Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

JA vaihtelu virkistää + periaatteessa kun on kauemman treenannu pitäis pystyä ottamaan itsestään enemmän irti eikä toisinpäin :) Ja sitäpaitsi vaikka oisit treenannu pari kolme vuotta aktiivisesti on vielä melko alottelija IMO ;)
On aloittelija on, mutta ohittanut sen vaiheen, että kasvoi kun katsoi painoja :D

janne the man

senverran vaan että jotta innostus jatkuu pitkään niin älä liikaarehki näin aluksi mielummin hitaasti tahtia lisäten, näyttää tuo frekvenssi aika tiiviistä niin voi tulla puolen vuoden päästä kyllästyminen ja loppuu kuin seinään.

ja painojen ja sarjojen määrän suhteen aloita kanssa ainakin joku viikko hiukan hitaammalla tahdilla että pääset kroppasi kanssa sinuiksi eli milloin tulee lihakset tai nivelet kipeeksi liikaa jne... eli muista pitä tarpeeksi välipäiviäjos rupeaa tuntumaan paikoissa.

ylipäänsä aloita ensin kevyemmillä painoilla ja pidemmillä sarjoilla

tänne ilmeisesti voi alottelijat lähettää kysymyksiä

eli: oon pari kymppinen jätkä pituutta reilu 185 ja painoo lähemmäs 95 eli liikaa ja sohvaperuna ollu tähän asti, mutta nyt olis tarkotus alottaa aktiivinen liikunta(lenkkeily ja pyöräily) ja puntil käynti,liikunta on tähä asti ollu sellasta pitäis alottaa meininkiä mut nyt oon ottanu härkää sarvista ja tarvis vähä jeesiä muutamaan asiaa,oon ny reilun viikon ajan käyny vähintään kerran päiväs lenkil(hölkkäämäl niin paljon ku jaksaa) ja nyt pitäs ottaa puntti mukaa ja olis tota punttia/ravintoo/lisäravinteita liittyviä kysymyksiä nii ja tosiaa puntil oon käyny tähä mennes varmaa kolme kertaa elämäni aikana joskus yläasteel eikä oo tarkkaa tietoo paljon nousee penkistä härski arvio on 50 max eli aika narukäsi mut asiaan ja tosiaa heti alusta asti on tarkotuksena kehittää lihaksiakin (voimaa ja massaa) mahdollisimman paljon:

1. Ravinto:

eli tähä alkuunha täytyy varmaa syödä mahd vähä kaloreita et sais ensiks painon laskee ja rasvan palamaan mut protskuje ja kuituje saantiha on vissii tärkeetä. Minkälaista ruokavalioo suosittelette tähän alotuksee? ja tosiaa roiskeläpät makkaraperunat ym ym on nyt jätetty pois ruokavaliosta :rock:

2. Lisäravinteet:

Noitaha on pilvin pimein joka paikas nii mitä noista kannattaa tällee alkuu alkaa käyttään? varmaan rasvanpolttoo ja palautumista edistäviä ainaki? mites kreatiini ym tollaset massan ja voiman kasvattajat? jos joku viittis laittaa jonku hyvä alottelijaseti ja linkit sopivii mömmöihi vaikka p-store tai fitnesstuku sivuil ja noihin ei oo tosiaa tarkotuksena käyttää koko omaisuutta ainakaan alkuvaihees :lol2:

3. "Tärkein" eli punttis:

Minkälaisel ohjelmal (sarjat painot ja liikkeet) kannattais ruveta tekemään tota puntti treeniä niin ettei heti oo paikat rikki ja mistä löytäis kuvia ym miten liikkeet tehdään oikein heti alusta asti? ja tosiaa alkuvaihees on tarkotuksena treenata vaan ylä ja keskikroppaa tasasesti kaikkia osa-alueita mut erityisesti haba,rintalihakset(ns. miesten tissit) ja vatsa on niitä ongelma-alueita.Ja toiseksee siitä syystä että oon vasta hiljan toipunu polven eturistiside leikkauksesta ja lääkäri ja fysioterapeutti sano ettei oo mitään estettä alottaa ny salil käynti mut jalkoihi kohdistuva punttitreeni täytyy aluks jättää pois tai hyvin kevyil painoil. ja heti alusta asti mahd raskasta treeniä et pääsis tuloksiinki,toki ei roomaakaa päiväs rakennettu mutta kumminki :) ja puntil on tarkotus käydä kolme kertaa viikos ma ke pe

