Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Varmaan tätäkin kysytty useaan otteeseen, mutta mutta... Voiko 1-jakoisella treenatessa tehdä raskaat perusliikkeet 2x6 systeemillä ja eristäviä liikkeitä hieman pidemmillä sarjoilla esim. 1-2x10 vai aiheutuuko tästä pidemmän päälle epäsuhtaa lihasten välillä?

Sanokaas herrasmiehet alaselälle ja kyljille jotai treenejä ja mihin ne voisi sijoittaa 4 jakosessa. En oo tietääkseni ikinä niitä treenaillu ja alkanu tuntua alaselässä kun on painot noussu.

Niin ja laittakaas viel toho voimapyörän käyttöö vinkkejä, enemmän tuohon määrään. Vatsasta kun kuulee että milloin suurilla luvuilla milloin pienillä mutta hitailla (tai paljon painoa). Oon täs kuukauden vedelly kolmisen kertaa viikossa (ma, ke, pe) 3 x 12 polvilta, sillä tuo vielä tuntuu. Alan kokeilemaan seisovilteen kun tunto katoaa. Eli millasia sarjoja/toistoja ja kui usein?

Juu tota itekki funtsailin, millasil luvuil tot kannattas treenata ja millo? Jonku jalkapäivän aikana, kyykkyjen ohessa? Ja mis vaihees siinä sitä vyötä kannattaa käyttää?

Kertokaahan viisaammat missä oikeaoppisesti tehty penkkipunnerrus tulisi tuntua? Itte 2. kertaa tein tänää salilla ja tuntuu lähinnä käsien taipeissa->puolee välii rintaa ja sitte hauksisissa :O teenkö ihan oikein sen? Mielestäni teen juuri niiku mua neuvottiinki, mutta ihmettelen vaan, kun ei tunnu koko rintalihaksessa sitä painetta. Pitäsikö tuntuakkaa?

Kertokaahan viisaammat missä oikeaoppisesti tehty penkkipunnerrus tulisi tuntua? Itte 2. kertaa tein tänää salilla ja tuntuu lähinnä käsien taipeissa->puolee välii rintaa ja sitte hauksisissa :O teenkö ihan oikein sen? Mielestäni teen juuri niiku mua neuvottiinki, mutta ihmettelen vaan, kun ei tunnu koko rintalihaksessa sitä painetta. Pitäsikö tuntuakkaa?

Katotaa huomenna, yön jälkee, onko rintalihakset kipeenä. Jos on niin asia on pihvi.

Mikä ois hyvä massaliike pohkeille? Eli kuningasliikettä pohkeille hakisin, kaikkiin muihin lihasryhmiin ton jo luulen tietäväni, esim kyykky etureisiin ja pystäri olkapäille, mut mikä ois hyvä pohkeille?

Mikä ois hyvä massaliike pohkeille? Eli kuningasliikettä pohkeille hakisin, kaikkiin muihin lihasryhmiin ton jo luulen tietäväni, esim kyykky etureisiin ja pystäri olkapäille, mut mikä ois hyvä pohkeille?

Pohkeiden treenaaminen on kohtuu simppeliä, pitää vain oppia sietämään kipua. Riippuu tietysti mitä värkkejä on käytössä mutta täältä suositellaan pohjenousua seisten tanko niskassa. Jonkin korokkeen päältä, jotta ala-asennossa pääsee venytykseen. Bonuksena tekeminen paljain jaloin sikäli mikäli ei pelkää jalkasientä eikä muiden katseita.

iin ja laittakaas viel toho voimapyörän käyttöö vinkkejä, enemmän tuohon määrään. Vatsasta kun kuulee että milloin suurilla luvuilla milloin pienillä mutta hitailla (tai paljon painoa). Oon täs kuukauden vedelly kolmisen kertaa viikossa (ma, ke, pe) 3 x 12 polvilta, sillä tuo vielä tuntuu. Alan kokeilemaan seisovilteen kun tunto katoaa. Eli millasia sarjoja/toistoja ja kui usein?

Niin pitkiä sarjoja kuin menee tekniikan särkymättä. Hyppy seisten tehtävään versioon on melkoinen ja joku 25-30 pitäisi mennä polviltaan ennen kuin kannattaa edes koittaa seisaaltaan. Tai alas kyllä pääsee...

Vyön käytöstä on useita mielipiteitä. Omasta mielestäni jos on terveselkäinen ihminen ja tekniikka ei ole erityisen repivää&riuhtovaa, niin vyötä ei tarvitse käyttää kuin korkeintaan maksimiykkösissä. En suosittele ainakaan aloittelijalle, jolla keskivartalo kaipaa muutenkin vahvistusta. Mavessa voi ottaa jokaisen toiston ikäänkuin ykkösenä, vetää ilmat sisään ja korjata asennon kuntoon. Eli kuolettaa tangon toistojen välissä.

Tällä hetkellä teen 1-jakosella 2 sarjaa lihasryhmälle, mutta aattelin lisätä vähän, et sais muutosta tohon treeniin, niin mikä olis semmonen järkevä sarjamäärä? Miten ylipäänsä tehostaisin tuota 1-jakoista, kun siinä aattelin viel pysyy?

