Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Erikoinen dietti?

Kysyn dietistä, joka on heti alkuun järjettömän kuuloinen eikä varmasti kovinkaan terveellinen, mutta tuntuu vaan toimivan. Kommentteja?

Eli idea on, että aamulla juon kupin kahvia ja sen jälkeen kylmää jäävettä kokopäivän, ehkä työpäivän aikana noin reilu 2 litraa. Kun tulen töistä 16 jälkeen syö esim. ison lihan ja paljon kasviksia tai/ja rahkaa ja joskus ruispastaa. Syön siis melko KOOKKAAN annoksen, jotta nälkä lähtee varmasti.

Tämän jälkeen juon taas paljon vettä ja iltasella vielä saatan syödä vähän jotain esim. rahkaa, niin että ei ole nälkä kun menen nukkumaan. Syön aamuisin myös vitamiineja ja magnesiumia. Ja pyrin myös punttia nostelemaan dietin aikana jonkin verran. (voimavarojen mukaan) Dietin aikana puntti kuitenkin jää vähäisemmäksi.

Tämän kaavan noudattaminen alkuun on vaikeaa, mutta kroppa tottuu siihen paremmin alle viikossa. Kroppa ei varmastikaan tykkää, että se joutuu olemaan käytännössä ravinnotta 15-16 tuntia ja sitten se saa hyvinkin paljon ruokaa.

Ja tämä todella toimii, mutta ei ole kovinkaan miellyttävä dietti, mutta jotenkin melko helppo noudattaa joka tapauksessa. (sopii ainakin minulle)

Kysymyksiä?

1. Meneekö kroppa säästöliekille vai estääkö kerran päivässä suoritettu kunnon tankkaus säästöliekille menemisen?

2. Lähteekö lihakset kevyestä treenistä huolimatta?

3. Oletan, että yön aikana ihmisen elimistö tyhjentää ravintovarastot ja kun ihminen ei saa ruokaa aamusta, kroppa kuluttaa rasvavarastoja energiansa saamiseen? (vai estääkö ja missä vaiheessa tämä säästöliekki sen estää?)

4. Syy miksi en syö esim. lounasta on siinä, että työpaikkaruokalassa tuntuu järjettömältä syödä 6 euron edestä vain vähän ruokaa ja kun töistä tulen kotiin niin tuntuu, että minulla on silloinkin ihan yhtä kova nälkä olin sitten syönyt lounaalla tai en. Olen ihmetellyt tätä jo pitkään? Mistä johtuu?

Ja tiedän, että tää aiheuttaa "hohoijaa" reaktion monellakin palstalaisella ja tiedän että oikein tapa on syödä 3 tunnin välein pieniä aterioita, mutta silti toivoisin, että ihmiset kommentoisivat juuri tätä minun tapaa.

Kysyn dietistä, joka on heti alkuun järjettömän kuuloinen eikä varmasti kovinkaan terveellinen, mutta tuntuu vaan toimivan. Kommentteja?

Eli idea on, että aamulla juon kupin kahvia ja sen jälkeen kylmää jäävettä kokopäivän, ehkä työpäivän aikana noin reilu 2 litraa. Kun tulen töistä 16 jälkeen syö esim. ison lihan ja paljon kasviksia tai/ja rahkaa ja joskus ruispastaa. Syön siis melko KOOKKAAN annoksen, jotta nälkä lähtee varmasti.

Tämän jälkeen juon taas paljon vettä ja iltasella vielä saatan syödä vähän jotain esim. rahkaa, niin että ei ole nälkä kun menen nukkumaan. Syön aamuisin myös vitamiineja ja magnesiumia. Ja pyrin myös punttia nostelemaan dietin aikana jonkin verran. (voimavarojen mukaan) Dietin aikana puntti kuitenkin jää vähäisemmäksi.

Tämän kaavan noudattaminen alkuun on vaikeaa, mutta kroppa tottuu siihen paremmin alle viikossa. Kroppa ei varmastikaan tykkää, että se joutuu olemaan käytännössä ravinnotta 15-16 tuntia ja sitten se saa hyvinkin paljon ruokaa.

Ja tämä todella toimii, mutta ei ole kovinkaan miellyttävä dietti, mutta jotenkin melko helppo noudattaa joka tapauksessa. (sopii ainakin minulle)

Kysymyksiä?

1. Meneekö kroppa säästöliekille vai estääkö kerran päivässä suoritettu kunnon tankkaus säästöliekille menemisen?

2. Lähteekö lihakset kevyestä treenistä huolimatta?

3. Oletan, että yön aikana ihmisen elimistö tyhjentää ravintovarastot ja kun ihminen ei saa ruokaa aamusta, kroppa kuluttaa rasvavarastoja energiansa saamiseen? (vai estääkö ja missä vaiheessa tämä säästöliekki sen estää?)

