Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kappas, provo J88 kömpinyt taas jostain luolasta. Annan saman neuvon kuin aikaisemminkin; lopeta kuntosali harrastus ja pyydä ylläpitoa mitätöimään käyttöoikeutesi.

Kappas, provo J88 kömpinyt taas jostain luolasta. Annan saman neuvon kuin aikaisemminkin; lopeta kuntosali harrastus ja pyydä ylläpitoa mitätöimään käyttöoikeutesi.

Siis kysyin vain muiden kokemuksista. Itselleni nyt vain on käynyt näin. Soitin opintoohjaajalle ja kysyin tämän hetkistä tilannetta ja sanottiin, että todistusta ei ole enää mahdollista saada.

Ja kerro sitten, mitä muita tapoja on saada reilusti lisää lihasmassaa ja voimaa?

No jos on 2,5 vuotta treenannu niin ei se penkki voi millään ilveellä olla 45kg, vaan paljon enemmän, vaikket olisi penkkiin katsonutkaan kun olet treenannut. :jahas:

Riittääköhän 1-jakoisessa ohjelmassa penkkaaminen etuolkapäille? Tarkoituksena olisi lisätä ohjelmaan(golden six) liikkeitä ja tehdä 2 sarjaa kaikkea. Eli ohjelma muuttuisi seuraavasti:

Kyykky(en ole tehnyt selän kipuilun vuoksi) 4x->prässi tai reiden ojennuksia, reidenkoukistuksia, pohkeet, 2 sarjaa per liike

Niskan takaa punnerrus 4x ja penkki 3x->penkki 2x, vino penkki 2x, sivuolkapäät 2x, takaolkapäät 2x

Leuanveto 3x->leuanveto 2x, alatalja 2x, kohautukset 1x

Hauiskääntö 3x->Hauiskääntö 2x(tai 1x+vastaote leuanveto 1x), kapea penkki 2x

Onko mitään järkeä...? Aikaa ei tunnu menevän yhtään enempää kuin alkuperäiselläkään ohjelmalla, mutta osumaa tuntuu tulevan paremmin kaikkialle.

Vaiha tuo prässi vaikka bulgarialaiseen kyykkyyn tai asklelkyykkyyn ja ota reidenojennukset poies. Mielummin penkki yhtenä päivänä ja vinopenkki sitten seuraavana ja itse jättäisin alataljan pois vuorottelisin mielummin sitten leukoja ja kulmasoutua. Pääpointti 1-jakoisessa ja Golden Six ohjelmassa on kuitenkin suurien liikkeiden tekeminen.

No, olen sen verran heikko ja laiha, että tuon enempää ei noussut.

Todistusta ei ole enää mahdollista saada, kuin aloittamalla alusta. Ja sitä en tee. 7 vuotta menisi 3 vuoden tutkinnon saavuttamiseen.

Mutta elopaino pitäisi saada tuohon 100 kiloon (mahdollisimman vähän läskiä mukana) ja kyykyn, maven ja penkin yhteistulos 600 kiloon. Mutta onko tuo mahdollista, jos penkkikään ei ole enempää kuin 45 kg? Työt pitäisi vissiin ainakin lopettaa, koska siinä on aika paljon fyysistä rasitusta?

Olen nyt tehnyt kaksijakoista syyslomasta joulukuun alkuun saakka, sitten lomalla jumppailin pari viikkoa paikallisella kuntosalilla (joka ei sisältänyt edes levytankoa, eli laitepumppailua vaan) ja tapaninpäivästä olen ollut totaalitauolla puntin kanssa. Ajattelin jatkaa samalla ohjelmalla mutta muuttaa toistopituuksia hieman. Tähän asti olin tehnyt pääliikkeissä 3x6 ja muissa liikkeissä 2-3x8-12. Onko järkevää jatkaa siten, että teen joka toisen kuukauden pääliikkeitä 3x8 ja apuliikkeitä 2x8-12, ja toisen kuukauden pääliikkeitä 2x6 ja apuliikkeitä 2x8 ?

Tajusiko joku...
????

Vaiha tuo prässi vaikka bulgarialaiseen kyykkyyn tai asklelkyykkyyn ja ota reidenojennukset poies. Mielummin penkki yhtenä päivänä ja vinopenkki sitten seuraavana ja itse jättäisin alataljan pois vuorottelisin mielummin sitten leukoja ja kulmasoutua. Pääpointti 1-jakoisessa ja Golden Six ohjelmassa on kuitenkin suurien liikkeiden tekeminen.

