Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli kysynpä teiltä nyt viisaammat, että mitä tämmöisen säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa salilla käyvän, jonka tarkoitus on kasvattaa lihasmassaa ja treenaa sekä jalkoja että yläkroppaa kannattaisi välipäivinä tehdä aerobiseksi ?
Lenkkeily on ihan hyvää aerobista välipäiville, pitää vaan a) totuttaa kroppa juoksuun b) suunnitella juoksulenkit niin, ettei tee niitä jalkapäivän jälkeen. Myös uinti on hyvää treeniä, koska siinä käytetään kroppaa monipuolisemmin kuin juoksussa ja se taas edistää palautumista harjoittelusta (ellei vedä jotain kovia vetoja).

edit: mukavinta aerobista imo on fudis tai säbä tms, joka luonnollisesti onnistuu vaan jos saa porukan kasaan. Toisaalta esim sulkapallo on myös kivaa ja sitä voi pelata kaksinkin.

Lenkkeily on ihan hyvää aerobista välipäiville, pitää vaan a) totuttaa kroppa juoksuun b) suunnitella juoksulenkit niin, ettei tee niitä jalkapäivän jälkeen. Myös uinti on hyvää treeniä, koska siinä käytetään kroppaa monipuolisemmin kuin juoksussa ja se taas edistää palautumista harjoittelusta (ellei vedä jotain kovia vetoja).

edit: mukavinta aerobista imo on fudis tai säbä tms, joka luonnollisesti onnistuu vaan jos saa porukan kasaan. Toisaalta esim sulkapallo on myös kivaa ja sitä voi pelata kaksinkin.

Itellä kukaan kavereista ei pelaa fudista eikä säbää ja tuon juoksemisen kyllä ajattelin lopettaa ainakin vähäksi aikaa, kun oon niin helvetin kyllästyny siihen ja nyt varsinkin kun nuo jalat on ruvennu vittuilemaan :D Dieetillä nuo juoksulenkit toimisikin ihan hyvin, mutta nytten kun oon alottanu taas bulkin ja painot nousseet liikkeissä niin ei tunnu enää nuo juoksut ainakaan toimivan. Tuo uinti voisi kyllä olla kova sana.

Fuhrer, mä olen jo liian hyvä siinä sulkapallossa, että rauta tuo enemmän haastetta ;) Rauta ei nimittäin koskaan lopu kesken..

Itellä kukaan kavereista ei pelaa fudista eikä säbää ja tuon juoksemisen kyllä ajattelin lopettaa ainakin vähäksi aikaa, kun oon niin helvetin kyllästyny siihen ja nyt varsinkin kun nuo jalat on ruvennu vittuilemaan :D Dieetillä nuo juoksulenkit toimisikin ihan hyvin, mutta nytten kun oon alottanu taas bulkin ja painot nousseet liikkeissä niin ei tunnu enää nuo juoksut ainakaan toimivan. Tuo uinti voisi kyllä olla kova sana.

Onko plussalla ollessa sitten ihan välttämätöntä tehdä aerobista? Tietty jos kunto on huono ja haluaa parantaa hapenottokykyä, mutta mutta... onko välttämätöntä jos siitä meinaa jo tulla "ongelma"?

Miksi ehdoin tahdoin tedä siitä bulkkauksesta entistä hankalampaa lisäämällä kulutustaan? Keräät nyt vaan sitä massaa tavoitepainoon asti ja mietit sen jälkeen, miten lähdet ylimääräisiä karistelemaan.

Jos treenataan 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa ma, ke ja pe, niin kerkeekö kroppa palautua kokonaan? Olen kuullut, että lihas palautuu 2 vuorokaudessa eli 48 tunnissa, mutta kerkeekö puolestaan hermosto palautua tässä samassa ajassa, jotta olisi fiksua treenata sillä 1-jakoisella kolmesti viikossa?

1-jakosella ohjelmalla tarkotan nyt tässä: kyykky, veto ja työntö + apuliikkeitä (hauista, ojentajaa, vatsoja, selänojennuksia...)

