Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Treenaan 1.jakoisella 3xviikossa. Kannattako jättää toistoja varastoon? Kuinka usein kannattaa pitää ns. kevyempi viikko? Voiko, tai onko jopa suotavaa vetää itsensä ihan piippuun painojen kanssa juuri ennen kevyttä viikkoa?

Kannattaa jättää varastoon pari toistoa. ~4 viikon välein olis hyvä pitää kevyempi jakso, ja sitä edeltävällä viikolla voi jo vetää failureita. Kevyellä viikolla kunnolla safkaa turpaan niin kroppa palautuu hyvin.

Onko hyvä iltapala tälläinen?

Kaurapuuro veteen ( hiutaleita 1dl ), mustikoita
Rahka 250g, rasvatonta jogurttia liraus mauksi.. (?)

Dietillä olen, mutta toi pelkkä rahka jättää aikamoisen nälän niin miten toi puuro? Onko hyvä?

Kyykyssä jalkojen leveys? Ku oon kattonut tubesta jotain kyykkyvideoita, siellä on aina jalkojen leveys vähintään 70cm, kun itelläni ei ole varmaan edes puolta metriä...

Onko hyvä iltapala tälläinen?

Kaurapuuro veteen ( hiutaleita 1dl ), mustikoita
Rahka 250g, rasvatonta jogurttia liraus mauksi.. (?)

Dietillä olen, mutta toi pelkkä rahka jättää aikamoisen nälän niin miten toi puuro? Onko hyvä?

Jos maistuu niin syö, tosin puurossahan on niitä kammottavia hiilareita joita ei illalla/yöllä tartte. Ittellä menee iltapalalla rahkan ja rypsärin lisäksi maapähkinöitä ja ei kyllä ole nälkä ton satsin jälkeen :thumbs:

E: JBehan ota sellanen hartioitten levyinen tai vähän yli.

Ei kai oikein millään tai sitten olen itsekin käsittänyt asiat väärin. Kuntosalilla lähinnä saadaan lihasta tai estetään lihaksen katoaminen dieetillä, eli ylläpidetään lihasmassaa samalla kun dieetataan rasvoja pois miinuskaloreilla.

Ja dieetillä käsittääkseni suositellaan lyhyitä sarjoja (3-6). Jos näin on, osaako joku antaa perusteluja?

Ja dieetillä käsittääkseni suositellaan lyhyitä sarjoja (3-6). Jos näin on, osaako joku antaa perusteluja?

Se taas johtuu siitä, että dieetillä ei lihasta pystytä rakentamaan, koska siihen ei ole tarpeeksi ravintoa joten hermostollisella harjoituksella (lyhyet sarjat) voidaan kuitenkin ylläpitää voimaa ja saada parannettua jopa tulosta hyvällä tuurilla. Lisäksi pitkät sarjat vain uuvuttavat nopeammin ja dieetillä jaksaminen on muutenkin paljon heikompaa.

Aloittelijatyttö

Hei,
Olen 19-vuotias tyttö ja lihaksia minulla ei ole nimeksikään. Ajattelin aloittaa salilla käymisen parantaakseni lihaskuntoa ja foorumia tutkiessani aloin miettiä, millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeelle.
Olen todellakin täysi luikero, eikä varsinkaan käsissä minkäänlaista lihasmassaa. Harrastan aika paljon liikuntaa, enimmäkseen pyöräilyä ja lenkkeilyä aina silloin tällöin. Ruokavalioltani olen tämän lisäksi kasvissyöjä.
Täytenä aloittelijana en paljonkaan salilla käymisestä tiedä, joten apu olisi todella tarpeen. Ajattelin uhrata kaksi kertaa viikossa salilla käymiselle, ja aloittaa jollain suht kevyellä kokovartalotreenillä, mutta toitoista ja treenin jakamisesta en tiedä mitään. Mistäköhän saisin vinkkiä terveelliseen ja lihastreeniä tukevaan kasvisruokavalioon?
Ongelma-alueita minulla ovat juuri käsien ja selän lihakset, varsinkin ryhtini on hieman kumara ja sitä haluaisin parantaa.

Muutama pointti tuohon dieetti ja salitreenijuttuun..
Lyhyitä sarjoja pitäis suosia sen takia että niillä hermostollisesti JA metabolisesti suurin vaste. Ja syy on siinä että pystyt käsittelemään isompaa rautaa kuin pidemmissä sarjoissa, silloin aktivoituvat 2b-tyypin lihassolut joilla on kovin hypertrofia- ja voimantuottopotentiaali.

Ja mitä suurempi metaboliapiikki syntyy, sitä enemmän kone käy, ja sitä enemmän toivottavasti rasva- ja sokeriaineenvaihdunta pyörii.
Lihasmassa on muutenkin elimistölle todella epätaloudellista, ja varsinkin olosuhteissa missä ravinnonsaanti on muutenkin rajattu niin kannattaa yrittää antaa elimistölle todella hyvä syy säilyttää tätä kallista kudosta.

Ja se onnistuu kaikilla muilla paitsi kestävyysurheilutyypeillä lyhyillä ja kovemmilla sarjoilla, ja suosittelisin myös huilaamaan kunnolla sarjojen välissä.

E: Ja kannattaa perehtyä myös siihen miten lisäravinteilla tukee tavoitetta reenien ympärillä pre, intra ja postworkout-juomilla..

Back
Ylös Bottom