Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kysytäämpä tämä toinenkin kysymys tähän, hieman epäselvää on noista sarjoista voima ja lihasmassa treeneillä.

Eli korjatkaa jos olen väärässä

Voimaa 3x5
ja
Lihasmassaa 3x8-10

kysytäämpä tämä toinenkin kysymys tähän, hieman epäselvää on noista sarjoista voima ja lihasmassa treeneillä.

Eli korjatkaa jos olen väärässä

Voimaa 3x5
ja
Lihasmassaa 3x8-10

no pääpiirteissään toistoalueet ovat nuo. mutta joillekkin lihaa tarttuu hyvin myös vähemmillä toistoilla. mutta jos alottelija olet niin noilla on hyvä aloittaa, koska et vielä tiedä mikä sinulle sopii

Juu, itse olen vuoden käynyt salilla ja noilla on tullut ihan hyviä tuloksia. Tosin joku suositteli 3 x 6-8 treeniä, meneekö tuo voimatreenistä vai..?

Juu, itse olen vuoden käynyt salilla ja noilla on tullut ihan hyviä tuloksia. Tosin joku suositteli 3 x 6-8 treeniä, meneekö tuo voimatreenistä vai..?

Ihan massaa omasta mielestäni, mutta tuleehan siinä tottakai voimaakin. Mun mielestä voimaa tulee ihan 2-4 toistoilla.

No sehän se just onkin kun tuolla ei ole mitään tekemistä hermottamisen kanssa.. Eli ymmärsin kyllä erittäin hyvin mistä on kysymys. Hermottamisella ymmärretään yleensä sellaisia 1-3 toiston sarjoja joilla pyritään parantamaan kropan kykyä nostaa raskaita kuormia, eikä tollaisia ylipitkiä sarjoja joilla pystytään vaikuttamaan korkeintaan verenkiertoon kuten Fuhrer mainitsi.

Luin vain tuosta Pauliina Taluksen elämäntapana fitness-kirjasta hermotuksesta ja kopsaan kirjasta tähän tekstiä:

" Viikot / kierrot 1 ja 2

Sarjat ovat pitkiä eli 25-50 toistoa...
Pitkillä sarjoilla pyritään hermottamaan lihasta ja lihaksen motorisia yksiköitä eli parantamaan aivojen ja lihasten välistä kommunikaatiota, toisin sanoen parantamaan ärsykkeen kulkua aivoista lihakseen....
lihas ei hermotu yhtä hyvin lyhyillä sarjoilla ja tämä on monilla iso ongelma...lihas hermottuu parhaiten pitkillä sarjoilla..."

Eli onko kirjassa oleva tieto TÄYSIN väärää?

morjes, ois semmone kysymys et muokkautuuko yläroppa kuinka hyvin pelkillä leuoilla ja penkilla

Iteasiassa sillä voit saada ihan hyvän näkösen yläkropan, mutta sinne jää esim. olkapäät vähemmälle eli jos käsipainot vaikka vielä hommaat ja niillä pystypunnerrusta, hauiskääntöö, vipareita ym. niin sitten alkaa jo olla paremmat mahollisuudet treenata yläkroppaa, mutta eipä siinä hirveesti järkee oo treenata vaan yläkroppaa jotta "näyttää hyvältä"

On tässä tullut mietittyä, että pitääkö treenin aina tuntua seuraavana päivänä treenatuissa lihaksissa? Jostain syystä hauiksessa ei tunnu yhtään eilinen treenaus, joten menikö eilinen treeni hukkaan hauiksen osalta? Käytän palkkaria ja syön erittäin hyvin, niin voisiko tämä johtua hyvästä palautumisesta?

Hauista treenaan seuraavilla liikkeillä:
5x10
ja
4x8

Nämä teen siis samana treenikertana. :david:

On tässä tullut mietittyä, että pitääkö treenin aina tuntua seuraavana päivänä treenatuissa lihaksissa? Jostain syystä hauiksessa ei tunnu yhtään eilinen treenaus, joten menikö eilinen treeni hukkaan hauiksen osalta? Käytän palkkaria ja syön erittäin hyvin, niin voisiko tämä johtua hyvästä palautumisesta?

Hauista treenaan seuraavilla liikkeillä:
5x10
ja
4x8

Nämä teen siis samana treenikertana. :david:

No jos se tuntuu seuraavana päivänä niin tietää että treeni on menny perille. Tee ens kerralla tiukemmin. No pain no gain!

Kannattaako lenkkeilyä harrastaa jos käy salilla 3-4 kertaa viikossa? Aikomus olisi 2 kertaa lenkilläkin käydä viikon aikana. Tarkoittaa käytännössä että KEVYT lenkki tehdään ennen tai jälkeen puntin tai sitten lepopäivinä.

Kuinka monta toistoa pitäisi pystyä tekemään 90% maksimista esim. penkissä?
Se riippuu täysin siitä kuinka hyvä kestävyysvoima sinulla on. Jos sinulla on todella kova kestävyysvoima suhteessa maksimivoimaan, voi olla, että jaksat tehdä vaikka 10. Itse jaksan tehdä 3.

Tarkoitetaanko nousujohteisella harjoittelulla, että joka sarjaan laitetaan aina vähän lisää painoa, vai jotain pidempää sykliä?

Jälkimmäistä. Tarkotat progressiivista reeniä. Esim viikottain rankkenevaa syklitystä. Syklitys penkin osalta kun penkki 10 toiston maksimi on 100kg;

1 vko: 10*85kg
2 vko: 10*90kg
3 vko: 10*95kg
4 vko: 10*87.5
5 vko: 10*102.5kg
Ja alusta.

http://www.youtube.com/watch?v=UheCchftswc&feature=PlayList&p=1D4306239614043E&index=0&playnext=1 kannattaako hauista treena kuten tämä kaveri, vaikka onkin hupaisan näköinen(gay).
Tuskin.

Back
Ylös Bottom