4. Lepo

toiki on aika tärkeetä mut suunnitellu tosiaa tällee ma ke pe puntil, ma-la ainaki kerran päiväs lenkil ja sunnuntai lepopäivä?

kiitos jo etukäteen:piis:

1. Ravintohan riippuu ihan tavoitteista. Jos laihtuminen on tavoitteena, niin kannattaa tästä lähteä liikkeelle: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 ensimmäinen posti kertoo kaiken tarpeellisen näin aluksi.

2. Lisäravinteilla et välttämättä tee alussa yhtään mitään. Jos kuitenkin haluat hivenen panostaa, niin palautusjuoma on se mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Sen koostat kätevästi näistä halvalla: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 ja http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=147

3. Vaikka sinulla noita jalkavaivoja sun muuta on, niin suosittelisin lähtemään tästä liikkeelle: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043 . Aloituspostissa on neuvottu viimeisen päälle, että miten ohjelmalla treenaaminen sujuu. Ei pitäisi jäädä epäselvyyksiä. Tuo on tarkoitus tehdä kolmesti viikossa, joten hyvin sopii suunnitelmiin. Ainut, mikä tuo on ohjelman ottamisen kanssa voi tuottaa ongelmia, että siinä kyllä treenataan jalkoja. Jos kuitenkin noudatat ohjetta ja aloitat sopivilla painoilla, polvesi vahvistuvat ja voi olla, että ne kestävät suurempiakin painoja. Kannattaa kuitenkin kuulostella kestääkö polvi, jos ei, niin ohjelma vaihtoon.

4. Vaikka nyt kova innostus onkin päällä, niin ei liikaa kannata treenata. Ainakaan aluksi. Kolme kertaa puntti viikossa ja siihen saman verran lenkkejä välipäivinä on varmasti hyvä alkuun. Kunnon kasvaessa määrää voi ja kannattaa vähän lisäillä.

Loppuun: Käytännössä kaikki haluavat laihtua ja saada paljon lihasta ja tietysti yhtäaikaa. Tämä onnistuu kuitenkin hivenen huonosti, huolimatta siitä, että on aloittelija. Päätä siis, että mitä haluat ja toimi sen mukaan. Kun tavoite on saavutettu, siirry seuraavaan. :thumbs:

Olen tällainen hieman alle vuoden salilla käynyt mies ja ihan äskettäin kaverini kanssa mieleen juolahti pari treeniasiaa, joista ajattelin kysyä viisaammilta. Toivottavasti näitä ei ole ihan äskettäin kysytty ja toivottavasti joku ehtii vastata.

1) Pystypunnerrus käsipainoilla. Jos teen tämän laitteessa, niin kämmeneni ovat luonnollisestikin eteenpäin. Käsipainoilla tuntuu taas luonnollisemmalta, että kämmeneni ovat sisäänpäin, korviin päin. Onko mitään väliä kummalla tavalla liikkeen teen ja jos on, niin onko vaikutus kuitenkin sama?

2) Ranskalainen. Onko väliä tekeekö sen seisaaltaan vai maaten? Seisaaltaan kädet "aukeavat" hieman enemmän, onko tästä suurempaa haittaa?

Onko mun kropan tasapaino jotenkin outo? Tai miten sanoisi kun,

Penkki 2x8, 50kg

Kapea penkki 3x10, 37,5kg

Kulmasoutu 3x10, 37,5kg

Alatalja 3x10, 50kg

SJMV 3x6, 70kg

Hauis tanko seisten 3x10, 27.5kg
Noi on siis mun jotain sarjoja ja painot niissä. Tuntuu et joissakin pitäis olla paljon enemmän rautaa, esim kulmasoudussa.

Kyllä kai nuo on aika lailla linjassaan. Ei mikään pistä silmään sen kummemmin, itsellänikin on kulmasoudussa painot aika lailla samat ku kapeassa penkissä.