Hmmmm... mitäs luulette jos penkissä menee 3x10x50kg ja kyykyssä 4x10x70kg todella kevyesti, että paljonkohan penkissä olisi maksimi ja kyykyssä 1x3? En luota maksimilaskureihin :D

Eli kysymys kuuluu, että miksei nää hemmetin kädet tunnu kasvavan? Aloittelija olen ja salikokemusta kertynyt vasta vajaa 2 vuotta..
Ohjelmasta en enempää jaksa turista, mutta ainakaan liian vähän ne eivät treeniä saa, koska 3x viikossa tulee käytyä ja jokapäivä jokin käsiin kohdistuva liike tulee tehtyä.. Joka kerralla tietysti erilaista.. Lähinnä puhun nyt hauiksesta, mutta toki koko kädestä myös..

Muut paikat kehittyy hyvään tahtiin..

Eli kysymys kuuluu, että miksei nää hemmetin kädet tunnu kasvavan? Aloittelija olen ja salikokemusta kertynyt vasta vajaa 2 vuotta..
Ohjelmasta en enempää jaksa turista, mutta ainakaan liian vähän ne eivät treeniä saa, koska 3x viikossa tulee käytyä ja jokapäivä jokin käsiin kohdistuva liike tulee tehtyä.. Joka kerralla tietysti erilaista.. Lähinnä puhun nyt hauiksesta, mutta toki koko kädestä myös..

Muut paikat kehittyy hyvään tahtiin..

Kuvia olis hyvä saada todisteeksi siitä miten on esim. reidet kasvaneet niin voi vähän verrata, että onko vika oikeasti treenissä vai syömisessä :)

Näin yleisesti ajatellen tee vaikka kaksijakoisella ja lisää mukaan yksi käsipäivä jolloin teet hauiskääntöä, ranskalaista ja vipunostoja. Vaikkapa.

Kuvia olis hyvä saada todisteeksi siitä miten on esim. reidet kasvaneet niin voi vähän verrata, että onko vika oikeasti treenissä vai syömisessä :)

Näin yleisesti ajatellen tee vaikka kaksijakoisella ja lisää mukaan yksi käsipäivä jolloin teet hauiskääntöä, ranskalaista ja vipunostoja. Vaikkapa.
Hmm, mitähän tämä käytännössä tarkoittaa, kun 3-jakoisella nyt meen? :)

On ne kädet nyt vähän kasvaneet, mutta mielestäni ne ovat jäljessä muusta kehosta. Olen yhtä päivää pitänyt sellaisena extra päivänä käsille, jolloin teen yhden liikkeen lisää. Esim keskitetty hauis ja hammer tai hammer ja hauiskääntö tangolla.
Vipunostot sivuille on ohjelmassa myös, joten pitäisikö näillä mennä vielä hetken ja seurata tilannetta vai mitä? Paino on noussut 10kg 5kk.

On ne kädet nyt vähän kasvaneet, mutta mielestäni ne ovat jäljessä muusta kehosta. Olen yhtä päivää pitänyt sellaisena extra päivänä käsille, jolloin teen yhden liikkeen lisää. Esim keskitetty hauis ja hammer tai hammer ja hauiskääntö tangolla.
Vipunostot sivuille on ohjelmassa myös, joten pitäisikö näillä mennä vielä hetken ja seurata tilannetta vai mitä? Paino on noussut 10kg 5kk.

Mun mielestä sun pitäis tehdä käsipäivänä kolme liikettä hauikselle ja kolme liikettä ojentajille.Liikettä kohden kolme sarjaa.Toisto määrinä käytä 6-8,8-12 ja 12-> joka liikkeessä ja jos palaudut hyvin tee kaks kertaa viikossa.Syödä pitää erittäin hyvin.Mittaa kuukauden välein käden ympärys mitta ni näät tuleeko tulosta.Tietysti pyri lisäämään rauta määrää joka treeni kerta.

Tällä hetkellä teen 1-jakosella 2 sarjaa lihasryhmälle, mutta aattelin lisätä vähän, et sais muutosta tohon treeniin, niin mikä olis semmonen järkevä sarjamäärä? Miten ylipäänsä tehostaisin tuota 1-jakoista, kun siinä aattelin viel pysyy?

Tee vaikka 3-4 sarjaa per liike ja toistoja 8-12/sarja.

No kyllä sitten on syöminen ollut kohdallaan :)

Kannattaa tehdä erikseen tuo käsipäivä johonkin väliin ja tehdä kuten yllä sanottiin, eli useampi sarja ja vetää vaikka pelkkiä käsiä se 50-60min niin kyllä ne siitä rupeaa kasvamaan. Hauiskääntö tangolla ja taljassa, hammerkäännöt kässäreillä ja ojentajia siinä välissä ranskalaisittain ja taljassa niin on ihme jos ei jotain tapahdu.

Itsellänikin kädet laahaa perässä (evoluution tapaisesti, kämmenselät kohti maata :D), mutta kyllä ne pikkuhiljaa siitä kasvaa...

Back
Ylös Bottom