Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä vuodessa saa jo paljon aikaan.
Kaikki kuitenkin riippuu panostuksesta ja harjoittelutaustasta. Jos panostaa 100% eikä aiempaa harjoittelutaustaa ole paljoa, saa vuodessa jo todella hyvin tulosta. Kyllä vuodessa saa näkyviä tuloksia, jos ei näy vaa'alla niin ainakin peilistä pitäisi näkyä jonkunlaista muutosta. Ellei sit treenaa ihan päin helvettiä, syö liian vähän ja kaljoittele joka viikonloppu.

Riittääkö, jos syön joka päivä pari purkkii tota tonnikalaa? En oo mikään rahkan tai raejuuston suurin ystävä:D Tän lisäks sit sitä perusruokaa mahollisimman paljon. Oon kuitenkin aika hoikka ku painan vaan 62kg ja oon joku 178cm pitkä.

Sit toinen juttu tohon leuanvetoon. Pitääkö ne kädet saaha aina suoriksi ja sit uus toisto? Itellä on jossain 90asteen ja suorien käsien puolessa välissä.

Riittääkö, jos syön joka päivä pari purkkii tota tonnikalaa? En oo mikään rahkan tai raejuuston suurin ystävä:D Tän lisäks sit sitä perusruokaa mahollisimman paljon. Oon kuitenkin aika hoikka ku painan vaan 62kg ja oon joku 178cm pitkä.

Sit toinen juttu tohon leuanvetoon. Pitääkö ne kädet saaha aina suoriksi ja sit uus toisto? Itellä on jossain 90asteen ja suorien käsien puolessa välissä.

kyl mä suosittelen vaihtelua tohon ruokavalioon ettet joka päivä vedä vaan sitä tonnikalaa. Vaihtelet tonnikalaa/raejuustoo/rahkaa jne. Vaikkei ne ny mitään suurinta herkkua olis niin kyllä niihin tottuu :)

ja tosiaan älä vedä leuanvedossa käsiä ihan suoriks, mut suoremmaks kun toi 90 astetta.

kyl mä suosittelen vaihtelua tohon ruokavalioon ettet joka päivä vedä vaan sitä tonnikalaa. Vaihtelet tonnikalaa/raejuustoo/rahkaa jne. Vaikkei ne ny mitään suurinta herkkua olis niin kyllä niihin tottuu :)

ja tosiaan älä vedä leuanvedossa käsiä ihan suoriks, mut suoremmaks kun toi 90 astetta.

Ookke, kiitosta:)

Miksei leuanvedossa käsiä suoriksi? Mä oon ainaki käsittäny, et kädet just PITÄÄ suoristaa. Luulenko väärin?

Miksei leuanvedossa käsiä suoriksi? Mä oon ainaki käsittäny, et kädet just PITÄÄ suoristaa. Luulenko väärin?
Enpä itsekkään tiedä miksi ei suoristettaisi.
Tai no, jos bodauksen kannalta ajatellaan, niin jos käsiä ei suorista, niin paineet pysyy koko ajan kropassa, ja edes alaslaskussa lihakset ei saa lepoa. Kaikki tavallaan.

Enpä itsekkään tiedä miksi ei suoristettaisi.
Tai no, jos bodauksen kannalta ajatellaan, niin jos käsiä ei suorista, niin paineet pysyy koko ajan kropassa, ja edes alaslaskussa lihakset ei saa lepoa. Kaikki tavallaan.

tuo on yks syy ja toinen on se että jos kädet suoristaa niin se aiheuttaa sellasta ikävää rasitusta tohon kyynerpään kohdalle. Joten ehkä olis parempi jos ei niitä käsiä ihan suoraks vedä.

En oo varma olisko tää pitänyt postata tonne ravintopuolelle, mutta sen verran :david: kysymys että laitetaan tänne alottelijoiden osiolle.

Eli kävin tässä vähän aika sitten ostaan satsin maltoa, aikasemmin oon käyttänyt vaan protskua palkkarina ja aattelin että kyllä ne hiilaritkin varmaan tekis ihan hyvää. Kysymys onkin sitten se, että kannattaisko se malto ottaa ennen reeniä energiatankkauksena vai proteiinin kanssa palkkarina jollain 1:1 suhteella, vai kenties ottaa vähän ennen reeniä ja vähän palkkarissa? Tai mitä jos syö jotain kevyttä hiilaripitoista jonkun tunnin ennen reeniä ja sitten heittää vielä palkkariinkin sen malton? Nyt kun kesäloma kohta alkaa niin tollaseen säännölliseen jakoonkin on mahdollisuus. Eli miten kannattais toimia?

