Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko suorinjaloin maastaveto korvattavissa jollain muulla liikkeellä, mahdollisesti yhtä tehokkaallakin? Ei huvittaisi alkaa vöitä käyttämään ja eikö tuossa ole selkä aika kovilla isoilla painoilla muutenkin?

Yksi kysymys tuosta kevyestä viikosta. Lisätäänkö kevyellä viikolla toistoja? Jos kunto-ohjelmassa on vaikkapa 3x8, niin tehdäänkö kevyellä viikolla sama 3x8, mutta vaan 50% painolla? Vai tehdäänkö pikemminkin 3x12 tai 3x15? Tuskin tähän oikeata vastausta on ja selvää kai on että kevyen viikon pitää olla joka tapauksessa kevyt..

Mistä saa halvalla ostettua voimapyörän? Yhdessä threadissa luki 300mk, eli selvästi uudempaa tietoa tarvittaisiin :)

Yksi kysymys tuosta kevyestä viikosta. Lisätäänkö kevyellä viikolla toistoja? Jos kunto-ohjelmassa on vaikkapa 3x8, niin tehdäänkö kevyellä viikolla sama 3x8, mutta vaan 50% painolla? Vai tehdäänkö pikemminkin 3x12 tai 3x15? Tuskin tähän oikeata vastausta on ja selvää kai on että kevyen viikon pitää olla joka tapauksessa kevyt..

Mistä saa halvalla ostettua voimapyörän? Yhdessä threadissa luki 300mk, eli selvästi uudempaa tietoa tarvittaisiin :)

Kevyen viikon toteutukseen on monta tapaa. Samoilla toistoilla ja sarjoilla, mutta hiukan pienemmillä painoilla. Samoilla painoilla, mutta sarjoja vähemmän, tai esimerkiksi vetämällä kevyt viikko kevennetyllä 1-jakoisella. Tai vähentämällä tavoitetoistomäärää.

Kevyellä viikolla on tarkotus antaa kropalle lepoa ja antaa sen palautua. 50% asti en painoja tiputtaisi, ainakin mulla on todella jumissa paikat ekan kunnon treenin jälkeen. Esim. jos sarjapaino on 100kg ja vaikka se 3x8, niin kevyellä viikolla se voi olla esim. 3x6 70kg. Pääasia kunhan kevennät selkeästi sillä viikolla.

Kävin tänään paikallisessa kuntosalilla keskustelemassa kuntosaliohjaajan kanssa. Hän lupasi tehdä itselleni henkilökohtaisen 2kk treeniohjelman hintaan 45e (+20e laiteopastuksesta joka tulee automaattisesti) eli yhteensä 65e. Tuli mieleen että onko tämä halpa, kallis vai "normaalihintainen" tälläisestä ohjelmasta? Mitään testejä ei ainakaan vielä otettu, täytin vain kaavakkeen missä kysyttiin perustietoja kuten esim. paino, pituus, sairaudet, ennen/tällä hetkellä muu harrastettava liikunta sekä lisäksi kysyttiin mitä kuntosaliharjoitukselta itse odottaa...

Kävin tänään paikallisessa kuntosalilla keskustelemassa kuntosaliohjaajan kanssa. Hän lupasi tehdä itselleni henkilökohtaisen 2kk treeniohjelman hintaan 45e (+20e laiteopastuksesta joka tulee automaattisesti) eli yhteensä 65e. Tuli mieleen että onko tämä halpa, kallis vai "normaalihintainen" tälläisestä ohjelmasta? Mitään testejä ei ainakaan vielä otettu, täytin vain kaavakkeen missä kysyttiin perustietoja kuten esim. paino, pituus, sairaudet, ennen/tällä hetkellä muu harrastettava liikunta sekä lisäksi kysyttiin mitä kuntosaliharjoitukselta itse odottaa...

Siis 45 euroa siitä, että joku ettii sulle pakkotoistolta toimivan 1- tai 2-jakoisen ohjelman? Ja 20 euroa siitä että näyttää miten vatsalihas kone toimii? En kyllä todellakaan maksaisi tuosta yhtään mitään... Jos tyyppi on tarpeeksi pätevä opettamaan maastavedon, kyykyn, rinnallevedon, yms vaikeiden liikkeiden tekniikat kunnolla, niin sitten ehkä. Tuo 'laiteopastus' vain kuulostaa uskomattomalta kusetukselta.

