Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

% maximista hitto ku ei muista laittaa kaikkee samaan viestii :D ja tosiaa toi olis kuulunu varmaa tonne alottelijoide treeniohjelmat osioo mut pistin ny tänne ku tänne ruvennu kirjottaa ja kertonu tarinani

Mulla olis semmonen ongelma, että ennen joulua sain penkissä kevyesti 2 toistoa 80 kilolla ja sitten pidin taukoa johonkin tammikuun loppuun asti ja tauon jälkeen penkki oli 70kg. Ymmärtäähän sen, että penkki laskee tietysti tauon jälkeen, mutta nyt 2 kuukautta myöhemmin penkki on noin 75kg. Olen kyllä pitänyt ennenkin taukoja eikä siinä ole kyllä aikaisemmin mennyt yli 2 kuukautta saada samat tulokset takaisin.

Treenaan penkkiä tällähetkellä Miken 2x6 penkkiohjelmalla ja ensimmäiset 6 toistoa 65 kilolla menevät aika kevyesti, mutta toisessa sarjassa jää toistot noin neljään. Kannattaisikohan koittaa ohjelman vaihtamista? Mikä ylipäätään olisi paras tapa saada nuo tulokset takaisin? Kyykky ja maastaveto hirveässä nousussa, mutta penkki se vaan laskee.

Itsellä tauon jälkeen homma toimii yleensä parhaiten niin, että kaikki toistot pidän suht räjähtävinä, aloitan kevyestä, meen ylöspäin, enkä ota liikaa tavoitteita, vaan koitan vaan totutella liikkeeseen. Yritän myös ottaa räjähtäviä ja nättejä ykkösiä ehkä joka toisessa tai kolmannessa treenissä riippuen tauon määrästä, eli ei tarkoita maksimia vaan selkeesti alle.

Myös sitä kyseisen liikkeen reenien määrää viikossa voi tilapäisesti nostaa kun totuttelee uudestaan pienen tauon jälkeen, jos vain osaa pitää tarpeeksi kevyenä.

Enemmän siitä hyötyy, että treenin jälkeen syö kiinteää ruokaa kuin että on syömättä kokonaan ja pitkittää kataboliaa. Eli kyllä sitä ruokaa täytyy saada napaan.

Toisaalta treenin jälkeen kiinteä ruoka ei välttämättä maitakaan tai voi jopa tulla takaisin ulos. Jos tällaiseen on taipumusta, ni sit voi olla paikallaan, että odottelee vähän tai sit hankkii vain sen palkkarin, mikä on kaikista yksinkertaisin ja kätevin tapa.

Mutta aika marginaalisia juttuja, jos verrataan suurempiin tekijöihin... pääasia että saa sitä ruokaa tarpeeksi ja järkevän viiveen päästä treenistä. Kenenkään kehitys ei dramaattisesti siitä kärsi, jos ruokailu onkin puolen tunnin päästä treenistä tai vähän kauemminkin.

usko nyt hyvä mies, kiinteä ruoka ei oo hyvä samantien reenin jälkeen.
oon ollu todistamassa pari kertaa miten pahasti elimistö voi reagoida siihen..
(ja huomio etten palautus-juomaa kieltänyt missään vaiheessa vaan puhuin kiinteästä sapuskasta)

Samaa aikaa, koska jos nostat eriaikaa niin onhan se huomattavasti keveämpi, jos ymmärsin oikein mitä tarkoitat.

Tässä olis pikku kysymys kokeneemmalle kaartille.

Niin, elikkä ylätalja on yks lempiliikkeistäni. Mutta nyt viime aikoina on olkapää alakanu silleen oudosti muljahtelemaan/naksumaan ylätaljaa tehdessä. En oo sitä nyt kunnolla voinu vähään aikaan tehdä. Eli onko tämä vaarallistaki? Ja jos muilla samaa ongelmaa nii onko siihe jotaki helpostusta, esim. kapeampi ote tjsp.?

Olis kolmen viikon päästä 2000km testi. Hyödyttäiskö jotain jos nyt joka päivä juoksen 2000km niin hyvin kuin pystyn?

