Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tällänen tyhmä kysymys. Onko mitään välii, mistä sen proteiinin saa, kuhan sitä saa tarpeeksi. siis lihasten kasvun kannalta. Onko sama, saanko sen jauhosta, maidosta, rahkasta vai tonnikalasta? Tietty tulee esim. maitoo väkisin joka päivä juotuu se melkee 1.5 litraa, mut olisko parempi jos sen aina sais jostain kiinteämmästä. Jääkö se proteiini samalla tavalla kehoon vaikka se olisikin nesteestä?

Ei sillä oikeastaan ole merkitystä. Toisen mömmön proteiini vain imeytyy nopeammin kuin toisen, mutta samalla tavalla se tavara käyttöön menee. Tärkeämpää pitää huolta siitä, että proteiinia saadaan tasaisin väliajoin useita kertoja päivässä.

Riittääköhän hauiksille treeniksi leuanveto lisäpainoilla kapealla vastaotteella x3, ylätalja leveällä myötäotteella x3 ja hauiskääntö suoralla tangolla myötäotteella x2? Tuntuu nimittäin että vielä noiden lisäksi aika turha jotain suoraa liikettä hauiksille tehdä..
Pidän selkää tärkeämpänä kuin hauiksia ja forkkujen takia teen tuota myötäotehauiskääntöä, ne kun junnaa pahasti jäljessä.. Ikinä en ole siis mikään RHP ollut, hauiksiin on kuitenki vuoden sisällä tullut mukavasti kehitystä ja nyt vedän 2-jakoisella ja tuntuu ettei jaksa enää muuta hauiksille tehdä, nuo kun ottaa hauiksiin ihan mukavasti..

Riittääköhän hauiksille treeniksi leuanveto lisäpainoilla kapealla vastaotteella x3, ylätalja leveällä myötäotteella x3 ja hauiskääntö suoralla tangolla myötäotteella x2? Tuntuu nimittäin että vielä noiden lisäksi aika turha jotain suoraa liikettä hauiksille tehdä..
Pidän selkää tärkeämpänä kuin hauiksia ja forkkujen takia teen tuota myötäotehauiskääntöä, ne kun junnaa pahasti jäljessä.. Ikinä en ole siis mikään RHP ollut, hauiksiin on kuitenki vuoden sisällä tullut mukavasti kehitystä ja nyt vedän 2-jakoisella ja tuntuu ettei jaksa enää muuta hauiksille tehdä, nuo kun ottaa hauiksiin ihan mukavasti..
Montako toistoa teet, oletan että x3 tarkoittaa sarjamäärää?
Jos et hauiksia varsinaisesti ole kiinnostunut treenaamaan niin riittäähän tuo, itse tekisin kyllä selälle kulmasoutua ja maastavetoa. Ala-/ylä-talja on myös selälle itselläni todella tuntuva liike.
Itselläni maastaveto ottaa myös forkkuihin parhaiten (tiedä sitten onko ne vain niin heikot) ^^.
Erikseen en kuitenkaan forkkuja treenaisi, mun mieletä ne saa kyllä osumaa muissa vetävissä liikkeissä ihan tarpeeksi:)

e: ja tosiaan jos välttämättä haluat forkkuja treenata niin tee käsipainolla Hammer- kääntöä

:offtopic: Miten sä voit osata noin monta sivistys sanaa vaikka et oo ees lukiossa vielä :dance2:
Mitä meinaa ees meso? Mesopotamia?

Lol, itse et osaa edes yhdyssanoja :hyvä:

Ei vaan, ei tarvitsekaan... kelpaat ihan sellaisena kuin olet ;)

Ja btw, ikäni puolesta "kuuluisin" lukioon, mutta jäin luokalle :D

Mitkä lihakset työskentelevät takakyykyssä (ainakin iso pakaralihas, nelipäinen reisilihas)? Työskentelevätkö esim hamstringis-lihakset yms eksentrisesti/konsentrisesti? Olis hienoa jos vastaisitte...

Mitkä lihakset työskentelevät takakyykyssä (ainakin iso pakaralihas, nelipäinen reisilihas)? Työskentelevätkö esim hamstringis-lihakset yms eksentrisesti/konsentrisesti? Olis hienoa jos vastaisitte...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

Tossa on jonkunlainen lista lihaksista mitkä työskentelee takakyykyssä.

