Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kertokaas onko edes kohtalainen "päiväohjelma":

0700 Aamupala, mysliä kulho ja lasi maitoa

1100 Koululounas, lämmin ateria ja kaksi lasia maitoa. Salaattia menee liiän vähän, se on pahaa :<

1500 Välipala, ProFX välipala-patukka

(joka toinen päivä käyn heti koulun jälkeen salilla ja sen jälkeen menee palkkari)

~1800 Lämmin ruoka kotona, tässäkin pari lasia maitoa

2030 Jtn "parempaa" iltapalaa, esim. pari leipää

2115 Maitorahka

Tuollasta se on suunnilleen joka päivä, onko mitään kummempia parannettavaa? Ja kertokaas mitä kotona voi kunnon ruoaksi tehdä ite, kohtalaisen halpaa ja hyvää, ja jota voi tehdä vaikka muutamaksi päiväksi aina varastoon.

Onko kulmasoudusta mitään iloa yksijakoisessa ohjelmassa, mikä jo sisältää selälle paljon leuanvetoja ja maastavetoa?

Voihan sitä tehä leukojen sijasta välillä ihan vaan vaihtelun vuoksi. Ei välttämättä kuitenkaan kannata tehä samalla kertaa maven kanssa.

Jees, oon täs reilu vuoden käyny salilla nyt ja oon alkanu käymää 5-kertaa viikossa ja tartteis jonku näköse treeniohjelman, moni jakonen olis hyvä tollee 5x viikos? Olisko jonki näköst linkkiä?

selkään täytettä?

sellaista olisin tässä kysellyt asiantuntijoilta. että miten paljon eroo on kulmasoudulla ja alataljasoudulla.
teen kaksjakosella ja mietin et kannattaisko noita vuorotella eri päivinä. eli ottaako liikkeet samaan paikkaan?
voiko sanoa kumpi noista on parempi vai onks se enemmänki henk.koht. asia. itse alataljaa kokeilleena mun on vaikeampi saada siinä tuntumaa selkään?

sellaista olisin tässä kysellyt asiantuntijoilta. että miten paljon eroo on kulmasoudulla ja alataljasoudulla.
teen kaksjakosella ja mietin et kannattaisko noita vuorotella eri päivinä. eli ottaako liikkeet samaan paikkaan?
voiko sanoa kumpi noista on parempi vai onks se enemmänki henk.koht. asia. itse alataljaa kokeilleena mun on vaikeampi saada siinä tuntumaa selkään?

Periaatteessa molemmat ottaa samoin painoarvoin selän lihaksiin. Eli kohdistuvat ensisijaisesti epäkkäisiin mutta tietysti myös latseihin. Jos kulmasoutu toimii paremmin niin tee sitä. Vaihtele sitten vaikka tangolla ja käsipainolla. Itse en ole tehnyt puoleen vuoteen alataljaa koska en saa sillä tuntumuaa muihin kuin käsiin. Kulmasoutu tangolla onkin sitten aivan must.

Mulla ois semmonen kysmäri, että miten jos treenaa selän ja rinnan samana päivänä, niin kumpi pitäisi treenata eka? Selän lihaksisto on toki isompi, mutta rinnan treenauksessa taas tarvitsee selkää stabilisoimisessa. Eli miten on?

Kreatiinista.. En omista tarkkaa puntaria, joten puhun t-lusikallisista. onko oikein, jos otan t-lusikallisen kreatiinia ennen treeniä ja samanlaisen palkkarin kanssa? Sitten vielä sellanen kyssäri et paljonko 1dl maustamatonta heraa painaa? (UFC) Entäs malto?

Kreatiinista.. En omista tarkkaa puntaria, joten puhun t-lusikallisista. onko oikein, jos otan t-lusikallisen kreatiinia ennen treeniä ja samanlaisen palkkarin kanssa? Sitten vielä sellanen kyssäri et paljonko 1dl maustamatonta heraa painaa? (UFC) Entäs malto?

Hera araund 30 ja malto 50

Jeps no sitten on ehkäpä ravinnossa vikaa? Itse kyykkäsin 3kk sitten 40kg:lla, nyt mennään jo 75kg ja lisää rautaa joka treeni. Sama homma mavessakin. Lepäätkö tarpeeksi/treenaatko tarpeeks?

Syön joka päivä yli kulutuksen, koska paino nousee, tosin vain läskinä, koska treeni ei suju. Itsellä unilääkitys, eli nukuttuakin tulee ihan riitävästi.