Siis 45 euroa siitä, että joku ettii sulle pakkotoistolta toimivan 1- tai 2-jakoisen ohjelman? Ja 20 euroa siitä että näyttää miten vatsalihas kone toimii? En kyllä todellakaan maksaisi tuosta yhtään mitään... Jos tyyppi on tarpeeksi pätevä opettamaan maastavedon, kyykyn, rinnallevedon, yms vaikeiden liikkeiden tekniikat kunnolla, niin sitten ehkä. Tuo 'laiteopastus' vain kuulostaa uskomattomalta kusetukselta.

EI se ny ihan näin mee, on se aikatavalla eri juttu et joku tekee just sulle sen ohjelman ku otat pakkiselta..

EI se ny ihan näin mee, on se aikatavalla eri juttu et joku tekee just sulle sen ohjelman ku otat pakkiselta..

Minkälaisen ohjelman uskot asiakkaan saavan? Tuosta Villelj:n viestistä päätellen ohjelmaan kuuluisi pelkkiä laiteliikkeitä. Kehtaisin väittää, että joku täälläkin hyväksi todettu 1-jakoinen(esim Golden Six) tai 2-jakoinen(elaston ketjusta löytyy näitä) on huomattavasti parempi kuin nykyajan hienostosalin siivoojan tekemä viritys. Ihan oma mielipide tietysti, eli eri mieltä saa ja pitääkin olla :)

Jees

Eli voisko joku tehdä mulle nyt sellasen perusteellisen treeniohjelman? siis haluun nää mun narut vähä kasvamaan, sekä pienet tissitkin ois kiva saada! :jahas:

mul ei oo tosiaan mitään hajuu et mikä on talja tai scott tai ranskalainen punnerrus jne!

eli juurta jaksaen jos joku haluis kertoo mulle nää kaikki. oon kyllä kovin yrittänyt ettiä, että miten liikkeet tehään, mutta tuloksetta.

niin, ja pitääkö mun käydä ostamas jostain prismasta joku iso proteiinipussi ja vetää se huiviin vai miten noiden proteiinijen kanssa jne?

joku 3x salil/viikko ois hyvä mulle. :)

Kiitoksia kaikille vaivaanähdeille jo etukäteen! ;)

Minkälaisen ohjelman uskot asiakkaan saavan? Tuosta Villelj:n viestistä päätellen ohjelmaan kuuluisi pelkkiä laiteliikkeitä. Kehtaisin väittää, että joku täälläkin hyväksi todettu 1-jakoinen(esim Golden Six) tai 2-jakoinen(elaston ketjusta löytyy näitä) on huomattavasti parempi kuin nykyajan hienostosalin siivoojan tekemä viritys. Ihan oma mielipide tietysti, eli eri mieltä saa ja pitääkin olla :)

Kerroin kyllä kyseiselle henkilölle että nyt olen tehnyt omapäisesti vapailla painoilla ( Starting Strength yrittänyt ainakin) ja pidän sitä mielekkäänä. 2-jakoista ohjelmaa ilmeisesti alkaa tekemään, ennen en olekkaan muita kuin 1-jakoisia kokeillut.. Jotenkin kyllä olin lukevinani rivienvälistä että laitteita on tulevaan ohjelmaan tulossa myöskin. No otin kuitenkin tuon treeniohjelman tilaukseen ja parin viikon päästä sen saan, johtuen omista vkln kiirreistä kun lauantaiksi ehdotettiin tuota "opastuspäivää" kävijämääristä johtuen... Jos osoittautuu ihan sudeksi niin loppuvuosi mennään sitten pakkiksesta otetuilla ohjelmilla (taas)

Eikä muuten ole mikään "nykyajan hienostosalin siivooja" tämä ihminen, vaan ymmärtämäni mukaan vuosia tehnyt kunto-ohjelmia sekä ravintomääräyksi. Käyntikortissa luki Terveyskonsultti(xtravaganza klubi)
Ellen sitten ole ymmärtänyt TÄYSIN väärin...

Eli voisko joku tehdä mulle nyt sellasen perusteellisen treeniohjelman? siis haluun nää mun narut vähä kasvamaan, sekä pienet tissitkin ois kiva saada! :jahas:

mul ei oo tosiaan mitään hajuu et mikä on talja tai scott tai ranskalainen punnerrus jne!

eli juurta jaksaen jos joku haluis kertoo mulle nää kaikki. oon kyllä kovin yrittänyt ettiä, että miten liikkeet tehään, mutta tuloksetta.

niin, ja pitääkö mun käydä ostamas jostain prismasta joku iso proteiinipussi ja vetää se huiviin vai miten noiden proteiinijen kanssa jne?

