Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen 1,5kk liikuntakiellon jälkeen menossa takaisin salille. Paino tippunut sen aikana 93->80-85. Voinko suoraan alottaa raskaalla 4-jakoisella massanhankintaohjelmalla vai kannattaako ensimmäiset viikot vetää kevyemmällä 2- tai 3-jakoisella?
Vastausta nopeasti kiitos! :) (menen jo huomenna salille)

löysin marketista 800g maustamatonta heraa hintaan 16.90 e ja 1 kg maltoo hintaan 5.90 e. Saako noita jostain vielä halvemmallakin vai onko hyvän hintasii?
Tuolta ylhäältä ku klikkaat ittes P-Storeen, niin sieltä löytyy maustamaton hera 12,90e/800g ja malto 4,50e/800g ihan yksittäishinnallakin... Sitten tietty enempi kerrallaan ostamalla tulee vielä halvemmaksi.

Tuolta ylhäältä ku klikkaat ittes P-Storeen, niin sieltä löytyy maustamaton hera 12,90e/800g ja malto 4,50e/800g ihan yksittäishinnallakin... Sitten tietty enempi kerrallaan ostamalla tulee vielä halvemmaksi.

mut toisaalta tohon tulee postimaksut päälle niin ei se loppujen lopuks oo yhtään sen halvempaa.

mut toisaalta tohon tulee postimaksut päälle niin ei se loppujen lopuks oo yhtään sen halvempaa.
No kuka nyt yhtä tai kahta pussia kerrallaan tilaisi. ;) Laatikollinen vaan kerrallaan niin riittää hetkeksi eikä tarvitse joka viikko tilailla tai hakea kaupasta.

Totta. Teetkö ite näin? :)
Juu, viimeksi tuli tilattua P-Storesta 10x Evolution Whey1 suklaa ja 10x UFS Malto. :)

EDIT: Tosiaan yli 110 euron tilaukset tulee vielä ilman postikuluja ja jos tilaa esim. 10 pussia UFS:n maustamatonta heraa niin menee just yli ton 110 euron ja hintaa tulee enää 11,61e/800g. Eli aika halpaa.

Sopiiko sitten ihan perus massakaudelle jos rahkan syöminen maistuu samalta kuin kissanpaskahelteellämeksikossa?
Kokonaiskalorit ratkaisee, joten anna mennä vaan jos ei haittaa että rasvan osuus ruokavaliossa nousee.

Ok kiitos sulle. Mut siis ite ajattelin nimenomaan maltoa ottaa vähän ennen reeniä, en heraa. Mitä se heran ottaminen ennen reeniä oikeestaan hyödyttää?
Maltosta ei ole juurikaan hyötyä ennen treeniä otettuna, heran nauttiminen ennen treeniä parantaa proteiinisynteesiä.

Heraproteiinilisän nauttiminen ennen ja jälkeen jokaisen kaksi kertaa viikossa suoritetun voimaharjoituksen tehosti lihasten koon kasvua. Tämä selvisi Juha Hulmin väitöstutkimuksessa, jossa käytettiin 15 grammaa proteiinilisää sekä ennen ja jälkeen harjoituksen 21 viikon ajan. Verrokkiryhmä nautti plasebojuomaa.

Täältä voit lukea lisää aiheesta.

Edit: Hidas

Oon vielä kyllä suoraan sanottuna ihan pihalla ton palautusjuoman kanssa. Hera + maito akselilla oon ajatellu ainakin alottaa. 800g hera purkki maksaa ilmeisesti about 16 euroo. Pitääkö tätä nyt sitten sekottaa esim. 100g aina tiettyyn maitomäärään vai miten hitossa tää menee? Tuo tulee melko kalliiksi jos ajatellaa, että joka kuussa pitäs pari purkkii tota sit ostaa. Ainakin opiskelijalle:) Auttakaa tyhmää:D

Annostus: 30 g (1 dl) jauhetta sekoitetaan 1–3 kertaa päivässä 3–4 dl:aan vettä, mehua tai maitoa. Yksi desilitra jauhetta painaa 30 g.

Annostus: 30 g (1 dl) jauhetta sekoitetaan 1–3 kertaa päivässä 3–4 dl:aan vettä, mehua tai maitoa. Yksi desilitra jauhetta painaa 30 g.

Ok, näyttää paremmalta:D Kiitosta:) Ite oon kyl ymmärtäny et toi juodaan vaan treenin jälkeen tai mahollisesti ennen reeniä, mut ei kai välipäivinä tarttee ainakaan joka päivä?

Oon vielä kyllä suoraan sanottuna ihan pihalla ton palautusjuoman kanssa. Hera + maito akselilla oon ajatellu ainakin alottaa. 800g hera purkki maksaa ilmeisesti about 16 euroo. Pitääkö tätä nyt sitten sekottaa esim. 100g aina tiettyyn maitomäärään vai miten hitossa tää menee? Tuo tulee melko kalliiksi jos ajatellaa, että joka kuussa pitäs pari purkkii tota sit ostaa. Ainakin opiskelijalle:) Auttakaa tyhmää:D
Onko sulla nyt mennyt maito ja malto sekaisin? Palautusjuomaan pitäisi laittaa heraa ja maltoa, sekoitetaan veteen. Esim. 1dl heraa ja 1dl maltoa sekoitettuna haluamaasi määrään vettä.
Ok, näyttää paremmalta:D Kiitosta:) Ite oon kyl ymmärtäny et toi juodaan vaan treenin jälkeen tai mahollisesti ennen reeniä, mut ei kai välipäivinä tarttee ainakaan joka päivä?
Treenin jälkeen juodaan palautusjuoma eli heraa + maltoa. Välipäivinä voit ottaa pelkkää heraa vaikka maitoon tai veteen sekoitettuna jos tarvitset lisää proteiinia.

