Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko tällänen sarja hyväksytty? : D

Sarja on penkissä 4x8. Ekat 2x8 meni hyvin. Sitten kolmannella kerralla tein 7 toistoa, tanko takasin paikalleen, korjaan asentoa ja teen vielä viimeisen.

Sitten viiminen sarja, tein 5 toistoa, tanko takas paikalleen, korjaan asentoa, lepään joku 5-10sec ja teen loput 3.

Näin siis jouduin tekemään kun yritän nyt epätoivosesti saada sen 4x8 painavemmilla painoilla.

Sarja on penkissä 4x8. Ekat 2x8 meni hyvin. Sitten kolmannella kerralla tein 7 toistoa, tanko takasin paikalleen, korjaan asentoa ja teen vielä viimeisen.

Sitten viiminen sarja, tein 5 toistoa, tanko takas paikalleen, korjaan asentoa, lepään joku 5-10sec ja teen loput 3.

Näin siis jouduin tekemään kun yritän nyt epätoivosesti saada sen 4x8 painavemmilla painoilla.
Ei niitä nyt ihan tollai tarvi tehä. Eli jos ei vaikka mene kuin 5 niin elä ala korjailee asentoa vaan jätä siihen.

Millä tavalla tarkotat, että hyväksytty? En mä tollasta ainakaan treenipäiväkirjaani minään 4x8 sarjoina merkkaisi, koska ne ei sitä ole. Laittaisin esim. 2x8, 7+1, 5+3.

Mutuilua:

Lämmittele ja pyörittele ne kädet kunnolla ennen penkkiä. Itsellä tota meinas joskus tulla kun nopeuspenkkiä paljon väänsin huonoilla lämmöillä.

Sattuuko se muissa liikkeissä tai paljonki sen jälkeen kun penkki on tehty? Jos vain suorituksen aikana niinkuin itsellä oli niin kunnon lämmöt ja nivelkierrot voisi tosiaan jeesiä.
Siis sattu kaikissa liikkeissä, mutta penkissä eniten. Äske tulin salilta ja vaikka oli jalkapäivä nii tein yhden sarjan penkkiä eikä enää kyynärpäässä tuntunu sitä kipua nii voimakkaana... vähä pisteli, mutta kyllä se siitä :D mobilatti hoitaa :D:D

Moro! Tälläinen pieni kysymys tuli mielee: Kuulin tässä hiljattain useammastakin suusta väitteen, että ihan peruspunttitreenissä kannattais käyttää vapaita painoja mielummin kuin varsinaisia laitteita, että vapaat painot on verrattain laitteita tehokkaampia.

Itse olen niin noviisi näissä jutuissa nii pitäis saada vastaus joltain kokeneelta. Pisti miettimään kun itse käytän aina laitteita.

Pitääkö tämä paikkansa?

Moro! Tälläinen pieni kysymys tuli mielee: Kuulin tässä hiljattain useammastakin suusta väitteen, että ihan peruspunttitreenissä kannattais käyttää vapaita painoja mielummin kuin varsinaisia laitteita, että vapaat painot on verrattain laitteita tehokkaampia.

Itse olen niin noviisi näissä jutuissa nii pitäis saada vastaus joltain kokeneelta.

Pitääkö tämä paikkansa?

Vapaillapainoilla treenatessa kohdistuu rasitus myös jonkin verran muille lihaksille (ns. tukilihaksille :david: ) ja kehittää koordinaatiota = tasapainoa jne.
Kun taas laitteilla liikerata on rajattu ja kohdistuu tarkemmin tiettyyn kohteeseen joskin suurilla painoilla pelleillessä ehkä turvallisempaa.

Ja itse kysymykseen en ota kantaa kumpi on parempi / tehokkaampi

Mitä mieltä olette hermostusjaksoista? Kannattaako niitä kokeilla, jos ei ole koskaan tehnyt. Onko niistä hyötyä? eli viikko pari 25-50 toiston sarjoja.

Jos sait nyt 8,8,7,5 niin jätä siihen ja pyri seuraavilla kerroilla saamaan enemmän, esimerkiksi 8,8,8,6 -> 8,8,8,7 -> 8,8,8,8.. Ei niitä kannata tollasella rest-pause systeemillä väkisin puskea normaalissa ohjelmassa. Sitte ku menee 4x8 niin lisää painoa.

"Kun taas laitteilla liikerata on rajattu ja kohdistuu tarkemmin tiettyyn kohteeseen joskin suurilla painoilla pelleillessä ehkä turvallisempaa."

Itse olen ajattelut näin alkuvaiheessa kans turvallisuuden kannalta. Ei kehtais vielä tässä vaiheessa lähteä suoraan painoilla ja kepeillä ryskimään ettei paikat hajoo vaan hankkis ensin laitteilla kuntopohjaa.

"Kun taas laitteilla liikerata on rajattu ja kohdistuu tarkemmin tiettyyn kohteeseen joskin suurilla painoilla pelleillessä ehkä turvallisempaa."

Itse olen ajattelut näin alkuvaiheessa kans turvallisuuden kannalta. Ei kehtais vielä tässä vaiheessa lähteä suoraan painoilla ja kepeillä ryskimään ettei paikat hajoo vaan hankkis ensin laitteilla kuntopohjaa.

....Jotta sitten kun lopulta ottaa sen levytangon käyttöön niin loukkaantumisriski on entistä suurempi kun voimaa on mutta tekniikka ja tukilihakset ei oo kehittyneet ollenkaan ja jotuu siten joka tapauksessa aloittamaan ne vapaapainoliikkeet melkein nollista..:rolleyes: Tää on mun mielipide, mutta aivan sama oliko aloittelija vai mikä niin vapaat painot voittaa vastaavat laiteliikkeet aina.

