Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

millanen sun kädet+olat päivä on?

pystypunnerrus kp x 3-4
viparit sivulle x 3
takaolkalaite x 3
dippi/kapee penkki x 3
ranskis x 3
taljaojennus
Hauiksille 3 liikettä, 3 sarjaa jokaises vaihdellen eri liikkeit

Voipi tietysti olla etten vaan treenaa tarpeeksi kovasti... :jahas:

Teethä tarpeeks raskailla, jotta ne viimeset toistot on ihan helvettiä? Muutoin toi näyttää kyllä iha hyvältä.

Tietysti jos et saa tuntumaan olkapäissä niin kannattanee kokeilla vaikka etukäteisväsytystä.

Ihmisillä on taipumus polvi-ongelmiin. Itsellä ei oikeastaan ole, mutta välillä kyykkypäivän jälkeen polven sivussa oleva jänne/rusto/lihas on melko arka. Tämä siis molempien jalkojen sisäryrjässä. Tänään vähän, kun tein töitä kyykyssä niin vihloi ehkä enemmän tuosta keskeltä, hieman polvilumpion yläpuolelta. Ei luu vaan tuo pehmeä osa tuosta ylempää. Onko kuvailemani oire polvi-ongelmista vai normaalia lihassärkyä tai lihaksen väsymystä?

Teethä tarpeeks raskailla, jotta ne viimeset toistot on ihan helvettiä? Muutoin toi näyttää kyllä iha hyvältä.

Tietysti jos et saa tuntumaan olkapäissä niin kannattanee kokeilla vaikka etukäteisväsytystä.

On helvettiä vikat toistot, mut jotenkin en saa samanlaista tuntumaa olkapäihin kuin esim. ojentajiin. Etukäteisväsytystä vois kokeilla, kiitti neuvosta vaan! :)

Mä oon yrittäny pudottanu painoa jo jonku aikaa. Oon 177cm pitkä ja painan 92kg. Alkupaino oli 95kg. Nyt paino on jymähtäny paikalleen ja ei putoa. Salilla käyn 2 kertaa viikossa ja lenkillä 3 kertaa viikossa Olen alkanu epäileen,että syön liikaa. Kaikki kalorilaskurit antaa eri tuloksen. Eli mikä on peruskulutus nuilla mitoilla? Olen syönyt 2500kcal Prot. 237,1g(39%) Hhyd. 191,3(31%) Rasva 82,2g(30%)

Oon 18v jamppa joka alkanu nyt käymää salilla 2 kertaa viikossa, pituutta on 180cm ja painoa 64kg, eli hintelä kroppa, rasvaprosentti 13% luokkaa. Tarkotuksena ois nyt vähän lihaskuntoa, voimaa ja massaa parantaa ennen armeijaan menoa, ja ihan muutenkin. Täs ois pari kysymystä fiksummille vastattavaks.

-1. 2 kertaa viikossa(ti ja to) käyn salilla, jaottelen ne sillee et tiistaina jalat ja pari vatsalihasliikettä ja torstaina ylävartalo ja eri vatsalihasliikkeitä ku tiistaina, Kuulostaako fiksulle? jonkulaista päiväkirjaa painoista meinaan alkaa pitää että tietää että mis mennään.

-2.Suosittelisitteko mulle jotain palautusjuomaa treenin jälkeen, vai meneekö alussa iha pelkällä iltapalalla sitte salin jälkee. Painoa tartteis saada enemmän (+70kg ois tavote), koitan syödä enemmän ja terveellisemmin, proteiinin määrää tarvii varmaan nostaa ruokavalioon. Raejuusto ja tonnikala menee hyvin alas.

-3. Massaa ja voimaa lähinnä tavoittelen, eli onko toistot luokkaa 3-8? ja sarjoja 3? vai meneekö ihan harhaan? Tälläst kukkakeppii tarvi kiinteyttää enää ollenkaa :D

Oon 18v jamppa joka alkanu nyt käymää salilla 2 kertaa viikossa, pituutta on 180cm ja painoa 64kg, eli hintelä kroppa, rasvaprosentti 13% luokkaa. Tarkotuksena ois nyt vähän lihaskuntoa, voimaa ja massaa parantaa ennen armeijaan menoa, ja ihan muutenkin. Täs ois pari kysymystä fiksummille vastattavaks.

