Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitenkänä tää onnistuu? Siis 4 kertaa viikossa 3 jakosella...
:jahas: miksi ei onnistuisi ? Kun joskus itse olen treenannut 3 jakoisella niin treeniä on tullut viikossa 4-5 kertaa

Mitenkänä tää onnistuu? Siis 4 kertaa viikossa 3 jakosella...
Siis?

Viikko 1: Ma (1. treeni), Ti (2. treeni), To (3. treeni), Pe (1. treeni)
Viikko 2: Ma (2. treeni), Ti (3. treeni), To (1. treeni), Pe (2. treeni)
jne.

Menee vaan hyvää treeniaikaa hukkaan jos treenikertoja on alle neljä. :D

Niin eli millä liikkeillä saa selkään parhaiten leveyttä, varsinkin yläosaan?
Leuat on kurko tähän.

Pystyisin käymään 2 kertaa viikossa salilla.. kasvaako lihas? Teen salin ohella raksatöitä
Kasvaa toki. Suosittelen 1-jakoista, koska treenikertoja on vähän. Erityistä huolta kannattaa kiinnittää ruokailuun ja riittävään lepoon, koska teet fyysisesti raskaita/keskiraskaita töitä.

Nonniin, nyt pitäis palata taas treenaamiseen ja jättää turhat elämäntavat pois ammatinvaihdon sekä järjen vuoksi. Kaikki muu tuntuu olevan muistissa, paitsi kuinkas tuo L-Glutamiini, purkissa lukee, että aina treenin jälkeen 5g, tarkoittaen sitä ettei sitä oteta lepopäivinä? Kuinkas tuota pitäis ottaa, ei kykene muistamaan :C Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Moro! oisko teillä antaa jotain neuvoja ja vinkkejä, että miten kannattaa reenata rintaa ja itse penkkiä? Minulla penkki on jäänyt aika paljon jälkee muista liikkeistä, niin miten penkki kehittyisi parhaiten? Minkälaisia liikkeitä ja toistoja? :(

Moro! oisko teillä antaa jotain neuvoja ja vinkkejä, että miten kannattaa reenata rintaa ja itse penkkiä? Minulla penkki on jäänyt aika paljon jälkee muista liikkeistä, niin miten penkki kehittyisi parhaiten? Minkälaisia liikkeitä ja toistoja? :(

Voimaa kehitetään lyhyillä toistoilla. Eli 4-5 toistoa.

Mun polvet ei kestä enää kyykkyä, joten kysynkin korvaako julle/askelkyykky/sjmave/tjm treeni tavallista kyykkyä lainkaan? Viimeksi kun pystyin vielä kyykkäämään ei se etureisi ottanut osumaa silloinkaan. Takareidessä oli tuntumaa enempi.
Tämä koko homma saattaa toki johtua huonosta tekniikasta, mutta raahaan persukseni lekurille siitä huolimatta ja hylkään kyykyn siihen asti kunnes lekuri antaa luvan kyykätä. Kipu kun tulee ilman painojakin. Oon kattonut ettei polvet mene sisäänpäin, se lukemani mukaan olisi yleisin syy kipuiluun.

kyllähän sä voit samat lihakset treenata monella eri tavalla. Reiden ojennukset / koukistukset ei ainakaan rassaa polvia samalla tavalla ku kyykky.

Mites hauiskääntö viparit sivulle ja eteen Ei enää kestä ottaa ku yks kova sarja ja vasemman käden ranne alkaa säteilee ilkeästi!! Mistä lienee? mitä tehdä? Voiko siel mennä joku rikki jos antaa mennä vaan?

