Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Piti ottaa tossa kuvat tonne yhteen aiheeseen mut huomasin taas, että en oo muuttunu yhtään minnekkään 6kk sitten. Alotin siis 6kk sitten. Huohuoh, olisko järkevämpää lopettaa salillakäynti ja parantaa käsi ja alottaa sitten uudestaan. Nyt en siis pysty tekemään selkää leventäviä liikkeitä. Tai sitten on toinen vaihtoehto, että treenaan normisti, mutta en treenaa selkää ollenkaan.

Piti ottaa tossa kuvat tonne yhteen aiheeseen mut huomasin taas, että en oo muuttunu yhtään minnekkään 6kk sitten. Alotin siis 6kk sitten. Huohuoh, olisko järkevämpää lopettaa salillakäynti ja parantaa käsi ja alottaa sitten uudestaan. Nyt en siis pysty tekemään selkää leventäviä liikkeitä. Tai sitten on toinen vaihtoehto, että treenaan normisti, mutta en treenaa selkää ollenkaan.

Kerros tarkemmin ittestäs. Onko sulla noussut painot tai paino?

Onkos miten pitkä treenihistoria? Montako kertaa viikossa salilla?

Mä suosittelisin, että sekoitat herasta (UFS Whey pakkiksen storessa) ja maltosta (UFS Malto) palautusjuoman jonka vedät treenin jälkeen. Se, kuinka suuret määrät "mömmöjä" laitat yhteen annokseen on sun oman harkintakyvyn varassa. Jotkut suosittelee 1 osa heraa ja 1 maltoa (1 osa voi olla esim. 1 dl), toiset 1:2, kokeile mikä suhde ja mikä määrä sopii sulle parhaiten. Noi UFS:n maustamattomat menee alas kyllä ihan sellaisenaan, voit maustaa esim. kaakaolla tms.

Muita lisäravinteita et välttämättä tarvitse lainkaan. Keskity syömään kunnon ruokaa tarpeeksi usein.

Vitamiinivalmisteita on olemassa vaikka kuinka montaa erilaista, toi on varmasti ihan hyvä, mutta muista vetää myös kasviksia ym. rehua, niissä on ihan kivasti vitamiineja.

Ensi kerralla voisit laittaa lisäravinnekysymykset tuonne ravintopuolelle. ;)

Helmikuussa kävin ekan kerran 10vuoteen:lol2:, nyt reilu kuukausi käyty 3krt/vko. Tarkotus jatkaa 3krt/vko, välillä voi jäädä kahteen, 3-vuorotyö vähän verottaa välillä. Salin ohella heitän hölkkä/kävelylenkin 3krt/vko.

Eli ton phase1:n voi passata, missä on noi arginiinit yms...

juu ehkä vähän väärä osasto, mutta aattelin että tää aloittelijat osasto sopii paremmin meikäläiselle:)

Voi perse..oonkin tehny nyt joku 1.5v jo sitä kulmasoutua..laitteessa siis.
Nyt vasta kuulin, kun "isot pojat2 meni tekee kulmasoutua ja mä ihan innossaan seurasin että joo pitää ottaa mallia, "WTF", menikin yhteen laitteeseen, missä tehään selkää..jaa just..

Mun tekniikka on vissiin ihan v**usta, kun ei selkää ole pahemmin filettä kertynyt, jee jee.

Ei kai siinä muukaan auta kun yrittää ruveta tekemään niin hyvällä tekniilla /opetella se tekniikka selkä liikeisiin, että varmasti liike on hyvä => filettä.

Kerros tarkemmin ittestäs. Onko sulla noussut painot tai paino?

Penkki maximi alussa 50kg nyt 65kg.
Kulmasoudussa oli aluks 37.5kg sarjapainona, nyt 47kg.
Alataljassa sarjapainot noussu 15kg.
Kapea penkki sarjapainot edelleen samat, vähän ongelmia ollut siinä.
Vinopenkissä ja hauiksissa oon saanut nyt ihan vähän aikaan sitten kivan nousun sarjapainoihin, eli vasta joku 3 viikkoa sitten. Eli melko samat kuin alussa.

Paino on 63kg, sillon kun alotin, 50kg. Pituutta en nyt tällä hetkellä tiedä. Veikkaan et toi paino noussut ihan pituuskasvun mukana.