-1. 2 kertaa viikossa(ti ja to) käyn salilla, jaottelen ne sillee et tiistaina jalat ja pari vatsalihasliikettä ja torstaina ylävartalo ja eri vatsalihasliikkeitä ku tiistaina, Kuulostaako fiksulle? jonkulaista päiväkirjaa painoista meinaan alkaa pitää että tietää että mis mennään.

-2.Suosittelisitteko mulle jotain palautusjuomaa treenin jälkeen, vai meneekö alussa iha pelkällä iltapalalla sitte salin jälkee. Painoa tartteis saada enemmän (+70kg ois tavote), koitan syödä enemmän ja terveellisemmin, proteiinin määrää tarvii varmaan nostaa ruokavalioon. Raejuusto ja tonnikala menee hyvin alas.

-3. Massaa ja voimaa lähinnä tavoittelen, eli onko toistot luokkaa 3-8? ja sarjoja 3? vai meneekö ihan harhaan? Tälläst kukkakeppii tarvi kiinteyttää enää ollenkaa :D

1. Kannattaa useammin käydä salilla, jos mahdollista. Jos et ehdi tuota kahta kertaa enempää käymään, niin tee molemmilla kerroilla koko keho läpi. Kannattaa myös katsoa tuolta ohjelmaketjuista joku toimiva ohjelma alle.

2. Palautusjuoma ei ole välttämätön, ihan oman rahatilanteen mukaan. Jos treenaat illalla, niin sijoita illallinen harjoituksen jälkeen ja iltapala erikseen.

3. Ihan hyvä tuo 3 sarjaa ja 8 toistoa/sarja, jos massaa haet. Voimalle käy sitten vaikka toisin päin, eli 8 sarjaa ja 3 toistoa/sarja.

Mikä siinä on, kun perse on puolenvuoden aikana kasvanut pirusti.
Liikkeitä, jotka ehkä eniten siihen ottaa ohjelmistossani on kyykky, prässi ja ottaako mave?
Tein kauan syväkyykkyä eli aika alas asti, mutta olen jo jonkun aikaa tehnyt niin, että jään reippaasti ylemmäs, kuin ennen. Silti perse tuntuu kasvavan ja vahvistuvan.
Mikäs siinä, koska ennen ei ollut ''persettä'' ollenkaan, mutta miten sen saisi pysymään tämänhetkisessä kuosissa, että ei saisi lihaa enempää? Tai mitä sinne nyt sit on kertynytkään :D

Heh. Lihasta tulee perseeseen nopeasti alussa, mutta vaikka jatkaisitkin syväkyykkyä (mikä kannattaa ehdottomasti jotta takareidetkin saa kunnolla osumaa), niin kyllä se nopeasti loppuu.

Olisiko tuo UFS R3 jota tuossa mainostetaan joka on tarjouksessa niin hyvä palautusjuoma aloittelijalle voimaa hankkivalle?

Kyllähän tuo on ihan hyvä. Ei vaan kestä kovin kauaa tuollainen purnukka. Kaikkia noita sisältäviä aineita voit ostaa myös erikseen. Heraproteiinia, maltodekstriiniä, kreatiinia, glutamiinia.

Voit aloittaa tuolla ja kun alkaa mennä hiukan enemmän jauhoja, niin voit ostaa kaikki erikseen ja sekoitella itse. Esimerkiksi purkki kreatiinia ja glutamiinia kestää ikuisuuden. Maltoa ja heraa joutuu hiukan useammin ostamaan, mutta malto on todella halpaa. Hera on se mihin menee pidemmällä tähtäimellä eniten rahaa. Voit kokeilla eri vaihtoehtoja ja etsiä itsellesi sen oikean merkin/maun/hinnan.

Itse olen todennut fitnesstukun tuottee halvoiksi. Kannattaa kurkata sivuja (en linkkejä viitsi laittaa, ettei mene mainostamiseksi). Sieltä kannattaa tsekata whey-80 ja carbo flex tuotteet.

