Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

olisko jollakin tietoa hyvästä nostovyöstä.
ostin Wrangen normi mustan mutta siinä on ...tanan terävät kulmat,reunat tulee venttejä kylkiin. tarvitsisin pehmeän ja järkevän hintaisen mieluiten pikalukituksella.
onko kokemuksia?

Voisin suositella Ufs:sän nostovyötä (eikai niillä monia ole?). sieltä ittelleni ostin 65e loistava vyö.

ja oma kysymys... pääseekö voimanostossa esim. sarjaan alle17-v vielä sinä vuonna kun täyttää 17?

Jep jep. Otetaan ny pari kysymystä tähän alkuun. :) Ja söötsiä olen käyttänyt, mutta sama asia olisi etsiä neulaa heinäkasasta. :rolleyes:

1. Oisko mitään muuta hyvää proteiinilähdettä kuin raejuusto, rahkat, kananmunat, kana/kala/liha ja tietenkin proteiinilisät?

2.Mikä siis on hyvä jaottelu proteiinien, hiilareiden ja rasvojen välillä, 30/40/30?

Ajattelin tätä kun tarkoitus ois ny koulujen alussa aloitella salilla käynti, G6:lla aloitella treenit ja katsoa sitten miten menee. Eli bulkkailla tässä nyt ja laihdutella liikarasvat poies sitten joskus kun aika on sopiva :rock: :puntti:

1. Maito on ihan hyvä proteiininlähde, mutta ei kannata iltaa vasten hirveest juoda, kun siinä on aika reilusti hiilareita. Muuta en oikein keksi.

Teen yksjakosta ja tuo mun alaselkä ei kertakaikkiaan näköjään kestä kyykätä kolmea kertaa viikossa. Kanttaisko laittaa keskiviikoksi kyykyn tilalle jalkaprässi?
Vai alkaa käyttämään vyötä kyykyssä?

edit. tuo alaselkä siis aina kipeä treenin jälkeen.

Teen yksjakosta ja tuo mun alaselkä ei kertakaikkiaan näköjään kestä kyykätä kolmea kertaa viikossa. Kanttaisko laittaa keskiviikoksi kyykyn tilalle jalkaprässi?

- Tarkasta tekniikka. Monella pyöristyy selkä tai se painuu suorana alaspäin, varsinkin viimesissä toistoissa. Selän pitäis olla koko ajan samassa asennossa eli lantio ei taitu muuten kuin että jalat menevät koukkuun.
- Jos tekniikka on kunnossa, vähennä sarjapainoja ja ala rauhallisesti nostaa niitä oota jos alaselkä tottuis menoon.
Jos nää ei toimi:
- Osta vyö tai laita keskiviikolle se prässi.

- Tarkasta tekniikka. Monella pyöristyy selkä tai se painuu suorana alaspäin, varsinkin viimesissä toistoissa. Selän pitäis olla koko ajan samassa asennossa eli lantio ei taitu muuten kuin että jalat menevät koukkuun.
- Jos tekniikka on kunnossa, vähennä sarjapainoja ja ala rauhallisesti nostaa niitä oota jos alaselkä tottuis menoon.
Jos nää ei toimi:
- Osta vyö tai laita keskiviikolle se prässi.

No joo...taidan koittaa eka tuota vyöhommaa ja jos se ei toimi niin prässi keskiviikoksi. Salin vöitä siis käytän.

edit: veikkaampa että tuo tekniikka on ihan kunnossa...mulla on muuten vaan tämmönen paska alaselkä.

Ootko pyytänyt jotain katsomaan sitä ja korjaamaan asentoa? Tai sitten yrität peilistä katsoa vaikka pelkälttä tangolla ja pienillä painoilla miten se liike alkaa sortua ja yrittää sillä perusteella korjata sitä. Mä veikkaan, että se alaselkä sortuu juuri siellä ihan alhaalla ja köyristyy ja siitä kivut. Kankeat takareidet ja pohkeet ja muut rajoittaa aika paljon sitä liikerataa jos ei paljoa venyttele. Pitemmän päälle kannattaa jaloissa se.:D

Ootko pyytänyt jotain katsomaan sitä ja korjaamaan asentoa? Tai sitten yrität peilistä katsoa vaikka pelkälttä tangolla ja pienillä painoilla miten se liike alkaa sortua ja yrittää sillä perusteella korjata sitä. Mä veikkaan, että se alaselkä sortuu juuri siellä ihan alhaalla ja köyristyy ja siitä kivut.

