Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Helposti saa, kyykyssä tosin joutuu nostamaan tangon itse niskan taakse =D Ja en siis muuten vaihtelisi ohjelmia usein, mutta niin vähän liikkeitä että tuntuu että saisi olla enemmänkin =/

Jos pystyt kyykkytangon nostamaan itse niskan taakse, niin takuulla on kyykkypainot voimiisi nähden niin pienet ettei treeni tunnu missään ja sama varmaan muissakin liikkeissä. Ja silloin vikaa on turha hakea ohjelmasta tai ruveta runkkaamaan kymmentä erilaista hilavitkutusliikettä, jollet edes perusliikkeitä saa tehtyä sellaisilla painoilla joista olisi edes jonkinlaista vastusta. Pelkästään nuo SS:n 3x5-kyykkysarjat tappavat talossa ja puutarhassa, kun rautaa on selässä niin paljon että mennään omilla äärirajoilla. Voit sä niitä liikkeitä lisätä jos huvittaa, mutta et sä sillä tyylillä mitään tulosta tule saamaan ennen kuin perusasiat on kunnossa.

Ja en siis muuten vaihtelisi ohjelmia usein, mutta niin vähän liikkeitä että tuntuu että saisi olla enemmänkin =/
Jos noikin liikkeet asenteella tekee, niin uskon vahvasti ettei siinä enää puhtia paljon muuhun riitä.

Missä vika jos kyykyssä meinaa kipata eteen ja muuttuu osaksi hyvää huomenta liikkeeksi ja mikä avuksi? Kyykkyä reenaan nykysin 3x viikkoon venäläisellä.

Oma kysymykseni liittyy treenin jälkeiseen ruokailuun. Jos sattuisi käymään niin, että treenipäivän ruokailut eivät toteudu kuten pitäisi eli kalorimäärät eivät ole riittävät, voiko asiaa kompensoida syömällä seuraavana päivänä runsaammin (vaikkei olisi reenipäivä). Eikäs lihas ole kuitenkin kasvutilassa vielä seuraavanakin päivänä? Vai pilaako se lihaksen kasvun täysin jos treenipäivänä ei kalorit ylitä kulutusta?

edit. Itse olen syönyt treenittömänä päivänä myös runsaahkosti, vaikka monet karsivat kaloreita jos ei liikuntaa tule. Mutta eikös lepopäivinä tule yhtä lailla syödä yli kulutuksen jos kasvaa haluaa?

Missä vika jos kyykyssä meinaa kipata eteen ja muuttuu osaksi hyvää huomenta liikkeeksi ja mikä avuksi? Kyykkyä reenaan nykysin 3x viikkoon venäläisellä.

Varmaan paska liikkuvuus lonkassa ja/tai jäykät etuolat/rinta.. Jos taas alaselkä pyöristyy, voi vika olla myös heikossa keskivartalossa..

Koita tehdä vähän leveämmällä ja kun lähet laskeutumaan, laskedut tosiaan suoraan alaspäin..

Oma kysymykseni liittyy treenin jälkeiseen ruokailuun. Jos sattuisi käymään niin, että treenipäivän ruokailut eivät toteudu kuten pitäisi eli kalorimäärät eivät ole riittävät, voiko asiaa kompensoida syömällä seuraavana päivänä runsaammin (vaikkei olisi reenipäivä). Eikäs lihas ole kuitenkin kasvutilassa vielä seuraavanakin päivänä? Vai pilaako se lihaksen kasvun täysin jos treenipäivänä ei kalorit ylitä kulutusta?

edit. Itse olen syönyt treenittömänä päivänä myös runsaahkosti, vaikka monet karsivat kaloreita jos ei liikuntaa tule. Mutta eikös lepopäivinä tule yhtä lailla syödä yli kulutuksen jos kasvaa haluaa?

Hyvähän niille lihaksille olisi suoda rakennusaineita jatkuvasti, ja varsinkin treenin jälkeen..

edittiin: Kyllä ja ei, lepopäivänä kulutat vähemmän, joten vähemmän kaloreita verrattuna treenipäivään on yli kulutuksen.. Mutta kyllä ite huomasin hyväksi tavaksi, varsinkin jos massaa ei taho tarttua, treenata joka toinen päivä ja syödä välipäivinäkin kuin hevonen..

Treeniä ei siis varsinaisesti ole, mutta pakollista pyöräilyä tulee joka päivä, eli pientä kulutusta kuitenkin.

Treenaako monikin joskus 2 kertaa päivässä? Suunnitelmissa olis huomenna vetää koko kroppa kahdessa osassa; aamulla jalat ja illalla yläkroppa. Onko mitään syitä olla harjoittamatta tällaista käytäntöä? Vaikuttaa mielestäni järkevämmältä kuin 1-jakoinen, jossa voimat tahtovat olla loppu jo ensimmäisen liikkeen jälkeen.

Joo kyykkysarjat meni tänään 87,5kg 10,9,8 ja kaikissa oli viimeinen toisto kyllä failureen. Viimeisen sarjan kaheksas toisto oli niin raskas että oli siinä vaiheilla että joudunko pudottaa tangon maahan. :D Alkaa tosiaan käymään jo helvetin raskaaksi.. täytynee ens viikolla tehä 3x8 kaikki, mutta 90kg tankoon ;)

Mä oon 18v ,186cm ja painan 80kg ja kalorilaskurin arvioitu peruskulutus on 2226 kcal. Jos treenaan 3 kertaa viikossa tolla arskan kuusikolla niin riittäkö 3000 kcal treenipäivinä ja 2800 lepopäivinä kasvamiseen vai pitäiskö mättää enemmän? Kun mulla ei mitää hajua paljo yks salikerta kuluttaa.

^^Ei sitä voi tietää. Kattele vaikka viikko tuolla ja jos ei oo paino noussu niin lisää kaloreita

Niin, levon ja rasituksen suhde pitää olla oikea, että tapahtuu kehitystä. Tämä ei tarkoita siis sitä, etteikö jo valmiiksi rasittuneita lihaksia saisi enää treenata. Mutta jos treenaa, niin sen jälkeen täytyisi jossain vaiheessa antaa myös riittävästi lepoaikaa kyseisille lihaksille.

Käytännössä esim. kovalla viikolla voidaan tehdä niin, että treenataan sama lihasryhmä läpi perättäisinä päivinä. Sitten vaan täytyy todellakin ymmärtää, että sen seuraavan treeniviikon tulee olla kevyt.

Jos jatkuvasti treenataan täysillä edellisestä harjoituksesta palautumatta elimistön kortisolitasot (lihata purkava hormoni) nousevat ja vastaavasti testosteroni- ja kasvuhormonitasot alkavat laskea. Tämän voi huomata kunnon heikkenemisenä kuten sarjapainojen laskuna.

Tulipas sekin nyt sitten todistettua että juoksulenkit ei sovi yhteen saliharrastuksen kanssa. Yritin meinaan tänään ja jalat olivat kuin tukit ei mitään mahdollisuutta juosta niillä edes kevyesti eilisen jalkatreenin jälkeen :D Pitänee keksiä joku toinen parempi aerobinen harrastus puntin lisäksi jottei peruskunto ihan romahda..

Eli kysynpä teiltä nyt viisaammat, että mitä tämmöisen säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa salilla käyvän, jonka tarkoitus on kasvattaa lihasmassaa ja treenaa sekä jalkoja että yläkroppaa kannattaisi välipäivinä tehdä aerobiseksi ?

Back
Ylös Bottom