Itse ottaisin mielummin 2x2000km jokapäivä. Viikonloppusin sit semmonen kevyempi 10000km kävely, mikä pitää jalat sitten kunnossa siihen testiin. Suomi päästä päähän on sellanen kiva lenkki.

:david:

Itse ottaisin mielummin 2x2000km jokapäivä. Viikonloppusin sit semmonen kevyempi 10000km kävely, mikä pitää jalat sitten kunnossa siihen testiin. Suomi päästä päähän on sellanen kiva lenkki.

MITÄH! Mä kun vain pääsen korkeintaan 200km päivässä, ja senkin autolla. :whip:

Hmm, vastasitko tosissas mun viestiin? -->:david:<--- käyttävät käyttäjät eivät kuulemma ole joskus tosissaan :D

Mites kun otin vuoden tavoitteeksi nostaa paino 70kg:aan. Projektihan alkoi kuukausi sitten, jopa hieman vajaa. Silloin painoa oli 63, ja nyt sitä on jo 66.5. Mistä noin kova tahti johtuu? Luin muistaakseni, että 1kg/kk on passeli. Tällä menolla on vuoden lopussa 80 Ennen söin aika normaalisti, nykyään aina kun syön on ähky...

Mites kun otin vuoden tavoitteeksi nostaa paino 70kg:aan. Projektihan alkoi kuukausi sitten, jopa hieman vajaa. Silloin painoa oli 63, ja nyt sitä on jo 66.5. Mistä noin kova tahti johtuu? Luin muistaakseni, että 1kg/kk on passeli. Tällä menolla on vuoden lopussa 80 Ennen söin aika normaalisti, nykyään aina kun syön on ähky...

Ruuan määrähän sen painonnousutahdin määrää. Todella simppeliä.

elikkäs nyt on pari kertaa käyty salil ja kokeiltu tota ohjelmaa--> http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ad.php?t=73043

MUTTA! niinku aiemmin kerroin alottelijan kysymykset osios sivul 1464 nii toi polvi ei oikeen tykkää tosta ohjelmasta vie täs vaihees tuli kipuja eli ohjelma vaihtoon. Kävin kirjastossa lainaamas tollasen aleksi niemen kirjottaman kirjan menestyjän kuntosali-harjoittelu&ravitsemus ja sieltä löyty mun mielestä alottelijal pätevä ohjelma ja se on tollanen:

7 pävän esimerkki kierto
-ma lepo
-ti selkä&pohkeet
-ke lepo
-to rinta&hauis
-pe lepo
-la reidet&vatsat
-su ojentajat&olkapäät

Harjoitus:

Selkä&pohkeet

alavetotalja v-kahvalla 4*10-12
ylävetotalja,veto eteen tangolla 3*10-12
Tuettu kulmasoutu 3*10-12
olankohautukset penkkipunnerruskoneessa 3/4*15
Pohkeet istuen koneessa 3*12-15
Pohkeet seisten smithissä tai koneessa 3*12-15

Rinta&hauis

Penkkipunnerrus(koneessa) 4*8-10
vinopenkkipunnerrus käsipainoilla 3*12
rinta ristikkäistaljassa 3*10-12
Pec-dec 2*15
hauiskääntö tangolla 3*8-10
hauiskääntö käsipainoilla 3*10/käsi
puhdas hauiskääntö käsipainoilla 3*10

reidet&vatsat
hack-kyykky 4*8-10
jalkaprässi 3*10
reisipenkki 2*10-12
jalkakoukistus maaten 3/4*10-12
Vatsarutistukset maassa 3*30
vatsarutistukset käännöillä 3*15/puoli
vatsarutistuskone 2*30

ojentajat&olkapäät
ojentajapunnerrus ylätaljasta,myötäote 4*12
dippipunnerrus penkiltä 3*8-12
keskitetty ojentajapunnerrus seisten ylätaljasta 4*10-12
etupunnerrus smithissä 3*10
pystysoutu levytangolla 3*10
vipunostot sivulle seisten 3*12
vipunostot sivulle alataljasta 2*10/käsi