Opettelet eka liikkeet kuntoon, ja pyydät opastusta kokeneemmilta siellä salilla. Mave,kyykky ja penkki yleensä tarvii sitä opastusta aloittelijoilla. En halua että kukaan rikkoo turhaan selkäänsä huonon tekniikan takia, tai näyttää pelleltä siellä salilla :D

Sen jälkeen kun tekniikka on hallussa niin ota ohjelmaksi arnoldin golden six:

-Kyykky 4x10
-Penkki 3x10
-Leuanveto 3x max
-Pystypunnerrus 4x10
-Hauiskääntö tangolla 3x10
-Vatsalihakset 3-4xmax

Liikkeet:
Alatalja
Ylätalja (Vaijeri versio tutumpi)
Scott hauiskääntö
Ranskalainen punnerrus (Yleensä tangolla)

Jos englannin kieli sujuu yhtään niin tässä loistava sivu liikkeiden ja lihasten opetteluun :)

Palautusjuomaksi kannattaa hankkia jossain vaiheessa maltoa ja proteiinia. Se riittää ihan hyvin kokeneillekkin treenaajille. Valmiit systeemit on vaan rahan hukkaa IMO. Niitä sitten kannattaa sekoitella niin että maltoa vajaa desi ja protua reilu desi. Ei tuohon mitään kiveen hakattuja määriä oo.

Edit. Joo tosiaan kannattaa tutkailla foorumia. Tuossa tosi hyvä threadi ens alkuun: http://www.pakkotoisto.com/vbulleti...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä

:eek:,Jos kaksikin tuntia viitsisit selailla foorumia >aloittelijoiden osio ja>ravinto,asiat alkaisi selkiytymään.Foorumit on toki keskustelua varten,mutta,enkä nyt halua v*****la,ihan noin:david:ei saa olla:D

Kerroin kyllä kyseiselle henkilölle että nyt olen tehnyt omapäisesti vapailla painoilla ( Starting Strength yrittänyt ainakin) ja pidän sitä mielekkäänä. 2-jakoista ohjelmaa ilmeisesti alkaa tekemään, ennen en olekkaan muita kuin 1-jakoisia kokeillut.. Jotenkin kyllä olin lukevinani rivienvälistä että laitteita on tulevaan ohjelmaan tulossa myöskin. No otin kuitenkin tuon treeniohjelman tilaukseen ja parin viikon päästä sen saan, johtuen omista vkln kiirreistä kun lauantaiksi ehdotettiin tuota "opastuspäivää" kävijämääristä johtuen... Jos osoittautuu ihan sudeksi niin loppuvuosi mennään sitten pakkiksesta otetuilla ohjelmilla (taas)

Eikä muuten ole mikään "nykyajan hienostosalin siivooja" tämä ihminen, vaan ymmärtämäni mukaan vuosia tehnyt kunto-ohjelmia sekä ravintomääräyksi. Käyntikortissa luki Terveyskonsultti(xtravaganza klubi)
Ellen sitten ole ymmärtänyt TÄYSIN väärin...

Selvä homma :) Jaathan sitten sen ohjelman vielä täällä niin saadaan arvostella.

Elikkä pääsin armeijasta heinäkuun puolessavälin pois, jonka jälkeen aloitin salilla reenaamisen. Lihat ovat palautuneet hyvin siitä kun ennen inttiä reenasin(siitä merkkinä esim. pari raskausarpea hauiksessa). Lisäsin ruoan määrää ja painoni nousi samoihin kuin ennen inttiä abaut 90kg(pituus 185). Ongelmaksi on nyt muodostunut penkin sarjapainot, sarjapainot ovat jämähtäneet 80kg jolla tulee 4 toistoa. Ennen inttiä tein vajaalla 90kg:llä. Reenasin tähän asti kaksijakoisella ja pari viikkoa sitten vaihdoin nelijakoiseen. Aluksi luulin että kaksiajkoisella reenatessa ei rinta ja ojentajat saanut tarpeeksi lepoa mutta kuvittelin kai? Mikä neuvoksi kokeneemmilta? :hyvä:

Back
Ylös Bottom