1. Ravintohan riippuu ihan tavoitteista. Jos laihtuminen on tavoitteena, niin kannattaa tästä lähteä liikkeelle: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 ensimmäinen posti kertoo kaiken tarpeellisen näin aluksi.

2. Lisäravinteilla et välttämättä tee alussa yhtään mitään. Jos kuitenkin haluat hivenen panostaa, niin palautusjuoma on se mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Sen koostat kätevästi näistä halvalla: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 ja http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=147

3. Vaikka sinulla noita jalkavaivoja sun muuta on, niin suosittelisin lähtemään tästä liikkeelle: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043 . Aloituspostissa on neuvottu viimeisen päälle, että miten ohjelmalla treenaaminen sujuu. Ei pitäisi jäädä epäselvyyksiä. Tuo on tarkoitus tehdä kolmesti viikossa, joten hyvin sopii suunnitelmiin. Ainut, mikä tuo on ohjelman ottamisen kanssa voi tuottaa ongelmia, että siinä kyllä treenataan jalkoja. Jos kuitenkin noudatat ohjetta ja aloitat sopivilla painoilla, polvesi vahvistuvat ja voi olla, että ne kestävät suurempiakin painoja. Kannattaa kuitenkin kuulostella kestääkö polvi, jos ei, niin ohjelma vaihtoon.

4. Vaikka nyt kova innostus onkin päällä, niin ei liikaa kannata treenata. Ainakaan aluksi. Kolme kertaa puntti viikossa ja siihen saman verran lenkkejä välipäivinä on varmasti hyvä alkuun. Kunnon kasvaessa määrää voi ja kannattaa vähän lisäillä.

Loppuun: Käytännössä kaikki haluavat laihtua ja saada paljon lihasta ja tietysti yhtäaikaa. Tämä onnistuu kuitenkin hivenen huonosti, huolimatta siitä, että on aloittelija. Päätä siis, että mitä haluat ja toimi sen mukaan. Kun tavoite on saavutettu, siirry seuraavaan. :thumbs:

eli yhteenveto :D :tosta tulee vissii tehdä sellanen päätelmä et kannattaa eka kohentaa kuntoo ja laskee painoo lenkkeilemäl ym aerobisel liikunnal ja siitä puntilla käynnistä ei alkuvaihees oo sillee varsinaista hyötyä muutaku se et oppii tekee liikkeet ym ja se toki auttaa kans tota painonpudotusta ja pitkiä sarjoja kevyil painoil? ja mitä ravintoo tulee nii pitäis kuluttaa enemmän ku mitä syö ja lisäravinteita ei kannata käyttää muuta ka palautumiseen? ja sen jälkee ku se on saavutettu nii alkaa kehittään vasta lihasta kunnol? ja ottaa vähä iisimmi ja enemmä lepoo? ymmärsinkö oikein?:rolleyes:

eli yhteenveto :D :tosta tulee vissii tehdä sellanen päätelmä et kannattaa eka kohentaa kuntoo ja laskee painoo lenkkeilemäl ym aerobisel liikunnal ja siitä puntilla käynnistä ei alkuvaihees oo sillee varsinaista hyötyä muutaku se et oppii tekee liikkeet ym ja se toki auttaa kans tota painonpudotusta ja pitkiä sarjoja kevyil painoil? ja mitä ravintoo tulee nii pitäis kuluttaa enemmän ku mitä syö ja lisäravinteita ei kannata käyttää muuta ka palautumiseen? ja sen jälkee ku se on saavutettu nii alkaa kehittään vasta lihasta kunnol? ja ottaa vähä iisimmi ja enemmä lepoo? ymmärsinkö oikein?:rolleyes:

Kyllä se salitreeni kannattaa aloittaa heti eikä myöhemmin, jos kerran tavoitteita senkin suhteen on.. Vaikka ensivaiheeseen alkaisit lähinnä rasvoja pudotteleen niin joka tapauksessa lihakset vahvistuu, treenipainot kasvaa, tekniikat paranee, kulutus lisääntyy ja ehkä ne lihakset saattaa kasvaakki jonkin verran vaikka dieetillä olisitkin. Ei mitään pitkiä sarjoja pienillä painoilla vaan sopivan mittasta sarjaa (5-15) sopivilla painoilla, eli käytännössä niin suurilla kuin pystyt tekniikan hajoamatta tekemään. Viikkoon kannattaa sisällyttää myös lepopäiviä tarpeeksi ettei heti kuluta itteään loppuun henkisesti ja fyysisesti.

edit: tuo ehdotettu starting strenght on oikein nussakka aloitustreeniohjelma.

