Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hei. Haluaisin saada mave, kyykky, penkki tulokset nousuun ( teen myös apu liikkeitä mutta en jaksa laittaa koko ohjelmaa tänne) treenaan niitä 2 kertaa viikossa
(Ma,Pe) niiden treenit olisivat tälläiset

1. viikko 3x10
2. viikko 3x8
3. viikko 3x6
4. viikko 3x5
5. viikko 3x4
6. viikko 3x2
7. viikko 3x1
8. viikko lepo

ja sit maksimin kokeilu. Mitä mieltä olette voisiko noilla sarjoilla ja toistoilla saada sarjapainot ja maksimin nousemaan? ikä on 14 ja penkki maksimi 47.5 tai 50 mave ja kyykky maksimi pitäisi lähi aikoina kokeilla ja muuten tarkoitus olisi saada maksimit nousemaan kaikissa noin 5kg onnistuisiko kun näin pieni maksimi?

Joo, unohda nuo lyhyitten sarjojen räpistelyt aivan kokonaan. Starting strenght vois olla kova sana, tai arskan kuusikon tapainen ohjelma.

Kannattaako tiputtaa ensin 8kg ylipaino veke ja sitten treeniä vai suoraan kovaa treeniä?

Ravintoasiat on nyt kunnossa, mutta em. asiaa vielä pohdin. Kyllähän se rasva palaa punttitreenilläkin mutta ei varmaan niin nopeasti kuin että ekaksi ylimääräiset aerobisella tai lenkkeilyllä jne.

tavoitteena kiristyä huomattavasti ja päästä hyvään lihaan. Kuitenkin pari kiloa alaspäin tästä olisi hyvä paino taas jos ois kovassa kunnossa, eli pitäisi vetää ensin 8kg veke ja sitten 6kg lihasta takaisin. Näin siis karkeasti.

Kannattaako tiputtaa ensin 8kg ylipaino veke ja sitten treeniä vai suoraan kovaa treeniä?

Ravintoasiat on nyt kunnossa, mutta em. asiaa vielä pohdin. Kyllähän se rasva palaa punttitreenilläkin mutta ei varmaan niin nopeasti kuin että ekaksi ylimääräiset aerobisella tai lenkkeilyllä jne.

tavoitteena kiristyä huomattavasti ja päästä hyvään lihaan. Kuitenkin pari kiloa alaspäin tästä olisi hyvä paino taas jos ois kovassa kunnossa, eli pitäisi vetää ensin 8kg veke ja sitten 6kg lihasta takaisin. Näin siis karkeasti.

Dieettaaminen ja kova salitreeni eivät millään lailla sulje toisiaan pois, joten en oikein ymmärrä koko kysymystä. Toki dieetillä lihaa ei juuri tule, mutta kyllä sitä kovaa salitreeniä silti tarvitaan dieetilläkin jos lihasten kasvatus on tavoitteena. Aerobinen taas ei ole mitenkään pakollista dieetillä, vaikkakin siitä toki apua on. Jos tavoitteesi on nimen omaan kireys, niin ehkäpä minä aloittaisin joko todella maltillisilla plussilla, tai sitten vaan se dieetti siihen kärkeen ja ylimääräiset pois. Kovaa bulkkia ei kannattane ottaa noissa mitoissa jos treenitaustaa ei tosiaan ole. Joka tapauksessa salitreeni on aina prioriteetti nro.1, olit sitten dieetillä tai massakaudella. Aerooppinen on sitten vain tukemassa tavoitteita.

Dieettaaminen ja kova salitreeni eivät millään lailla sulje toisiaan pois, joten en oikein ymmärrä koko kysymystä. Toki dieetillä lihaa ei juuri tule, mutta kyllä sitä kovaa salitreeniä silti tarvitaan dieetilläkin jos lihasten kasvatus on tavoitteena. Aerobinen taas ei ole mitenkään pakollista dieetillä, vaikkakin siitä toki apua on. Jos tavoitteesi on nimen omaan kireys, niin ehkäpä minä aloittaisin joko todella maltillisilla plussilla, tai sitten vaan se dieetti siihen kärkeen ja ylimääräiset pois. Kovaa bulkkia ei kannattane ottaa noissa mitoissa jos treenitaustaa ei tosiaan ole. Joka tapauksessa salitreeni on aina prioriteetti nro.1, olit sitten dieetillä tai massakaudella. Aerooppinen on sitten vain tukemassa tavoitteita.

Samoilla linjoilla. Itse joskus aikoinaan lopetin leivän ja pastan syönnin kokonaan ja vähensin huomattavasti perunan ja riisin syöntiä ja mies kiristy silmissä, vaikka lisäsin kasvisten ja hedelmien määrää vastaavasti. Siinä mielessä eri mieltä, että pidän kyllä ravintoa prioriteetti ykkösenä.

Samoilla linjoilla. Itse joskus aikoinaan lopetin leivän ja pastan syönnin kokonaan ja vähensin huomattavasti perunan ja riisin syöntiä ja mies kiristy silmissä, vaikka lisäsin kasvisten ja hedelmien määrää vastaavasti. Siinä mielessä eri mieltä, että pidän kyllä ravintoa prioriteetti ykkösenä.

Joo, tarkoitin nimen omaan että harjoittelussa on aina punttitreeni ykkösprioriteettina. Ruokailuun en sen kummemmin tuolla viitannut. Ruokailu menee aerobisen edelle tärkeysjärjestyksessä kun diettaamisesta puhutaan.

