Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Paljonko palautusjuomassa pitäisi olla proteiinia ja hiilihidraatteja grammoina?

Mahollisimman halvalla pitäs päästä et aattelin laittaa pelkästään heraa ja maltoo. Vai toimisko sillee, et heraa ja jotai hiilaripitosta syötävää?

Paljonko palautusjuomassa pitäisi olla proteiinia ja hiilihidraatteja grammoina?

Mahollisimman halvalla pitäs päästä et aattelin laittaa pelkästään heraa ja maltoo. Vai toimisko sillee, et heraa ja jotai hiilaripitosta syötävää?

30g heraa + 30g maltoa riittää hyvin normitreenaajalle

Mikä näistä kuntoilumuodoista kuluttaa eniten kaloreita? 1 tunti vesijuoksua kokoajan (rauhallisella vauhdilla), 1 h tunti hölkkää koko ajan (rauhallisella vauhdilla) vai 1 h uintia sillein, että ui 25 metriä kovasti (yhden altaan mitan) ja sitten ui 25 metriä takasin sillein "palauttavasti" (kevyesti) ja matka on yhteensä 1 kilometri eli 20 kertaa päästä päähän?

Mistähän johtuu, että on ollut lähes koko ajan tällä viikolla sellanen veto-pois-olo. Vaikka olen kevyttä viikkoa pitämässä niin tuntuu, ettei energiaa salitouhuun kerta kaikkiaan meinaa riittää.
Onko mahdollista, että edellisten viikkojen rasitus voisi vaikuttaa olotilaan pidemmälläkin aikavälillä?

Mistähän johtuu, että on ollut lähes koko ajan tällä viikolla sellanen veto-pois-olo. Vaikka olen kevyttä viikkoa pitämässä niin tuntuu, ettei energiaa salitouhuun kerta kaikkiaan meinaa riittää.
Onko mahdollista, että edellisten viikkojen rasitus voisi vaikuttaa olotilaan pidemmälläkin aikavälillä?

Ihan normaalia imo. Joskus semmosia fiiliksiä vaan on. Jos ei lähde ajan kanssa niin kantsii ehkä pitää taukoa tai käydä lääkärillä jos tuntuu vakavalta.

Mikä näistä kuntoilumuodoista kuluttaa eniten kaloreita? 1 tunti vesijuoksua kokoajan (rauhallisella vauhdilla), 1 h tunti hölkkää koko ajan (rauhallisella vauhdilla) vai 1 h uintia sillein, että ui 25 metriä kovasti (yhden altaan mitan) ja sitten ui 25 metriä takasin sillein "palauttavasti" (kevyesti) ja matka on yhteensä 1 kilometri eli 20 kertaa päästä päähän?

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl?session_id=
Tuon mukaan rauhallinen juoksu olis kovin.

Mitenköhän toi sivu toimii tai miten on mitattu, koska ton mukaan tunnin ruohonleikkuu kuluttaa enempi ku salibandy.

Tuo on osa Kuopion Yliopiston projektia. Siellä se lukee mihin perustuu :"Tämä laskuri perustuu osan lajien kohdalta kirjallisuudesta saatuihin tietoihin (mm. Ainsworth ym. 1993, 2000), osan kohdalta arvioihin. Huom! Lopputulos on aina arvio."

Ja jos käytät sitä, niin huomaat, että rauhallinen salibandy kuluttaa vähemmän kuin ruohonleikkuu työntäen. Ja niillä kokemuksilla mitkä mulla on meidän vanhasta ruohonleikkurista, siis kyse ei varmasti ole mistään sähkökäyttöisestä leikkurista, niin varmasti on raskaampaa. Sieltä voi valita intensiteetin. Rauhallinen tarkottaa varmaankin sellasta mummosählyä.

Sori, innostuin vähän boldaamaan =)

Etkös sä tossa pari päivää sitten kirjoitellut, että sulla olis jotain ylirasituksen oireita?

Mitä jos pitäisit treenittömän viikon, ehkä vaan pari kevyttä kävelylenkkiä?

Muistat sit syödä kans reilusti.