4. Syy miksi en syö esim. lounasta on siinä, että työpaikkaruokalassa tuntuu järjettömältä syödä 6 euron edestä vain vähän ruokaa ja kun töistä tulen kotiin niin tuntuu, että minulla on silloinkin ihan yhtä kova nälkä olin sitten syönyt lounaalla tai en. Olen ihmetellyt tätä jo pitkään? Mistä johtuu?

Ja tiedän, että tää aiheuttaa "hohoijaa" reaktion monellakin palstalaisella ja tiedän että oikein tapa on syödä 3 tunnin välein pieniä aterioita, mutta silti toivoisin, että ihmiset kommentoisivat juuri tätä minun tapaa.

1. Eikös koko säästöliekki juttu ole vain pelkkä myytti, eikä kroppa lopeta energian kulutusta koskaan?

2. Uskon että lihakset lähtee.

3. Kalorit sisään kalorit ulos. Ei merkitystä vuorokauden ajalla.

4. Nyt alkaa menemään jo viimestään pelleilyks koko homma. Kannattaa syödä siellä töissä ja kotona ihan säännöllisesti(eväät)

Tuolla ideallassi varmasti laihdut, mutta ei tuossa mielestäni ole järkeä. Lihakset lähtee läskin mukana ja lopputulos on luu ja nahka.

1. Eikös koko säästöliekki juttu ole vain pelkkä myytti, eikä kroppa lopeta energian kulutusta koskaan?

4. Nyt alkaa menemään jo viimestään pelleilyks koko homma. Kannattaa syödä siellä töissä ja kotona ihan säännöllisesti(eväät)

Tuolla ideallassi varmasti laihdut, mutta ei tuossa mielestäni ole järkeä. Lihakset lähtee läskin mukana ja lopputulos on luu ja nahka.

Kiitos Upii vastauksista.

Niin uskoakko tuohon "säästöliekkiin/hätätilaan" vaiko sitten ei. Monethan puhuu näistä cheattipäivistä, että ne estää kroppaa menemästä säästöliekille ja että sen avulla laihtuminen ei yhtäkkiä stoppaa/hidastu vaan laihtuminen jatkuu.

Lihasten lähtö ei ole kyllä yhtään hyvä juttu ja tietysti lihasten lähteminen pudottaa sitä painoa ja näin saa sen käsityksen että olisi rasvaakin lähtenyt. Kuitenkin syön aika proteiinipitoista ruokaa, että ehkä se ainakin jotain auttaa tässä asiassa. (liha, rahka, tonnikala)

Tuosta vuorokauden ajasta lueskelin vasta hiljattain. Siinä perusteltiin, että aamulla kannattaisi liikkua, koska silloin kroppa käyttää energiankulutukseen rasvaa, koska muuten energiavarastot on yön takia tyhjillään. Näin ollen oletan että jos ei syö aamulla, niin kroppa edelleen joutuu ottamaan energiansa jostain ja jos ei ole muuta kun sitä rasvaa (ja tietysti lihaksia) niin elimistö on pakotettu nappaamaan energia niistä. Eli tähän tämä diettini varmaan perustuu, jos taas syö pitkin päivää niin aineenvaihdunta varmaan pysyy vauhdissa, mutta taas on sanottu, että kroppa käyttää sitä ruokaa sitten energiana eikä niinkään sitä rasvaa mitä kehossa on? (maallikon ajattelua ja lähteehän sitä rasvaakin tietysti, mutta kuinka paljon jos on muutakin ravintoa mitä kroppa voi kuluttaa)

Tarkoitan tuolla neljännellä kohdalla sitä, että jossain vaiheessa kävin syömässä kunnolla lounaalla ja kyllä se vaan alko näkyä pitemmällä ajalla vyötäisillä ja siitä huolimatta jouduin syömään uuden lämpimän aterian töiden jälkeen (oli kova nälkä). Nyt en syö lounasta ja tilanne on tietysti sama, töiden jälkeen on kova nälkä. Jotta homma pysyisi järkevänä minun pitäisi syödä paljon vähemmän lounaalla tai sitten ei ollenkaan, jotta ei sitä läskiä kertyisi. Ihmettelen edelleen sitä, että miten voi olla kova nälkä klo 16 jälkeen, jos on syönyt kunnon lounaan.

Eväät voisivat todella olla hyvä idea, että popsisi niitä sitten pitkin päivää, mutta tuntuu, ettei meikäläisen nälkä vaan kasvaa syödessä, mutta kaipa mä toimin samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Pitää vaan malttaa, että kroppa tottuu.

