Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä olis kyykyssä sopiva oteleveys? Semmonen mikä tuntuu hyvältä. Kädet varmaan jossain siellä merkkien tuntumassa.

Mulla tulee nykyään aina hartiat/olkapäät kipeiksi kyykyn jälkeen. Kyykkyä tehdessä se ei tunnu, mutta kun sen tangon laittaa takaisin telineeseen niin olkapäät jumittuu sinne taakse ja kun ne kääntää eteen niin tulee sellanen ei mikään hirvee kipu mutta seuraavanakin päivänä se kipu haittaa esim. sulkapallon pelaamista kun lyönnin aikana tulee se kipu.

Pitäiskö vaan kuitenkin venytellä hartioita tms. (mitä liikkeita)? Pitäisi venytellä -> Pakkotoiston venyttelyopas.

Sitten toinen kysymys, onko se alkulämmittely tärkeää? Tähän mennessä olen vaan mennyt suoraan tekemään liikkeitä :D 15min kauempaa alkulämmittelyä en kerkeis kuitenkaan tekemään (ja sekin ois se salille juoksu). On tärkeää, mutta ei sen tartte olla mitään pitkää aikaa kestävää juoksua/pyöräilyä/tms., vaan pieni lämpö pintaan ja sitten huolelliset liikekohtaiset lämmittelyt. Keppijumppa on oiva lämmittelykeino myös, tai sitten levytankoon hieman rautaa ja kevyttä rive, etukyykky, pystypunnerrussettiä jonkin aikaa hinkkailee niin on koko kroppa lämmin. Ja ei missään nimessä liikkeissä sitten suoraan sarjapainoihin, ainakaan missään isoissa liikkeissä.

3. kysymys: pitäisikö aamulla syödä ennen salilla käyntiä? Oon syönyt melko pian treenin jälkeen, mutta ei oo tuloksiakaan tullut. Pitäisi syödä jotain IMO.

4. kysymys: onko nukkuminen tärkeää lihaskehityksen kannalta? Nukkuminen on jäänyt aika vähiin... On erittäin tärkeää.

5. kysymys: onko normaalia että kyykyn jälkeen ei jaloissa tunnu lähes yhtään? Liikettä tehdessä se on kyllä raskasta mutta painoja olis varmaan varaa nostaa vähän. Leukojenkaan jälkeen ei tunnu yhtään käsissä/selässä tosin en saa kun sen 3x3 leukaa (myötäotteella) ja 3x4 hieman fuskaamalla tjsp. Varmaan tärkeämpää ois vetää se kunnolla eikä esim. jalkoja sätkimällä ja heilumalla, mutta vähäisellä toistojen määrällä, vai? Kyllähän se vähän outoa on ettei missään tunnu, mutta voi johtua ihan siitä että aloitellessa ei osaa ottaa itsestään irti vielä kaikkea, ja näin jää ne fiilikset vajaaksi ja sitten toisekseen ei ole niin paljoa lihasta jossa ne tuntumat olisi. Kunhan nyt vaan vetelet niitä leukoja ja koitat saada ne kasvamaan. Ei välttämättä kannata painaa maksimisarjoja joka kerta, vaan pikkuhiljaa lähdet tekemään vaikka 1-2 leukoja ja sitten sarjoja vaikka 10-20 noita ykkösiä tai kakkosia. Sillä tavoin saat työmäärää lisättyä vaikkei mee montaa leukaa ja näin pitäis toistojenkin kasvaa.

6. kysymys: haittaako jos niskantakaa punnerruksessa ja hauiskäännössä tangolla toinen olkapää nousee (vasen olkapää aina autom. nousaa kun on niin paljon heikompi käsi ja selkäkin siltä puolelta)? Koita saada ne kulkemaan tasaisesti niin ei tule ongelmia myöhemmin.

Duih.

Terve, kannataako jos mave sarja on 3x 10,6,4 niin tehdä 3x10 3x6 3x4.
eli ei vaihtelisikaan nuita painoja koko ajan, aloitelijana tuo vika 4 olisi jotain 140 luokkaa.
onko tässä järkeä, ja onko joku erityis termi jolla tätä treeni tapaa voisi kutsua.
että silleen.