Sepä siinä onkin. Siellä salilla ei ole ikinä muita kuin minä tai jotai muita jotka tekee jotai reiden lähentäjää. Tai oli siellä tänään kolme mustalaista, toinen yritti penkissä maximia 60kg vaikka ei saanu aiemmin nostettua etes 50kg. Oli sillä varmistaja mutta se ei jaksanu nostaa tankoa ylös. Piti melkeen mennä auttaan mutta onneksi se kolmas jakso.

Oon mä ite joskus ilman painoa ite kyykänny peilin eessä sivuttain ja kattonu että meneekö selkä pyöreäksi. En kyllä oikein usko. Mulla siis treenin jälkeen aina alaselkään käy kun sitä pyöristää.

Oli miten oli tässä on kaks vaihtoehtoa: 1. mun tekniikka kusee pahasti. 2. mulla on paska alaselkä. (tämäkin varmaan mahdollista?)

viides edit: Pitäisikö vaihtaaa etukyykkyyn? Kuulema rasittaa selkää vähemmän.

Oon mä ite joskus ilman painoa ite kyykänny peilin eessä sivuttain ja kattonu että meneekö selkä pyöreäksi. En kyllä oikein usko. Mulla siis treenin jälkeen aina alaselkään käy kun sitä pyöristää.

Oli miten oli tässä on kaks vaihtoehtoa: 1. mun tekniikka kusee pahasti. 2. mulla on paska alaselkä. (tämäkin varmaan mahdollista?)
jospa alaselkä on vaan ihan jumissa treenin jälkeen ja sen takia sattuu kun pyöristää selkää (venyttää sitä). voisko se olla mahdollista?

ja oma kysymys... pääseekö voimanostossa esim. sarjaan alle17-v vielä sinä vuonna kun täyttää 17?

Mulla siis treenin jälkeen aina alaselkään käy kun sitä pyöristää.
Varmaankin vaan venytyksestä johtuva tunne, mulla nyt tulee toi aina. 2 kertaa tullu noidannuolikin, et älä hätäile :D Tiedän tunteen. Tulee aika usein maastavedossa. Nii... Voithan maastavetoo tehdä ja vetää selän kunnon pumppiin ja vertailla tunnetta? Ei kyykyn kyllä pitäs pääasiassa alaselkään ottaa :D

Varmaankin vaan venytyksestä johtuva tunne, mulla nyt tulee toi aina. 2 kertaa tullu noidannuolikin, et älä hätäile :D Tiedän tunteen. Tulee aika usein maastavedossa. Nii... Voithan maastavetoo tehdä ja vetää selän kunnon pumppiin ja vertailla tunnetta? Ei kyykyn kyllä pitäs pääasiassa alaselkään ottaa :D

Eihän se pääasiassa sinne ota ellei tee kovasti selällä nostoa ja/tai jos alaselkä on ns. heikoin lenkki.

Tuleeko "liikaa" treeniä jos suorittaa 3-jakoisen ohjelman kahteen kertaan viikossa

esim näin.
Ke - Rinta, ojentajat, olkapäät, epäkkäät
To - Jalat
Pe - Sellkä, hauis, forkut
La- lepo
Su - Rinta, ojentajat, olkapäät, epäkkäät
Ma - Jalat
Ti - Selkä, hauis, forkut

Mitä mieltä?

Tuleeko "liikaa" treeniä jos suorittaa 3-jakoisen ohjelman kahteen kertaan viikossa

esim näin.
Ke - Rinta, ojentajat, olkapäät, epäkkäät
To - Jalat
Pe - Sellkä, hauis, forkut
La- lepo
Su - Rinta, ojentajat, olkapäät, epäkkäät
Ma - Jalat
Ti - Selkä, hauis, forkut

Mitä mieltä?
Ei tule liikaa jos intensiteetin ja volyymin pitää maltillisena.

