Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

J88, ei susta koskaan tule mtn, jos et lopeta tota forumeilla paskan jauhamista ja ala tekemään asioiden eteen jotain. Ei nää kovat voimanostajat oo nuorena koneella istunu 22h vuorokaudessa ja rutissu forumeilla ku ei tulokset nouse.

Todennäköisesti on, mutta jos ei ole, niin mikset sinä voisi olla ensimmäinen. Sua on kuitenkin neuvottu täällä niin paljon, että miten voi olla mahdollista, että olet vieläkin alipainoinen? Ilmeisesti et siis ole tehnyt asian eteen mitään. Helvetin yksinkertaista; lepo, ravinto ja treeni kuntoon. Näköjään ne ei sulla ole kunnossa, koska aina jauhat samasta asiasta ja olet samoissa lähtkökohdissa tai sitten olet trolli.

No, koko aikaa tänä vuonna en ole treenaillut, juuri sen takia, että tuskin noihin tuloksiin ikinä pääsen. Itsellä esim. ei ole niin hyviä geenejä, että tuloksia tulisi nopeaan tahtiin. Ei se tietenkään pelkästään geeneistä ole kiinni, mutta eikö se kuitenkin usein erota esim. 300 kilon nostajat muista?

Ja kyllähän treenailen kolme kertaa viikossa, mutta tulokset eivät vain nouse tavoitteiden mukaan lähellekkään. Lapsuus ja osin nuoruus on mennyt tietokoneiden ja television äärellä ja urheilu on jäänyt varsinkin lapsuudessa kokonaan väliin. Nyt on sitten todella vaikeaa enää saavuttaa mitään oikeasti kovia tuloksia missään liikunta tai urheilulajissa.

Ota pienempiä välitavotteita esim 60kg jouluun mennessä, ens kesänä 80kg jne. Ei siitä mitään tule jos kokoajan miettii kuinka pitkä matka on kahden sadan kilon penkkiin johon murto-osa pääsee. Pikku hiljaa vaan kohti suurempia rautoja, jos kokoajan mietit niitä geenejä jne et anna itelles ees mahdollisuutta kehittyä, koska et usko ittees. Luovutat jo valmiiks. Lopeta toi ruikuttaminen ja tee jotain asioiden eteen.

Perkele J88. Nyt pakko itsekin jotain tähän sanoa. Siis mielestäsi 150kiloa penkistä ei ole tavoittelemisen arvoinen. Ja seuraavaksi asetat sitten semmoiset 200kg:n lukemat tavoitteeksi. Mitäs jos lähtisit pikkuhiljaa etiäpäin? Turhaan mietit mitä sinusta voi tulla, sillä tuolla menolla ei mitään. Nyt treenaat, syöt ja lepäät ja katsellaan tuossa parin vuoden päästä uudelleen. Okei?
Ja vielä: Mitä ruikutat tuosta koostasi. Itse olin vuosi sitten noissa mitoissa, ja olisin voinut ruikuttaa ihan samat asiat kuin sinä. En ole kropaltani mikään atleetti, mutta nyt on vuosi treenattu ja syöty, niin massaa tarttunut mukavasti. Kokeile, suosittelen. Ikä ei ole sinulla mikään este.
Btw. 150kg:han on ihan sellaista peruskamaa. Joka poikahan sen nostaa, kun vaikka kadulta otat kokeilemaan.

Olen aloittamassa saliharrastusta, huomenna mennään jo ostamaan 25€ vuosikortti salille opiskelija-alennuksella 8)

Eli voisiko joku kertoa hyvän reenin, palautusjuomien ja lepopäivien jutut tarkemmin. Harrastan HMD 3-4kertaa viikossa, yleensä 3kertaa. Salilla olisi tarkoitus käydä 1-2kertaa viikossa 1-jakoisella ohjelmalla. Tähän päälle vielä säkkiin hakkaamista, hyppynarua tai lenkkiä 1krt/vko, kun kuulemma palauttavat hyvin lihaksia. Olen ajatellut esimerkiksi tälläistä;

Kyykky/Prässi 2x
Jalkojen koukistus/SJMV 2x
Pohkeet seisten 2x
Kulmasoutu tangolla/käsipainoilla 2x
Leuanveto 3x
Penkki 3x
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla/tangolla 1x
Hauiskääntö/Scott 1x
Vatsat 2x
Selät 5kg lisäpainolla 1x

Toi on tehty salilla olevien laitteiden mukaan, taljaa ei esimerkiksi löydy. Muuten aika perussali, hinnan takia käyn siellä. Toinen ohjelma olisi ISO-ARSKAN GOLDEN SIX, johon lisäisin pohkeet, eli;

Takakyykky 4 x 10
Penkkipunnerrus 3 x 10
Leuanveto 3 x max
Niskan takaa punnerrus 4 x 10 (Voisiko joku laittaa kuvan tästä liikkeestä, keine ahnung itsellä ;) )
Hauiskääntö tangolla 3 x 10
Istumaannousu 3 x max

ja omana lisäyksenä;

Pohkeet seisten 2 x 10 (???)

Mitäs pakkarilaiset mieltä? Toivon asiallisia vastauksia ja näin. Aluksi ajattelin käydä ainakin puoli vuotta jommalla kummalla ohjelmalla, jotta saisin lihaa luiden ympärille ja voimaa lyönteihin/potkuihin. Ja älkää taas alkako puhua siitä hidastavasta/jäykistävästä vaikutuksesta; http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Nyrkkeilijan-voimaharjoittelu-181 Jostain syystä uskon enemmän tuota lähdettä, kuin ketään pakkarilaista, ei pahalla :). Sitten vielä, kuinka kauan reenin jälkeen pitää olla syömättä, mitä saa/ei saa tehdä lepopäivänä, onko kauppojen valmispalautusjuomista mitään, mitä tavallisen palautusjuoman pitäisi ainakin sisältää ja niin edelleen?