Terve, kannataako jos mave sarja on 3x 10,6,4 niin tehdä 3x10 3x6 3x4.
eli ei vaihtelisikaan nuita painoja koko ajan, aloitelijana tuo vika 4 olisi jotain 140 luokkaa.
onko tässä järkeä, ja onko joku erityis termi jolla tätä treeni tapaa voisi kutsua.
että silleen.

Ai että onko järkevää tehdä 9 noin pitkää sarjaa mavea yhdellä treeni kerralla vai vaihdella sarjoja treeni kerroilla?

Ekaan vaihtoehtoon vastaus: ei
Toiseen: Jos tuntuu hyvältä tehdä.

Kolmijakoinen on sikäli raskaampi, että koska kukin lihasryhmä treenataan vain kerran viikkoon, niin liikkeitä ja sarjoja lihasryhmää kohti voi tehdä kerralla enemmän ja lisäksi sarjat voi (ja pitää) tehdä paljon kovempaa, usein failureen saakka, kun yksijakoisessa on aina jätettävä toistoja "varastoon" lyhyemmän palautumisajan vuoksi.

Ja oikein toteutettuna kerta viikossa/lihasryhmä riittää kyllä, halutessaan ohjelman voi muotoilla sitenkin että kaikki lihakset saavat epäsuoraa rasitusta muussakin kuin omassa treenissään. Se, mikä on tehokkainta/parasta, riippuu ihan treenaajasta ja tilanteesta. Jos olet pitkään hahkonnut volyymipohjaisella yksijakoisella, niin kolmijakoinen voi olla sinulle ihan hyvää vaihtelua.

-koo- on myös oikeassa eli ei se treenikertojen määrä viikossa ole mikään este kaksijakoisenkaan tekemiseen. Käyt salilla kun pääset käymään ja teet sen treenin mikä kulloinkin on vuorossa, ei mikään laki käske tekemään asioita viikon kierrolla ja vakiopäivinä.

Kiitos, tämä auttoi :worship:

Oon joku 5-6kk käynyt salilla..Ja kehitys todella hidasta ollut: Kulmasoudussa samat painot vieläkin, penkissä maximipaino noussut joku 7kg ja hauiksissa sarjapainot noussut jollain 2.5kg. Hyvää taas on, että alataljassa sarjapainot noussut ihan mukavasti ja ojentajat ylätaljassa painot noussut ihan mukavasti.

Ekat 2 kuukautta munasin ruokavaliossa ja treenissä. Sitten sain paremman treenin ja aloin syödä kunnolla, mutta silti edelleen kehitys todella hidasta. Ne ekat 2kk tein 3-jakosella ja nyt 2-jakosella. Jokaisen liikkeen oon useimmiten tehnyt pakkotoistona.

Mikä mättää..

Oon joku 5-6kk käynyt salilla..Ja kehitys todella hidasta ollut: Kulmasoudussa samat painot vieläkin, penkissä maximipaino noussut joku 7kg ja hauiksissa sarjapainot noussut jollain 2.5kg. Hyvää taas on, että alataljassa sarjapainot noussut ihan mukavasti ja ojentajat ylätaljassa painot noussut ihan mukavasti.

Ekat 2 kuukautta munasin ruokavaliossa ja treenissä. Sitten sain paremman treenin ja aloin syödä kunnolla, mutta silti edelleen kehitys todella hidasta. Ne ekat 2kk tein 3-jakosella ja nyt 2-jakosella. Jokaisen liikkeen oon useimmiten tehnyt pakkotoistona.

Mikä mättää..
2-jakoisessa ei ole suositeltavaa tehdä noita pakkotoistoja, ennemmin tekee sillein, että jaksaisi vielä muutaman tehdä eli ei aivan piippuun. Hermostoonhan tuo vaikuttaa, jos aina tekee pakkotoistoina, kun 2-jakoisessa tuo treeniväli on lyhyempi kuin esim. 3-jakoisessa.