Olinkin kokonaan unohtanut bulgarialaisen kyykyn, joku aika sitten näin tuota tehtävän ja totesin liikkeen erinomaiseksi. Kiitos :)

Jos vuorottelen penkkiä ja vinoa penkkiä, kannattaisiko pystypunnerrus pitää mukana ohjelmassa? Tuntuu menevän pystypunnerrus aika pitkälti etuolkapäille ja ojentajille, ja tahtoisin enemmän rasitusta juuri sivu- ja takaolkapäille. Oikeastaan tällä hetkellä tuolla ei ole niin suurta merkitystä, koska treenaan hetken aikaa miinuskaloreilla, mutta kun jatkan plussilla olisi kiva saada kokoa sivu- ja takaolkapäille jotka ovat selvästi jäljessä.

Todistusta ei ole enää mahdollista saada, kuin aloittamalla alusta. Ja sitä en tee. 7 vuotta menisi 3 vuoden tutkinnon saavuttamiseen.

Mutta elopaino pitäisi saada tuohon 100 kiloon (mahdollisimman vähän läskiä mukana) ja kyykyn, maven ja penkin yhteistulos 600 kiloon. Mutta onko tuo mahdollista, jos penkkikään ei ole enempää kuin 45 kg? Työt pitäisi vissiin ainakin lopettaa, koska siinä on aika paljon fyysistä rasitusta?
Ei pahalla, mutta näiden sun postauksies perusteella peli on menetetty jo ajat sitten.

Tuli muuten mieleen, että mitä oikein tahdot, jos meinaat työsikin lopettaa treenaamisen takia? Olet jo tuhlannut monta vuotta elämästäsi treenaamiseen, et ole kehittynyt, kusit koulun ja meinaat työtkin lopettaa?

Nyt eilen kokeilin muutaman viikon tauon jälkeen eri liikkeitä ja penkistä nousi ainoastaan 45 kiloa. Syy tähän on tuo selkä, joka meni maastavedossa todella huonoon kuntoon. Puoleentoista viikkoon ei oikeastaan pystynyt edes kävelemään. 80 kiloa yritin nostaa ja koko selässä nitkahti ja alkoi vihloa. Penkissä ei pääse kunnolla nostelemaan oikein mitään.

Kyykyssä ei mennyt edes tanko ylös, sen verran selkää vihloi. Uusi vuosi meni käytännössä sängyssä maaten.

Joku täällä ohjeisti, että ottaisin jouluksi tavoitteeksi 60 kiloa penkistä. Eihän tässä olla kuin 15 kiloa jäljessä ja tavoiteaika oli reilu pari viikkoa sitten.

Ei oikein enää tiedä, miten menetellä. Reilu kaksi ja puoli vuotta treenattu ja penkkimaksimi 45 kiloa. Kellä on tällaisella treenitaustalla huonommat tulokset kuin itsellä? Opiskelutodistus jäi saamatta, kun panostin treenaamiseen enemmän. Joskus oppituntien tilalle menin salille treenaamaan, kokeet jäi sitä myöten tekemättä, jne. Joutuisin käymään koko kolmen vuoden tutkinnon alusta lähtien, jos meinaisin todistuksen saada.

Lukuisia työpäiviä jäi tekemättä, kun päätin palautella itseäni edellisen treenipäivän jäljiltä. Ts. yritin nukkua niin hyvin kuin mahdollista. Tuosta tuli sitten työnantajalta paskaa palautetta, joka vaikuttaa edelleen. Kaiken lisäksi selkä jumissa, jne.

Tällä hetkellä tulokset ovat samoja kuin aloittaessani ja elämää mennyt runsaasti hukkaan turhan takia. Jos olisin tämän tiennyt, niin en ikinä olisi halunnut innostua mistään treenaamisesta.

Onko muilla mitään vastaavanlaisia kokemuksia?

Jos tämä kaikki olisi totta, olisin todella pahoillani puolestasi ja kehottaisin hakemaan jotain ammattiapua ongelmiisi.

PASKANJAUHANNAN voisit silti lopettaa.