Semmosta kysymystä heittäsin, että onko salilla käynnistä jonkin sorttista haittaa pituuskasvun kannalta tai muita terveydellisiä haittoja esim. niveliin kun on kasvu vähän kesken? ikää on 14.64v, 182cm pitkä ja painan 75kg ja salilla käynti kiinnostaa kovasti. Olen harrastanut telinevoimistelua 7 vuotta ja omalla painolla vääntäny punnerruksia sun muita ties kuinka kauan. Pituus kasvu on kuitenkin juuri kovimmillaan kun pituutta tulee n. 1 cm lisää per kuukaus. Olenhan jo aika pitkä jätkä, mutta melko todennäköisesti kasvan n. 190 cm pitkäksi enkä haluais jäädä yhtään lyhyemmäksi. Eli onko jtn haittaa?

@pateeeh
Joo no oot sä nyt sit jonkinlaista kehitystä saanut. Toisaalta sarjapainojen kasvu voi olla ihan vain pien parannus hermotuksessa + parempi tekniikka. Kulmiksessa esim. puolessa vuodessa aika pieni nousu sarjapainoissa. Kuitenkin aloittelija olet. Kehityksen voisi siis olettaa olevan parempaakin, jos hommat hoitaa kunnolla. En kyllä pelkän pituuskasvun piikkiin laittais 13 kiloa puolessa vuodessa.

@Von Nieminen
ei ole haittaa, ellet ole aliravittu. Myös väärin tehdyt, selkää väärällä tavalla rasittavat liikkeet, saattaavat mahdollisesti tehdä damagea pituuskasvuun.

Edit. tosiaan se pitää vielä sanoa, että painonnostajilla nivelpinnat kuluvat huomattavasti suuremmissa määrin teppo toppahousuihin verrattuna. Mutta tämäkin vain pitemmällä tähtäimellä.

Paikkoja ei kannata vetää tukkoon tuollaisella treenillä jos tarkoitus on treenata vielä seuraavilla viikoilla ja yhä kasvavalla rasituksella. Jos taas on tulossa tauko tai kevennys, niin sitten voi kyllä ihan hyvin vetää sellaisen balls-to-the-walls treenin, missä kaikki sarjat viedään ihan loppuun asti ja vielä pakkotoistoja päälle.

Ei tuossa sarjojen varastoon jättämisessä mun mielestä ole mitään sen mystisempää taustalla kuin se, että se mahdollistaa pidempään kestävän (siis viikko ja kuukausitasolla) ja säännöllisen treenin kovilla raudoilla. Tällöin kumulatiivinen kokonaisrautamäärä tulee todennäköisesti suuremmaksi kuin jos muutaman viikon ajan vedettäisiin hirveitä, loppuun asti puserrettuja treenejä ja sitten lepäiltäisiin pari viikkoa. Jos tuohon jälkimmäiseen pystyy ilman pidempiä taukoja ja se tuottaa tulosta ilman loukkaantumisia, niin se on silloin tietenkin parempi vaihtoehto.
Okei, asia tuli selväksi. Ilmeisesti kyseessä on sitten jotain tohon kisailuun liittyviä juttuja jos tulee jotain kisoja tai muuta lähiaikoina. Jatkan siis itse vastedes ihan normaalisti eteenpäin enkä väännä naama punaisena lihaksia tukkoon.

@pateeeh
Joo no oot sä nyt sit jonkinlaista kehitystä saanut. Toisaalta sarjapainojen kasvu voi olla ihan vain pien parannus hermotuksessa + parempi tekniikka. Kulmiksessa esim. puolessa vuodessa aika pieni nousu sarjapainoissa. Kuitenkin aloittelija olet. Kehityksen voisi siis olettaa olevan parempaakin, jos hommat hoitaa kunnolla. En kyllä pelkän pituuskasvun piikkiin laittais 13 kiloa puolessa vuodessa.

@Von Nieminen
ei ole haittaa, ellet ole aliravittu. Myös väärin tehdyt, selkää väärällä tavalla rasittavat liikkeet, saattaavat mahdollisesti tehdä damagea pituuskasvuun.