Joku varmasti osannee paremmin selittää. :)

on nyt tullut 4 viikkoa reenattua tolla Timba79 postaamalla 3 jakosella reeni ohjelmalla:

3-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Ja nyt tosiaanki purrut toi Salikärpänen pahemman kerran ku joka päivä tekee mieli lähtee vääntää rautaa salille :hyper:

joten ajattelin että kannattaako mun vaihtaa mun treeni ens viikosta lähtien 4 jakoseen? vai kannattako mun jynssää viel 3 jakosella ku kuitenki aikaa löytyy vaikka 5 jakosella vääntää?

oisko tästä jotai haittaa?

Palautuminen ei ole ongelma kun lihakset jo alkanu tottua dietti treeniin ja ei oo paikat enää niin pahasti kipeet ja kyllä toi kipu lähtee ku salilla reenaa :david:

Aattelin tota Timba79:n postaamaa 4 jakosta alkaa treenaamaan
Ma 1. Rinta, hauikset, forkut
Ti 2. Jalat
Ke lepo
To 3. Olkapäät, ojentajat
Pe 4. Selkä, epäkkäät
La aerobinen

Jos on aikaa käydä 5 kertaa viikossa salilla ja intoa riittää niin tekisin itse 2+3 -jakoisella ohjelmalla. Mulla sellanen on nyt dieetillä tälläkin hetkellä käytössä ja tykkään kovasti.

on nyt tullut 4 viikkoa reenattua tolla Timba79 postaamalla 3 jakosella reeni ohjelmalla:

Ja nyt tosiaanki purrut toi Salikärpänen pahemman kerran ku joka päivä tekee mieli lähtee vääntää rautaa salille :hyper:

joten ajattelin että kannattaako mun vaihtaa mun treeni ens viikosta lähtien 4 jakoseen? vai kannattako mun jynssää viel 3 jakosella ku kuitenki aikaa löytyy vaikka 5 jakosella vääntää?

oisko tästä jotai haittaa?

Palautuminen ei ole ongelma kun lihakset jo alkanu tottua dietti treeniin ja ei oo paikat enää niin pahasti kipeet ja kyllä toi kipu lähtee ku salilla reenaa :david:

Aattelin tota Timba79:n postaamaa 4 jakosta alkaa treenaamaan
Ma 1. Rinta, hauikset, forkut
Ti 2. Jalat
Ke lepo
To 3. Olkapäät, ojentajat
Pe 4. Selkä, epäkkäät
La aerobinen
Miksi sen kierron täytyy mennä välttämättä juuri tasan tietyille viikonpäiville? Voisit ihan yhtä hyvin jatkaa tuolla 3-jakoisella esim. tehden aina yhden kierron yhdellä välipäivällä tai 2 treeniä ja välipäivä.

Jos on aikaa käydä 5 kertaa viikossa salilla ja intoa riittää niin tekisin itse 2+3 -jakoisella ohjelmalla. Mulla sellanen on nyt dieetillä tälläkin hetkellä käytössä ja tykkään kovasti.

Mjoo eli ei vissii oo haittaa :hyvä:

Pitääpi kattoo tossa testailen eka tolla 4 jakosella ens kuun ja katon mite rupee homma skulaa jos toimii ja tykkään ni pysyn siinä luultavasti mut jos ei ni sitte vois koittaa 2+3 ohjelmaa!

mjooh noh reeniä kuitenki on takana vasta se about 4 viikkoo ja enne sitä harrastanu jotai fyysistä 5 vuotta sitte varmaan joten antaa kehon rauhas eka tottuu toho rääkkii :]

Jos intoa löytyy niin mieluummin rasittaisin niitä lihaksia useammin kuin jakaisin vain useampaan osaan.