Mitä mieltä olette hermostusjaksoista? Kannattaako niitä kokeilla, jos ei ole koskaan tehnyt. Onko niistä hyötyä? eli viikko pari 25-50 toiston sarjoja.
No hermostuminen noista tosiaan voi seurata. En tiiä mitä tekemistä noilla olis sitten hermotuksen kanssa...

kekeke, no ymmärsit loppujen lopuksi että hermotusta hain, eli jos joku TIETÄVÄINEN voisi seuraavaksi vastata samaan kysymykseen.

Enpä tiedä mihin laittaa joten laitan tänne.

Ihan mielenkiinnosta, tuli mieleen tuossa pari päivää sitten, jos syö n. 300g sipsipussin ja menee vaikka n. tunnin päästä pelaamaan lätkää pariksi tunniksi tai hölkkäämään tunniksi, lihonko tuon 300g ja kasaantuuko rasva tuohon mahan ympärille vai paskonko sen ulos vai mitäs sille tapahtuu??

Saattaa olla harvinaisen tyhmä kysymys mutta tuli vain mieleen :dance2:

Originally Posted by Huggermugger

Niinku mitä sä hermotat tolla? kapillaaritreenin ymmärrän, eli tehään vaikka yks todella pitkä sarja jolla parannetaan hiussuonistoa lihaksessa.

Enpä tiedä mihin laittaa joten laitan tänne.

Ihan mielenkiinnosta, tuli mieleen tuossa pari päivää sitten, jos syö n. 300g sipsipussin ja menee vaikka n. tunnin päästä pelaamaan lätkää pariksi tunniksi tai hölkkäämään tunniksi, lihonko tuon 300g ja kasaantuuko rasva tuohon mahan ympärille vai paskonko sen ulos vai mitäs sille tapahtuu??

Saattaa olla harvinaisen tyhmä kysymys mutta tuli vain mieleen

Elimistö ei toimi ihan noin nopeasti. Ruoalla kestää kulkea suoliston läpi 2-3vrk.
Ja se kuinka syöty ravinto kertyy/kuluu ei ole niin mustavalkoista. Hormonaaliset tekijät vaikuttavat paljon siinä että lihotko minkä verran mistäkin.
Ja lihominen ei ole niin nopeaa muutenkaan, varsinkin jos ei ole jokapäiväistä tuo sipsinsyöminen :D

Ei niitä nyt ihan tollai tarvi tehä. Eli jos ei vaikka mene kuin 5 niin elä ala korjailee asentoa vaan jätä siihen.

Teen penkkiä smithlaitteessa ja siinä kun tanko ei liiku minnekkään niin se olen minä kuka liikkuu..lol

Elastolle: Tarkotin nyt lähinnä sitä kun en haluisi painojakaan vähentää, niin voiko tolleen tehä ja jatkaa kunnes saa sen sarjan kunnolla sillä painolla.

Niinku mitä sä hermotat tolla? kapillaaritreenin ymmärrän, eli tehään vaikka yks todella pitkä sarja jolla parannetaan hiussuonistoa lihaksessa.

Elimistö ei toimi ihan noin nopeasti. Ruoalla kestää kulkea suoliston läpi 2-3vrk.
Ja se kuinka syöty ravinto kertyy/kuluu ei ole niin mustavalkoista. Hormonaaliset tekijät vaikuttavat paljon siinä että lihotko minkä verran mistäkin.
Ja lihominen ei ole niin nopeaa muutenkaan, varsinkin jos ei ole jokapäiväistä tuo sipsinsyöminen :D

Selvä, eli voi ''turvallisin mielin'' noita syödä kohtuullisesti (noshit..). Dankke :P

ilmeisesti valitsin väärän paikan kirjoitukselleni kun kukaan ei ole siihen kiinnittänyt huomiota. täytyy etsiä toinen paikka... :/

kekeke, no ymmärsit loppujen lopuksi että hermotusta hain, eli jos joku TIETÄVÄINEN voisi seuraavaksi vastata samaan kysymykseen.

No sehän se just onkin kun tuolla ei ole mitään tekemistä hermottamisen kanssa.. Eli ymmärsin kyllä erittäin hyvin mistä on kysymys. Hermottamisella ymmärretään yleensä sellaisia 1-3 toiston sarjoja joilla pyritään parantamaan kropan kykyä nostaa raskaita kuormia, eikä tollaisia ylipitkiä sarjoja joilla pystytään vaikuttamaan korkeintaan verenkiertoon kuten Fuhrer mainitsi.

....Jotta sitten kun lopulta ottaa sen levytangon käyttöön niin loukkaantumisriski on entistä suurempi kun voimaa on mutta tekniikka ja tukilihakset ei oo kehittyneet ollenkaan ja jotuu siten joka tapauksessa aloittamaan ne vapaapainoliikkeet melkein nollista..:rolleyes: Tää on mun mielipide, mutta aivan sama oliko aloittelija vai mikä niin vapaat painot voittaa vastaavat laiteliikkeet aina.

No se ei haittaa vaikka joutuisi alottaan nollista, se on sen ajan murhe. Voi nimittäin mennä pitkään ennenkuin teen tän siirtymän tai sitten pysyn laitteissa. Saahan sitä laitteillakin aikaiseksi.

Back
Ylös Bottom