Jos treenataan 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa ma, ke ja pe, niin kerkeekö kroppa palautua kokonaan? Olen kuullut, että lihas palautuu 2 vuorokaudessa eli 48 tunnissa, mutta kerkeekö puolestaan hermosto palautua tässä samassa ajassa, jotta olisi fiksua treenata sillä 1-jakoisella kolmesti viikossa?

1-jakosella ohjelmalla tarkotan nyt tässä: kyykky, veto ja työntö + apuliikkeitä (hauista, ojentajaa, vatsoja, selänojennuksia...)

Juu ja ei välttämättä. Palautuminen kuitenkin riippuu monestakin tekijästä (esim. uni ja ravinto) ja toiset palautuu sitten vaan nopeammin kuin toiset. Eli riippuu hieman.

Juu ja ei välttämättä. Palautuminen kuitenkin riippuu monestakin tekijästä (esim. uni ja ravinto) ja toiset palautuu sitten vaan nopeammin kuin toiset. Eli riippuu hieman.

Ja vielä olennaisemmin siitä, miten treenataan, ohjelma itsessään on vain sarja- ja toistomääriä paperilla.

Tämmöistä kans vielä kyselisin...

Onko kehonrakennustyyppisesti kuntosaliharjoittelusta vain pelkkää haittaa urheilijalle (esim. jääkiekkoilija, nyrkkeilijä...)? Kehonrakennustyyppisellä kuntosaliharjoittelulla tarkoitan tässä sitä, että tehdään esim. 3 sarjaa ja 8 - 15 toistoa ekaks penkkiä, sit seuraavaks vaikka vinopenkkiä käsipainoilla ja 3. peck-deckiä samoilla toistoilla ja sarjamäärillä. Kroppa jaettaisiin monelle päivälle (esim. 4), ja tuo edellä mainittu olisi "rinta-treeni".

Urheilijalle on tärkeempää varmaan kestävyys-, maksimivoima- ja räjähtävävoimatreenit?

Lihas palautuu (proteiinisyntesi hidastuu normaalille tasolle) ~48tunnissa, mutta saatko alle 80% treenillä paremman ärsykkeen lihaksille verrattuna 1krt ~1vko kovalla rääkillä?..

Joillain (minä mukaanlukien) kun tuntuu olevan sellainen mentaliteetti, että vasta ne vikat tuskaset toistot kehittävät sitä lihasta kunnolla, ja tämä erottaa ne tositreenaajat (jotka usein kasvavatkin) niistä "luen_MEnaiset_lehteä_ja_treenaan_reidenlähentäjiä_samalla_kun_kerron_viikon_juorut_kaverille" treenaajista.. Toki pelkkä kova treeni ei ole tae lihaskasvulle, ja ilman oikeaa ruokavaliota on melkeimpä turhaa odottaa lihaskasvullisesti mitään ihmeitä.. Lihas kun vaatii sinä 48h tunnin aikana rasituksesta, jolloin proteiinisynteesi on kovemmalla, ravintoaineita vahvistuakseen (=kasvamista tai mitä ikinä oletkin treeniltä hakenut).. Eli yleensä tuona 48h sisällä vedetään jo toista lihasryhmää läpi, eli kroppa tarvitsee vieläkin enemmän ruokaa, koska nyt pitää riittää energiaa treenaamisellekkin.. Ei siis ihme että jotku treenajat ovat niin loppuunpalaneen olosia..

Ruokaa ruokaa ruokaa!.. Sitä ei voi vaan liikaa painottaa..

Edit: Hermosto ottaa kipeää vasta rankemmista treeneistä, siksi tuo "48h jälkeen uusi treeni" on mahdollinen pienellä kuormalla.. Jos hermosto ei ottaisi kipeää intensiivisistä treeneistä, voisi vetää joka treenin täysiä 48h välein samalle lihasryhmälle jne..

Atwood: -On silloin kun on omassa lajissan ns. kilpakausi meneillään, mutta kilpakauden ulkopuolella tuollainen perusvoimailu tekee hyvää välillä.

"Onko kehonrakennustyyppisesti kuntosaliharjoittelusta vain pelkkää haittaa urheilijalle (esim. jääkiekkoilija, nyrkkeilijä...)?"

