Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako maastaveto tehdä selkäpäivänä vai jalkapäivänä ? Ite oon aina jalkapäivän viimmeisimpinä tehnyt ja kivasti saa tuntuman hieman vielä takareisiin ja tietysti alaselkään se suurin tuntuma tulee.
Niin siis selkäpäivänä on muutenkin jo vaikka minkälaista vemputtamista niin on helpompi omalta kannalta tehdä se jalkapäivänä.
Joten kumpi päivä on suositeltavampi ?

Kannattaako maastaveto tehdä selkäpäivänä vai jalkapäivänä ? Ite oon aina jalkapäivän viimmeisimpinä tehnyt ja kivasti saa tuntuman hieman vielä takareisiin ja tietysti alaselkään se suurin tuntuma tulee.
Niin siis selkäpäivänä on muutenkin jo vaikka minkälaista vemputtamista niin on helpompi omalta kannalta tehdä se jalkapäivänä.
Joten kumpi päivä on suositeltavampi ?

Kumpikin käy.

minkälaisia sarjoja/toistoja ehdotatte kevyelle viikolle.. kun on tällä hetkellä voimaharjoittelu + dieetti..

Esimerkiski lasket volyymiä (sarjoja ja/tai toistoja) ja painoja pääliikkeissä sellaset 20-30%. Apuliikkeet jumppailuna. Vähennä myös treenien määrää.

Onkohan paha treeni rääkki jos tekee jonkun 2-3kk 3-jakoisella massaohjelmalla 2 kertaa viikkoon (eli 6 reeniä viikossa). Jako menis sillain et jokaselle lihakselle tulis kuitenkin vähintään se 2 päivää lepoa treenien välissä. Tietenkin jotkut kevyemmät viikot sopiviin väleihin.

Jos tulee kehitystä niin tee vaan. Tuntemuksen mukaan. Pohjat pitäis olla kyllä kunnossa ja kevyitä viikkoja just vaika kolmen viikon välein ja silloin vaan 2-3 treeniä viikossa ja pienemmillä raudoilla ja toistoilla/sarjoilla. Ravinnosta ja levosta kannattaa pitää huolta.

Kysympä nyt täällä, että kuinka usein olisi syytä pitää "kevyitä viikkoja". Treenaan 4 kertaa viikossa ja oon vaan välillä pitänyt parin päivän taukoja...

Niin kuin Bacfa sanoi... Yleensä sillon kuin alkaa jumia puskea :). Jotkut urheilijat vetää esim. 1/1 suhteessa, mutta useimmille riittää joka kolmas tai neljäs.

Totanoin..Vedin tossa yks päivä penkkiä ja kaveri ei ollut mukana salilla. Ei ollut siis varmistamassa ketään ja joku ihme juttu tuli käteen ja en saanutkaan viimistä toistoa ylös (tai sitten muuten vain huono päivä emt), tanko rinnalle ja joutusin siitä sitten vierittään jalkoja pitkin tangon lattialle. Onneks ei oo niin isot painot vielä, että sattuisi paikat jos tankoa vierittää rinnan,mahan ja jalkojen päältä.

Mutta, mitä ne muut ihmiset siellä salilla mahto aatella D : Nolotti. En enään ikinä tee penkkiä ilman varmistajaa.

Totanoin..Vedin tossa yks päivä penkkiä ja kaveri ei ollut mukana salilla. Ei ollut siis varmistamassa ketään ja joku ihme juttu tuli käteen ja en saanutkaan viimistä toistoa ylös (tai sitten muuten vain huono päivä emt), tanko rinnalle ja joutusin siitä sitten vierittään jalkoja pitkin tangon lattialle. Onneks ei oo niin isot painot vielä, että sattuisi paikat jos tankoa vierittää rinnan,mahan ja jalkojen päältä.

Mutta, mitä ne muut ihmiset siellä salilla mahto aatella D : Nolotti. En enään ikinä tee penkkiä ilman varmistajaa.
Mikä tuossa se kysymys olikaan?;) Kyllä sitä ukkeli kestää tuon pyörityksen. 110kg jäi joskus rinnalle. Pyörittely aikaansai lievää punotusta. Eikä ollut ainut kerta. Voihan sitä kipata kyllä painot lattiallekin.

Mikä tuossa se kysymys olikaan?;) Kyllä sitä ukkeli kestää tuon pyörityksen. 110kg jäi joskus rinnalle. Pyörittely aikaansai lievää punotusta. Eikä ollut ainut kerta. Voihan sitä kipata kyllä painot lattiallekin.
Totta kai kestää. Sitten kun pyörittelee paria sataa siinä itsensä päällä mukavasti rullaillen, niin sekin tuntuu suorastaan hellältä hieronnalta. Rintalasta ja vatsalihakset kiittää.;)

Pate hei, jos siellä teilläpäin ei ole ketään varmistamassa, niin tee ehdottomasti räkissä turvarautojen kanssa. Helpottaa elämää ja jos jää alas, niin helpompi päästä pois.

Dieetti alkamassa kohtapuoliin ja olen miettinyt, että kuinka monta toistoa tulisi tehdä jotta lihakset säilyisivät?
Heh, kunpa olisikin joku maaginen toistomäärä millä lihakset automaattisesti säilyisi muista tekijöistä riippumatta. Treenaa vaikka samanlaisilla toistomäärillä kuin ennenkin.

tanko rinnalle ja joutusin siitä sitten vierittään jalkoja pitkin tangon lattialle. Onneks ei oo niin isot painot vielä, että sattuisi paikat jos tankoa vierittää rinnan,mahan ja jalkojen päältä.
Mikä juttu tää oikeesti on, että porukka pyörittelee painoja jos jää rinnalle? Ei ole mikään miellyttävä kokemus joka tapauksessa. Itsellä on jäänyt kerran ihan harrastuksen alkumetreillä ja silloin pyörittelin. Sen jälkeen olenkin ajatellut, että jos vielä jää, niin helpoin tapa selvitä sieltä alta pois, on kallistaa tankoa ja tiputtaa painot toiselta puolelta, jonka jälkeen tanko heittää toiselle puolelle ja kaikki painot on irti. Siksi siis penkissä ei kannata käyttää lukkoja tangossa.