Samaa mieltä. Tätä ei moni innokas aloittelija tahdo millään uskoa, mutta yleissääntönä mitä isommalla jaolla tehdään, sitä kovempaa on treenattava ja yleensä alle vaaditaan sekä vuosien treenitausta että helvetin kova asenne, jotta treenistä on ylipäätänsä mahdollista saada niin kovaa että 4- tai 5-jakoisella saataisiin optimaalisia tuloksia. Mitä isompijakoinen ohjelma, sitä harvemmin tulee treeniä lihasta kohti ja sitä kovempi on ärsykkeen oltava, jotta saadaan tulostakin. Jo riittävän liiketekniikan ja kehonhallinnan saavuttaminen että sarjat pystyy viemään oikeasti loppuun saakka tekniikan leviämättä jo sarjan puolivälin jälkeen vaatii yllättävän pitkän treenitaustan, vaikka intoa olisikin vaikka muille jakaa. Alussa tulosta tulee käytännössä millä tahansa ja monet hyperohjelmilla aloittaneet vannovat siksi niiden nimeen, mutta tämä ei silti takaa ettei jollain muulla tavalla olisi voinut edistyä vielä paremmin.

Yli 3-jakoista en siis suosittelisi aloittelijalle missään tapauksessa, 1- tai 2-jakoinen tuo yleensä käytännössä parhaat tulokset.

DISCLAIMER: tämä ei ole absoluuttinen totuus, koska absoluuttisia totuuksia ei tämän aihepiirin osalta ole olemassakaan. Jotkut vääntävät alusta saakka monijakoisella ja saavat tuloksia, monille kokeneemmille monijakoisella treenaaminen on se ainoa oikea tie. Siitä huolimatta uskon edellä kirjoittamani yleisesti ottaen pätevän aloittelijoiden osalta varsin pitkälle.

mjooh noh reeniä kuitenki on takana vasta se about 4 viikkoo ja enne sitä harrastanu jotai fyysistä 5 vuotta sitte varmaan joten antaa kehon rauhas eka tottuu toho rääkkii :]

4 viikon jälkeen en muutais kyllä vielä mitään, paitsi ehkä tihentäisin tuota tahtia pikkusen. Yhdelle ohjelmalle kannattaa antaa aikaa vähintää pari kuukautta tai enemmänkin. Jakuvalla ohjelman vaihtelulla ei saavuta mitään kummempaa, voi jopa haitata. Muuten samaa mieltä kuin edelliset että aloittelijalle mitä vähäjakoisempi ja yksinkertaisempi ohjelma, sitä parempi.

Onko joku kellonaika treenaamiseen parempi kuin joku toinen kellonaika? Kuulin jostain huhuna, että "ihminen on vahvimmillaan" klo 18-19 aikaan. Voiko tuota yleistää vai onko se henkilökohtainen ominaisuus? Itselle sopisi aamutreenailu klo 8-9 parhaiten.

Onko joku kellonaika treenaamiseen parempi kuin joku toinen kellonaika? Kuulin jostain huhuna, että "ihminen on vahvimmillaan" klo 18-19 aikaan. Voiko tuota yleistää vai onko se henkilökohtainen ominaisuus? Itselle sopisi aamutreenailu klo 8-9 parhaiten.

Paljolti tottumiskysymys. Jos on tottunut treenaamaan aamulla, niin varmasti saa otettua itsestään irti yhtä tehokkaan treenin, kuin mihin muuhun vuorokauden aikaan tahansa. Tietysti illalla treenaamisessa on se hyvä puoli, että ennen treeniä on ehtinyt syödä useamman aterian, ja näin energiaa treenaamiseen on ehkä enemmän kuin aamulla.

4 viikon jälkeen en muutais kyllä vielä mitään, paitsi ehkä tihentäisin tuota tahtia pikkusen. Yhdelle ohjelmalle kannattaa antaa aikaa vähintää pari kuukautta tai enemmänkin. Jakuvalla ohjelman vaihtelulla ei saavuta mitään kummempaa, voi jopa haitata. Muuten samaa mieltä kuin edelliset että aloittelijalle mitä vähäjakoisempi ja yksinkertaisempi ohjelma, sitä parempi.

joo mut kato ku on kauhee polte kokoajan päästä salille :rock:
pitää vaa sit tän 3 jakosen kanssa jynssää no roplem!

Joo eli oon huomannut, että mulla on rintalihaksissa pieni koko ero eli toinen on jonkin verran suurempi. Niin miten kannattaisi treenata, että saisi molemmat samankokosiksi? Onko jotain tiettyjä liikkeitä, joita kannattaisi tehtä? Mielellään käsipainoilla niin voisi kotona treenata.

Back
Ylös Bottom