Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mikä virallisesti luetaan oikeaksi punnerrukseksi? kaikissa testeissä mis olen ollut niin vaaditaan et nyrkkiin pitää rinnan osua jota joku pitää alla...mut joskus ajattelen et pitäskö rinnan ihan lattiaan asti mennä?

mikä virallisesti luetaan oikeaksi punnerrukseksi? kaikissa testeissä mis olen ollut niin vaaditaan et nyrkkiin pitää rinnan osua jota joku pitää alla...mut joskus ajattelen et pitäskö rinnan ihan lattiaan asti mennä?

Lattiaan rinta on se puhdas punnerrus. Noissa testeissä pitäs perus-jampan vetää jotain 50/min, joten niissä varmaan tarkoitetaan tuota helpompaa versiota.

Pari tyhmää kysymystä: Olen nyt kolmisen viikkoa käynyt salilla 3 kertaa viikossa, yksi jakoisella ohjelmalla.
Alussa lihakset olivat seuraavana päivänä aika kipeät, niin että tiesi tehneensä jotain. Kuuluisiko lihasten olla seuraavana päivänä kipeät, koska enää ne ei ole. Joka kerta treenaan kuitenkin täysillä?

Entäs miten toi hakutoiminto oikeen toimii? Mitä tahansa haenkin, tulee satoja-tuhansia keskusteluja vastaukseksi. Sieltä on aika vaikea löytää haluamansa tieto.

Kiitos.

Pari tyhmää kysymystä: Olen nyt kolmisen viikkoa käynyt salilla 3 kertaa viikossa, yksi jakoisella ohjelmalla.
Alussa lihakset olivat seuraavana päivänä aika kipeät, niin että tiesi tehneensä jotain. Kuuluisiko lihasten olla seuraavana päivänä kipeät, koska enää ne ei ole. Joka kerta treenaan kuitenkin täysillä?

Entäs miten toi hakutoiminto oikeen toimii? Mitä tahansa haenkin, tulee satoja-tuhansia keskusteluja vastaukseksi. Sieltä on aika vaikea löytää haluamansa tieto.

Kiitos.

Lihasten ei tarvitse olla kipeät seuraavana päivänä. usein lihakset kipeytyvät jos menet salille tauon jälkeen. Vaikka lihas ei kipeydy niin treeni silti on onnistunut jos vain olet tosissasi tehny niinkuin ymmärsin viestistäsi. Ja tuohon haku kysymykseen: eli kun painat haku-painiketta aukeaa pieni ikkuna jostat valitset advanced search tämä jälkeen valitset uudesta ikkunasta painikkeen search titles only. Tämä tapa etsii vain otsikot jossa kyseinen sana on, jolloin haun pitäisi olla huomattavasti helpompaa.

Olen ajatellut siirtyä 2-jakoiseen ohjelmaan ja foorumilla on moneen otteeseen suositeltu seuraavanlaista jakoa:
- etureidet, pohkeet, rinta, ojentajat, olkapäät
- hauis, selkä, takareidet, epäkkäät

Olen kuitenkin huomannut, että ainakin omalla kohdallani takaolkapäiden treenaaminen kohdistuu osaksi myös yläselän lihaksiin. Myös vipunostot sivuille kohdistuvat osaksi epäkkäisiin.

Tämän vuoksi tuntuisikin hieman tyhmältä treenata olkapäät kokonaan ensimmäisissä treeneissä ja sitten toisella treenikerralla keskittyä selkään ja epäkkäisiin. Molemmat treenit tulisivat kohdistumaan osaksi samoihin lihaksiin ja esim. olkapäätreenin jälkeen yläselän treenaaminen voisi olla vaikeaa.

Äjattelinkin, että voisinko muokata tuota yllä olevaa jakoa tällaiseksi:
- etureidet, pohkeet, rinta, ojentajat, etuolkapäät
- hauis, selkä, takareidet, epäkkäät, sivu- ja takaolkapäät

Aiheuttaako tällainen jako kenties joitain ongelmia vai voisiko se toimia ihan hyvin?

Laaksonen: Ihan hyvin voit ottaa takaolkapäät vetävien päivälle, sillä sinnehän ne minustakin kuuluu. Nuo sivuolat pitäisin kyllä työntävien mukana ettei tuu liikaa rassia niille. Jos viparit menee epäkkäille on se tekniikkavirhe, joskin ilmeisen yleinen sellainen.