Tärkeimpinä ehkä etureidet, takareidet, pakarat, suorat vatsalihakset, pitkät selkälihakset, vinot vatsalihakset.

EDIT: Hidas.

Montako toistoa teet, oletan että x3 tarkoittaa sarjamäärää?
Jos et hauiksia varsinaisesti ole kiinnostunut treenaamaan niin riittäähän tuo, itse tekisin kyllä selälle kulmasoutua ja maastavetoa. Ala-/ylä-talja on myös selälle itselläni todella tuntuva liike.
Itselläni maastaveto ottaa myös forkkuihin parhaiten (tiedä sitten onko ne vain niin heikot) ^^.
Erikseen en kuitenkaan forkkuja treenaisi, mun mieletä ne saa kyllä osumaa muissa vetävissä liikkeissä ihan tarpeeksi:)

e: ja tosiaan jos välttämättä haluat forkkuja treenata niin tee käsipainolla Hammer- kääntöä
Kuukauden välein vaihtelen, 12-15, 8-12 tai 6-8 toistoa per sarja. Leuanvedossa teen lyhempiä ku tähtäimessä olis joskus kisailla voimaleuanvedossa ku nuo nuorten suomenennätykset on niin heikkoja vielä :) Maastavetoa kyllä teen, eli selälle siis mave, leuanveto kapealla vastaotteella ja ylätalja leveällä myötäotteella. Maastaveto ei kyllä mulla juurikaan forkkuihin ota, niin pienet painot vielä mavessa (sarjapainot päivästä ja toisto- ja sarjamääristä riippuen 110-130 kiloa). Hammerkääntöjä olen joskus tehnyt mutta saan ylivoimaisesti parhaimman tuntuman ku teen hauiskääntöjä myötäotteella.

Jos käy salilla samana päivänä ja juo vielä sixpackin kaljaa illalla ja saa pienen humalan aikaan sillä nii meneekö se treeni aiva totaalisesti pilalle sillon?

Riippuu pitkälti humalatilasta. Käsittääkseni nuoremmilla ei vielä niin paljoa haittaa ole, mutta ainakin kovista känneistä voi mennä viikon treenit hukkaan.

Miten suurinpiirtein menee nuo paino suhteutettuna tuloksiin hommat? Eli esim. voiko 70 kiloisena saada aikaan millaisia maksimeja?

Ja kuinka paljon oma massa vaikuttaa noihin tuloksiin? Itse reilu 60 kiloisena nostan 45 kiloa penkistä, eli mihinkä asti itselläni on vielä mahdollisuuksia?

Mahdollisuudet ovat rajattomat, ei kukaan pysty sanomaan mihin sinä pystyt tai mihin sinulla on mahdollisuudet. Se on SINUSTA itsestäsi kiinni, kunnollisella treeniohjelmalla, ruokavaliolla ja levolla tulokset kyllä nousevat.

Miten suurinpiirtein menee nuo paino suhteutettuna tuloksiin hommat? Eli esim. voiko 70 kiloisena saada aikaan millaisia maksimeja?

Ja kuinka paljon oma massa vaikuttaa noihin tuloksiin? Itse reilu 60 kiloisena nostan 45 kiloa penkistä, eli mihinkä asti itselläni on vielä mahdollisuuksia?

shut_the_fuck_up.jpg

...and TRAIN!

Riippuu täysin kaikesta.

Ite oon 65kg 16v ottanu 105kg penkistä ja 3v olin täysin liikkumatta ennen 21 ikävuotta, sen jälkee otin jotai 70-80kg penkistä 70kg painosena, nyt reilu vuos treeniä takana ja elopaino siinä 82kg paikkeilla, menee jotain 130-135kg penkistä. Kyllä näkisin ittelleni ihan realistisena tuloksena jo lähivuosina alle 80kg painosena ~160kg penkistä, 200kg++ mavessa ja lähempänä 200 kyykyssä.

LOL XDDDD

asiaa: Itse nostin aluksi 40kg penkistä ja painoin 67kg.
Nyt painan 81kg ja penkissä rikkuu satanen. Ikinä en ole pankkiä vartavasten treenannut paitsi nyt kun tuli lyötyä vetoa ja aloitin penkkikuurin^^ (130kg here i come). eli joo kukaan ei vielä tiedä missä sun rajas menee...

