Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jotkut sanoo , että proteiini lihottaa, mitä sillä tarkotetaan? Sitäkö, että proteiinin syöjät yrittää yleensä kasvaa muutenkin vai , --?

Olen treenannut tosissani vuoden.Ekan kerran elämässäni mulle on tullu mahamakkaroita,kaksoisleukaa yms. pitääkö se vaan kestää vai pitääkö syömisiä tarkkailla? En edes nyt kykene syömään niin paljon ku pitäisi, onko järkeä päästää itseään kamalasti lihomaan lihaksia kasvattaessa vai pitääkö ensin ihan oikeesti lihoa, että voi lihaksia kasvateella. Mikä on normaali lihominen lihasten rinnalla ja millon pitäisi tarkkailla?
Ei mikään tietty makroravinne eli tässä tapauksessa proteiini lihoita. Kyse on kokonaiskaloreista suhteessa sun kulutukseen. Eli jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihoat. Ihan sama sitten mitä sä syöt. Jos sulle on tullut liikaa läskiä niin oot syönyt todennäköisesti liikaa ja sun pitää laihduttaa.

Mistä ihmeestä voisi johtua, että painoni on tippunut yhdeksässä päivässä 2,4 kiloa. Olen syönyt tänä aikana normaalisti -500 - 700 kcal /pvä paitsi vappuna pari päivää milloin roskaruuan ja dokauksen johdosta kalorit menivät varmasti ylikin kulutuksen. Proteiinia olen nauttinut ainakin 2,5g / rasvaton kilo.

Paino oli siis 75,2kg yhdeksän päivää sitten ja tänään vaaka näytti salilla 72,8. Kuitenkin olen mitannut painoni samalla vaa'alla. Ainoa mikä erosi oli aika, jolloin nyt mittasin päivällä ja yhdeksän päivää sitten illalla. Onko muilla ollut samanlaisia hämmennyksiä?

Mistä ihmeestä voisi johtua, että painoni on tippunut yhdeksässä päivässä 2,4 kiloa. Olen syönyt tänä aikana normaalisti -500 - 700 kcal /pvä paitsi vappuna pari päivää milloin roskaruuan ja dokauksen johdosta kalorit menivät varmasti ylikin kulutuksen. Proteiinia olen nauttinut ainakin 2,5g / rasvaton kilo.

Paino oli siis 75,2kg yhdeksän päivää sitten ja tänään vaaka näytti salilla 72,8. Kuitenkin olen mitannut painoni samalla vaa'alla. Ainoa mikä erosi oli aika, jolloin nyt mittasin päivällä ja yhdeksän päivää sitten illalla. Onko muilla ollut samanlaisia hämmennyksiä?

Nestettä lähtee aluksi dieetillä. Etenkin kun hiilareita vähentelee.

Nestettä lähtee aluksi dieetillä. Etenkin kun hiilareita vähentelee.

Kyllä, mutta olin kuitenkin tuotakin ennen tiputtanut painoa 1,5 kk 3 kiloa, joten luulisi, että nesteet olisi lähtenyt jo aikaisemmin pois. Ihme homma, vaikuttikohan tuo vapun dokaus sitten jollain tavalla tuohon.

Kyllä, mutta olin kuitenkin tuotakin ennen tiputtanut painoa 1,5 kk 3 kiloa, joten luulisi, että nesteet olisi lähtenyt jo aikaisemmin pois. Ihme homma, vaikuttikohan tuo vapun dokaus sitten jollain tavalla tuohon.

No voi olla, että viimeksi kun mittasit illalla, niin vatsalaukku oli täydempi olit syönyt enemmän, juonut enemmän jne. On lukuisia juttuja, jotka saa pieniä painonvaihteluita aikaan. Ja selvyyden vuoksi kannataa punnita aina heti ekaksi kun nousee sängytä ylös. Silloin on myös kevyimmillään :)

Ei mikään tietty makroravinne eli tässä tapauksessa proteiini lihoita. Kyse on kokonaiskaloreista suhteessa sun kulutukseen. Eli jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihoat. Ihan sama sitten mitä sä syöt. Jos sulle on tullut liikaa läskiä niin oot syönyt todennäköisesti liikaa ja sun pitää laihduttaa.

Kiitos! Mutta mistä tietää mikä on sopivasti ?

Katselin tuossa eilen salilla, kun eräs SM-tasollakin fitnessissä menestynyt nainen treenasi niin huomio kiinnittyi siihen, että se veti ihan kaikissa liikkeissä toistot niin loppuun asti kuin vain pystyi avustajan pienellä avustuksella tarvittaessa ja treeni oli yläkroppatreeniä, mm. hauista. Täällä on ollut monessa paikassa juttua siitä, että välttämättä ei kannattaisi vetää ihan loppuun asti vaan jättää ennemmin sen yhden toiston varastoon, mutta onko siinä kuitenkin lihaskasvun kannalta eroa? Itse olen tyytynyt tähän mennessä vetämään sarjat sillä lailla puoliksi loppuun asti eli yritän vetää ihan viimeisen toistonkin jos menee, mutta en mä tuollaista puhkumista ole koskaan vikan toiston kanssa äheltänyt kuin tuo nainen teki. Tuolla puhisemisella mullakin menis varmasti joka liikkeessä yks toisto enemmän, mutta vetääkö se älyttömän hidas ja rasittava vääntö vain paikat tukkoon ilman merkittävää hyötyä?

Käsittääkseni voimailijat harrastavat tuota silloin tällöin saadakseen aikaiseksi mahdollisimman suuren rasitteen lihaksille, ja näin edistävät kasvua ja tulosten paranemista. Sitä ei kuitenkaan tehdä liian usein, jotta vältytään ylirasitukselta.

