Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

http://www.exrx.net/WeightTraining/Myths.html

Contrary to what the infomercials suggest there is no such thing as spot reduction. Fat is lost throughout the body in a pattern dependent upon genetics, sex (hormones), and age. Overall body fat must be reduced to lose fat in any particular area. Although fat is lost or gained throughout the body it seems the first area to get fat, or the last area to become lean, is the midsection (in men and some women, especially after menopause) and hips and thighs (in women and few men). Sit-ups, crunches, leg-hip raises, leg raises, hip adduction, hip abduction, etc. will only exercise the muscles under the fat.

:eek:

No tuo nyt ei vain ole totta. Tuo tutkimus, jonka linkitin osoittaa sen. Ja tuo on vain teksti ilman mitään lähdeviitteitä tai todisteita, siitä että spot reduction ei olisi mahdollista.

No tuo nyt ei vain ole totta. Tuo tutkimus, jonka linkitin osoittaa sen. Ja tuo on vain teksti ilman mitään lähdeviitteitä tai todisteita, siitä että spot reduction ei olisi mahdollista.

Mistä tiedät, että tuo sinun linkittämä tutkimus on totta? Sitten kun linkität kymmenen eri tutkimusta voit sanoa "No tuo nyt vain ei ole totta" niin että se merkitseekin jotain. Voihan tänne jokainen etsiä jostain yhden tutkimuksen, joka todistaa, että kehonrakennus aiheuttaa aivojen kutistumista jopa 50%, mutta onko se sitten totuus?

Kapeassa penkissä, onko oteleveyden oltava kuitenkin vähintään tasoissa hartijaleveyden kanssa, vai voiko tuostakin vielä kaventaa ilman terveysriskejä? Olen nyt tehnyt pariin otteeseen n. 10cm levyisellä otteella, eikä ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt mitään kipuja ranteisiin/tm. mutta ote on suht. riskialttiin näköinen joten päätin kysyä.

Ei vissiin ole järkeä pitää kevyttää viikkoa kun mun ohjelmassa on aika paljon leukoja ja dippejä ja teen niitä vielä ilman lisäpainoja.

Mistä tiedät, että tuo sinun linkittämä tutkimus on totta? Sitten kun linkität kymmenen eri tutkimusta voit sanoa "No tuo nyt vain ei ole totta" niin että se merkitseekin jotain. Voihan tänne jokainen etsiä jostain yhden tutkimuksen, joka todistaa, että kehonrakennus aiheuttaa aivojen kutistumista jopa 50%, mutta onko se sitten totuus?

No tuo aivojen kutistuminen voi hyvinkin olla mahdollista :).

Glycyrrhetinic acid, the active principle of licorice, can reduce the thickness of subcutaneous thigh fat through topical application

Decio Armaninia, , , Davide Nacamullia, Francesco Francini-Pesentib, Giuliana Battagina, Eugenio Ragazzic and Cristina Fiorea
aDepartment of Medical and Surgical Sciences-Endocrinology, University of Padua, Via Ospedale 105, 35100 Padua, Italy
bDepartment of Clinical and Experimental Medicine-Clinical Nutrition, University of Padua, Italy
cDepartment of Pharmacology, University of Padua, Italy
Received 27 December 2004; revised 21 January 2005; accepted 26 January 2005. Available online 12 April 2005.

Abstract

Cortisol is involved in the distribution and deposition of fat, and its action is regulated by the activity of 11β-hydroxysteroid dehydrogenase.

Glycyrrhetinic acid, the active principle of licorice root, blocks 11β-hydroxysteroid dehydrogenase type 1, thus reducing the availability of cortisol at the level of adipocytes.

We evaluated the effect of topical application of a cream containing glycyrrhetinic acid in the thickness of fat at the level of the thigh.
Eighteen healthy women (age range 20–33 years) with normal BMI were randomly allocated to treatment, at the level of the dominant thigh, with a cream containing 2.5% glycyrrhetinic acid (n = 9) or with a placebo cream containing the excipients alone (n = 9). Before and after 1 month of treatment both the circumference and the thickness of the superficial fat layer of the thighs (by ultrasound analysis) were measured.

The circumference and the thickness of the superficial fat layer were significantly reduced in comparison to the controlateral untreated thigh and to control subjects treated with the placebo cream.
No changes were observed in blood pressure, plasma renin activity, plasma aldosterone or cortisol.