Olen ajatellut siirtyä 2-jakoiseen ohjelmaan ja foorumilla on moneen otteeseen suositeltu seuraavanlaista jakoa:
- etureidet, pohkeet, rinta, ojentajat, olkapäät
- hauis, selkä, takareidet, epäkkäät

Olen kuitenkin huomannut, että ainakin omalla kohdallani takaolkapäiden treenaaminen kohdistuu osaksi myös yläselän lihaksiin. Myös vipunostot sivuille kohdistuvat osaksi epäkkäisiin.

Tämän vuoksi tuntuisikin hieman tyhmältä treenata olkapäät kokonaan ensimmäisissä treeneissä ja sitten toisella treenikerralla keskittyä selkään ja epäkkäisiin. Molemmat treenit tulisivat kohdistumaan osaksi samoihin lihaksiin ja esim. olkapäätreenin jälkeen yläselän treenaaminen voisi olla vaikeaa.

Äjattelinkin, että voisinko muokata tuota yllä olevaa jakoa tällaiseksi:
- etureidet, pohkeet, rinta, ojentajat, etuolkapäät
- hauis, selkä, takareidet, epäkkäät, sivu- ja takaolkapäät

Aiheuttaako tällainen jako kenties joitain ongelmia vai voisiko se toimia ihan hyvin?

Viparit eivät ota epäkkäisiin jos tekee oikealla tekniikalla, ja pystypunnerrukset ottavat myös sivuolkiin ja ehkä takaolkiinkin.

Jos meinaat lihaskasvua, niin ainakin huonontamalla unta se sitä hidastaa. Voi olla muitakin hidastavia vaikutuksia. Se myös kerää elimistöön sisäelinten ympärille rasvaa.

Stressihormonit on erittäin katabolisia, tunnetuimpana kortisoli. Ne tosiaan huonontaa unta, pilkkoo lihaskudosta, heikentää palautumista ja laskee testosteroniarvoja.

Onks joku nähny joskus beefcake-kunnossa olevaa toimitusjohtaa? :D

Tuli mieleen että millä liikkellä haba kehityy parhaiten? Koska itseltäni ei paljon sitä löydy ja nyt olen salilla alkanut treenaamaan niin ois kiva tietää.

Voisko joku neuvoa, minkälaisia liikkeitä ja mitä ravintoa syömällä saisin painoni nostettua? Painan 66,2 kg, rasvaprosentti 7,5 ja 176cm pitkä. Neuvoja? Käyn punttiksel säännöllisesti, mut paino pystynyt samana jo ~ 3 kuukautta, haluaisin saada 72kg ja suhteellisen pienellä rasvaprosentilla.

Kiitos. :)

Voisko joku neuvoa, minkälaisia liikkeitä ja mitä ravintoa syömällä saisin painoni nostettua? Painan 66,2 kg, rasvaprosentti 7,5 ja 176cm pitkä. Neuvoja? Käyn punttiksel säännöllisesti, mut paino pystynyt samana jo ~ 3 kuukautta, haluaisin saada 72kg ja suhteellisen pienellä rasvaprosentilla.

Kiitos. :)

Samasta aiheesta ainakin 140 kysymystä jo olemassa. Mikäli et syö yli kulutuksesi ei painosi nouse. Eli syö useemmin ja syö enemmän, kunnon ruokaa siis. Tarkemmat ohjeet löydät 3 minuutin selaamisella tältä palstalta.

Tuli mieleen että millä liikkellä haba kehityy parhaiten? Koska itseltäni ei paljon sitä löydy ja nyt olen salilla alkanut treenaamaan niin ois kiva tietää.

Scotti hauiskääntöä, haukkaa tangolla, haukkaa käsipainoilla, haukkaa taljassa, haukka missä vaan. Äläkä unohda rintalihaksia, muuten et ole autenttinen Rinta-Hauispelle

Onko mulla huono kunto kun 6.3km hiihtämistä oli täyttä tuskaa.

Mut toiseks siihen vaikutti ei-luistelusukset, ei vahatut ja henkisesti olin aivan naatti.

Back
Ylös Bottom