Olen todennäköisesti väärässä, joten joku kokenut asiantuntija varmasti kertoo totuuden :)

Joo kalorilaskuria olenki käyttäny, se siis on toimiva, thanks! Ehkä sitten vaan säikähin liikaa tai en ole tottunut uuteen ulkomuotooni entisen alipainon sijaan.

Sitä tässä vielä mietin , että kun selailee noita ihmisten ruokavaliota ni ne on melko pitkälle samanlaisia. Pidemmän päälle luulis tollaseen kyllästyvän, onko mitään reseptilinkkiä missä olis vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä ja monipuolisia ohjeita ja maukkaitakin ruokia ??

Syön itse esim. aamuisin puuroa ja hedelmiä, mutta usein myös weetabixia, onko se huono??

Katselin tuossa eilen salilla, kun eräs SM-tasollakin fitnessissä menestynyt nainen treenasi niin huomio kiinnittyi siihen, että se veti ihan kaikissa liikkeissä toistot niin loppuun asti kuin vain pystyi avustajan pienellä avustuksella tarvittaessa ja treeni oli yläkroppatreeniä, mm. hauista.
Paikkoja ei kannata vetää tukkoon tuollaisella treenillä jos tarkoitus on treenata vielä seuraavilla viikoilla ja yhä kasvavalla rasituksella. Jos taas on tulossa tauko tai kevennys, niin sitten voi kyllä ihan hyvin vetää sellaisen balls-to-the-walls treenin, missä kaikki sarjat viedään ihan loppuun asti ja vielä pakkotoistoja päälle.

Ei tuossa sarjojen varastoon jättämisessä mun mielestä ole mitään sen mystisempää taustalla kuin se, että se mahdollistaa pidempään kestävän (siis viikko ja kuukausitasolla) ja säännöllisen treenin kovilla raudoilla. Tällöin kumulatiivinen kokonaisrautamäärä tulee todennäköisesti suuremmaksi kuin jos muutaman viikon ajan vedettäisiin hirveitä, loppuun asti puserrettuja treenejä ja sitten lepäiltäisiin pari viikkoa. Jos tuohon jälkimmäiseen pystyy ilman pidempiä taukoja ja se tuottaa tulosta ilman loukkaantumisia, niin se on silloin tietenkin parempi vaihtoehto.

Lisäproteiiniksi ajatellut tämmöstä tilata:
http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_67&products_id=139

toihan on maustamaton, saako sen alas?? vai pitäiskö tilata jotain maustettua versioo esim -> http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_67&products_id=410

Tämmöstä myöskin harkinnut:

http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=171

Onko tosta hyötyä?? Katselin, että tossa proteiinissakin olis kyllä samoja kun tässä valmisteessa.
vai onko jotain eroo esim. L-arginine ja arginine??

tää varmaan käy vitaamiineiksi ->http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_74&products_id=154

kiitos avusta!

No se vähän riippuu vetääkö niitä sulkaamuroja vai Weetabix originalia. Katselin tuossa nota weetabixin kotisivuja ja joissain tuotteissa oli ihan hyvät ravintoarvot.

Olen käynyt pari viikkoa salilla ja olen treenannut seuraavasti. Maanantaina: Rinta ja olkapäät. Tiistaina: Hauis ja ojentajat. Keskiviikkona: Selkä. Torstaina: Rinta ja olkapäät. Perjantainana: Hauis ja ojentajat.

Tänään salilla ollessani yks tyyppi neuvoi minua treenaamaan täysin erityylillä. Vaikutti tietävän asioista hyvin. Sanoi, että treenaa yhtenä treenipäivänä joka lihasryhmä, 3*15. kolmekertaa viikossa. Parin kuukauden ajan.

Lisäproteiiniksi ajatellut tämmöstä tilata:
http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_67&products_id=139

toihan on maustamaton, saako sen alas?? vai pitäiskö tilata jotain maustettua versioo esim -> http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_67&products_id=410

Tämmöstä myöskin harkinnut:

http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=171

Onko tosta hyötyä?? Katselin, että tossa proteiinissakin olis kyllä samoja kun tässä valmisteessa.
vai onko jotain eroo esim. L-arginine ja arginine??

tää varmaan käy vitaamiineiksi ->http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_74&products_id=154

kiitos avusta!

Onkos miten pitkä treenihistoria? Montako kertaa viikossa salilla?

Mä suosittelisin, että sekoitat herasta (UFS Whey pakkiksen storessa) ja maltosta (UFS Malto) palautusjuoman jonka vedät treenin jälkeen. Se, kuinka suuret määrät "mömmöjä" laitat yhteen annokseen on sun oman harkintakyvyn varassa. Jotkut suosittelee 1 osa heraa ja 1 maltoa (1 osa voi olla esim. 1 dl), toiset 1:2, kokeile mikä suhde ja mikä määrä sopii sulle parhaiten. Noi UFS:n maustamattomat menee alas kyllä ihan sellaisenaan, voit maustaa esim. kaakaolla tms.

Muita lisäravinteita et välttämättä tarvitse lainkaan. Keskity syömään kunnon ruokaa tarpeeksi usein.

Vitamiinivalmisteita on olemassa vaikka kuinka montaa erilaista, toi on varmasti ihan hyvä, mutta muista vetää myös kasviksia ym. rehua, niissä on ihan kivasti vitamiineja.

Ensi kerralla voisit laittaa lisäravinnekysymykset tuonne ravintopuolelle. ;)

Back
Ylös Bottom