Miksi ehdoin tahdoin tedä siitä bulkkauksesta entistä hankalampaa lisäämällä kulutustaan? Keräät nyt vaan sitä massaa tavoitepainoon asti ja mietit sen jälkeen, miten lähdet ylimääräisiä karistelemaan.

Siis kyse ei ollut mistään kilojen karistamisesta, vaan ihan aerobisen kunnon ylläpitämisestä bulkin aikana, mutta joo ei tuo juoksu ainakaan toimi.

OT: Itse hoidan aerobista puolta päivittäisellä pyöräilyllä. Eli kun en autoa omista niin kaikki menot tulee hoidettua kaksipyöräisellä.

edit. sori, että ymmärsin väärin. Jos kuitenkin haluat aerobista tehdä niin ehkä joku kevyempi vaihtoehto voisi toimia

OT: Itse hoidan aerobista puolta päivittäisellä pyöräilyllä. Eli kun en autoa omista niin kaikki menot tulee hoidettua kaksipyöräisellä.

edit. sori, että ymmärsin väärin. Jos kuitenkin haluat aerobista tehdä niin ehkä joku kevyempi vaihtoehto voisi toimia

Nii siksi tuota juuri kyselinkin että mitä kevyempää kannattaisi kokeilla, kun esim. kävely on mulle liian kevyttä (tylsää) ja juoksu liian raskasta, mutta tosiaan pyöräily ja uinti voisi olla ok. Ja mulle ei tosiaan oo huolta siitä ettenkö pysyisi silti +kaloreilla vaikka hiukan aerobista välipäivinä tekisinkin:D Ei ole tuo syömäpuoli koskaan ollut ongelma..

Nii siksi tuota juuri kyselinkin että mitä kevyempää kannattaisi kokeilla, kun esim. kävely on mulle liian kevyttä (tylsää) ja juoksu liian raskasta, mutta tosiaan pyöräily ja uinti voisi olla ok. Ja mulle ei tosiaan oo huolta siitä ettenkö pysyisi silti +kaloreilla vaikka hiukan aerobista välipäivinä tekisinkin:D Ei ole tuo syömäpuoli koskaan ollut ongelma..

Nyt meikä heittää ässän hiasta... sauvakävely :D

Muista kannata välittää. Sinne vaa keppien kans tallustelemaan. :D

Tiedän että teillä rupeaa jo palamaan hermot minun kanssa, mutta olen miettinyt että jokos sitä uskaltaisi ruveta käymään salilla, kun sinne pääsisikin. Että mikä olisi hyvä ohjelma, ja kuinka usein kannattaisi mennä lenkille viikossa? Tuntuman mukaan, vai? Että olisiko sellainen 2-3 kertaa/viikko sopiva, ja salikerroissa myös? Ja tosiaan Starting strenghtiä, vai ihan jotain eri ohjelmaa?
Suuri kiitos kun kestätte (toivottavasti) minua. :D
E: Ja mitä aerobista suosittelee Pakkotoisto? Kannattaako ihan juoksulenkkejä, ~5km, vai kävelyä, vai pitkiä ja hitaita hölkkäyslenkkejä?

Alottele vaikka juuri sillä starting strenght ohjelmalla jos se näyttää mielenkiintoselta. Muista myös aluksi katsoa, että tekniikat on kunnossa, sen jälkeen on helpompi lähteä lisäilemään rautaa.

Pari lenkkiä on oikein passeli.

Ei noita niin kovasti etenkään alussa imo kannata ihmetellä kuhan vain alottaa ja saa ittensä liikkeelle. Ohjelmia tuut kokeilemaan vaikka kuin monia jne. Ajan kanssa oppii kuuntelemaan omaa kroppaa kun on jonkin aikaa reenaillut ja sitten tietää paremmin mikä itselle sopii. Kenenkään on vaikea sanoa mikä olisi sulle juuri se täydellinen setti. Treenailet, kokeilet eri juttuja, kuuntelet sitä kroppaa, lueskelet täältä noita tärkeiks merkittyjä ketjuja aluksi jne. niin hyvä siitä tulee.

Back
Ylös Bottom