ajattelin tehä toho vielä vähä muutoksia paremmi aikatauluun ja polvel sopivaks eli se menis muutettuna jotenki tollee-->

ma selkä&vatsat
ti lepo(tunti aamulla aerobista:lenkkeilyä tai pyöräilyä,vaihtoehtosesti aamul puoli tuntia ja illal sama)
ke rinta&hauis
to sama ku tiistaina
pe ojentajat&olkapäät
la täysin lepo
su täysin lepo

ja jos joku miettii mihi reidet&pohkeet hävis tosta nii se on just ton polven takia,mut tarkotus olis tehdä esim maanantaina lopuks noi pohje harjotukset ja ke ja pe loppuun sitte jalkaprässil,kuntopyöräl ja stepperil reisiharjotuksia suht koht kevyil painoil ja vastuksil alkuun. Sitte ku noi jalat vahvistuu ja polvi rupee oleen parempi nii sit tota ohjelmaa suoraa kirjan mukaan

ja noita vatsoja on mielestäni aivan liikaa et reilu 30 on kaikkinensa maximi mitä pystyn tekee puhtaasti eli täytyy vähä muutella tota ohjelmaa vatsoje osalta nii ja painot olis 60-90% 1 RM:stä eli maksimista ja kyseessä on siis alottelijan treeniohjelma ja tällä hetkel menossa dieettivaihe,painoo tarkotus pudottaa vähintään 15 kg ja -500 energiavajeel mennää
Elikkäs mielipiteitä ja parannusehdotuksia otetaa vastaa mut tossa olis tosiaa runko

Mulla ois parin viikon päästä tulossa kuntotestit. Niissä yhtenä osana on eteentaivutus. Se on aina ollu se mun heikoin osa. Mikä olis hyvä venytys takareisille joka auttais tossa eteentaivutuksessa? Oon tehny sellai et molemmat jalat suorana eteen ja taivutus sellai et napa reisiin, mut tuntuu ilkeetä kireyttä polvitaipeissa ja ihan yläpohkeissa, takareisissä tuo venytys tuntuu vähemmän. Sit oon aitajuoksija-asennossa venyttäny aika paljon, auttaako se venytys yhtään tuohon eteentaivutukseen? Onko jollain suositella jotain liikettä?

Joku valmis palautusjuoma, kuten muscle+ tai vastaavaa. Voit myös itse sekoitella herat ja maltot.

onko näillä mitään eroa muuta kuin hinnassa muutama euro? Kumpaa suosittelisitte?

No onhan noissa joissan palkkareissa kreatiinia lisätty, glutamiinia yms. suottaapi olla enemmän jne. Eli vähän niitä tuoteselosteita kattelee niin huomaa mistä se muutama euro tulee ja siitä voi itse päätellä kelpaako se halvempi vai haluaako hifimpää.

Mutta pääpiireittäin tuollasella proteiini+hiilari setillä pärjää jo hyvin.

Itse suosin valmis palkkareita maustettuina. Olen kermaperse ja tykkään hyvänmakuisista litkuista. Olen myös laiska joten en jaksa sekoitella hiilareita ja protskuja itse.

selvä homma.
Ajattelin vain että onko sillä suurempaa eroa, että tilaanko Muscle+ maustetun vai Hera + Malto jauheet ja sekoittelen itse. Hyödyistä yms. en tiedä, mutta muscle+ olisi ainakin helppokäyttöisempi, jos niillä ei niin eroja ole?

selvä homma.
Ajattelin vain että onko sillä suurempaa eroa, että tilaanko Muscle+ maustetun vai Hera + Malto jauheet ja sekoittelen itse. Hyödyistä yms. en tiedä, mutta muscle+ olisi ainakin helppokäyttöisempi, jos niillä ei niin eroja ole?

Toinen on valmis palautusjuoma ja toiset yhdistetään valmiiksi palautusjuomaksi itse!

Back
Ylös Bottom