Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos haluat laihduttaa ja säästää lihoja niin, että putoava paino on pääosin rasvaa niin kyllä siellä salilla kannattaa ravata sen 3 kertaa viikossa vähintään, mielellään enemmänkin. En katsonut mistään kuinka usein käyt, mutta tuo on ainakin suositeltava määrä. Itse kävisin varmaan sen 4-5 kertaa + aerobiset päälle.

Jollain -500kcal /vrk pääsee 2kg/kk tiputustasolle joka on varmasti yleisin suositeltu. Tuota voi vielä laskea (enemmän miinuksille) jos ylipainoa on runsaasti, mutta jos kyse on muutamista kiloista niin ehkä järkevin pitää tuolla -500/vrk.

Treenaaminen ei sinällänsä muutu laisinkaan, paitsi vittumaisemmaksi kun ei jaksa, eli on ehkä suositeltavaa vetää vähän lyhyempää sarjaa ... jotain 6-12 maksimissaan, mutta ... tähänkin löytyy varmasti lähes yhtämonta variaatiota ja tapaa kuin on ehdottajaakin. Siltikään ei kannata hinkuttaa ylipitkiä sarjoja kun sitä energiaa ei kropassa liioin ole miinuksilla mentäessä.

Siis en ole todellakaan ylipainoinen, mutta haluaisin olla mahdollisimmassa timmissä ja vahvassa kunnossa.
Six pack jne. näkyy hyvin, läskiä ei ole melkein yhtään. Kun en tosiaan ole kuin 178cm n. 71kg.
Joskus olen painanut n. 74kg, kun söi ja pumppasi paljon. En kuitenkaan pitänyt itsestäni tuon kokoisena, tosin läskiäkin silloin oli vähän enemmän.

Eli haluan olla mahdollisimman voimakas, mutta kuitenkin, että paino on tuossa 70-71kg. Eli kaikki paino olisi lihasta, mitä se nyt jo oikeastaan on, mutta haluan lisää voimaa.
Otetaan esimerkkinä Bruce Lee, mies painoi 61,23-63,5kg ja 171cm pitkä. Silti uskomattoman voimakas.

Joten kun treenini on jo nyt itselleni hyvä, jota jaksaa mielellään tehdä (olen hakenut tätä neutraalista tasapainoa jo kauan ja luulen, että nyt se löytyi), niin kiinnostaa vain tuon voiman saaminen ja siinä samassa lihaskunnon ylläpito. Sitä haen nyt salilta.

Ei voi. Niillä geeneillä on mentävä mitä on annettu.

No voihan banaani. Kiitos kummiskin vastauksista ;p

Asiasta toiseen: Mistä saisi edullisen penkin jonka saisi kokoontaitettua esim sängyn alle? Itselläni on sen verran pieni huone että sitä ei 247 siinä voisi pitää, mutta sellanen kokoontaitettava olisi helvetin kätevä! Jo pitemmän aikaa sellaisesta haaveillut ja nyt vasta tuli mieleen täältä sitä kysäistä :D

No voihan banaani. Kiitos kummiskin vastauksista ;p

Asiasta toiseen: Mistä saisi edullisen penkin jonka saisi kokoontaitettua esim sängyn alle? Itselläni on sen verran pieni huone että sitä ei 247 siinä voisi pitää, mutta sellanen kokoontaitettava olisi helvetin kätevä! Jo pitemmän aikaa sellaisesta haaveillut ja nyt vasta tuli mieleen täältä sitä kysäistä :D

Jos on tilasta pulaa, niin monia liikkeitä voi tehdä myös hyvän jumppapallon päällä (esim. http://www.sportstek.net/medi3.html).

Painonpudotus + Tkd treeni

Elikkä harrastan taekwondoa 4x viikossa (ma, ti, to, la) ja nyt ois salilla käyminen tarkotus jälleen alottaa. Kesä tuli pietettyä taukoa salilla käymisessä. Nyt olisi hakusessa painonpudotus ohjelma, minkälaista ohjelmaa suosittelisitte ? Olen 16vuotias yleiskunto hyvä (omasta mielestä) pituutta 176 ja painoa 85 ( ammupaino ).

Olisi tarkoitus lähteä armeijaan tammikuussa, ja ajattelin tässä vaihtaa treenin kuntopiirimäiseksi. Olisiko kumminkin järkeä pitää yksi ns. massa/voimatreeni kerran viikossa voimien ylläpitämiseen? Ajattelin että vetäisin kuntopiiriä 2krt/viikko ja lenkkiä 3krt/viikko, huolta pidän ainakin siitä, että viikkoon sisältyy yksi lepopäivä, joka olisi omassa tapauksessa sunnuntai. Olen suunnitellut että viikottainen ohjelma menisi suunnilleen näin:

Ma: (massa/voimatreeni)
Ti: lenkki (peruskestävyys)
Ke: kuntopiiri
To: lenkki (perus-/vauhtikestävyys)
Pe: kuntopiiri
La: lenkki (intervalli)

Vai pitäisikö toi maanantain voimatreeni vaan vaihtaa kuntopiiriksi, jolloin viikkoon tulisi kolme kertaa kuntopiiri?