Teen joidenkin pienten lihasten kanssa siten, että teen ekan sarjan jo tosi kovaa ja sitten vaikka painoja pudottaakin seuraavaan sarjaan, niin ei silti nouse yhtä montaa toistoa. Olisiko aina syytä treenata siten, että seuraavan sarjan tekee joko samalla painolla tai korottaa painoja, vai onko tuo mainitsemani tapa myös kelvollinen? Onko tässäkin sama homma että välillä olisi hyvä vaihtaa tyyliä jotta saa erilaisen ärsykkeen?

En nyt tiedä ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta ota joku fiksu progressio tuohon reeniin. Jos esim. saat hauiskäännössä 2x8x15kg niin ensi kerralla kokeile saada esim. 3x8x15kg ja sitten kohti kymppejä. Kun tulee 3x10x15kg niin lisää painoa ja setti alusta. Monella tavalla voi tehdä, mutta tuo nyt on vain yksi esimerkki. Aloita painosta jota ei joudu vikassa sarjassa naama irvessä vääntämään. Eli jos nyt tulisi kasit sillä 15kilolla tiukasti niin alota esim. 10kg hantteleilla ja siitä ylöspäin.

Olinkin kokonaan unohtanut bulgarialaisen kyykyn, joku aika sitten näin tuota tehtävän ja totesin liikkeen erinomaiseksi. Kiitos :)

Jos vuorottelen penkkiä ja vinoa penkkiä, kannattaisiko pystypunnerrus pitää mukana ohjelmassa? Tuntuu menevän pystypunnerrus aika pitkälti etuolkapäille ja ojentajille, ja tahtoisin enemmän rasitusta juuri sivu- ja takaolkapäille. Oikeastaan tällä hetkellä tuolla ei ole niin suurta merkitystä, koska treenaan hetken aikaa miinuskaloreilla, mutta kun jatkan plussilla olisi kiva saada kokoa sivu- ja takaolkapäille jotka ovat selvästi jäljessä.

Voihan pystypunnerrus korvata vinopenkin tai penkin tiettynä treenipäivänä. Jos perus asiat on kunnossa ja treenivuosia takana, niin silloin selkeästi vaikeammin kehittyvien lihasryhmien priorisointi mukaan ohjelmaan. Face pullin voisi ottaa ohjelmaan mukaan sivu- ja takaolkapäille.

Vaikkei vuoden salikokemuksella nyt kauheasti toisia neuvota, niin aina niistäkin vähistä saa jotain irti, muille jaettavaksi. ;)

Tää ei nyt ole pelkästään sulle nann3 tarkoitettu, mutta jos tosiaan sitä kokemusta on vähän, eikä tieto ole varmaa, niin silloin kannattaa opetella olemaan hiljaa ja oppimaan kokeneemmilta.

Sinällään siinä ei ole mitään vikaa, jos neuvot muita aloittelijoita esim. syömään enemmän ja paremmin, panostamaan lepoon ja treeniin riittävästi jne. mutta se, että ilman huomattavia voima/koko saavutuksia aletaan huutelemaan parhaista voiman-/massankasvatustavoista sunmuista on naurettavaa.

fedit: Pahimmillaanhan muuten neuvot jonkun tekemään jotain aivan päin vittua, mistä voi seurata vammautuminen.

Jos oikeasti haluaa neuvoja siitä, miten tullaan isoksi ja vahvaksi, pitää kuunnella kokeneita, isoja ja vahvoja kavereita, jotka mielellään olisivat vielä selvinneet treeniurastaan ilman vammautumisia.

Mä en turhaan jakele neuvoja asioista, jotka ovat joko subjektiivisia, tai mistä olen epävarma, koska ~8v on-off treenitaustastani koen tuloksellista olleen lähinnä viimeisen vuoden.

Parhaat neuvot mitä mulla on aloittelijoille antaa, on seuraavat:

KISS = Keep it simple stupid.
Treenaa kovaa ja tarpeeksi.
Syö paljon.
Lepää riittävästi.
Toista.