Vähän tosta meteliä saattaa lähteä kun alkaa painoja tiputtelemaan, mutta on ainakin miellyttävämpää kuin reilu 100 kiloa reisien päällä.

Kompotikomp.. En kyllä alkais pyörittelemään vaan refleksinomaisesti kippaamalla tangosta levyt pois. Aivan sama mikä kolina siitä lähtee, on se nyt kuitenkin turvallisempi vaihtoehto ku koittaa rullailla, ainakin jos tangossa on pitkälti toistasataa kiloa jolloin luulen että voi jo vaikka kylkiluut tykätä kyttyrää... En siis ikinä käytä lukkoja penkissä, enkä käsitä miksi pitäisi treenatessa käyttääkään. Jos levyt lähtee luisteleen sarjan aikana niin sitten on varmaan tekniikassa joku pielessä ja tanko seilaa vinossa, tai sitten on niin paljon rautaa tangossa että tanko taipuu päistään huomattavasti jolloin lukkojen käyttö sallittakoon.;) Onneksi nykyisellä salilla on varmistusraudat penkkiin integroituna.

Onko se joku erikoistekniikka, että tekee penkkipunnerrusta vain yhdellä levypainolla toisella puolella :D Vai onko tämä täydellistä salikomediaa? :D

Onko se joku erikoistekniikka, että tekee penkkipunnerrusta vain yhdellä levypainolla toisella puolella :D Vai onko tämä täydellistä salikomediaa? :D

Kyseessä on Markku Olavi Gustafssonin 1843 kehittämä tekniikka ruotsin rannikkovartioston varusmiehille. Ideana on kehittää oikeasta rintalihaksesta huomattavasti vasenta suurempi, jolloin kiväärin rekyylin kohdistamisesta oikeaan rintalihakseen saadaan huomattava etu, ilman että maassa makaavan vasusmiehen pää nousee liian korkealle.

Hejsan!
Olen 18-vuotias 185cm/90kg. Rasvaprosentti noin 22. Millaista treeniä suosittelisitte, jotta saisin sixpackin näkyviin. Tällä hetkellä käyn salilla noin kolmesti viikossa, lenkillä noin kerta viikossa.

Onko järkevää treenata siten, että ottaa ensin painon jolla saa tehtyä vaikkapa 12 toistoa, sen jälkeen lisää kuormaa ja tekee 10 toistoa jne... kunnes viimeisessä sarjassa painoja on sen verran että saa tehtyä 1-2 toistoa? Yhteensä joku 5 sarjaa siis. Tuleeko tuossa enemmän voimaa vai massaa, vai sekä-että?
Jossain vaiheessa tuota tein pari viikkoa, mutta ei muista yhtään nousiko sarjapainot tai muutakaan. Ainakin penkissä rinta oli seuraavana päivänä mukavasti kipeä, tuntui että jotain oli tullut tehtyä. Tässä 3x10 sarjoissa ei seuraavana päivänä oikeastaan tunnu miltään.
On tuossa ainakin se hyvä puoli ettei tarvitse pitää kirjaa millaisia painoja on edellisellä kerralla tullut nosteltua, kunhan tähtää aina nousujohteisuuteen...

Oon vaihtanu yläselän liikkeen tollaseen painopakka laitteeseen salillani(vaihtelua). En tiedä laitteen nimeä mutta siihen mennää istumaan kasvot laitetta kohti ja rintaan tulee pehmustetuki. Siitä sit otat kahvoista kiinni ja vedät kädet miltein suorana taakse. Teet siis käytännössä puoliympyrää koko ajan(toivon et joku tajus mikä laite kyseessä)

Itse kysymykseen:

Kuuluuko kyseisessä laitteessa levittää selkä kun kädet tuodaan takaisin yhteen vai kuuluuko lapaluiden olla koko liikkeen ajan yhdessä?

Oon vaihtanu yläselän liikkeen tollaseen painopakka laitteeseen salillani(vaihtelua). En tiedä laitteen nimeä mutta siihen mennää istumaan kasvot laitetta kohti ja rintaan tulee pehmustetuki. Siitä sit otat kahvoista kiinni ja vedät kädet miltein suorana taakse. Teet siis käytännössä puoliympyrää koko ajan(toivon et joku tajus mikä laite kyseessä)

Itse kysymykseen:

Kuuluuko kyseisessä laitteessa levittää selkä kun kädet tuodaan takaisin yhteen vai kuuluuko lapaluiden olla koko liikkeen ajan yhdessä?

Kädet miltei suorana? Kuulostaa takaolkapäälaitteelta kyllä, eikä miltään selkäliikkeeltä.. Selkää on paha treenata kädet suorana.

Itse kysymykseen:

Toi liike taitaa olla takaolkapääliike. Eli pec-deck toisinpäin. Ottaa enemmän takaolkiin ku yläselkään. Eli kannataa pitää ne leuat ja kulmasoudut vaan ohjelmassa. Ja yläselkää treenatessa lavat auki ja sit lavat yhteen.

Back
Ylös Bottom