The effect of glycyrrhetinic acid on the thickness of subcutaneous fat was likely related to a block of 11β-hydroxysteroid dehydrogenase type 1 at the level of fat cells; therefore, glycyrrhetinic acid could be effectively used in the reduction of unwanted local fat accumulation.

Ja myös B. Stallknechtin ja kumppaneitten tutkimus ('Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans' American Journal of Physiology, 2006 ) viittaa, että 'spot reduction' olisi mahdollista. Tutkimuksessa oli tehty puoli tuntia yhden jalan ojennuksia melko kevyillä painoilla. Treenatussa jalassa lipolyysi oli tehostunut merkittävästi.

Mietin vaan että miten sen kevyen viikon vois toteuttaa sitten? Vähemmän toistoja?
Niin tai sitten teet esim. leukojen tilalta ylätaljaa ja dipin tilata vaikka penkkiä tai jotain. Sellasia liikkeitä missä on helpompi käyttää pienempää kuormaa.

Eli olisi 2 hauikseen liittyvää kysymystä. :david:

1.Mikä ihme on hammerkääntö?

2.Jos oikea hauis on ymp. mitaltaan 30cm ja vasen 29.5 niin eihän siinä ole "liikaa eroa"?

Joo, tiiän että molemmat kysymykset on vähän :david: mutta olis kiva jos joku vastaisi...

mää oon nyt reenannu yli pari kuukautta putkee samalla ohjelmalla ja mitä oon täältä lukenu nii kehitys hidastuu jos tekee joka kerta samoja sarjoja, eli pitäskö mulla kehityksen tehostamiseksi tehä joka toinen viikko vaikka pienemmillä painoilla ettei lihakset totu liikaa reeniin vai?

mää oon nyt reenannu yli pari kuukautta putkee samalla ohjelmalla ja mitä oon täältä lukenu nii kehitys hidastuu jos tekee joka kerta samoja sarjoja, eli pitäskö mulla kehityksen tehostamiseksi tehä joka toinen viikko vaikka pienemmillä painoilla ettei lihakset totu liikaa reeniin vai?

Vaihtele toistomääriä vaikka parin kolmen viikon välein. 6,8,10 ja 12 on yleisimmät toistomäärät ja noissa kun sitten vaihtelee. Kevyitä viikkoja kannattaa pitää vain tuntuman mukaan, joka itsellä ainakin on noin 4-5 viikon välein.

Vaiha vaikka kuukauden välein toistoalueita...esim. 1.kk 13-15 toistoa 2.kk 9-12 toistoa 3.kk 5-8 toistoa.

Mulla on nyt ei-niin-perus kysymyksiä. Eli noi todella surkeat(ainakin omasta mielestä) voimanostotulokset. Tosin treenaan massatyylillä, mutta tuomitkaa minut teksti perusteella.
Eli vuosi sitten aloin käymään salilla tekemässä sitä sun tätä kerran viikossa ihan huviksi. Sitten joulun tienoilla aloin tekemään ohjelman mukaan 3 kertaa viikkoon, tossa maaliskuun tienoilla aloin enemmän panostaa ruokavalion ja palkkarin suhteen. Proteiinin saanti on kunnossa, kalorit on vähän niin ja näin, yrittänyt siihenkin panostaa.
Alkuun lähti sopivasti läskiä, jota ei minulla kyllä hirveästi ollutkaan ja lihasta on myöskin kertynyt, varsinkin "kunnon" treenien alettua. Tosin paino on noussut vain 60->65, johtuu varmasti kesästä, kun syömiset oli mitä oli, nyt se on taas alkanut sopivasti nousta. 2-jakoista olen käyttänyt nyt muutaman kuukauden.
Ongelma on siis nuo surkeat tulokset, mutta vain tietyissä liikkeissä. Penki lienee "ihan ok", mutta kehittyy surkeaan tahtiin. Kesän alkuun meni 4x60kg, tänään meni 5x60kg ja löin tangon rautoihin. Alkuvuodesta kyykyssä 10x40kg teki tiukkaa, olen tehnyt kk sitten 7x60kg ja tänään tiukan 10x50kg. Mavea en ole juurikaan tehnyt, 70 kiloa nostin kerran. Mavea en tee, koska selkä tykkää kipuilla siihen malliin, tarkoitus olisi joskus ottaa mukaan.
Kyykky tuntuu sellaiselta, että siihen voisi lisäillä pikkuhiljaa painoa, mutta penkki junnaa tosiaankin paikoillaan. Mitä pitäisi muuttaa, pitäisikö nyt ennemmin nostaa tuota 60kiloa niin monta kertaa kuin menee vai 57,5kiloa, joka menee kevyesti 2x6? Pituutta on minimaaliset 172cm, joka varmaan jonkin verran selittää tota minimaalista painoakin. Tällä hetkellä jopa hieman mahaa, joten kaiketi minulla on minimaaliset luut tms.