Miltäs tämmönen kuulostais, ko mua on vaivannu jo jonkun aikaa niin nyt keksin et voin sen täälläkin kysyä. Elikkäs:

Jos treenaat vaikkapa 3-jakoisella ohjelmalla, niin yksi lihasryhmä esim. jalat tai ojentajat etc. tulee treenattua vain yhden kerran viikossa ja palautumiseen ei varmastikkaan mene paria päivää enempää jos juo kunnon palkkarit ja näin. Niin kysymys kuuluu että onko järkevää että kävisi vaikka loppuviikosta salillä treenaamassa koko kropan silleen rauhallisesti läpi kerralla, että ne jalat ja muut saisi treeniä muuta kuin kerran viikossa??

Onko jollain kokemusta tämmöisestä tai jos on jotain mielipiteitä niin kertokaa ihmeessä aloittelijalle.

Jos vaivauduit lukemaan tämän niin varmaan vaivaudut myös antamaan jonkun kommentinkin!:D

Mulla ei 3-jakoisista ole kokemusta,mutta eikös niissä ja 4-jakoisissa ole se idea juuri se,että ne lihakset treenataan vaan kerran viikkoon.Treenit ovat vähempijakoisiin ohjelmiin verrattuna enemmän tiettyihin lihaksiin keskittyviä->niille tulee enemmän rasitusta palautumiseen menee enemmän aikaa.
Eli jos tuntuu että kerta viikossa/lihas on liian kevyt niin vaihtaa sitten 1- tai 2-jakoiseen.
Ja voihan 3-jakoista tehdä vaikka neljä ketraa viikossa eli jokainen treeni tulee vuorollaan tehtyä kahdesti.
Tuollaista tuli vaan mutuiluna mieleen:)

Ite treenaan 3-jakosella 5-6 kertaa viikossa eli 3on 1off -systeemillä. Yleensäkin jos treenaa 3 tai 4-jakosella niin, että vetää kierron vain kerran viikkoon niin kannattaisi rakentaa ohjelma siten, että jokaiselle lihasryhmälle tulee myös epäsuoraa rasitusta. Tämä voisi tarkoittaa 3-jakosella esim. 1.etureidet, pohkeet, hauis (takareidet, selkä)
2.selkä, ojentajat (hauis, rinta, olkapäät)
3.takareidet, rinta, olkapäät (etureidet, ojentajat)

Sulkeissa siis ne lihasryhmät, joille tulee epäsuoraa rasitusta.

Mulla ois kysymys painon lisäämisestä:
Mulla on pituutta 190cm painoa 64kg kannattaako yrittää saada paino 75kg ennenkun jatkan salil käymistä, vai onko sillä painolla paljon väliä? Painoo on nyt tullut ihan hyvin, mutta ei aina muista syödä niin hyvin.
Bump

Onkos mitään väliä tekeekö etukyykkyä vai takakyykkyä?

Ensimmäisenä jalkapäivänä on takakyykky ja reidenkoukistus, toisena mave ja etukyykky/jalkaprässi.

Harvoin jaksaa maven jälkeen etukyykkyä, niin ajattelin jos ekana päivänä takakyykyn sijaan tekisi etukyykyn.

Syy miksi en haluaisi takakyykkyä tehdä on se, että en saa mielestäni sillä tarpeeksi osumaa jalkoihin, etukyykyn saan paremmin tuntumaan.

Ovatko nuo Heavy Duty-treenit kuinka hyviä aloittelijoille? Joku tällä foorumilla kertoi, että jossain ohjelmassa oli vain yksi treenikerta viikossa ja voimaa tulee hyvin.

Itsellä pitäisi jostain vain saada paljon voimaa nopeasti.

Nyt pitäs saada riisitikkuun vähän lihaa luuston lämmikkeeks. Pituus on 190 ja paino 80, olomuoto luuviulu. Lihasmassaan ja voimaan olis tähtäin suunnattu. Omistan 15kg käsipainon ja viikon verran tehny sillä kun eihän tonne salille kehtaa mennä ilman minkäänlaista pohjaa. Eli viikko menny tällasella omakehittämällä setillä kerran päivässä:

3x15 Hauiskääntö
3x15 Pystypunnerrus
3x20 Perus vatsalihasliike ilman painoa
3x10 Perus etunojapunnerrus ilman painoa

Tällä hetkellä painossa yhteensä 7,5kg kun kuulin ettei kannata heti ruveta repimään. Liikkeet menee sillä ihan mukavasti ja viimeisiä joutuu hieman äheltämään mutta menee kuitenkin. Lisäks venyttelen aina liikesarjojen jälkeen noi lihakset joita harjottelen, ja juon jotain tollast "WHEY3 Triple Whey Protein" aina yhen annoksen päivässä liikesarjojen jälkeen. Lisäks syön roimasti banaaneja, lihaa, kananmunia ja kasviksia.

Pari kysymystä:

Onko tossa setissä mitään järkeä ja kannattako jotain muuttaa/lisätä?
Onko toi protsku oikeaa ja miten paljon ja missä vaiheessa sitä kannattais ottaa kun pussissa lukee että 3 annosta päivässä, mutta entä jos treenaa vain kerran päivässä?

Back
Ylös Bottom