älä sitä penkkiä turhaan murehdi, kyllä se siitä kehittyy pikkuhiljaa sitä mukaa kun rintalihakset/ojentajat kehittyy, ota esim. jokin 1-jakoinen ohjelma ja ala sillä veivaamaan. kehitys ei tapahdu hetkessä, kärsivällisyyttä hyvä mies, teet penkkiä vaikka sen pari kertaa viikkoon, tai sit kerta viikkoon ja sen rinnalle joitain muita eristäviä liikkeitä rintalihaksille kuten vinopenkkiä. kyllä ne tulokset alkaa sieltä varmasti pikkuhiljaa. itsellä on myös ollut ongelmia penkkituloksen kasvattamisessa, ja maksimia en kehtaa tänne ees postaa, alkaa muuten porukkaa pikkasen naurattaan ku painot on esikoululaisen voimatasoa :) tsempit sulle reeneihin.
eli viel kerran älä tuijota koko ajan sitä penkin maksimin nousua, kyllä se siitä pikkuhiljaa noussee. sit jossain vaiheessa koitat lisäillä vähän lisää limppua tankoon katsoaksesi nouseeko enemmän

älä sitä penkkiä turhaan murehdi, kyllä se siitä kehittyy pikkuhiljaa sitä mukaa kun rintalihakset/ojentajat kehittyy, ota esim. jokin 1-jakoinen ohjelma ja ala sillä veivaamaan. kehitys ei tapahdu hetkessä, kärsivällisyyttä hyvä mies, teet penkkiä vaikka sen pari kertaa viikkoon, tai sit kerta viikkoon ja sen rinnalle joitain muita eristäviä liikkeitä rintalihaksille kuten vinopenkkiä. kyllä ne tulokset alkaa sieltä varmasti pikkuhiljaa. itsellä on myös ollut ongelmia penkkituloksen kasvattamisessa, ja maksimia en kehtaa tänne ees postaa, alkaa muuten porukkaa pikkasen naurattaan ku painot on esikoululaisen voimatasoa :) tsempit sulle reeneihin.
eli viel kerran älä tuijota koko ajan sitä penkin maksimin nousua, kyllä se siitä pikkuhiljaa noussee. sit jossain vaiheessa koitat lisäillä vähän lisää limppua tankoon katsoaksesi nouseeko enemmän

Turhaan yrität, J88 on foorumin motivaatiotrolli, sitä on yrittänyt kutakuinkin kaikki neuvoa korottamaan penkkiä yms. mutta aina se vaan jatkaa tota mussutustaan.

Sovitaanko niin, että sä et enää kirjoittele tähän ketjuun. Jos on niin helvetin vaikeeta, niin vaihda lajia. Sua on kuitenkin yritetty neuvoa jo niin saatanan monta kertaa, että on jo kumma jos ei mene opit kaaliin.

Tää ei nyt ole pelkästään sulle nann3 tarkoitettu, mutta jos tosiaan sitä kokemusta on vähän, eikä tieto ole varmaa, niin silloin kannattaa opetella olemaan hiljaa ja oppimaan kokeneemmilta.

Sinällään siinä ei ole mitään vikaa, jos neuvot muita aloittelijoita esim. syömään enemmän ja paremmin, panostamaan lepoon ja treeniin riittävästi jne. mutta se, että ilman huomattavia voima/koko saavutuksia aletaan huutelemaan parhaista voiman-/massankasvatustavoista sunmuista on naurettavaa.

fedit: Pahimmillaanhan muuten neuvot jonkun tekemään jotain aivan päin vittua, mistä voi seurata vammautuminen.

Jos oikeasti haluaa neuvoja siitä, miten tullaan isoksi ja vahvaksi, pitää kuunnella kokeneita, isoja ja vahvoja kavereita, jotka mielellään olisivat vielä selvinneet treeniurastaan ilman vammautumisia.

Mä en turhaan jakele neuvoja asioista, jotka ovat joko subjektiivisia, tai mistä olen epävarma, koska ~8v on-off treenitaustastani koen tuloksellista olleen lähinnä viimeisen vuoden.

Parhaat neuvot mitä mulla on aloittelijoille antaa, on seuraavat:

KISS = Keep it simple stupid.
Treenaa kovaa ja tarpeeksi.
Syö paljon.
Lepää riittävästi.
Toista.

Jokaiseen neuvooni olen liittänyt että MINUN MIELESTÄNI eli se ei ole silloin mistään kirjasta opittua, koita nyt hyvä mies tajuta! Olen oppinut neuvoni käytännössä. Ei täältä muidenkaan vinkkien mukana saa mitään vakuutuksia. Tottakai, se on niin ettei kaikki neuvot kaikille sovi, ihmisiä on katsos erilaisia. Ja jos haluat vielä jatkaa tätä niin laita mulle privaa, niin ei mene tämä topicci paskanjauhantaan. Ensin kirjoitetaan asiallisesti ja loppuviestissä rupeaa paska haisemaan.

Back
Ylös Bottom