Näin olen ainakin epäillyt, koska treenit on tässä muutaman viikon ajan ollu aika vaivalloista hommaa. Sen verran kuitenkin on liikunta-addiktin piirrettä, etten täysin treenaamatta pysty olemaan, mutta olen pyrkinyt ne painot pitämään siinä 50-70% tuntumassa. Onkohan muuten liikaa jos menee 70% alueelle, kun tekee 10-12 toistoja?
Se tässä on kummallista, että vaikka juuri kevyemmin treenailen niin silti tuntuu ettei happi riitä kunnolla.
Ruokaa uppoo ihan hyvin nytkin, vaikka tuntuukin hiukan typerältä syödä näin paljon, kun treenit on mitä on :)

Kokeile vaan sitä ihan täyslepoa se viikko pari. Se on toiminut mulle ainakin muutaman kerran kun on ylirasituksen oireita ollut ilmassa. 2 Viikossakaan ei vielä lihat lähde kävelemään eikä tulokset tipu juuri nimeksikään, mutta kahden lepoviikon jälkeen pystyt todennäköisesti reenaamaan taas niinkuin ennenkin. Eli mielestäni varsin houkutteleva lääke tohon... :)

Okei, tattista vain neuvoista. Harmi vain, että ehdin painella sinne salille ennen sun viestiäs :down:
No, olen nyt vetänyt kuitenkin itselleni todella kevyitä treenejä ilman mitään erikoissarjoja ja lyhyitä lepotaukoja + tottakai pienemmät limput.
Kyllä se on kuitenkin myönnettävä, että melkosen tukkosta meno on siitä huolimatta ollut. Mutta pitää tosiaan harkita tuota totaalilepoa salitouhuista, koska ei se ainakaan kehittävää ole, kun treenataan vajaakuntoisena sen tajuan itsekin, vaikka usein saatankin toimia toisin. Vielä on vähän kehitysasteella tämä oman kehon kuunteleminen ja erityisesti sen mukaan toimiminen.

Okei, tattista vain neuvoista. Harmi vain, että ehdin painella sinne salille ennen sun viestiäs :down:
No, olen nyt vetänyt kuitenkin itselleni todella kevyitä treenejä ilman mitään erikoissarjoja ja lyhyitä lepotaukoja + tottakai pienemmät limput.
Kyllä se on kuitenkin myönnettävä, että melkosen tukkosta meno on siitä huolimatta ollut. Mutta pitää tosiaan harkita tuota totaalilepoa salitouhuista, koska ei se ainakaan kehittävää ole, kun treenataan vajaakuntoisena sen tajuan itsekin, vaikka usein saatankin toimia toisin. Vielä on vähän kehitysasteella tämä oman kehon kuunteleminen ja erityisesti sen mukaan toimiminen.

Kannattaa toivoo ettet oo oikeesti vetäny jo ittees ylikuntoon, koska siitä ei sit viikon levolle selvitä.

Kannattaa toivoo ettet oo oikeesti vetäny jo ittees ylikuntoon, koska siitä ei sit viikon levolle selvitä.

Se tässä vähän itseäkin kauhistuttaa, vaikken asiasta täysin varma olekaan. Mitkähän ovat sellaisia yleisimpiä oireita/merkkejä, joista voi mitään päätellä? Jostain olen lukenut, että ainakin kohonnut lepopulssi ja laskeneet testotasot ovat tyypillisiä esimerkkejä. Olisiko siinä järkeä, jos kävisin mittauttamassa nuo testosteronitasot? Ja tapahtuuko tämä ihan perus verikokeen muodossa?

Tää on tyhmä kysymys mutta oisko jollakin teistä antaa joku linkki jossa ois kuva/kuvia minkälaiia naturaali bodaajat on bulkilla tai suuremmissa rasvoissa kuin 3% (10-20%)

Se tässä vähän itseäkin kauhistuttaa, vaikken asiasta täysin varma olekaan. Mitkähän ovat sellaisia yleisimpiä oireita/merkkejä, joista voi mitään päätellä? Jostain olen lukenut, että ainakin kohonnut lepopulssi ja laskeneet testotasot ovat tyypillisiä esimerkkejä. Olisiko siinä järkeä, jos kävisin mittauttamassa nuo testosteronitasot? Ja tapahtuuko tämä ihan perus verikokeen muodossa?

Toi jatkuva pähkäily nostattaa pulssia varmaan enemmän kuin itse treeni :D.

Normitreenaajan on suorastaan vaikeaa ajaa itseensä ns. oikeaan ylikuntoon, eiköhän sullakin ole ihan pienellä levolla ohimenevä perusjumi kyseessä. Yritä relata muutamaksi päiväksi, vaikka muutaman kaljan voimalla jollei muuten onnistu, niin kyllä se rauta pian alkaa taas tottelemaan.

Back
Ylös Bottom