Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko huijausta jos punnerruksissa käyttää apuna hanskoja tukemaan ranteita ja pehmentämään lattiaa käsille? tavallaan tuntuu et on mut se tuntuu vaan niin paljon paremmalta hanskojen kaa se punnertaminen :D
no enpä usko että ne hirveesti sulle toistoja ainakaan tuo lisää, ero on vähän sama ku japanissa jotain aikidoa harrastetaan betonilattialla ja suomessa tatamilla. Tosin jos ne hanskat tukee paljonki ranteita niin sittenhän se on ranteista rasitusta enemmän pois.

Liikkeitä selälle

Kertokaas joku erilaisia liikkeitä selälle.

Ylätalja, alatalja, kulmasoutu ja selkäojennusta olen vedellyt mutta onko parempia ehdotuksia ?

Kertokaas joku erilaisia liikkeitä selälle.

Ylätalja, alatalja, kulmasoutu ja selkäojennusta olen vedellyt mutta onko parempia ehdotuksia ?

Noi on hyviä liikkeitä. Niitten lisäksi voisit tehä: Leuanvetoa erilaisilla otteilla, mavea (käy vähäsen alaselkään), Pulloveria (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40443) ja Pulldown laitetta. Viimeisintä ei tosin löydy joka salilta.

Edit: Hidaas :(

Noi on hyviä liikkeitä. Niitten lisäksi voisit tehä: Leuanvetoa erilaisilla otteilla, mavea (käy vähäsen alaselkään), Pulloveria (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40443) ja Pulldown laitetta. Viimeisintä ei tosin löydy joka salilta.

Edit: Hidaas :(

Entä toi... unohin nimen mutta peckdeckin tapanen, istutaan laitetta päin, kädet hieman koukkuun ja työnnetään taaksepäin? Peckdeck väärinpäin :P

Juu, onks se kuinka tehokas selkätreeniin?

Miten ne takaolkapäät nyt selkätreeniin liittyy? Tottahan ne takaolkapäät vaikuttaa siihen miltä kroppa takaapäin näyttää, mutta eikö tässä nyt ollu puhe selkätreenistä eikä olkapäistä? Selälle kannattaa tehdä liikkeitä, joissa liike suuntautuu edestä taakse ja sitten liikkeitä joissa liike suuntautuu ylhäältä alas, sekä sitten liikkeitä jotka ottavat suoriin selkälihaksiin.

Esim:

edestä taakse: kulmasoudut, alatalja

ylhäältä alas: leuanvedot, ylätalja

suorat selkälihakset: selän ojennus, maastavedot, kyykyt

Jaosta ja ohjelmasta sitten riippuu että kuinka paljon ja mitäkin siihen selkätreeniin ängetään.

Olen jo jonkin aikaa pohtinut tällasta ongelmaa: Lääkärit ovat kieltäneet multa liikkeet, joissa mennään hartialinjan yläpuolelle (esim. pystypunnerrus) ja liikkeet, joissa tanko on harteilla (esim. kyykky) sekä tämän lisäksi vielä kaikenlaiset rintaliikkeet, varsinkin penkkipunnerruksen. Kaikkialla kuitenkin hoetaan, että aloittelijankin täytyy koostaa treeniohjelmansa juuri tällaisista vapailla painoilla tehtävistä perusliikkeistä, ja ettei laitetreenistä ole hyötyä. Millaisella ohjelmalla siellä salilla sitten kannattaisi treenata, halu kasvaa ja kehittyä kun kuitenkin olisi kova?

Mikä tuon lääkäreiden kieltoon on syynä? Kyllähän tuo asettaa jo pirusti rajoituksia siihen mitä siellä salilla voi saada aikaan, jos ei mitään noista mainitsemistasi voi tehdä. Tarkemmat tiedot olisivat siis alkuun tervetulleita.

Ilmeisesti koko ylävartaloni on melkoisen jumissa. Virheasennot vuosien kuluessa ovat johtaneet niskalihasten äärimmäiseen jumiutumiseen, rintalihasten kiristymiseen ja olkapäiden kiertymiseen eteenpäin.

Punnerruksia (penkki- tai tavallisia) en voi tehdä, jotta rintalihakset eivät kiristyisi entisestään, ja tankoa en saa pitää harteilla ilmeisesti staattisen lihasjännityksen jumittavan vaikutuksen vuoksi. Todennäköisesti myös olkapäiden väärä asento vaikuttaa tähän jollain tavalla. Pystypunnerrusten ja muun ylöspäin suuntautuvan kiellolle oli myös jokin järkevä syy, mutta sen olen näköjään tehokkaasti pyyhkinyt mielestäni. :)

Kaikki tämä on korjattavissa lihasten ja selkärangan liikkuvuuden lisäämisellä, venyttelyllä ja lihashuollolla, mutta vasta ajan myötä. Salille tahtoisin päästä kuitenkin jo nyt.

Ehkä sun kannattais ruveta liikkumaan eka jollaan muulla tavalla jossa liikkuu koko yläkroppa, vaikka joku taistelulaji tai kuntonyrkkeily? Venyttelisit hyvin joka reenin jälkee ja ajan kanssa sitte salille :).

Edit: Tai vaik uinti on proo.

joo elikkä oon 15v jätkä alotin tos kuukaus sitte käymää salilla penkki max tullu 10 kiloo lisää ja kysyisin että kun syön nyt supertribuluksii kreatiinii ja l-glutamiinii ni kannattaako lopettaa lisä ravinteiden käyttö kokonaan ja kannattaako ostaa esim protskui?

joo elikkä oon 15v jätkä alotin tos kuukaus sitte käymää salilla penkki max tullu 10 kiloo lisää ja kysyisin että kun syön nyt supertribuluksii kreatiinii ja l-glutamiinii ni kannattaako lopettaa lisä ravinteiden käyttö kokonaan ja kannattaako ostaa esim protskui?
Minkälainen sun ruokavalio on ja paljonko saat proteiinia tavallisesta ruoasta?

Mikäs olisi hyvä "peruspaino" itselleni? Olen 177cm, nyt kuukausi takana salillakäyntiä aktiivisesti ja paino noussut tämän aikana 65kgsta 70-71kg paikkeille. Olen syönnyt todella paljon enemmän kuin ennen luettuani tämän foorumilla esitettyjä neuvoja. Nyt kysyisinkin että menenkö ihan metsään jos bulkkaan itseni tuonne 80kg paikkeille ja sieltä sitten alan diettaamaan ja kiristelemään fläsiä pois jonnekin 75kg hujakoille? Aloitus olemus oli täydellinen "laihaläski" eli pieni kaljamaha löytyy mutta muuten äijä on kuin kukkakeppi. Olen myös syönyt kreatiinia koko tämän kk ajan joten sekin on tietysti painoa nostanut

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom