Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä ote olisi paras SJMV:tä tehdessä, teen siis ilman mitään remmivirityksiä...? Tähän saakka oon tehnyt myötäotteella, mutta forkuissa on parilla viime kerralla ollut sellanen tutina, että kohta leviää koko paska varpaille. Olisiko esmes. vastaote tai ristiote tukevampi? Galluppia.

magneesiumia... jos ei riitä niin ristiote. Ja ei se tanko voi mitenkään varpaille tulla, säärille korkeintaan. Jos putoo niin putoo, ei se niin vakavaa ole.

Mulla on tasan viikko aikaa matsaukseen. Mihin mun kannattaa käyttää se aika? Jos lauantaina alkaa matsaukset nii varmaa kannattaa antaa lihasten levätä viimiset pari pv?

Olen havainnut tässä muutaman viikon ajan ievää ylikunnon merkkiä ja kehitys sarjapainoissa on ollut lähes olematon. Nyt aikomuksena olisi pitää kevyt/palautteleva viikko ja minimoida kaikki ylimääräinen rasitus. Toivoisin että tuon viikon jälkeen saisi niitä sarjapainoja jälleen uuteen nousuun. Kysyisinkin että voisiko tuolle viikolle sopia esim. nopeuspainotteinen harjoittelu? Vai pitäisikö unohtaa kaikki turhat kikkailut ja pyrkiä minimoimaan ylimääräinen rasitus. Varsinkin tällaisessa olotilassa, mitä olen pidemmän aikaa potenut :(

Olen päättänyt, että lopetan salilla käynnin. Kuitenkin teen kotona omalla painolla harjoituksia. Salilla käyn vaikka kerran viikossa tekemässä pääliikkeitä?

Nyt sen, mitä tarvin uusi ohjelma kotiin. Ei löydy mitään muutakun 1,5kg kahdet käsipainot ja muutettava 2kg-30kg käsipaino + tanko leujoille.

Jep, ois tarkotus polttaa 10kg-20kg rasvaa. Mitat 177/98, 15v.

Ihan mielenkiinnosta et miksi lopetat salilla käynnin kun kerran kuitenkin harjoittelu motivaatiota löytyy?

Niin ja tuohon rasvanpolttamiseen, niin se rasvahan ei pala sitten pelkällä punttien kolistelulla.

jos tekis muutamana kertana viikossa punnerrukset,leuat,vatsarutistukset, selkälihasliikkeet, hauiskääntöä käsipainoilla, kyykkyä.<-- vaikuttaako noi lihasten kasvuun?

Sali on kaukana, mulla ei riitä motivaatiota sinne pyöräilemiseen. Pyörä on paskana.

Rasvanpoltosta olen lukenut nyt suht. paljon, eli ei siitä huoleja.

Tavoitteena on nyt polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta. Eli onko kotona tehtävistä punnerruksista jnejne paljoo hyötyä? Pistää kyllä hikeä päälle kun voima+paino taso on miinuksella. Maksimissaan menee yhdellä kerralla 15 punnerrusta.

Meikä on aatellu ruveta käyttämään proteiinijauheita ja tarkotuksena ois ostaa fastin kovasti kehuttua muscle+:ssaa. Proteiinia pitäs kuulemma saada päivässä 2,5 kertaa oman painon verran, mutta toisesta lähteestä luin, että elimistö ei pysty käyttämään yli 30grammaa proteiinia kerrallaan. Kuinka paljon proteiinia tarvitaan ja milloin? Treenin tarkoituksena on kasvattaa lihaksia ja saada voimaa.

Tottakai punnerruksista ja leuoista jne on hyötyä. Ne kasvattaa lihaksiston kestävyyttä, polttaa rasvaa ja antaa sulle voimaa hallita omaa kehoa, mutta ei ne kasvata lihaksia. (kehittyy nopeasti)

E: Pistä reppuun painoja silleen. että jaksat tehä punnerruksia tms. 4x6-8 nii pitäs lihastenki ruveta kasvamaan, itellä ainaki toiminu ihan hyvin.

Laurii: Niinkuin wiitti sanoi, punnerrukset ja muut mitä sä voit kotona tehdä ei kauheasti lihasmassaa kasvata mutta rasvanpolttoon jne. ne soveltuu. Tee kuntopiirimäisesti vatsaa, selkää, kyykkyä omalla painolla tai noilla mitä sulla kotona on. Liikkeitä on vaikka kuinka paljon, käytä mielikuvitusta. Leukoja kannattaa vedellä jatkuvasti muttei montaa kerralla. Muutenkin, treenaa säännöllisesti ja usein mutta pidät treenit miellyttävinä niin jaksat kauemmin. Kunnon hiki pitää olla mutta älä yritä joka kertaa pusertaa kaikkea irti. Jos käyt kerran viikossa salilla niin tee tosiaan ne perusliikkeet, kyykky ja/tai maastaveto, penkki, lisäksi soutu tangolla ja ehkä pystypunnerrus (tossa järjestyksessä paitsi maastavedon voit laittaa soudun tilalle jos teet sen kyykyn kanssa samassa treenissä). Ei pikkuliikkeitä, ne habat voit hinkata kotona. Ja tärkein: osta uusi pyörä.

Meikä on aatellu ruveta käyttämään proteiinijauheita ja tarkotuksena ois ostaa fastin kovasti kehuttua muscle+:ssaa. Proteiinia pitäs kuulemma saada päivässä 2,5 kertaa oman painon verran, mutta toisesta lähteestä luin, että elimistö ei pysty käyttämään yli 30grammaa proteiinia kerrallaan. Kuinka paljon proteiinia tarvitaan ja milloin? Treenin tarkoituksena on kasvattaa lihaksia ja saada voimaa.

Voit ottaa vaikka sellaisen linjan, että pyrit syömään 2g/painokilo proteiinia. Eli jos painat 70kg, niin syöt 140g proteiinia päivässä.

Tuo 30g on aika yleinen ohje siihen kuinka paljon YHDELLÄ ruokailulla pitäis saada proteiinia. Tämä tarve tietysti riippuu henkilön koosta ja näinollen myös siitä päivän tarpeesta. ~30g/ateria on kuitenkin hyvä yleisohje johon kannattaa pyrkiä.

Tuota muscle+:aa sun kannattaa ottaa palautusjuomana treenin päätteeksi. 1-2 annosta varmasti riittää. Välipäivinä ei välttämättä tarvitse ottaa yhtään, vaan voit senkin edestä syödä ihan perusruokaa.

Tärkeintä on että syöt tasaiseen tahtiin koko päivän. Tässäkin ohjeena annetaan usein 3h välein, jonka olen myös itse todennut toimivaksi.

:anssi: ettei kroppa pystyisi käyttämään yli 30g protskua kerralla, tai että edes yhdellä aterialla...

Kylkiluut niin leveet, pientä jenkkakahvaa on, mutta siis kylkiluut keskimäärästä leveemmät eli kyljet näyttää isoilta vaikka vatsa on lauta.

Milläs liikkeillä sais lihasta kylkien/kylkiluiden kohdalle sopusuhtauttaakseni vartaloni muodot.

En tiiä suomenkielisiä nimi mutta tässä liikkeitä jotka antaa lihasta kylkiluiden seuduille:

External obliques &
Serratus magnus / Serratus anterior

Obliques -> Side bend

Serratus anterior (apulihas, sinänsä hankalampi kun ei mikään liike keskity itsestään siihen)
-> etunoja punnerruksia ja/tai muuta variaatioita

Onhan noita joo lisääki liikkeitä

Back
Ylös Bottom