Mulle on vaan suuri nautinto, että saan syödä kerran päivässä tosi kunnolla. (tapa/tottunut)

Tuosta vuorokauden ajasta lueskelin vasta hiljattain. Siinä perusteltiin, että aamulla kannattaisi liikkua, koska silloin kroppa käyttää energiankulutukseen rasvaa, koska muuten energiavarastot on yön takia tyhjillään. Näin ollen oletan että jos ei syö aamulla, niin kroppa edelleen joutuu ottamaan energiansa jostain ja jos ei ole muuta kun sitä rasvaa (ja tietysti lihaksia) niin elimistö on pakotettu nappaamaan energia niistä. Eli tähän tämä diettini varmaan perustuu, jos taas syö pitkin päivää niin aineenvaihdunta varmaan pysyy vauhdissa, mutta taas on sanottu, että kroppa käyttää sitä ruokaa sitten energiana eikä niinkään sitä rasvaa mitä kehossa on? (maallikon ajattelua ja lähteehän sitä rasvaakin tietysti, mutta kuinka paljon jos on muutakin ravintoa mitä kroppa voi kuluttaa)

Ihminen laihtuu silloin kun se syö vähemmän kuin kuluttaa. Piste. Ei tämä perusfakta tule muuttumaan yhtään mihinkään. Aivan sama syötkö sen 1000-2000kcal yhdessä vai viidessä osassa pitkin päivää (noin niin kuin laihtumisen kannalta).

Myöskään sillä ei ole mitään merkitystä, mitä energiaa keho käyttää polttoaineena liikuntasuorituksen aikana.

Tää kannattaa lukea: http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?91255-Dieettaaminen-asiat-joilla-EI-ole-merkitystä

Tämä Julle-liike on mulle aivan uusi tuttavuus, mihin liikkeeseen/lihakseen sen tekeminen kohdistuu? :D

Vastaa aikalailla SJMV:tä, tanko vain on niskassa jolloin kädet ja yläselkä eivät tee mitään toisin kuin SJMV:ssä. Kohdistuu siis erityisesti takareisiin, tyylistä riippuen enemmän tai vähemmän myös pakaroihin ja alaselkään.

Mitä ootte mieltä noista painonnostajien kropista? Siis mun mielest siin ei oo mitää hienoo jos on paljo lihasmassaa megalihavuuden kustannuksella. Mielummin oisin langanlaiha ruikku ku megaläski voimapunkero!

Alotan P90X reeniohjelman ja olis muutama kysymys.

Mitä kannattaa syödä/juoda ennen treeniä ja kuinka paljon (min) ennen?

Entäs sitten reenin jälkeen (min)?

Treeniä siis 6 kertaa viikossa.

Olen 180/82 ja tuo paino on mielestäni ihan hyvä, kuhan saa hiukan muutettua sitä mistä se paino tulee =)

Muutenkin tuo ruokapuoli aivan hakusessa, tullut syötyä silloin kun on nälkä ja sitä millä nälkä lähtee, eli jos jotain hyviä vinkkejä siihen/joku hyvä ohjelma ruokailuun niin tervetullutta tietoa.

Mitä ootte mieltä noista painonnostajien kropista?

No ei tää kroppa ainakaan mun silmään pahalta näytä:
roxana_cocos.jpg

tai jos miehistä puhutaan, niin kelpaisi tällainen kroppa täälläkin varmaan aika monelle:
610x.jpg

Rautalangasta väännettynä: oikeasti vitun naurettavaa puhua "painonnostajan kropasta" pelkästään joidenkin supperraskaan isoimpien hirviöiden perusteella.

Siis mun mielest siin ei oo mitää hienoo jos on paljo lihasmassaa megalihavuuden kustannuksella. Mielummin oisin langanlaiha ruikku ku megaläski voimapunkero!

Mitä siihen superraskaaseen taas tulee, niin se ei ole mikään missikilpailu, sen enempää kuin vaikkapa kuulantyönnön huippukisat, sumopaini tai voimanoston raskaimmat sarjatkaan, vaan siinä mitataan tuloksia eikä mitään muuta. Kyllä mun mielestäni vaikkapa Rezazadehille ja Chemerkinille pitää antaa respectiä, vaikkei niitten mitoilla ehkä olisi ihan CBB:n painoluokkiin mahduttukaan. Jos jonkun mielestä siinä "ei ole mitään hienoa", että nämä "megaläskit voimapunkerot" ottavat suorille käsille rautoja, joita suurin osa ihmisistä ei vuosien työlläkään saa edes maasta irti, niin joopa joo...

