Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

joo taidanpa kokeilla sitä Beta-alaniinia jos sen avulla saisi kreatiinistäkin enemmän irti! toimivat kuulemma kreatiinin kanssa synergisesti.

En oikein löytänyt sopivaa paikkaa niin laitoin tämän tänne.
Eli 2 krt/vko pääsen koulun punttisalille omien lajiryhmän punttireenien lisäksi joita niitäkin on 2krt/vko. Olen siis pesäpalloilija ja tärkeää olisi juoksunopeutta ja lyönnin voimaa viedä tällä eteenpäin. Tärkeitä liikkeitä omalle lajilleni pitäisi olla ainakin rinnalle veto (ja muut saman henkiset) ja sitten juuri jalkoihin nopeutta tuovat liikkeet.

Koulun salilla tosin ei hirveästi löydy joten näistä pitäisi rakentaa:
ylä- ja alatalja
tanko (rivet ja muut mahdollisia)
jalkaprässi
penkki
käsipainoja
ja sitten joku monitoimi härpäke missä nyt pystyy ainakin reiden ojentajia? tekemään

Kävin tänään tuolla salilla pikaisesti, 45min meni. Tein kyllä niskan takaa punnerruksia vain 1x10, koski niin maan perkeleesti selkään ja porukkaakin oli melkoisen paljon. En kuitenkaan saanut penkistä kaikkea irti, tein samoilla painoilla millä ennenkin, mutta tuntui yllättävän kevyeltä. Laitanko vain lisää painoja kehiin vai yksi sarja lisää? Uskaltaisin ehdottaa ensimmäistä ;)

Laita vaan lisää painoja. Ja tee mieluummin niskantakaapunnerruksen sijaan normaalia pystypunnerrusta edestä. Paikat pysyy kauemmin ehjinä..

Onko totta, että vatsalihaksia voi treenata vaikka joka päivä ilman huolta palautumisesta?

Ei kait niitä joka päivä kannata reenata, 2 kertaa viikossa vois olla järkevä reeni kerta ns. "pinta vatsalihaksille" tuommosta termiä taida ollakkaan :) ja sitten vois reenata vielä syviä vatsalihaksia niitten ohessa erikseen. Eli siis 2 kertaa viikossa ja sitte erikseen jolleki erille päiville syvien vatsalihasten reeniä.

Katselin tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa. Sen verran hyvää olen lukenut, että päätän sillä harjoitella ensimmäiset kuukauteni, mutta olisi siitä muutama kysymys...

Miten nuo liikkeet Takakyykky ja Niskan takaa punnerrus tehdään? En löytänyt haulla mitään tekniikka-osiosta, ja näin aloittelijana en tiedä noista yhtään mitään muuten. Istumaannousu on varmaankin tää perus vatsalihas-liike, selälleen polvet koukkuun ja siitä "istumaan" ja penkkipunnerrus on "peruspunnerrus"?

Ja mites tuossa, olen kuullu että alussa kannattaisi kestävyyttä harjoitella, pitkillä sarjoilla ja vähän kevyemmillä painoilla. Tuossahan neuvotaan tekemään aina niillä painoilla millä vaan jaksaa koko sarjan ja lisäämään aina lisää jos jaksaa "ylimääräistä"?

Enkä tällä kunnolla saa vielä yhtään leukaa vaikka miten yrittäisin, joten skippaanko ne tuosta ohjelmasta suoraan ja aloitan ne sitten joskus vähän myöhemmin?

Katselin tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa. Sen verran hyvää olen lukenut, että päätän sillä harjoitella ensimmäiset kuukauteni, mutta olisi siitä muutama kysymys...

Miten nuo liikkeet Takakyykky ja Niskan takaa punnerrus tehdään? En löytänyt haulla mitään tekniikka-osiosta, ja näin aloittelijana en tiedä noista yhtään mitään muuten. Istumaannousu on varmaankin tää perus vatsalihas-liike, selälleen polvet koukkuun ja siitä "istumaan" ja penkkipunnerrus on "peruspunnerrus"?

Ja mites tuossa, olen kuullu että alussa kannattaisi kestävyyttä harjoitella, pitkillä sarjoilla ja vähän kevyemmillä painoilla. Tuossahan neuvotaan tekemään aina niillä painoilla millä vaan jaksaa koko sarjan ja lisäämään aina lisää jos jaksaa "ylimääräistä"?