Kiitos.

Moi. Olen 14v poika, pituutta 176cm ja painoa n. 66-67. Osaisiko joku suositella minulle sopivaa kunto-ohjelmaa mikä tapahtuisi kotona ja sillä saisi lihas massaa lisää? Vai pitäisikö sitä vaan salille mennä?

Tuo golden six on oikein hyvä ensimmäiseksi ohjelmaksi. Se sisältää tärkeimmät perusliikkeet ja jopa jonkilaisen progression.

1-2 tuntia treenin jälkeen suositellaan syötäväksi runsas kiinteä ateria, joka sisältää hiilareita ja proteiinia.

Peruspalkkari sisältää noin 50/50 suhteessa proteiinia ja hiilareita. Näitä saa valmisjuomina tai sekoittamalla esim. 50g maltodekstriiniä/50g herakonsentraattia.

Moi. Olen 14v poika, pituutta 176cm ja painoa n. 66-67. Osaisiko joku suositella minulle sopivaa kunto-ohjelmaa mikä tapahtuisi kotona ja sillä saisi lihas massaa lisää? Vai pitäisikö sitä vaan salille mennä?

Rohkeasti vaan salille!

Mitäs pakkarilaiset mieltä? Toivon asiallisia vastauksia ja näin. Aluksi ajattelin käydä ainakin puoli vuotta jommalla kummalla ohjelmalla, jotta saisin lihaa luiden ympärille ja voimaa lyönteihin/potkuihin. Ja älkää taas alkako puhua siitä hidastavasta/jäykistävästä vaikutuksesta; http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Nyrkkeilijan-voimaharjoittelu-181 Jostain syystä uskon enemmän tuota lähdettä, kuin ketään pakkarilaista, ei pahalla :). Sitten vielä, kuinka kauan reenin jälkeen pitää olla syömättä, mitä saa/ei saa tehdä lepopäivänä, onko kauppojen valmispalautusjuomista mitään, mitä tavallisen palautusjuoman pitäisi ainakin sisältää ja niin edelleen?

Kiitos.
Keskity perusliikkeisiin. Kyykky, mave, penkki, leuanveto, kulmasoutu, sjmv, pystypunnerrus jne. Ja jos lisäksi haluat painottaa jotain tiettyä lihasryhmää, esim. pohkeita, niin niille kans jokin liike. Perusliikkeet ottaa siis moneen eri lihakseen.

Golden six on hyvä, paljon parempi ku tuo toinen kyhäelmä. Itse tosin tekisin siinä kerran viikossa mavea.

Mätä vaikka heti ruokaa treenin jälkeen naamaan, treenin jälkeen ei PIDÄ olla syömättä, parempi vaan jos mahd. äkkiä rupeat syömään.

Kaupan valmispalautusjuomat on ihan hyviä, tosin halvemmaksi tulee jos sekoitat itse. Pitäisi sisältää proteiinia ja hiilihydraattia, noin desi molempia. Esim. desi heraproteiinia ja desi maltoa on hyvä ja halpa setti.

Salille vaan, et sinä kotona mitään lihaksia kasvata ellei sulla ole räkkiä, penkkiä ja levytankosettiä..

E: Hidas.

Kiitos vastanneille, huomenna otan Golden Sixin käyttöön ja ostan protskua ja hiilareita kaupasta. Kaipaako muuten tuo ohjelma jotain lisäystä, vai meneekö noin aivan mainiosti?

Vielä kysymyksenä, minulla taitaa mennä SJMV:ssä selkä hieman kyyryyn, laskenko tangon siis liian alas vai kuuluuko sen mennäkkin?

Vielä kysymyksenä, minulla taitaa mennä SJMV:ssä selkä hieman kyyryyn, laskenko tangon siis liian alas vai kuuluuko sen mennäkkin?

Ei kuulu. SJMV:ssä ala-asennossa tuntuu sellainen hyytävän jäätävä venytys takareisissä ja se on merkki lähteä ylöspäin. Persettä taakse, keskivartalo rautakankena, katse ylös, rauhallisella tekniikalla, tanko lähellä vartaloa ja keskittyen koko aika tuntuma takareisillä säilyttäen niin hyvä siitä tulee

Ei kuulu. SJMV:ssä ala-asennossa tuntuu sellainen hyytävän jäätävä venytys takareisissä ja se on merkki lähteä ylöspäin. Persettä taakse, keskivartalo rautakankena, katse ylös, rauhallisella tekniikalla, tanko lähellä vartaloa ja keskittyen koko aika tuntuma takareisillä säilyttäen niin hyvä siitä tulee
Ja jalat suht kapealla...

Mitäs mieltä olette lisäravinteista BETA-ALANINE ja BCAA ? onko hyviä kokemuksia ?

Jälkimmäinen on haaraketjuisia aminohappoja, eli kannattaa lisätä palkkariin yms, muttei mitenkään pakollinen. Tämän lisäämistä tuskin kukaan huomaa perstuntumalla mitenkään, mutta pitkässä juoksussa saattaa auttaa jonninverran.

Beta-alaniinin tehosta ei kai olla vieläkään varmoja, vai ollaanko? Ainakin tuo kivaa kihelmöintiä ja lisää monen mielestä tehoa treeniin (kuten omasta mielestänikin). Testaamallahan se selviää onko noista mihinkään.

Back
Ylös Bottom