Mun polvet ei kestä enää kyykkyä, joten kysynkin korvaako julle/askelkyykky/sjmave/tjm treeni tavallista kyykkyä lainkaan? Viimeksi kun pystyin vielä kyykkäämään ei se etureisi ottanut osumaa silloinkaan. Takareidessä oli tuntumaa enempi.
Tämä koko homma saattaa toki johtua huonosta tekniikasta, mutta raahaan persukseni lekurille siitä huolimatta ja hylkään kyykyn siihen asti kunnes lekuri antaa luvan kyykätä. Kipu kun tulee ilman painojakin. Oon kattonut ettei polvet mene sisäänpäin, se lukemani mukaan olisi yleisin syy kipuiluun.
Jos kyykky tuntuu enemmän takareisissä niin luultavasti menee liike vähän etukenon puolelle, etkä luultavasti tee sitä täydellä liikeradalla. Ota esim. kantapäiden alle joku levy, jos et pääse muuten syvään kyykkyyn suorassa asennossa. Noista polvista on vaikea tehdä analyysiä näkemättä tekniikkaa, mutta kunhan pidät polvet kokoajan jalkaterien kanssa samassa linjassa, etkä levitä niitä jalkateriäkään liikaa niin ei pitäisi olla ongelmaa. Myös kontrolloitu alastulo kyykyssä ehkäisee polvien kipeytymistä, sillä jos tiputat itsesi täysin jarruttamatta pohjaan saakka ja sieltä taas välittömästi ylös, tulee luultavasti ennen pitkää kipuilua.
Jos et nyt kaikesta huolimatta pysty kyykkyä tekemään niin suosittelen kokeilemaan askelkyykkyä ja varsinkin mielestäni sen parasta variaatiota, bulgarialaista kyykkyä.

kyllähän sä voit samat lihakset treenata monella eri tavalla. Reiden ojennukset / koukistukset ei ainakaan rassaa polvia samalla tavalla ku kyykky.
Kyllähän nuo ovat sellaisia mukavia lisä ''pumppailuja'', mutta kyllä mielestäni varsinkin jalkojen treenaaminen tulisi pääasiallisesti koostua raskaista moninivelliikkeistä. Sitten näiden päälle voi vielä treeniä tehostaakseen tehdä yhden keskitetyn liikkeen, esim. reiden ojennuksen etureisille.

Mites hauiskääntö viparit sivulle ja eteen Ei enää kestä ottaa ku yks kova sarja ja vasemman käden ranne alkaa säteilee ilkeästi!! Mistä lienee? mitä tehdä? Voiko siel mennä joku rikki jos antaa mennä vaan?

Voi olla rasituksesta johtuva tulehdus. Mikäli näin nii lepo ja buranakuuri pitäs auttaa. Jos tommonen vaivaa pitkään niin kannattaa kyllä kääntyä lääkärin puoleen, osaa varmaan sanoa tarkemmin.

Riittääkö kun ojentajille tekee vain yhden liikkeen eli ojentajat taljalla tai ranskalaista punnerusta maaten. Muuten: jotenkin tuntuu että tuo taljaliike on ihan lelu. Kun tekee tuon ranskalaisen punnerruksen ojentajissa tuntuu kunnolla, taljan jälkeen hyvä kun tuntuu että on tehnyt jotain. Niin ja hauiksellekin teen vain yhden liikkeen eli hauiskääntö tangolla/keskitetty. Riittääkö tuo yksi liike, että lihas kehittyy ja kasvaa?

Riittääkö kun ojentajille tekee vain yhden liikkeen eli ojentajat taljalla tai ranskalaista punnerusta maaten. Muuten: jotenkin tuntuu että tuo taljaliike on ihan lelu. Kun tekee tuon ranskalaisen punnerruksen ojentajissa tuntuu kunnolla, taljan jälkeen hyvä kun tuntuu että on tehnyt jotain. Niin ja hauiksellekin teen vain yhden liikkeen eli hauiskääntö tangolla/keskitetty. Riittääkö tuo yksi liike, että lihas kehittyy ja kasvaa?
Mahdotonta vastata tohon kysymykseen tietämättä millaisella ohjelmalla teet.

Siis yleensä 3x10
Tuo ei ole ohjelma. Minkälainen jako sulla on? Kuinka usein treenaat? Mitä liikkeitä teet missäkin treenissä? Montako sarjaa? Montako toistoa? Noista kun aloittaa niin voi saada jo jonkunlaisen treeniohjelman ulostettua tähän ruudulle.

Back
Ylös Bottom