Enkä tällä kunnolla saa vielä yhtään leukaa vaikka miten yrittäisin, joten skippaanko ne tuosta ohjelmasta suoraan ja aloitan ne sitten joskus vähän myöhemmin?
Mun on paha lähteä neuvomaan, mutta niskan takaa punnerrus;

http://www.youtube.com/watch?v=fvz5OVvmy4s

ja takakyykky;

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

E: Ja penkkipunnerrus ei ole tavallinen punnerrus, vaan tuo http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

E2: Ja älä ihmeessä skippaa noita leukoja. Niitä ei opi tekemään kuin kokeilemalla ja tekemällä, tuossa vielä ohjelma sulle; http://twentypullups.com/

lisäravinteista

osaisko joku sanoa mikä olis palautusjuoman (gainerin) jälkeen seuraava hyväksi todettu lisäravinne.
ajattelin että vois kokeilla jotain uutta jos sillä sais vaikka vähän tehostettua kehitystä...
hintahaitari 15-30 euroa.
tarkoituksena ei ole alkaa hifistelemään.

osaisko joku sanoa mikä olis palautusjuoman (gainerin) jälkeen seuraava hyväksi todettu lisäravinne.
ajattelin että vois kokeilla jotain uutta jos sillä sais vaikka vähän tehostettua kehitystä...
Kreatiini on aika jees...

UFS Malto ja UFS Whey. Halpa combo. Sitten, jos isompaa satsia aikoo ostaa niin Mass-tuotteet on aika halpoja.

Mistähän johtuu että treenin/palkkarin jälkeen tulee paha olo. Tuntuu että vois käyä :urjo:
Mulla oli samaa hommaa kans aluksi, en tiedä mistä johtu.. Ainaki paha maku oli varmasti yks syy, palkkarina oli silloin Finnmax "kaakaonmakuinen" hera (mitään vähemmän kaakaon makuista en ole maistanut), malto ja kreatiini.. Nykyään ei tule, tuon jälkeen olen vain maustamattomia tai kunnollisia suklaanmakuisia proteiinijauheita palkkarissa vedellyt.

paljonkohan salipäivinä kuluu kaloreita sellanen 1,5tunnin kunnontreeni, ei muuta ihmeellistä liikuntaa muuten. paino tällä hetkellä 98kg, paino olisi tarkoitus saada siihen 90kg kieppelle, niin miten kannattaisi alkaa tätä prosessia työstämään? lenkkia? monta krt vko ? tällä hetkellä en tee muuta liikuntaa kuin tuon 4krt viikossa salia..ja sitten mitä syödä ja kuinka paljon syödä?? JA VIELÄ kuinka noitten kreatiinin ja beta-alaniinin käyttö käy tässä? ihan pysyvää painon pudotusta haen että suuremmat fläsät pois!

en tiedä onko väärässä ketjussa mutta kun niin monta juttua samalla niin ajattelin laittaa tänne.

Mun on paha lähteä neuvomaan, mutta niskan takaa punnerrus;

http://www.youtube.com/watch?v=fvz5OVvmy4s

ja takakyykky;

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

E: Ja penkkipunnerrus ei ole tavallinen punnerrus, vaan tuo http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

E2: Ja älä ihmeessä skippaa noita leukoja. Niitä ei opi tekemään kuin kokeilemalla ja tekemällä, tuossa vielä ohjelma sulle; http://twentypullups.com/
Kiitän.

Nyt on vaan sellanen ongelma, että mä en saa näillä narukäsilläni noita kymmentä takakyykkyä edes pelkällä tangolla (oli muuten harvinaisen noloa salilla koittaa :)) , jossain viidessä tulee sellainen olo ettei kertakaikkiaan pysty enempää... Ei taida olla tää golden six vielä mun laji D:

Ei täällä ole mitään ohjelmaa missä ei tuon tangon kanssa tarvitse ainakaan näin alkuun leikkiä? Käsipainoilla kun on älyttömän paljon helpompi tehhä kaikki...

Niin, ja juoksulenkkejähän saa tehdä vapaasti vaikka joka ilta, niiden jäljiltä ei varmaankaan tarvitse antaa lihasten palautua?

Ei ne sun kätes paljoa kyykkyyn vaikuta. Aluksi harjottelet just vaikka käsipainoilla sitä.. Prässi vois olla kans vaihtoehto. Kyykky on kuitenkin paljon tehokkaampi ja monipuolisempi liike, kannattaa harjoitella sitä, kyllä se vielä rupeaa sujumaan..

Tarvii antaa lihasten palautua myös juoksulenkkien jäljiltä. Ja mikäli massaa haluat, saat syödä melko paljon että kalorit pysyy plussalla jos salitreenin lisäksi lenkkeilet usein..

Mites onko tuo venyttely kuinka tärkeä kehityksen kannalta? Jos venyttelee vain harvemmin, niin kehittyykö?

No lihas tietenki palautuis nopeampaa, mutta eniten kai tuosta nivelet ja jänteet kiittäisi :worship:, jos sitä jaksaisi tehdä. 3 tuntia sali treenin jälkeen on tietääkseni sellainen aika jolloin "saa" venytellä, ettei häiritse lihas kasvua. Eli kannatavaa hommaa olisi.

Back
Ylös Bottom