Mulla ois semmosta kysyttävää, että miten kannataisi syödä että sais reilusti painoa lisää kun olen 170 cm ja 47kg eli todella tikku :D Salilla olen vasta alkanut käymään 3 kertaa viikossa, syön päivässä noin 3 kanamunaa sit koulu-ruokaa(makkarakeittoa tai jtn) ja kotona lounaan(kalaa ja riisiä ja muita tavallisia ruokia), ja ilta-palan joka koostuu 2 maitorahkasta. Painoa ei vain tule millään lisää :P Oisko vinkkejä?

Mulla ois semmosta kysyttävää, että miten kannataisi syödä että sais reilusti painoa lisää kun olen 170 cm ja 47kg eli todella tikku :D Salilla olen vasta alkanut käymään 3 kertaa viikossa, syön päivässä noin 3 kanamunaa sit koulu-ruokaa(makkarakeittoa tai jtn) ja kotona lounaan(kalaa ja riisiä ja muita tavallisia ruokia), ja ilta-palan joka koostuu 2 maitorahkasta. Painoa ei vain tule millään lisää :P Oisko vinkkejä?

Kai syöt aamupalan? Harrastatko muuta liikuntaa puntin lisäks? (lähinnä sitä, että syötkö tarpeeksi kulutukseen nähden) Mieti hetki päivän ruokalistaas ja pistä se tänne niin on helpompi arvioida. Kokeile myös laskee kalorilaskurilla kuinka paljon keskimäärin saat niitä kaloreita per päivä.

Ja omasta kokemuksesta väitän, että toisten on huomattavasti helpompi saada sitä massaa kun toisten, vaikka aina aloittelijoille tyrkytetäänkin sitä että syöt vaan niin kyllä se paino nousee. Itekin yritän koko ajan saada massaa, mutta oon perushintelä ruumiinrakenteelta. Että ehkä sulle tarttuu lihaa keskimäärästä huonommin, mutta keskityt vaan niihin syömisiin niin kyllä se paino väkisinkin alkaa nousemaan. Sen sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä, vaikkei mulla mikään kovin syvä rinnasta tuleva ääni olekkaan.

Tsemppiä vaan!

Aamupala= 2 lautasellista puuroa + paahtoleipää= 90 kcal+258 kcal
Kouluruoka= Sanotaan nyt vaikka että lihapullat ja muusi :P=240 kcal
Välipala= 1 Maitorahka + leipä= 104 kcal
Lounas= Munakas= 100 kcal
Ilta-pala= Maitorahka+ leipä= 104 kcal

Yhteensä= 896 kcal/ päivä Korjatkaa toki jos olen laskenut jotenkin väärin. En tiennyt mistä katsoa tarkat kalori määrät, niin katsoin finelistä.

Ja tosiaan harrastan myös Tae-Kwondoa 2 kertaa viikossa.

Ootko varma että oot kattellu noi kalorimäärät oikein? Meinaan jos oot, niin tossa on yli puolet vähemmän mitä sun pitäis syödä, kun keskimääräsen aikuisen ihmisen pitäis syödä noin sellanen 2500kcal päivässä (korjatkaa jos meni väärin). Eli nyt on pakko sanoo sullekin että lisää ruokaa vaan nassuun. Ruokailukertoja sulla on mun mielestä riittävästi, että enemmän vaan kerralla sit.

Muuten, ei kannata syödä leipää iltapalalla, koska et oikeen tee mitään niillä hiilihydraateilla yön aikana. Panosta illalla proteiiniin (sulla onkin sielä rahka, hyvähyvä) ja rasvaan (vedä vaikka vähän rypsäriä). Tietty jos se lisäpaino kelpaa läskinkin muodossa (sitä sulla ei totta vie oo) niin voit vetää myös illalla hiilihydraattia.

Edit: Laske ne kalorit tuolla: www.kalorilaskuri.fi

Back
Ylös Bottom