Joo, tarkoitin nimen omaan että harjoittelussa on aina punttitreeni ykkösprioriteettina. Ruokailuun en sen kummemmin tuolla viitannut. Ruokailu menee aerobisen edelle tärkeysjärjestyksessä kun diettaamisesta puhutaan.

Juu, ruokavalio onkin kunnossa ja kalorilaskuri käytössä. Tärkein juuri olikin mielipiteet siitä että:

A) läskit veke, sitten vasta rautoihin
B) suoraan rautoihin, läskit lähtee about yhtä hyvin

Juu, ruokavalio onkin kunnossa ja kalorilaskuri käytössä. Tärkein juuri olikin mielipiteet siitä että:

A) läskit veke, sitten vasta rautoihin
B) suoraan rautoihin, läskit lähtee about yhtä hyvin

Etköhän sä vastannut tossa jo ite omaan kysymyksees? Jos läskit lähtee yhtä hyvin rautoja pumpaten kuin ilman, niin tottakai sä niitä rautoja alat pumppaamaan! :rock:

Etköhän sä vastannut tossa jo ite omaan kysymyksees? Jos läskit lähtee yhtä hyvin rautoja pumpaten kuin ilman, niin tottakai sä niitä rautoja alat pumppaamaan! :rock:

Niin siis noi oli mun omia arvoita, mutta eiköhän niihin rautoihin kiinni vaan.

Lähdet suoraan salille ja pidät kalorit miinuksella sen verran että läskiä lähtee. Voimat paranee siinä samalla, vaikka varsinaista lihasta ei synnykkään. Ja voivathan ne lihaksetkin hieman 'kasvaa' kun turpoavat siinä rasituksessa. Joka tapauksessa opit liikeratoja ja lihasten oikeaoppista käyttöä jo dieetatessa ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle lihan hankintaan kun rasvaakaan ei ole tiellä :)

Tervehdys

Päätin etsiä täältä ratkaisua ongelmaani, joka kuuluu seuraavasti:

Olen 14 vuotias poika, keväällä tulee 15 täyteen. Oon alottanu salilla käymisen puolisen vuotta sitten ja homma menee koko ajan totisemmaksi. Kiinnostaisi tietää, että onko punttaamisesta haittaa pituuskasvulleni. Olen nyt 174 senttiä pitkä ja painan 63,4 kg. Olen kasvanut pituutta melko nopeasti täytettyäni 14, mutta nyt on herännyt pelko siitä kasvanko koulun terveystarkastuksessa ennustettuun mittaan (190cm). Tuo mitta ennustettiin noin vuosi sitten. Jos en kasvaisi niin jäisikö kasvuni tähän vai tulisko vielä paljonkaan senttejä?

Mielipiteitä puntin vaikutuksesta pituuskasvuun on jaettu laidasta laitaan. Täältä haluaisin lisää mielipiteitä

Tervehdys

Päätin etsiä täältä ratkaisua ongelmaani, joka kuuluu seuraavasti:

Olen 14 vuotias poika, keväällä tulee 15 täyteen. Oon alottanu salilla käymisen puolisen vuotta sitten ja homma menee koko ajan totisemmaksi. Kiinnostaisi tietää, että onko punttaamisesta haittaa pituuskasvulleni. Olen nyt 174 senttiä pitkä ja painan 63,4 kg. Olen kasvanut pituutta melko nopeasti täytettyäni 14, mutta nyt on herännyt pelko siitä kasvanko koulun terveystarkastuksessa ennustettuun mittaan (190cm). Tuo mitta ennustettiin noin vuosi sitten. Jos en kasvaisi niin jäisikö kasvuni tähän vai tulisko vielä paljonkaan senttejä?

Mielipiteitä puntin vaikutuksesta pituuskasvuun on jaettu laidasta laitaan. Täältä haluaisin lisää mielipiteitä

Ei vaikuta pituuskasvuun millään tavalla. Jos sinusta on 190 senttistä ennustettu, melkein toivoisin että punttailu hidastaisi kasvua hieman :D Väittäisin, että huono ruokavalio vaikuttaa pituuskasvuunkin enemmän, kuin mikään natubodailu. Ja jos punttaat tosissasi, ruokavaliosi on parempi kuin 99%:lla ikäluokastasi.

Ja ne ennustukset eivät todellakaan pidä läheskään aina paikkaansa, nekin jotka väittää että punttailu vaikuttaa pituuskasvuun, ovat varmaan joitakin kakaroita joille terkkari on kertonut että kasvaa pitkäksi, mutta jostain ihan muusta syystä on jäänyt lyhyemmäksi.. Sitä ei voi mitenkään tarkasti ennustaa että kuinka pitkäksi ihminen kasvaa, ei ainakaan terkkarit siihen pysty.

Paljo muilla menee alkoholia treenauksen ohella. Onko se kamala idea kun keskiviikko iltana tekis mieli ottaa pari olutta.

Minä ainaki juon tosi harvoin ku tuntuu että jos kunnon kännit vedän niin treeneistä ei tule viikkoon mitään.. Ehkä kerran 1-2 kk aikana kunnon kännit (eli mun tapauksessa pelkkä mäyräkoira :D)..

Paljo muilla menee alkoholia treenauksen ohella. Onko se kamala idea kun keskiviikko iltana tekis mieli ottaa pari olutta.

Ei kai sillä suurempaa merkitystä, ellet kehonrakennuskisoihin tähtäämässä. Kerran sitä elät, niin turha sitä on aina jarrutella, jos tekee mieli toisin tehdä.

Back
Ylös Bottom