Paljonkos maksaa kunnollinen penkki? Kun kotiin tarttis sellane saada ja eikös pystypenkki maksakkin enemmän, semmonen mitä pystyy säätämään?

Onko mun kropan tasapaino jotenkin outo? Tai miten sanoisi kun,

Penkki 2x8, 50kg

Kapea penkki 3x10, 37,5kg

Kulmasoutu 3x10, 37,5kg

Alatalja 3x10, 50kg

SJMV 3x6, 70kg

Hauis tanko seisten 3x10, 27.5kg
Noi on siis mun jotain sarjoja ja painot niissä. Tuntuu et joissakin pitäis olla paljon enemmän rautaa, esim kulmasoudussa.

Me ollaan samiksia. :eek: Tuossa mun vastaavat noilla liikkeillä, eli vastaavat sarjat mitä olen treenipäiväkirjan mukaan viimes tehnyt. Reilun viikon sisältä kaikki ja treeniä huimat n. kuus viikkoa takana.

Penkki 2x6, 54kg
Kapea penkki 3x10, 36kg
Kulmasoutu 3x8, 57kg
Alatalja, en pysty kotona tekemään
SJMV 3x8, 66kg
Hauis tangolla, 3x8, 31kg

Eli nuo sun painot tuota kulmasoutua lukuunottamatta vois olla suoraan mun vihkosta viime viikolta.

Jos oon treenannut penkkipunnerrusta 50kilon painoilla 4x8 ja nostaisin sen nyt 55 kiloon. Miten mun kandeis muuttaa sarjoja? 4x6 vai 3x8? Kokeilin nimittäin 3x8 ja sain 2x8 just ja just.

Jos oon treenannut penkkipunnerrusta 50kilon painoilla 4x8 ja nostaisin sen nyt 55 kiloon. Miten mun kandeis muuttaa sarjoja? 4x6 vai 3x8? Kokeilin nimittäin 3x8 ja sain 2x8 just ja just.
Vedä 4x7 (jossei mene niin tee 4x6) ja kun menee vakaasti läpi muuta 4x8

millasena treeninä porukka pitäs seuraavaa:
-penkki 4x10-12
-vinopenkki/melkopystyssä 4x12-16
-kulmasoutu tangolla 4x16-20
-ranskis ja hauis kp 4+4x16 vuorosarjoin
yhteensä siis 20 työsarjaa plus lämmittelysarja(t) penkissä ja kulmasoudussa, aikaa meni se 60 min vähän päälle..

tällä viikolla on tosiaan tarkotus olla stressaamatta treenistä ja syömisistä sen enempää ja pitää väliviikko harrastuksesta, kuitenkin tolasta oman mielen mukaan treenailua ja lenkkeilyä tulee tälläkin viikolla tehtyä.
Asiaan: mietin tän päivän pumppailun lomassa että onkohan mulla jotenkin noi mittasuhteet vinksallaan ku en pidä tollasta oikeen treeninä?.. mulla normitreenit venyy ja tiedän että 1,5h-2h salilla on liikaa mut semmosiks mun normi treenit on ny melkein menny. tänään sit sai hyvän tuntuman mut jotenkin jää nooi lyhyestä ajasta semmonen tekemätön olo. Onko tollanen setti jo kunnon treeni jonka päälle ois hyvä vetää palkkarit ja muut mitkä yleensä perustreenieni jälkeen toki teen..
Ja sit yleensä tosta ite treenistä. jos ny esim tänään tarkoitukseni oli tehä ylävartalolle pikku treeni ni oisko ennemmin kannattanu jättää sarjojen määrä joka liikkeessä kolmeen ja tehä vielä lisäksi esim pystypunnerrus ja vatsat?
Millasia treenin kestoja porukalla yleensä on ja montaa liikettä väännätte. onhan tästä ny paljon jauhettu mut kumminkin. Onko tunti salilla oikeesti tarpeeks jos sen käyttää tehokkaasti ja miten määrittää tehokas( esim. 20-25 työsarjaa vai?)
Kiitos avuista ja mielen rauhasta, toivottavasti:)..