Vastauksista kiitos jo etukäteen, niitä kuitenkin tulee aina.:)

No halvemmalla sitä proteiinia jauhosta saa kuin rahkasta ja tonnikalasta... Kannattaa siis lähteä liikkeelle vaikka ostamalla heraproteiinia ja maltoa, joka sekin on halpaa. Ei kannata mitään kalliita hifituotteita ostaa, herasta kannattaa maksaa max. jotain 13€/800g ja malto maksaa jotain 3-5€/kg. Näitä tuotteitahan sitten kyllä löytyy esim. pakkiksen kaupasta, muista nettikaupoista ja hyvinvarustelluista tavarataloista (Prisma).

Ku en näistä palautusjuomista mitään tiedä niin olis pari kysymystä jos viittit vastata tai ihan kuka vaan ( varmaan löytyis vastauksia netistä mut laiska kun oon ). Eli siis järkevintä on ostaa heraa ja maltoo. Onko väliä merkeillä? Kuinka paljon kumpaakin ja kuinka paljon vettä palautusjuomaan?

Ku en näistä palautusjuomista mitään tiedä niin olis pari kysymystä jos viittit vastata tai ihan kuka vaan ( varmaan löytyis vastauksia netistä mut laiska kun oon ). Eli siis järkevintä on ostaa heraa ja maltoo. Onko väliä merkeillä? Kuinka paljon kumpaakin ja kuinka paljon vettä palautusjuomaan?
suhde 1:1 ja veden määrä on aivan vitun sama.

Sain tuossa aiemmin kivankuuloiset ohjeet, joita perjantaina jo testailin...
Ohjelma tunnosti ihan hyvältä, mutta pitäisi saada "optimaaliset" sarja/toistomäärät

Joten mitkä olisivat järkevät sarja/toistomäärät seuraavaan ohjelmaan?
Ja toiseksi kysymykseksi muodostuu se, että tuleeko tuollaisella ohjelmalla tehokkaasti treenattua ojentajat. Perjantaina vedin kyseistä ohjelmaa siis tuon "kovan osion" 8 toistoilla.
Ainut mikä jäi ihmetyttämään, niin eipä olleet ojentajat, eivätkä rintalihakset ~lainkaan jumissa.
Ja tuossahan ohjelmassa ei ojentajia erikseen varsinaisesti ole, joten tulevatko ne harjoitettua kunnolla?
Ja penkin kanssa kysymykseksi nousee se, kun olen aina ennen vetänyt pitkiä sarjoja, ja saanut ihan kivan sarjakestävyyden, että menetänkö noin vähäisillä "kovan osion" toistoilla sen kestävyyden, mikä minulla on? Tarkoitan tällä, että uskon vahvasti siihen, että rintalihaksiin tulee voimaa, mutta pelkään että jaksan kyllä nostaa kauheita painoja, mutta toistoja en monia saa. Ja sama kysymys nousee alempiin painoihinkin: häviääkö se tietty kestävyys "räjähtävän" voiman tieltä?

Kyykky
Penkki
Leuat/kulmasoutu
Dippi/pystypunnerrus
Hauis/vipunostot sivuille/taakse
Vatsa

Kyykky 4 sarjaa ja toistoja joku 8 toistoa?
Penkki 3 sarjaa toistoja joku 8 toistoa?
Kulmasoutu 3 sarjaa joku 8-10 toistoa?
Pystypunnerrus 3 sarjaa 8-10 toistoa?
Hauis 3 sarjaa joku 8-12 toistoa?
Vatsa 3 sarjaa ja joku 30-50 toistoa, siis jos tekee ihan normivatsalihaksia?

Kiitän mahdollisista vastauksista :)

Missä vaiheessa kannattaisi tollanen nosto/treenivyö hommata? Ihan vaan kun alkaa noi painot pikkuhiljaa nousta mavessa ja kyykyssä niin olen harkinnut hankkia. Missä muissa liikkeissä kannattas vyötä käyttää ja olisiko jotkut rannesiteet hyvä hankinta myös?

Back
Ylös Bottom