aivan nää on näitä ikuisia stereotypioita, eli kun kerran on nähny oikein karmeen näkösen painonnostajan/voimanostajan niin samantien kaikki on läskejä ja muodottomia ihravuoria.
sitä paitsi jos puhutaan nimenomaan painonnostajasta (joiden lajiin kuuluu siis työntö ja tempaus) on aika outoo viitata niiden kroppaan. Yleensä mitä on tullut painonnostoa katteltua niin jalat siinä lähinnä erottuvat ei niinkään ylävartalo, koska suurilta osin se työ tehdään jaloilla.

e. ainiin kevennys unohtui

Powerlifter-Gas-Mask--37429.jpg

luulisin että Vapermannilla on mennyt voimanostajat ja painonnostajat sekasin. Painonnostajien kropissa ei oo mitään vikaa mutta voimannostajat on kyl joskus melkosia läskejä

Varmaan voimanostajilla toi lihavuus on viellä yleisempää kun painonnostajilla? Se on vaan niin, että kun tähdätään huipulle ja tavoitteena on pelkkä voima niin ei siinä mitään dieettejä pidetä, ku bulkataan vaan. Voimanostajille siitä läskistä ei liiemmin haittaa taida olla.
Toisaalta on niitä suht. kireitä, tai ainakin kohtalaisen rasvaprosentin omaavia huippunostajiakin ja kieltämättä se näyttää huomattavasti paremmalle. Se vaan ei oo kilpailun pointti. Tällaisen harrastelijan sitten taas kannattaa varmaan jo kattoa vähän ettei ihan läskiksi paisu, ainakaan jos ei ole mitkään kisat mielessä.

Niinhän se on melkein jokaisessa voimaa vaativassa lajissa, että löytyy sekä tiukkoja että löysempiä kroppia. Kuulantyöntö, moukarinheitto, painonnosto, voimanosto, voimamiesurheilu... you name it. Vapermanilta sellainen ajattelematon ja tietämätön aivopieru ja typerä posti. Ei voimalajeissa mitaleja ulkonäön perusteella jaeta.

Tottahan se on että ulkonäkö ei ole kriteeri kun katotaan kuka saa suurimman rautapötkäleen ilmaan, mutta otin vaa esiin sen pointin, että monet on aika pullea-vartaloisia karjuja!

Mihin lihaksiin ylätalja rinnalle vaikuttaa? Selkä suorana vedettynä, leveä vastaote.

siis perus ylätaljaveto eteen (rinnan paikkeille) vaikuttaaa leveään selkälihakseen, isoon liereälihakseen.
avustavina lihaksina toimii epäkäslihas ja hauis

e. :jahas:

luulisin että Vapermannilla on mennyt voimanostajat ja painonnostajat sekasin.

Toivottavasti kukaan ei nyt täällä niin kuutamolla ole, että tuollaisessa nillitysviestissä vielä sekoittaisi kaksi aivan eri lajia keskenään.

Varmaan voimanostajilla toi lihavuus on viellä yleisempää kun painonnostajilla? Se on vaan niin, että kun tähdätään huipulle ja tavoitteena on pelkkä voima niin ei siinä mitään dieettejä pidetä, ku bulkataan vaan.

Aika sama se varmaan molempien sarjojen superraskaassa on, suurin osa nostajista on helvetin isoja, osa vielä isompia ja seassa sitten muutama pienempi, tiukempi ja silti kilpailukykyinen pakkaus (voimanostossa vaikka Kontantinovs, painonnostossa aikanaan esim. Pisarenko ja nykyään Chigishev). Kummassakaan lajissa pelkkä hirveä kehonmassa ja 30% rasvaprosentti ei itsessään yleensä tuo etua, muutenhan lavat olisivat täynnä 200-kiloisia nostajia.

Toisaalta on niitä suht. kireitä, tai ainakin kohtalaisen rasvaprosentin omaavia huippunostajiakin ja kieltämättä se näyttää huomattavasti paremmalle. Se vaan ei oo kilpailun pointti. Tällaisen harrastelijan sitten taas kannattaa varmaan jo kattoa vähän ettei ihan läskiksi paisu, ainakaan jos ei ole mitkään kisat mielessä.

Siinä tuli asia pähkinänkuoressa:thumbs:.

Bonuksena vielä, Chemerkin on yksi painavimpia nostajia mitä painonnoston huipulla on nähty ja painonnostajaksi vielä melko hidas ja jäykkä, raa'alla voimalla nostava mörkö. Silti mies ja rauta liikkuvat sen verran iloisesti, että en mä sitä ihan heti pelkäksi läskipunkeroksi nimittäisi:
http://www.youtube.com/watch?v=NG9I_S2r2q0

Back
Ylös Bottom