Varmaan muilta noboilta jo tullu tää mut kysyn uuestaa ku en jaksa 1000 kysymystä käyä läpi. Kannattaako näis treeneis tehä sarjoja aina niin pitkää ku jaksaa? että puhti loppuu ihan kokonaan. Esim. jos tekee 2x6 tavallist penkkii ja 2x6 vinopenkkii, eikä nää oo viel imeny susta mehut ni tehääkö päälle vielä vaikkapa dumbbell flies? Ku mun kamu sano et sille toimii ku tekee muutaman sarjan jtn liikkeit...

Viel yks. Välil ku oon treenannu, meen pukkarii, 10 minuutin pääst tuntuu silt et vois tehä pari sarjaa lisää :) Mitä tää meinaa? Teenkö jotai väärin.

kittoosh!

Varmaan muilta noboilta jo tullu tää mut kysyn uuestaa ku en jaksa 1000 kysymystä käyä läpi. Kannattaako näis treeneis tehä sarjoja aina niin pitkää ku jaksaa? että puhti loppuu ihan kokonaan. Esim. jos tekee 2x6 tavallist penkkii ja 2x6 vinopenkkii, eikä nää oo viel imeny susta mehut ni tehääkö päälle vielä vaikkapa dumbbell flies? Ku mun kamu sano et sille toimii ku tekee muutaman sarjan jtn liikkeit...

Viel yks. Välil ku oon treenannu, meen pukkarii, 10 minuutin pääst tuntuu silt et vois tehä pari sarjaa lisää :) Mitä tää meinaa? Teenkö jotai väärin.

kittoosh!
2x6 ei ole ehkä optimaalisen sarja/toistomäärä vinopenkkiin, joka on apuliike. Riippuu mitä salireeniltä haluat, mutta yleisesti ottaen voisi sanoa, että ei kannata tehä aina ainakaan ihan niin paljoa kuin jaksaa. kokeile tehdä vinopenkkiä enemmillä sarjoilla ja pidemmillä toistoilla. Rinnalla kuitenkin voi olla 2 apuliikettä.

Pitää ne lihakset kuitenkin olla seuraavana päivänä kipeät ja salillakin olisi hyvä saada jonkun näköistä tuntumaa siihen lihakseen. Ylikuntoa kannattaa kuitenkin varoa.

Hyvä vaan jos energiaa löytyy noinkin paljon reenin jälkeen. :)

Onko sulla nyt mennyt maito ja malto sekaisin? Palautusjuomaan pitäisi laittaa heraa ja maltoa, sekoitetaan veteen. Esim. 1dl heraa ja 1dl maltoa sekoitettuna haluamaasi määrään vettä.

Treenin jälkeen juodaan palautusjuoma eli heraa + maltoa. Välipäivinä voit ottaa pelkkää heraa vaikka maitoon tai veteen sekoitettuna jos tarvitset lisää proteiinia.

Joo, ilmeisestikin on:) Kiittosta selvennyksestä. Minkä hintasta toi malto muuten on ja saako sitä iha tavan kaupasta?

Joo, ilmeisestikin on:) Kiittosta selvennyksestä. Minkä hintasta toi malto muuten on ja saako sitä iha tavan kaupasta?

Halpaa ku saippua, ainakin UFS malto on haarukkaan 6-8e 800g pussukka. Normikaupoista en tiedä mutta aika monesta urheiluliikkeestä jossa lisäravinteita myydään tota löytyy.

pakkiksella maksaa malto 4,5 €. Ja kyllähän sitä ihan ruoakaupastakin saa

Edit. ja jos ostaa vaikka 10 pussia kerralla,yhden pussin hinnaksi tulee 3,6€. 15 kerralla ja hinta on 3,5 €

Pitää ne lihakset kuitenkin olla seuraavana päivänä kipeät
Ei se kipu ole onnistumisen mittari. Kyllähän se kertoo, että jotain on tehty, mutta ilman kipujakin kehittyy.

Voimaa, ei massaa

Moi. Olen tässä miettinyt et minkälaista treeniohjelmaa pitäisi noudattaa et tulis voimaa, mutta ei mitää hirveitä lihaksia tai massaa?

Moi. Olen tässä miettinyt et minkälaista treeniohjelmaa pitäisi noudattaa et tulis voimaa, mutta ei mitää hirveitä lihaksia tai massaa?

Pidä toistot alle neljän, keskity isoihin liikkeisiin, pidä treenikerrat lyhyinä, mutta useina ja syö vähemmän kuin kulutat. Tosin aloittelija hyötyy perustreenistä enemmän.

Back
Ylös Bottom