Viime treenissäkin homma meni täysin pieleen ja lähdinkin kesken kaiken pois. En vain tiedä, mikä mättää. Onko sitten syy siinä, että mitään liikuntaustaa ei ole aiemmilta vuosilta, eikä lapsuudesta? Vaikeaa siinä enää mitään on saavuttaa.

No eipä tuon vähäisen liikunnan lapsuudessa pitäisi olla mikään syy mun mielestä. Jos saat vedettyy sarjoja niillä valitsemillasi painoilla, niin kaiken järjen mukaan pitäisi kehittyä syömällä ja sitten tarvittavalla määrällä lepoa. Ja nyt kun vieläpä olet käytännössä ihan alkumetreillä, niin pitäis näkyä kehitystä melkein joka treeni. Mites niinku meni pieleen kesken kaiken :D? Kovaa täytyy myös treenata, niin että on esim. kyykyn jälkeen jalat ihan "paskana", ei kuitenkaan kirjaimellisesti vaan sanan hyvässä mielessä ^^. Kovankin treenin jälkeen olo on hyvä.

En ole mikään ekspertti näissä, mutta ihan omasta kokemuksestani puhun. Itsellä tosin oli ruoan kanssa ongelmia, koska en syönyt yli kulutuksen, mutta siltikin tulokset parani. Nytten kun ruokakin sitten kunnossa niin kyllä on pompannut sekä oma paino, että sarjapainot alkuun verrattuna.

Siis tarkoitan, että matka sinne oikeasti koviin tuloksiin on mahdoton.

Ei vain treeni sujunut, en saanut vedettyä sarjoja loppuun ja muutenkin alkoi hirveä vitutus, kun ei tavoitteissa onnistu.

Mutta itselläsihän on paljon parempi tilanne, kun olet yli 18-v? Paljon enemmän varaa sinulla on kehittyä kuin itsellä.

No eihän se mahdoton ole, mutta pitkä kuitenkin. Olet joskus muistaakseni kirjoitellut, että ihmiset ovat erilaisia ja joillekin treenaus on helpompaa. Tämä on tosiaan totta, mutta on tietty raja, mihin asti lähes kaikki pääsevät. Eli esim. 200kg ja 140kg penkki. Jälkimmäiseen pitäisi päästä kaikki, kunhan treenaa kovaa ja todellaki uskoo siihen.

Joskus on itelläkin semmoinen tilanne, että ei millään jaksa tehä mitään tai jopa menee vähemmän painoo kuin normisti. Turha stressata, vetää sitten vähän pienemmillä raudoilla ja pitää ns. lepopäivän. Seuraavalla kerralla sitten jatkuu normisti.

Ja ikää on siis melkein 17, ei sentään yli 18 ^^

Treenailen 3-jakosella ohjelmalla, 4kertaa viikkoon. Kysymys kuuluu, että pitääkö 1 reeni viikossa olla ns. pumppireeni, eli kevyempi reeni? Jostain lueskelin että tuommoinen pitäisi kuulua treenikiertoon. Tähän mennessä en ainakaan itse ole huomannut ongelmia siinä, että reenaan joka reenin "kovaa", mutta toki jos tuo pumppireenin vaihtaminen tuonne kehittää lihasta paremmin niin täytyyhän se sinne laittaa.

Ja jos pitää, niin millainen tuo pumppireeni on? 70% reenipainoista?

Treenailen 3-jakosella ohjelmalla, 4kertaa viikkoon. Kysymys kuuluu, että pitääkö 1 reeni viikossa olla ns. pumppireeni, eli kevyempi reeni? Jostain lueskelin että tuommoinen pitäisi kuulua treenikiertoon. Tähän mennessä en ainakaan itse ole huomannut ongelmia siinä, että reenaan joka reenin "kovaa", mutta toki jos tuo pumppireenin vaihtaminen tuonne kehittää lihasta paremmin niin täytyyhän se sinne laittaa.

Ja jos pitää, niin millainen tuo pumppireeni on? 70% reenipainoista?

Itse treenaan 4-jakosella 4 kertaa viikkoon ja pidän joka 4 viikko kevyen treeniviikon.
En tiedä eroaako 3-jakonen 4-jakosesta paljon tässä suhteessa mutta ihan hyvin treenit kulkenu :)

Kevyellä treeniviikolla käytän noin 75% normi painoista.

No niinkauan ko treeni kulkee toivotulla tavalla ja tavotteet täyttyy nii ei tuskin tarvi kauheesti muutella, ja oon mä lukenu et aika yleinenki tapa kai?

Back
Ylös Bottom