millasena treeninä porukka pitäs seuraavaa:
-penkki 4x10-12
-vinopenkki/melkopystyssä 4x12-16
-kulmasoutu tangolla 4x16-20
-ranskis ja hauis kp 4+4x16 vuorosarjoin
yhteensä siis 20 työsarjaa plus lämmittelysarja(t) penkissä ja kulmasoudussa, aikaa meni se 60 min vähän päälle..

tällä viikolla on tosiaan tarkotus olla stressaamatta treenistä ja syömisistä sen enempää ja pitää väliviikko harrastuksesta, kuitenkin tolasta oman mielen mukaan treenailua ja lenkkeilyä tulee tälläkin viikolla tehtyä.
Asiaan: mietin tän päivän pumppailun lomassa että onkohan mulla jotenkin noi mittasuhteet vinksallaan ku en pidä tollasta oikeen treeninä?.. mulla normitreenit venyy ja tiedän että 1,5h-2h salilla on liikaa mut semmosiks mun normi treenit on ny melkein menny. tänään sit sai hyvän tuntuman mut jotenkin jää nooi lyhyestä ajasta semmonen tekemätön olo. Onko tollanen setti jo kunnon treeni jonka päälle ois hyvä vetää palkkarit ja muut mitkä yleensä perustreenieni jälkeen toki teen..
Ja sit yleensä tosta ite treenistä. jos ny esim tänään tarkoitukseni oli tehä ylävartalolle pikku treeni ni oisko ennemmin kannattanu jättää sarjojen määrä joka liikkeessä kolmeen ja tehä vielä lisäksi esim pystypunnerrus ja vatsat?
Millasia treenin kestoja porukalla yleensä on ja montaa liikettä väännätte. onhan tästä ny paljon jauhettu mut kumminkin. Onko tunti salilla oikeesti tarpeeks jos sen käyttää tehokkaasti ja miten määrittää tehokas( esim. 20-25 työsarjaa vai?)
Kiitos avuista ja mielen rauhasta, toivottavasti:)..

Ehkä olis parempi vaihtaa kulmis penkin ja vinon väliin. Penkki ja vino ottaa niin samoihin lihaksiin, että tekee hyvää ottaa selkäliike siinä välissä.

En nyt ihan uutena kirjottelijana tiedä mihin paikkaan kirjoitella, mutta varmasti tulen pidempään pysymään foorumeilla.

Eli hieman taustaa: Pelasin lätkää noin 13 vuotta ja sitten se jäi kun oli pakko alkaa tekemään duunia yms. Kuntoilukin jäi siinä sitten kokonaan pois (kaduttaa nyt tietenkin).
Kaksi vuotta oli täysin toimettomana ja painoa tuli semmonen +20kg tuona aikana. Pituus n. 183cm ja paino noin 102kg. Punttia on tullut nosteltua reilusti lätkäaikana ja tarkoitus olis jatkaa treeniä nyt salilla kunnolla. 2v sitten nousi penkiltä 85kg, nyt noin 75kg. Hauista tehnyt 25kg tangolla 3x8.

Eli kysymykseen. Mitä palautus yms. jauhoja/juomia kannattaisi näin alkuun hommata? On hieman unohtunut kaikki niistä. Tiedän siis että heraa yms, mutta jos valmiita tuotteita osaa suositella esim. foorumin verkkokaupasta tai jostain ostaisi kerralla koko setin, ei monesta kaupasta siis.

Ja olisiko jollain halua laatia pientä treenilistaa? Myös keskustelu treenistä kelpaa esim. mesen tai muun välityksellä. Tarkoituksena olisi siis saada voimaa/lihasta ja saada läskiä pois. Lisämausteena tehtävää vaikeuttamaan astma.

ja lisäystä. Varmaankin fiksuinta ensin laihduttaa ja sitten treenata lihasmassaa? Kun lihasta kuitenkin jossain läskin alla on :D

Onko vinkkejä laihdutukseen?

Back
Ylös Bottom