullut lihotettua, ennen kuin on alottanut polttaa rasvoja? Onko kokemuksia? Ja millä tavalla sitä aletaan yleensä polttamaan?
Riippuu aika monesta tekijästä, mutta kyllä sun painos on sen verran alakanttiin, ettei dieeteillä kannata päätää vaivata. Perus aerobisella saa hyvin rasvaa palamaan edellyttäen että kulutus on energiansaantia suurempaa.

Niin ja ois mulla yks kysymyskin. Eli voiko 2 jakoista ohjelmaa tehä, niin kun on yläkroppa/jalat jako että Ma ja Ti toistot 8 per sarja ja To ja Pe toistot 6 per sarja ja voiko loppuviikon treenit tehä samoilla painoilla kun alkuviikosta vai hieman raskaammilla kun sarjapituudet hieman lyhenevät?

Niin ja ois mulla yks kysymyskin. Eli voiko 2 jakoista ohjelmaa tehä, niin kun on yläkroppa/jalat jako että Ma ja Ti toistot 8 per sarja ja To ja Pe toistot 6 per sarja ja voiko loppuviikon treenit tehä samoilla painoilla kun alkuviikosta vai hieman raskaammilla kun sarjapituudet hieman lyhenevät?

... ja pitääki

Mites, kun oon 1,5v sitte käyny viimeks puntil kunnolla. Himas nyt välil jotai, mut nyt on alkanu toi oluen juonti päivittäin ja rööki kyrsimään. En oo rapa kunnossa, mut en hyvässäkään. Eli jotai kokemusta löytyy, mut jos joku viittis heittää vähä ohjetta kysymykseen. Eli mul on himas levytanko, käsipaino, pari tommost kuminauhaa, vatsapenkki, soutulaite, ja polkulaite. Eli noilla pitäs joku ohjelma kehittää, ja sitte haluisin vähä massaa ,et oisko joku protskujuoma reenin jälkee, sit creatiinii ja siihe ehk lisäks joku massa? Kiitos etukäteen. nii ja ikää 21 jos vaikuttaa.

Okei, mutta eli alkuviikosta 8 toiston sarjat loppuviikosta 6 toiston sarjat.. entäs tuo että pidetäänkö loppuviikon treenissä samat raudatt angossa vai enemmän?

Tai no, kannattais ihan selkeesti muuttaa loppuviikon toistot erillaisina. Esim +10toistoa. Mutta alkuviikosta isommat painot kun vähemmän toistoja, ja loppuviikosta pienempiä painoja ku toistoja enemmän.

Onko toi ihan must-juttu 2-jakosessa, toi että viikon ekalla kierrolla 6-8 toistoa ja loppuviikosta 10-12?

Ja sellasta, että mitenkäs saisi tuota penkkimaksimia parannettua? Siis penkkaamalla tietenkin, mutta olisiko mitään järkeä tehdä pelkästään penkille jonkin sortin voimaohjelmaa ja muuten treenata bodausmielessä? Kun on siis 2-jakonen kyseessä (jos se asiaan vaikuttaa).

Back
Ylös Bottom