Oon vasta pari kk käyny salilla ja Mavessa tuo alaselkä tuntuu jatkuvasti pyöristyvän hieman. Kaveri sano ainaski et se on varmaa kokonaan keskittymisestä kiinni. Tämän lisäksi todennäköisesti keskikropassa ei ole tarpeeksi voimaa. Reenaan yksjakosella kolmesti viikkoon. Viimesenä teen aina vatsat ylätaljassa. Olisko viisasta tehä vatsoja vielä toinen liike, esim. jalkojen nostot tai voimapyörä, että voimaa tulisi lisää vatsoihin ja näin sais nostettuu varmaa tota MaVe tulostaki? Ja voisin kyllä muutenkin reenata niitä vatsoja sen toisen liikkeen, jos siitä ei oo mitään haittaa. Ei se 6-päck haitaksikaan olisi:D

olen 17 v poitsu ja noudan vähähiilihydraatista, jatkuvasti, ei mitään "kuureja". Tarkotus ois muokata ruokavalioo ja treeniä jonkun verran.
Elikkäs, kertokaa mielipiteitänne.
Ma - airoobista
Ti - Lepo
Ke - Rinta, Selkä
To - Lepo
Pe - Jalat
La - Olkapäät, kädet
Su - airoobista

tuleeko liikaa kaikke? Sählyä ja lätkää on siis noi ma ja su.

Dieetissä ajattelin että 2 munaa aamusin korvaantuis puurolla, ja ne munat siirtyis iltaan. (Tai joku muu protsku setti). Noin saisin ainakin pitkät hiilarit aamulle ja päin vastoin illalta hiilarit pois.

Urpo kysymys jälleen, mutta mitä ovat intensiteetti ja volyyymi? En ymmärrä tätä sanastoa
Intensiteetti tarkoittaa karkeasti sanottuna sitä kuinka suurta vastusta käytät esim. prosenteissa harjoitellessa omasta maksimista. Jos esim. penkissä 1RPM on 100kg ja teet vaikka vitosia 50% maksimista eli 50kg:lla, niin intensiteetti on pieni. 80% eli 80kg vitosen sarjoilla rupee olemaan jo aika kova intensiteetti jne. Toivottavasti ymmärsit.

Volyymilla tarkoitetaan karkeasti vaan sarjamäärää. Voidaan laskea treenikohtainen sarjamäärä, viikottainen jne. Periaatteessa kuitenkin volyymia voi laskea esim. näin: Tehdään kyykyssä 10x3 = 30 toistoa yhteensä. Tehdään penkissä 3x10 = 30 toistoa yhteensä. Eli sama volyymi. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voidaan kuitenkin käyttää aika paljon suurempia sarjapainoja, joten ne ei oikeen ole keskenään samanlaisia ja täysin verrattavissa.

Oon vasta pari kk käyny salilla ja Mavessa tuo alaselkä tuntuu jatkuvasti pyöristyvän hieman. Kaveri sano ainaski et se on varmaa kokonaan keskittymisestä kiinni. Tämän lisäksi todennäköisesti keskikropassa ei ole tarpeeksi voimaa. Reenaan yksjakosella kolmesti viikkoon. Viimesenä teen aina vatsat ylätaljassa. Olisko viisasta tehä vatsoja vielä toinen liike, esim. jalkojen nostot tai voimapyörä, että voimaa tulisi lisää vatsoihin ja näin sais nostettuu varmaa tota MaVe tulostaki? Ja voisin kyllä muutenkin reenata niitä vatsoja sen toisen liikkeen, jos siitä ei oo mitään haittaa. Ei se 6-päck haitaksikaan olisi:D
Kai osaat ottaa "paineet" keskikroppaa ku teet mavee? Kai treenat myös sisäsii vatsoi?

Back
Ylös Bottom