Eli kysytäänpäs vaikka täällä. Elikkäs kuukausi aktiivisempaa saliharrastusta nytten takana : ) Olen käyttänyt golden six-ohjelmaa jota on täälläkin näytetty ylistettävän ; )

Kyykky
Penkki
Niskan takaa punnerrus
Leuat
Hauiskääntö
Istumaannousut

Eli tuollainen ohjelma. Onko millaista eroa tekeekö leuat vasta vai myötäotteella? Leukoja on kolminkertainen sarja, ja olen pyrkinyt vetämään leuat 8x3 120 sekunnin palautuksella.

Sitten kysymys tuosta jalkakyykystä. Menetänkö jotain olennaista jos teen takakyykyn smithissä? Näin se ainakin on tekniikan kannalta helpompaa ollut, mutta vastailkaapas viisaammat : )

Eli tuollainen ohjelma. Onko millaista eroa tekeekö leuat vasta vai myötäotteella? Leukoja on kolminkertainen sarja, ja olen pyrkinyt vetämään leuat 8x3 120 sekunnin palautuksella.

Sitten kysymys tuosta jalkakyykystä. Menetänkö jotain olennaista jos teen takakyykyn smithissä? Näin se ainakin on tekniikan kannalta helpompaa ollut, mutta vastailkaapas viisaammat : )

Ei ole merkittävää eroa tekeekö myötä- vai vastaotteella. Kokeile kumpi tuntuu luontevammalta ja tee sillä. Eli noin hartioidenlevyinen vastaote tai reilusti hartioita leveämpi myötäote. Tarkoitit varmaan 3x8? Kannattaa leuanvedossakin koittaa jollakin tapaa parantaa tulosta palautuksia/sarjapituuksia/oteleveyksiä muuttelemalla, jottei jumita tuohon 3x8:aan.

Ellei ole mitään erityistä syytä tehdä kyykkyä smithissä, suosittelen vapaapainoversiota. Opettele tekniikan rauhassa ensin. Vapailla painoilla myös keskivartalon tukilihakset vahvistuvat.

Tää nyt ei liity aiempiin mut miten pitäs mitata tumpun ympärys suorana vai koukussa ja jännityksessä ja millähän tuo kasvais hyvin, yhdellä totaali rääkillä vai useammalla viikossa ja vähän kevyemmällä. ylärinta ei myöskään oikein kehity. mikä hyvä liike?

Eli kysytäänpäs vaikka täällä. Elikkäs kuukausi aktiivisempaa saliharrastusta nytten takana : ) Olen käyttänyt golden six-ohjelmaa jota on täälläkin näytetty ylistettävän ; )

Kyykky
Penkki
Niskan takaa punnerrus
Leuat
Hauiskääntö
Istumaannousut

Kannattaa harkita Niskantakaa punnerruksen vaihtoa pystypunnerrukseen, itsellä ainakin olkapää otti liikaa iskua treeneissä.

Mitä leuanvetoihin tulee, niin itse teen myötä/vastaotteella siten että vaihtelen joka toinen kerta.
Lisäpainoja kehiin jos toistot menee >10 Max toistokertoja.

vastatkaa nyt joku kun aiempaan viestiin ei vastattu eli siis minkälainen sarja ja toistomäärä takaavat maksimaalisen voiman lisäyksen????

vastatkaa nyt joku kun aiempaan viestiin ei vastattu eli siis minkälainen sarja ja toistomäärä takaavat maksimaalisen voiman lisäyksen????

Ei ole olemassa mitään toisto- ja sarjamääriä jotka takaisivat yhtään mitään. Siksi ehkä ei oo vastattu. Karkeasti ottaen voimaa tavoitellessa sarjamäärät on ehkä lyhyempiä (alle 6).

Jos siihen olisi jokin yksiselitteisesti oikea sarja- ja toistomäärä olemassa niin mikseivät kaikki maailmassa treenaa aina samalla tavalla? Lisäksi lopputulos on kiinni aika monesta muustakin asiasta kuin sarjojen ja toistojen lukumäärästä.

Mene muutamaksi tunniksi lukemaan vaikka voimailuosion sticky-ketjuja äläkä odota tuollaisiin kysymyksiin mitään yhden lauseen pikareseptejä.

E: hidas

Back
Ylös Bottom