Edit. tosiaan se pitää vielä sanoa, että painonnostajilla nivelpinnat kuluvat huomattavasti suuremmissa määrin teppo toppahousuihin verrattuna. Mutta tämäkin vain pitemmällä tähtäimellä.

Sarjapainojen huono kehitys on kyllä suurimmaksi osaksi johtunut siitä kun tein 2-jakoisella pakkotoistoja joka kerta. Sit tein välillä ylimääräisiä treenejä ja olin aina ihan tukossa. Ja kun alotin, treenasin jonkun aikaa enkä osannut syödä kunnolla, kunnes tajusin senkin asian.

Niin tuo mun keksimä jako ei ole hyvä?
Perus simppelin 1-jakoisen tais toi häiskä neuvoa dimitrille. Eli ihan hyvän jaon. (vrt. esim. starting strength)

Alkuperäinen jako ei ollut siis hyvä. En tosin ihan kaikkea nyt tekisi myös 3x15. Mavella saisin esim. todnäk. alaselän täysin juntturaan tommosilla sarjoilla. Liikkeissä huomioisin hieman lihasryhmien kokoeroja ja niistä aiheutuvia epäsuoria jne.

nu juu riippuu jonski ihan ohjelmasta, et miten sen sitten tarkemmin toteuttaa. Mutta noin niin kuin karkeasti otettuna ihan hyvin neuvoi se häiskä. En kyllä itekään mavea veivais noin montaa toistoa. Menee hyvä liike ihan piloille :)

pikkulihat juu vois jättää pienemmille sarjoille, mutta eihän ohjelmaan välttämättä tarvitse ollenkaan pikkulihoja sisältää. Voi mutta ei ole pakollista. Tekee vaikka pelkkiä perusliikkeitä, penkin, kyykyn, leuvat, kulmiksen.

Itselläni on ongelmana tuntuman saaminen vinopenkissä rintalihakseen.
Olen ilmeisesti aina tehnyt liikkeen väärin, koska en ole ikinä saanut "kunnolla" pumpin tunnetta rintalihaksen yläosaan, vaikka treenipainot ovatkin nousseet tasaisin väliajoin. Pelottaa vain ajatus että liike olisi aina mennyt olkapäille. Eli jos ihan a to b tyylillä joku selittäisi, mihin kohtaan nyt ihan tarkkaan se paino pitää laskea, ja millä tyylillä? Tällä hetkellä olen laskenut painot rintalihaksien n. hiukan nännien alapuolelle ja sieltä punnertanut ne ylös rinta rottingilla, ei ihan ylös asti eikä ihan alaskaan jotta jännitys säilyisi rinnassa. Mutta silti olen epävarma vaikka kuinka jännitys pysyisi. Videonpätkää, verbaalista selitystä tai pieniä vinkkejä miten saisin vinopenkissä varmuuden että liike menee varmasti kokonaan rinnalle eikä olkapäille? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

Ensinnäkin olkapäät osallistuvat liikkeeseen väkisinkin, eli kokonaan et saa niitä eliminoitua. Toiseksi lasket tangon väärään paikkaan. Tanko pitää laskea rinnan yläosaan, ei alaosaan. Samaiselta osiolta löytyy kuvitetut ohjeet miten kyseinen liike suoritetaan. Jos et kuitenkaan jaksa kyseistä ketjua etsiä, niin tässä linkki.

No jotkut tykkää laskea sinne rinnan alapuolelle, kuten minä, eikä silti tunnu olkapäissä yhtään. Jos se tanko liikkuu kuitenkin naamaa päin ylöspunnertaessa, niin olkapäät on erittäin vahavsti mukana. Silloin voi olla ihan hyvä laskea se tohon tissien yläosaan tai jopa kaulalle. JA muista puristaa tankoa lujaa ja työnnä tankoa sisään. Aivan, sisään. Aivan kuin tekist flyersia. Yritä taittaa tankoa mutkalle.

nigsterin pistämässä linkissä on päteviä ohjeita mikeltä.

"Jippo tässä on laskea tanko todellakin ylös, eli kaulalle..."

Eipä sitä siis varmaan kannata laskea rinnan alapuolelle, tai muuten menee hukkaan liikkeen "jippo".

Back
Ylös Bottom