Pituutta löytyy 178 cm. Eli todella alipainoinen olen. Tavoitteena olisi saada 60 kilon yhteistulos mavessa, kyykyssä ja penkissä. Mutta se vain koko ajan häiritsee, että kuinka mahdollista tuo on? Siis ikää se 21 vuotta ja 178/61. Penkkimaksimikin siis 45 kiloa. On vain sellainen sunnuntaipunttailijafiilis, kun on tällainen ruipelo ja tuskin koskaan mihinkään oikeasti koviin tuloksiin pääsee. 150 kiloa penkistä on sen verran peruskamaa (tai siis siihen voi yltää vaikka kuka kun oikein yrittää), että se ei vain tunnu miltään tavoittelemisen arvoiselta. 200 kiloa taas on tulos, mihin harva yltää ja sen takia se onkin ainoa tulos, mihin yritän. Mutta yritänkö turhaan? Voiko meikäläisestä vielä oikeasti tulla 600 kilon yhteisnostaja?

Jotenkin kun tätäkin foorumia lukee, niin kaikki kovat nostajat on saanut jo paljon aikaisemmin kovia tuloksia, niillä on urheilutaustaa, mitä itsellä ei ole, jne.

Vaikka homma onkin itsestä kiinni, niin eihän se tarkoita, että penkistä nousisi vaikka 1000 kiloa, kun jaksaa yrittää.

Pituutta löytyy 178 cm. Eli todella alipainoinen olen. Tavoitteena olisi saada 60 kilon yhteistulos mavessa, kyykyssä ja penkissä. Mutta se vain koko ajan häiritsee, että kuinka mahdollista tuo on? Siis ikää se 21 vuotta ja 178/61. Penkkimaksimikin siis 45 kiloa. On vain sellainen sunnuntaipunttailijafiilis, kun on tällainen ruipelo ja tuskin koskaan mihinkään oikeasti koviin tuloksiin pääsee.

Vaikka homma onkin itsestä kiinni, niin eihän se tarkoita, että penkistä nousisi vaikka 1000 kiloa, kun jaksaa yrittää.

Sua on neuvottu täällä nyt viimesen vuoden ajan? Miksi ihmeessä sitten kyselet niin paljon, kun et kerran ole valmis mihinkään - eikö sulla oikeasti ole esim. mahdollisuutta syödä sen vertaa, että saisit sitä painoa nostettua?

Sua on neuvottu täällä nyt viimesen vuoden ajan? Miksi ihmeessä sitten kyselet niin paljon, kun et kerran ole valmis mihinkään - eikö sulla oikeasti ole esim. mahdollisuutta syödä sen vertaa, että saisit sitä painoa nostettua?

Tarkoitan sitä, että yritänkö turhaan enää treenata ja mitkä ovat enää mahdollisuuteni tässä hommassa. Siis onko kukaan 200 kilon nostaja aloittanut lähelläkään samasta tilanteesta kuin minä? 21-vuotiaana, 60 kiloisena ja hädin tuskin 50 kilon nostajana? Onko kukaan noussut niin pohjilta?

Tarkoitan sitä, että yritänkö turhaan enää treenata ja mitkä ovat enää mahdollisuuteni tässä hommassa. Siis onko kukaan 200 kilon nostaja aloittanut lähelläkään samasta tilanteesta kuin minä? 21-vuotiaana, 60 kiloisena ja hädin tuskin 50 kilon nostajana? Onko kukaan noussut niin pohjilta?

Todennäköisesti on, mutta jos ei ole, niin mikset sinä voisi olla ensimmäinen. Sua on kuitenkin neuvottu täällä niin paljon, että miten voi olla mahdollista, että olet vieläkin alipainoinen? Ilmeisesti et siis ole tehnyt asian eteen mitään. Helvetin yksinkertaista; lepo, ravinto ja treeni kuntoon. Näköjään ne ei sulla ole kunnossa, koska aina jauhat samasta asiasta ja olet samoissa lähtkökohdissa tai sitten olet trolli.

Back
Ylös Bottom